Svenska Hockeyligan

7507 inlägg · 377 ämnen

14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!

« · 1024376 · » Till forumet


Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Helt rätt 14 lag skippa derbygrupperna, det skulle vara det bästa.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Håller med dig, 14 lag i ES, inga derbygrupper. Jag tror att det vore det ultimata för svensk hockey. Sedan kan det visa sig att jag har fel i slutändan. Men ett försök kan aldrig skada.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Saxat från Superstars forum

Klockrent skrivet

"Om det nu är så att intresset för att se elithockey i t.ex. karlstad har minskat i år, är det då någon som tror att det skulle öka om samma lag, som man inte vill se, kommer oftare. Russinhjärnorna i karlstad och göteborg borde vara ganska ensamma om den tolkningen."

Russinhjärnor :-) HAHA
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: Ja det är ju ganska solklart att lagen inte får likvärdiga förutsättningar. Speciellt när vi har så jämnt runt strecken, kolla bara på denna säsongen, målskillnad avgör om man ska riskera att åka ner en divison.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Gusten:
Man kan ju vända på aspekten också; hur avundsjuka blickar fick inte Färjestad, som fick möta soplagen DIF, BIF och MIK från de tre topplagen, som tvingades ta poäng från varandra mest hela tiden?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Frella: " Orättvist känns ju som ett ganska löjligt resonemang egentligen. Jag tror inte man jublar över att ha Detroit i sin konferens i NHL t ex, men tror knappast man gnäller på orättvisa för den skull"

Ganska dåligt exempel. St Louis riskerar ju inte direkt att åka ur (förutsatt att inte publiken tröttnar på att torska mot Detroit 56 gånger per år och klubben går i KK och flyttas till Alaska). Självklart är det orättvist mot tex SSK om de får möta bättre motstånd än vad en bottenkollega får göra.

Om det däremot blir en stängd liga som i NHL är det en annan femma.

Men då ska jag sluta kolla på hockey så då får dom göra hur fan dom vill...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Lumber Jack: Sant...ville bara ge ex på hur mycket mer dramatik kring streck det kan vara i en liga med fler än ynka 10 lag
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
RavenLord: Direkt nedflyttning går fetbort. De bästa lagen ska spela i Elitserien. (Punkt.)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74: Ja de kan ha sin klubb för inbördesbeundran så får övriga starta en egen liga sponsorer osv och sedan får FBK och Frölunda stå och knacka på och efter omröstning bland ligans alla supporters på Aftonbladet där det är 1 som säger Nej och då vägras de släppas in för det är demokrati
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
RavenLord:

Jag tycker FBK och Frölunda kan spela 82 matcher själva mot varandra!
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Allsvenskan i Fotboll ska man inte ens jämföra med den korpserien skrattar man åt på Malta t.o.m

Tror helt klart Elitserien skulle klara 14-16 lag och intresset skulle öka
Men men varför inte sänka till 8 lag och stänga den så kan ju Frölunda och Färjestad sitta nöjda.

10 lag ha jävla skämt ska man köra semifinaler direkt så de är 4 slutspelsplatser att spela om då tro.....grymt spännade med 10 lag som spelar om 8 platser.

14 lag fler streck att kriga kring..slutspel kvalplatser direkt nerflyttning

10 lag snacka om transportsträcka
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
Jag tycker det vore mer spännande att våga pröva 14 lag i ES, och på så sätt eliminera udda-matcherna. Men det är vad jag tycker.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Gidde:

Jaja, orättvist eller ej. Prövats eller ej. Jag tycker fortfarande att man ska försöka sig på någonting i stil med detta. Du tycker inte det, men jag tycker det. Så är det, inget mer med det. :)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:

Grejen är väl bara att det redan provats, och jag ser inga milsvida skillnader i det du skissat på?

Och jag menar naturligtvis inte att det ska vara rättvist, men jag tydde ditt inlägg som att du försökte få till en lösning som skulle sträva mot det?

Och då är väl en rak serie enda sättet.
Å andra sidan kan ju spelare vara skadade så rättvist blir det ju aldrig ;-)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Frella:

HALLELULJAH!! AMEN! :)

Tack, här har vi någon som resonerar lite.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Gidde:

Orättvist eller ej, jag tycker det är en spännande idé. Hur kan man annars öka intresset för hockeyn i sverige? Något måste iallfall göras, annars kommer vi stå och stampa i all evighet.

Jag orkar inte argumentera mer nu, jag är helt klart nedröstad i vilket fall. Och självklart så ska det vara olika åskiter, men som sagt, någon form av liknande idé tycker jag verkar spännande.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Gidde: Orättvist känns ju som ett ganska löjligt resonemang egentligen. Jag tror inte man jublar över att ha Detroit i sin konferens i NHL t ex, men tror knappast man gnäller på orättvisa för den skull. Det enda jag hade emot derbygrupperna var att man blev dödsless på att möta samma lag 6 ggr och gärna i dubbelmöten hemma/borta. Ska man ha derbygrupper så ska det vara mer som i NHL att den som vinner gruppen får något för det, mer än att spela fler matcher mot "närliggande" lag.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:

Och du menar att på det viset blir det inte orättvist, som i exemplet här ned med SSK som fick möta de som blev 1,2,3 i serien flera gånger än de andra lagen?

Hmmm, jag är nog inte med på ditt resonemang, eller så yrar du i nattmössan...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
Det är väl inte så stor skillnad på att "Linköping möter alla lag i sin grupp sex matcher. Men, Linköping möter även alla lag i den andra gruppen, fast bara fyra gånger. Detsamma ska givetvis gälla alla lag."
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Att lagen i respektive derbygrupp möttes i två extramatcher var ju inte alls så som jag hade tänkt eller beskrev för er.

Jag menar först och främst alla till exempel Linköping möter alla lag i sin grupp en viss många matcher. Men, Linköping möter även alla lag i den andra gruppen, fast hälften som många gånger som de lag i sin egen grupp. Detsamma ska givetvis gälla alla lag.

På så sätt möts alla lag lika många gånger och man slipper möta något/några speciella lag fler gånger än andra.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
"Hur kan det vara orättvist om alla lag möter varandra lika många gånger?"

Gör du så har du inte några derbygrupper, utan en rak serie.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!

MarcusElving:
Norra gruppen:
Brynäs IF
Luleå HF
MODO Hockey
Timrå IK

Mellangruppen:
Djurgårdens IF
Färjestads BK
Mora IK
Skellefteå AIK

Södra gruppen:
Frölunda HC
HV71
Linköpings HC
Södertälje SK

Lagen i respektive derbygrupp möttes i två extramatcher. Teoretist sett borde SSK ha missgynnats av den här indelningen, eftersom de tre första lagen i ES det året blev just HV, LHC och FHC.
Men man har nog påvisat att så inte var fallet just denna säsong.

Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Jag är ganska övertygad om att det går att lägga upp seriespelet på så sätt att det blir rättvist för alla. Jag menar inte att det ska vara exakt så som jag funderade, men något i den stilen?

Hur kan det vara orättvist om alla lag möter varandra lika många gånger?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
Derbygrupperna är ett otyg.

Ponera att ditt lag är ett lindansarlag, som råkar få spela en massa extramatcher mot de allra bästa lagen i serien, medan övriga bottenlag kan fisa omkring med extramatcher mot varandra.
Fair? Inte.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Eftersom jag har missat det här med derbygrupperna osv helt och hållet tydligen. Kan inte du förklara för mig exakt hur lagen var indelade?, vilka lag det var? hur seriespelet och slutspelet fungerade? Skulle vara kul att veta. :D
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Som jag skrev här nedan till Stigsson, så har jag då inget minne av att Elitserien har varit indelad på det sättet jag menar.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
"Jag har inte något minne av att Elitserien var tydligt indelad i två derbygrupper"

Jag förstår att du saknar ett sådant minne. ES var indelad i TRE derbygrupper.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
Jag menar bara om att 2005/06 var före din tid kan du varken ha levat eller skrivit särskilt länge.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

Jag må vara ung, men att jag är skrivkunnig framgår väl ganska klart. Eller har vi någon med lässvårigheter häromkring må hända?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stigsson:

Jag har inte något minne av att Elitserien var tydligt indelad i två derbygrupper, dvs, två olika serier? Där lagen i varje grupp möter varandra en viss många gånger, sedan möta till exempel alla lag från den andra gruppen hälften så många gånger. Något sådant syftar jag på.

De fyra bästa i båda grupperna till slutspel. eller något liknande.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:
Du är väldigt ung. Förmodligen knappt skrivkunnig.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving: Säsongen 05/06, vet inte om det är "före din tid" eller inte?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk:

När då? det var kanske före min tid? hehe :P
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Derbygrupper, MarcusElving: ???

Svär inte.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving: Derbygrupper har vi ju provat, det var inte så lyckat.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Cyklob:

Ja, det är ju dessa två lag som har motarbetat förslaget att utöka elitserien från första början. Tråkigt tycker jag, och jag tror även, till skillnad från Frölunda, att intresset för elitserien kommer att öka och därmed kommer svensk hockey gynnas, precis som de vill.
Att utöka elitserien och sedan införa två derbygrupper, söder & norr, skulle defenitivt höja intresset, med tanke på alla derbymatcher det blir.

Utöka elitserien är första steget, efter ytterligare nåt år kanske man skulle prova derbygrupper eller något liknande, det tror jag stenhårt på.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
70 Rodrigues:

Jo inte första gången det är dom 2 klubbarna som sätter sig emot något nyttförslag heller. Men man måste ju våga testa något nytt. Sedan att göra elitserien mindre det tror då inte jag skulle vara en bra lösning i alla fall.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Cyklob: Money talks! Det skulle vara ett helt annat ljud i skällan om dom slogs för sin ES existens.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
MarcusElving:

Inte oväntat att det är Frölunda och Färjestad som sätter sig på tvären igen. utöka serien eller låt den vara som den är.
Kommentera


Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Elitserien måste öka sin omsättning och bredda intresset ytterligare. Att då minska antalet lag är som att skjuta sig själv i foten. 14 lag nu och 16 lag på 20 års sikt. Men det som är absolut viktigast just nu är att få en väl fungerande nationell juniorliga med fler matcher.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: Det låter som om 10 ligger närmare än 14.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:
Haha, jo det vore väl nåt det, fast det är väl inte särskilt realistiskt? Vet inte om "10 lag i ES"-idén heller är realistisk men den borde vara bra mycket mindre orealistisk än vad du - på skämt som vanligt, antar jag? - föreslog.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
87bth01:
Är det kvalitetshöjning du är ute efter får du absolut högst kvalitetshöjning om du går ned till ett ES-lag, samt flyttar över det till NHL.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL:
 
Visst är det mer än antalet lag som spelar in. Oavsett hur många lag som hade spelat i allsvenskan så hade man rasat i rankingen. Men själva tänket är ju precis tvärtemot hur man resonerar i Danmark och Holland, där man anser att man har/haft för många lag. Färre lag, fler matcher har ju danskarna redan infört, allt för att skapa en konkurrenssituation som syftar till att stärka det sportsliga kunnandet hos topplagen. Kan ju vara viktigt i längden att åtminstone ha ett lag som kanske kvalar in till CL med någolunda kontiniutet.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
El Aka Ali:
Jag tror inte att kvaliteten skulle sänkas om ytterligare två lag togs in. Däremot skulle den kanske höjas om man tog bort två lag och körde med 10 lag i elitserien.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74: Det borde väl du veta. Det handlar om ekonomi. Nu BEHÖVER alla ES-lag spela minst 55 matcher för att få ekonomin i balans. med 14 lag så sänks dessutom kvaliteten på serien och i förlängningen hos Tre Kronor. Åter till ekonomin: med 14 lag och allra minst 55 matcher...
Ja, det är ju bara att räkna.
Hoppas du förstår.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Et tu Brute: nja, att svensk fotboll har sjunkit i rankingen har väldigt lite att göra med antalet lag i allsvenskan, skulle jag vilja påstå. Dessutom så kommer Allsvenskan om jag har lyckats förstå rankingreglerna rätt att kliva uppåt i rankingen efter den senaste säsongens (relativt sett) stora framgångar i UEFA-cupen.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Kung_ekman:

Vad grunnar du det på ??
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Kung_ekman:

inga 14 lag här inte!!! 12 lag ska det vara!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

« · 1024376 · »