Svenska Hockeyligan

7507 inlägg ˇ 377 ämnen

14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!

« ˇ 853989 Till forumet


14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Att titta på årets upplaga av kvalserien känns rent löjeväckande! Jag menar har kvalserien någonsin hållt så hög klass som den gör i år? Här har vi 4-5 elitserielag som gör upp om bara 2 platser i nästa säsongs elitserie! Det är pinsamt att se! Vansinne rent ut sagt! Fatta det naturliga beslutet någon gång!!
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
znugge:
Om du tittar på KS-tabellen kommer du idag att se tre lag som ser ut att vara ES-mässiga, och tre som inte gör det. Eller har du någon slags trimmad variant, som bara du kan se?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:
Det är möjligtvis bara Moraiter som tittar på KS- tabellen efter två spelade omgångar och drar slutsatser utifrån det. Vi som har hängt med hela säsongen i hur lagen spelar vet att lag som Malmö, Skellefteå, Leksand, Södertälje och möjligen Rögle är likvärdiga lag idag. Björklöven behöver nog växa till sig lite mer innan dom är mogna för ES- spel.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
znugge: gurun menar nog att slöddertälje,saik och malmö är de medans leksand inte är de :)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
znugge: Jag väntar med ett svar tills sex-sju omgångar är spelade så får vi se vem av dig och Metal som hade rätt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
znugge:
Moraiter har mycket god erfarenhet av Kvalserien, och därför vet vi att i en sådan nära-döden-upplevelse som KS är, är en god start av vitalt intresse.

Väldigt få lag brukar gå i land med en långspurt ā la Mora IK i ES06/07 i en så kort händelse som KS...

Men, men...
Vilket lag är det som inte är ES-mässigt, sett med znugges glasögon då?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: i dag vinner brynäs mot hv-skjuter snett
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Tror att HV71 avgör ikväll .. det känns som de fått upp ångan och vinner klart i Gävle samtidigt som jag tyvärr tror att Timrå sätter stopp för MODOs chanser att gå vidare och vinner klart nere i Timrå..

Men som sagt... bara vad jag tror, mitt hjärta säger något helt annat =)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:
"Vilket lag är det som inte är ES-mässigt, sett med znugges glasögon då?"

Jag tolkar frånvaron av svar som att znugge lagt ifrån sig glasögonen, och kan inte hitta dem igen.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Nu vill Anders Masken Carlsson gå ett steg till och utöka till 16 lag, och de lag han nämner ska ha en självklar plats där finns 3 av hans föredetta lag, slump eller ej? Malmö, Leksand, Brynäs, Luleå och AIK, därefter ska serien stängas enligt masken.

Den enda förändring jag tycker kan göras är som denna tråd föreslår, 14 lag, men dock med en öppen serie där lag kan åka upp och ner. Den dag serien cementeras förvandlas es hockeyn till ett ekonomiskt spel. Man måste kunna förlora något, det är ju det naturliga i alla spel. Och elitserieplatsen ska definitivt alltid vara i vinstpotten inför en säsong.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
spud:

14 lag i es håller jag med dig om är rimmligt och att man inte ska stänga ligan, nivån kommer att sjunka något enormt om det gör det. Halva andan kommer ju att tappas om man bara kan vinna sm-guld men inte förlora något, vad ska de i allsvenskan kämpa om då, då de inte kämpar om en plats i högsta serien??

Hans lag som ska vara med i es är knappast slumpartat utvalda, att han har spelat i dem är nog ganska så avgörande, men samtidigt känns de lag ändå lite självklara, svårt att förklara men det är bara så, eller så tycker jag så eftersom de va där då mitt intresse för hockey väktes :)
Att se AIK i es igen skulle vara riktigt kul! Få lite mer äkta derby i Stockholm :)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
spud: Rent egoistiskt ser jag gärna att Elitserien blir en åttalags-serie. MoDo brukar ha så förbaskat svårt mot dynglag, sade han lite ödmjukt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Otroligt. Av 6633 som röstat på Aftonbladet tycker 81,6% att sexton lag i ES vore bra. Ska vi gissa att de håller på typ Rögle och Brynäs?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: Nä, jag tror inte att samtliga 6633 håller på enbart Rögle eller Brynäs.
Skulle tro att det är supportrar till rätt så många andra lag som håller med dessa 81.6%. Fast du hade nog fått en högre siffra om det gällt 14 lag istf 16. Känns inte som att det finns 16 lag som i nuläget håller måttet.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Huge:

Med tanke på hur ES sett ut i år är det ju inte ens tolv lag som håller måttet. Sexton? Vansinne.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: definiera "håller måttet".
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL:

Beror väl iofs på vad man vill uppnå med att ha en elitserie. Om man vill att det ska vara bra lag som spelar bra matcher så håller årets ES verkligen inte måttet. Hell, MoDo har inte spelat bra i särskilt många matcher, och ändå ligger vi tvåa. Vad säger det om alla andra lag?

Vilka sexton lag skulle kunna spela i ES utan att det blev ännu sämre?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: Vet inte hur du resonerat men nog håller de 12 nuvarande lagen ES-klass. De flesta är väl dessutom överens om att ES aldrig varit så jämn som iår.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Huge:

Precis som jag skrev. Vi har spelat rätt dåligt och ligger ändå på en andraplats, vad säger det om kvaliteten på ES i stort? Och så är jag fortfarande intresserad av att veta vilka sexton lag som skulle kunna spela i ES utan att det blev ännu sämre.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Huge: Jämnheten var väl rätt slående under fjolårssäsongen med, vill jag minnas.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: jamen dåså, då får bara HV spela i nästa års elitserie då.

Vad som är bra matcher för dig behöver inte vara bra för en annan.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: varför är du så säker på att det skulle bli "ännu sämre"?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: Allvarligt, fyra lag till i ES skapar ju så klart en försämring av kvalitéten kortsiktigt. Dock kanske vi måste offra oss och stå ut med detta för att komma på rätt köl med svensk hockey i stort, igen.

16 lag är dock för mycket. 14 lag som möter varandra 4 ggr är lagom.

Det snackades förut om att ES var världens näst bästa liga. Jag är tveksam om ES ens är topp 5 numer.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL:

Jag tycker att det säger sig självt. Det skulle ju t.ex. innebära att sopgängen i botten av ES skulle spela kvar även om de skulle förlora i KS nu.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: Så bara för att DU inte är nöjd med ert spel utan vill ha klappklapp-spel, tjo och tjim i varje match och massor av mål, så har ni alltså spelat rätt så dåligt?
Ni har säkert emellanåt spelat lite sämre än väntat men det har väl alla lag gjort? Skillnaden är ju att ni och andra topplag har en högre lägstanivå, vilket ofta räddar er i matcher som i övrigt är jämna.
Du kan sluta intressera dig för 16-lagsförslagets vara eller inte vara.
Vi har ju redan konstaterat att den idén är förfelad.
Vi talar om 14 eller 12 lag.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Poffa: det jag skulle föredra är 14 lag, där de två sista åker ur rakt av, inga krusiduller. Vinnaren av allsvenskan går upp direkt utan vidare kval. Lag 12 får kvala mot fem allsvenska lag där lag 1-2 tar de två sista elitserieplatserna. Då får man rotation på lagen (alltid minst två nya) och intresset för allsvenskan kommer som en bonus att öka vilket gör att det blir mindre av en katastrof att åka ur.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Poffa: Beror nog på hur du räknar. Sett över samtliga lag i serien och en jämförelse ligorna emellan så ligger nog ES rätt så högt upp.
Däremot så tror jag att vi har en glesare topp.
Och när man talar om ES som världens näst bästa liga så handlar väl mkt om jämförelsen mellan ligorna vad gäller ex taktiskt kunnande/förmågan att utföra denna taktik, disciplin, spelarnas individuella färdigheter osv.
Organisationen kring lagen tror jag också räknas in, och allt sammantaget så ligger vi nog ändå högt upp.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Huge:

Jaha. Det var 16-lagsfrågan jag nämnde och fick svar på. Jag märkte aldrig att vi bytte ämne.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: du menar sopgängen som har slagit Linköping med 9-1, FBK med 7-2, HV med 4-0 och liknande?

Bottenlag som spelar krampaktigt kommer du alltid att ha så länge du inte stänger serien helt och hållet - oavsett åtta, tio eller sextiofyra lag i serien.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: Fler lag innebär att kvaliteten sjunker. Antalet hockeyspelare är inte oändligt. I takt med att Ryssland plockar åt sig fler och fler utländska spelare lär knappast det finnas fler bra spelare att tillgå framöver.

Att HV, MoDo och Timrå fortsätter att plocka poäng trots att hela femmor med landslagsmässiga spelare är skadade säger väl ganska mycket om de sämre lagens slagstyrka? Elitserien i år är en ganska svag liga. Det är inte många modomatcher som har bjudit på bra hockey från båda lagen iaf.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Poffa: Med tanke på vilken kvalitetsdipp både den tjeckiska och finska ligan haft de senaste fem åren så har jag svårt att komma på fem stycken ligor som är bättre än den svenska. NHL och RSL, visst. Men sen?

Vad gäller fjorton lag så tycker jag det är dags nu. ES har ekonomisk växtvärk och det finns lag i serien under som har förutsättningar för att ge ligan en kick till. Det enda problemet jag ser med fler lag är att fler också kommer missa slutspel. Så lägg gärna till ett lag som kommer få kvala för att hålla uppe spänningen även i de nedre regionerna. Annars blir det för många i ingemansland.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL:

Jag menar sopgängen vi alltid förlorar mot. =D

Du menar alltså att om det är sexton lag i serien så kommer det fortfarande att bara vara två-tre-fyra kassa lag?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: det beror helt på vad du menar med "kassa lag". Även dåliga lag kan bjuda på bra underhållning. Skälet till att spelet ser ut som det gör i många matcher beror mer på att man är så jävla rädda att förlora att man hellre lägger sig och gnetar i försvarszon än släpper handbromsen och kör på. Varför blir tex femminutersförlängningar nästan alltid så händelserika? Jo, för då känner sig i allmänhet båda lagen trygga och kör full fart framåt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk: En rak 14-lagsserie kan jag leva med trots att det leder till en kvalitetsförsämring. Frågan är dock hur man får bort 3 matcher ur programmet? Sen ska lag flyttas ned direkt. Jag rekommenderar att ArvidHx anlitas som seriekonstruktör.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla: Den där frågan har väl förbundet sagt sitt om ett antal ggr.
Motiveringen har alltid varit att kvaliteten blir så mycket sämre och att det i slutändan går ut över 3 bagare.
Är böjd att hålla med på förbundets inställning om inte annat så lär det väl märkas ganska så tydligt när kvalserien sätter igång. D.v.s. de lag från ES som spelar kvalserie kommer att klara sig galant. Ävan om man spelar mot lag som kommer med ett enormt självförtroense och är laddade till tusen.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
El Aka Ali: Är inte så säker på att Es-lagen kommer att klara sig så lätt. Visst, dom kan göra det, men säkert? Tillåt mig att tvivla.
Är väl rätt längesedan bägge ES-lagen överlevde en kvalserie?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
El Aka Ali: Stavningen går väl inte alltid så där hyfsat.
Finns en till ganska tung motivering varför förbundet inte vill ändra och det stavas ekonomi. Som det är idag i ES så är lagen tvungna att dra in de slantar som de gör nu och det tvingar fram detta 55-matchers serie.
Kan tänkas lite otympligt med 14 eller 16 lag som spelar minst 55 matcher i grundserien.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL: "Bottenlag som spelar krampaktigt kommer du alltid att ha så länge du inte stänger serien helt och hållet - oavsett åtta, tio eller sextiofyra lag i serien."

Håller med.
Rent principiellt så går det inte att komma ifrån faktum:
om du stänger ligan med 14 lag så ska du få se på en helt annan hockey än den som bitvis presteras av alla s.k bottenlag.
Oavsett anledningarna till det krampaktiga spelet (rädsla för att åka ur, dåligt självförtroende och knackigt spel pga flera faktorer som nödvändigtvis inte måste bero på att man har ett uselt lag eller usla tränare)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
El Aka Ali: Samt att de gemensamma pengar ligan drar in i sponsorpengar och tv-rättigheter ska delas med 2 el 4 lag till.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Huge: Usla supporters?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Wayne Gresky: Nåt sånt ja. Däremot vill jag inte att lag flyttas ner rakt av. Du skulle kunna ha en jävligt jämn serie där tre hyfsat bra lag flyttas ner och ersätts av rena avskrapet. Teoritiskt alltså. Den risken ökar också avsevärt när du breddar toppserien. Nej, någon slags livlina måste finnas. Både för kvalitén och långsiktighetens skull.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk: Teoretiskt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Huge:
Banta ner ES till 10 lag istället , så får vi som kollar på AS en bättre kvalitet den den ligan ;0) 
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Hawerchuk: Ta bort livlinorna, de är kontraproduktiva och gör det ännu tuffare för lag som vill upp att bygga långsiktigt. Det är tråkigt när det enda sättet att ta sig upp är att värva 10-15 utländska spelare som passerat zenit i karriären.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
För att öka intresset kring varje match i grundserien så kan man väl spela alla omgångar i bäst av 7. Laget som vinner matchserien får 2 poäng, målskillnad skrivs i vad det slutar i matcher, tex 4-1.

Alla möter varandra en gång så per säsong. Vinner man med 4-0 så får man extra vila motför de som vinner med 4-3.

På en 12-lagsserie så innebär det att lagen som max får spela 77 matcher och som minst 44 matcher.

Det vore väl spännande?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Ju färre lag i en serie ju mindre intresse.
Fotbollsallsvenskan har inte haft så låga publiksiffror som
när de experimenterade med 6 eller 8 lags allsvenska
någon gång på 80-talet. Intresset var också ganska lågt
vill jag minnas. Med fler lag blir det förhoppningsvis också
en ökad spridning över landet intressemässigt.

Som det ser ut nu, så har tyvärr fotbollen en alltför stor
mediaexponering om man jämför med ishockeyn.

En ökning från 12 till 16 känns lite drastisk, men en
ökning till 14 lag skulle göra att spelschemat kan göras
mer rättvist. För att en serie skall anses rättvis så bör
alla lag möta varandra lika många gånger hemma och borta.

Dagens krystade, LHC-föreslagna spelschema är ett krystat
förslag för att få upp antalet omgångar.

14 lag, alla lag möts 4 gånger. Det blir 52 omgångar.

Skulle man ha 16 lag så vore det en idé att flytta ner
2 lag till en superallsvenska efter jul/nyår, som på
den "gamla goda tiden".
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Alisandali: "Banta ner ES till 10 lag istället".

Hur få lag det än är i elitserien så kommer ändå något lag komma sist.
Så 8 eller 10 lag, det blir ändå bottenlag i den serien med.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Enaranger: 30 lag kanske kanske kan vara något? Alla möter alla hemma och borta. Inget åker ur och alla går till slutspel tillsammans med de två främsta lagen i allsvenskan.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Wayne Gresky:
Om vi skulle ha noll lag i Elitserien, skulle ingen behöva riskera att åka ur - och tränarkaruseller och hetsjakt på sportchefer skulle genast vara ett minne blott. Alla uschla svenska domare skulle då med automatik tvingas att döma matcher i lägre serier, vilket skulle passa utmärkt, om man läser supportersidor på Internet.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
som nämnts tidigare så skulle en utökning innebära ett mer utbrätt intresse i landet, det skulle på sikt generera mer tv och reklampengar och innebära en mer konkurrenskraftig liga.

att behålla 12-lags eller tom banta ner ligan till färre lag skulle ge en liten kvalitetsökning på väldigt kort sikt, 2-3 år kanske.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Wayne Gresky & Knaska Milla:
Jag håller med er. Antingen har man en elitserie med 10-12 lag eller också typ 30 så att alla får vara med, t ex Brynäs och Mora.
Kommentera

« ˇ 853989