Svenska Hockeyligan

7507 inlägg · 377 ämnen

14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!

« · 1032232 · » Till forumet


Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:

DU har en poäng i vad du säger och det tycker jag i förlängningen vore en bra idé, att ett eller flera lag i ES automatiskt flyttas ner en division, detta öppnar naturligtvis seriesystemet än mer.
Det jag menar med i princip stängd är att omlagen i ES inte byts ut då och så kommer den ekonmiska skillnaden mellan lagen i serierna bara att växa vilket gör det i princip omöjligt att avansera upp till ES. Som tur var denna säsong så tog Rögle en plats vilket gör att dom får ta del av den ekonomiska kakan åtminstone under en säsong. Dess värre med det system som är och för t.ex Mora som åkte ur ES är att man nu sätts på prov ordentligt och det finns en stor risk att man håller på att bli strypt för det är just det som det nuvarande systemet riskerar att göra, nämligen strypa det lag som åker ur så att man aldrig återhämtar sig ordentligt. Istället borde man ägna sig åt det jag kallar lärlingssytemet där man med jämna mellanrum "tar upp" lag som egentligen inte är riktigt kvalificerade men som får möjligheten att se och lära och växa in i kostymen. På så sett utökar man hela tiden hockeyfamiljen istället för att minska den som man nu riskerar att göra tack vara vilka då? Jo Färjestad och Frölunda som nog egositska som är säkert har räknat ut detta och riskerar konkurens från färre antal lag på detta sätt.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:
Du förstår inte vad jag menar men jag har inte tid att förklara nu, återkommer i ämnet
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
det här med "i princip stängd" har du missuppfattat. Det har inte att göra med 2, 10, 12, 14 eller 128 lag i ES att göra - det har att göra med hur lagen flyttas upp och ned.

En förändring är att seriesegraren i AS byter plats med sista lag i ES - utanför kvalserien. Då tar man bort "i princip stängd".

Men en sådan förändring är fler än dina hatobjekt emot.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k:
Jag har inte sagt att en utökning av Elitserien ger mera pengar neråt i systemet, bara att Frölunda och färjestad motarbetar detta eftersom dom då får mindre pengar själva. Därför säger dessa lag kategoriskt nej till allt som minskar deras del av pengarna. Idag delar Elitserielagen på en pott från Svenska spel och Tv-rättigheterna som ger 18-20 miljoner per lag. Lagen i allsvenskan får ca 3-400 000 kronor var. Lagen i Allsvenska och längre ner är idag plantskolan för yngre och oetablerade SVENSKA spelare och borde ha större del av kakan OM inte svensk hockey snart skall dö ut och gå Hammarby hockeys och Arbogas öde tillmötes.
Elitserien bör byggas ut till minst 14 lag, annars kan vi snart betrakta serien so i princip stängd. Att flera lag i finrummet gynnar svensk hockey och intresset frö hockey ute i landet ser jag som självklart, att utöka elitserien gör att flera lag underifrån kan se morgonljus och göra satsningar vilket gör att mera pengar kommer in i idrotten. Hur pengapotten från Svenska spel och TV skall spridas vet jag inte men helt klart är att något måste göras åt den absurda skillnaden.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74:

jaha haha ,,, tänkte väl :P
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
difzi:

Jag var ironisk =)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74:

Varför det?
För att jämna ut ekonomin i klubbarna eller?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k:

Frölunda och Färjestad skall ge alla lag i Allsvsenskan 1 mille var .
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta: På vilket sätt skulle pengarna spridas ner i seriesystemet om det blev en utökning av lag i högsta serien?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
Vet du vilket lag i Elitserien som har mest fans i Sverige?

Blir det bättre med att uttöka ligan sportsligt?
På lång sikt eller på kort sikt?
Varför ska det fungera för oss medans det inte fungerat för våra grannländer?

Hockeyligans nya styrelse kommer nog se över en uttökning av ligan då det är deras jobb och inte klubbarna i sig.
Sen om dom anser att ligan måste öka för att svensk hockey ska överleva så lär dom då göra det.
Men om dom inte anser det då?
För det är ju endå dom som ska se till ligans bästa...

Tror personligen det kan vara bra för hockeyn på lång sikt med en uttökning, men det är vad jag tro och det är ju inte säkert det stämmer.
Eller vänta nu, jag är ju Frölundait så det kan ju inte stämma. Hmm...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta: Jag tror du läser lite för mycket mellan raderna.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Läs, LÄS, Läs, krönikor och artiklar av de omnämnda personerna och läs framförallt mellan raderna så fattar du nog vad man tycker.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta: "Själv tycker jag att skit bör med skit bedrivas, ett kedjemail som tillslut når alla Frölundaiter och FBK:are vore bra så att dom blir medveten om hur illa omtyckt dom är bland i stort sett hela den övriga insatta och egnagerade hockeysverige."

Det här med hur illa omtyckta de är, det har du så klart gjort en undersökning på och kan styrka med klara bevis. Eller har du tagit det där ur luften för att det gagnar din sak?
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
JBlom: Se vaddå??

Vet dessutom att det där med 10 lag har förklarats bort i efterhand, men faktum är att Frölunda INTE vill se en UTÖKNING av Elitserien och motarbetar detta eftersom penningpotten delad på flera lag ger mindre pengar till Frölunda. Ishockeyförbundet vill annat men är idagsläget matklösa. Själv tycker jag att skit bör med skit bedrivas, ett kedjemail som tillslut når alla Frölundaiter och FBK:are vore bra så att dom blir medveten om hur illa omtyckt dom är bland i stort sett hela den övriga insatta och egnagerade hockeysverige. Frölundare ich FBK:are är i mina ögon inte värda ett vitten. Vill man inte skicka kedjemail för att skapa reaktioer så kan man maila sin åsikter angående Frölunda, Färjestad, utökningen av Elitserien, hur hockeysverige styrs och utveklingsproblemen i svensk hockey så kan man maila till


[email protected] - Jonas Karlsson på SVT sport, drivande i frågan
[email protected] - drivande i frågan
[email protected] - drivande i frågan
[email protected] - hockeyförbundets ordförande
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Ni som tror att Frölunda förespråkar 10 lag ska kanske se detta.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
sprid du ditt budskap, men kedjebrev låter du bli.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Precis som det står i det att sprida information om vilka lag som förhindrar svensk hockey och enbart tar beslut som gynnar deras egna ekonomi. Hockeyintresserad i sverige förtjänar att veta hur det ligger till, detta kommer att bli mitt kall framöver, att sprida informationen om hur bissart hockeysverige styrs.

En bra länk till en krönika från en AIK:are som insett detta,
Mats Hedenström (ordförande i AIK). I den här artikeln ger han sin syn på maktbalansen i svensk hockey och hur skevt upp- och nedflyttningssystemet är.
www.aik.se/ishockey/aikindex.html?/ishockey/200809/herrar/lasvart/080407_kronika_hedenstrom.html
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
knaskamilla:
Kunde inte ha sagt det bättre själv :)

sidharta:
En fråga bara, på vilket sett hade du tänkt att detta kedjebrev skulle hjälpa?? Förstår inte meningen bakom det, förutom att det är löjligt och slösseri med tid :)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Danne_l:
Jag förordar, som bekant två lag i åttio omgångar; Frölunda och Färjestad.
De två bästa direkt till en final i bäst av nitton matcher.

Slår det väl ut stänger vi efter det Elitserien.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Danne_l: Mot KHL
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k:

Jag väler att bojkotta Frölunda och Färjestad. Hur kan man komma på en sådan urbota korkad idé med tio lag i elitserien!?
Näää, jag förespråkar istället åtta lag, alla till slutspel!
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:
Jag representerar en klubb som borde vara mycket mer intresserade än någon annan av 14 lag i ES just nu.

Men kedjebrev är ett otyg, och du förstår det - eftersom du skapat en ny användare enkom för detta ändamål, och vill inte besudla ditt gamla nick.

Så. Nej.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta: Jag väljer nog att bojkotta detta försök till bojkott.

Känns som det är dömt att misslyckas redan innan uppstarten
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
sidharta:

Vad moget.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Tänkte försöka skapa ett kedjemail föratt skapa information och för att skapa press mot de klubbar som förhindrar en utökning av ES, ni som läser får jättegärna hjälpa till och kopiera texten nedan i ett mail och skicka iväg det till så många hockeyvänner ni kan komma på och sedan hoppas vi att dom i sin tur skickar det vidare, detta skulle få mailet att spridas fortare och längre. Allt för att skapa ringar på vattnet.
Lägg gärna till egen information i mailet om du tycker att det är något som saknas.
I mailets ämnesruta kan ni skriva: Bojkotta Färjestad och Frölunda!

____________________________________________________________

Detta är ett kedjemail i syfte att informera och protestera mot Färjestad och Frölunda som motarbetar utvecklingen av svensk ishockey genom att missbruka sina vetorätter för enbart egna ekonomiska syften.

Genom att vidarebefordra detta mail till minst 3 stycken hockeyintresserade vänner så ställer du dig bakom protesten.

Visste du att:
Färjestad och Frölunda genom sina vetorätter kategoriskt förhindrar:
1. att mera pengar fördelas ner i hockeyns lägre serier.

2. en utökning av antalet lag i Elitserien.


Du kan som enskild person bojkotta dessa lag genom att:
1. Inte spela på oddset eller andra spelformer hos Svenska spel där något av dessa lag är inblandade.

2. Inte titta på några matcher (på TV ELLER Arena) där något av dessa lag är med.

3. Bua åt spelare, ledare eller andra som har anknytning till dessa klubbar.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
14 LAG REDAN TILL HÖST TACK!!!
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
65selander:
Jag sade ingenting om att klagandet skedde på HS.
Och sanningen att säga så var nog Brynäsklagandet en delmängd i den stora klagosången... ;0)

Retoriskt så lät det dock bra, strax efter ditt inlägg...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru Glömde en sak. Men för 20 år sedan eller vad det var så fanns varken HS eller MIK i Elitserien, har dock ingen minne på att Brynäsfansen inkl mig gnällde då. En annan var ju över 21år då. Men du kan säkert motbevisa mig.

Du vet väl att att HS blev offentligt för oss andra sedan TIK gick upp. Från Örnästet till det det är idag.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: 10. till 12...

Jag har då inte sett/läst/hört att någon klagade från våran sida
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
65selander:
Det var precis vad luttrade brynäsare sade då vi gick från 10 till 12 lag i ES.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Timeråare: För att vara Brynäsare och nyss klarart sig från skiten så kommer jag aldrig förespråka 14-16 lag eller stängd liga, en stängd liga är kattpiss.

Detta beror inte bara på att Brynäs lyckades snuva spöket en vända till.

En liga på 14-16 lag är egentligen en stängd liga på 12 lag.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Dragan 2k: jag hade inte sätt den
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Flyttar inlägget in i denna tråd istället:

Det pratas ju om att det bara ska vara 10 lag i Elitserien.

Själv tycker jag att det ska vara 14 lag så 8
går till slutspel,den som kommer sist tycker
jag ska ner i allsvenskan
och den som kommer först i allsvenskan
går direkt upp till elitserien
och 2 an och 3 an i allsvenska kör kvalseri med 13 14 i elitserien

Timeråare Idag kl. 20:12
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
El Aka Ali:
Klart förståligt att dom redan etablerade lagen inte vill minska sina intäkter pga en utökning av Elitserien.

Jag skulle då inte bli glad om chefen kom en dag och sa att vi ska ta in 2 gubbar till i arbetslaget istället för dom 12 vi är nu. Men eftersom mer pengar inte finns så får ni sänkta löner så dom 2 nya grabbarna kan få betalt oxå... :)
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Cyklob: Det som krävs är väl att intäkterna för de redan etablerade lagen inte minskar. Alltså att bidragen i form av TV-intäkter inte minskar plus att intäkterna från
55 matchomgångar och ett tänkt slutspel inte minskas. Sedan att kvaliteten bibehålls eller hellst stärks.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
mattias - 74:

Helt rätt med, synd att det inte är fler som kliver fram och tycker till angående det här.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Paddan:

Tornberg ger hockeyligan en känga ang 14 lag i ES .
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Danne_l: Aha, ni flyger med WWS Force One, förmodar jag. Och rikedom gör automatiskt att man klarar tidsomställningar mycket bättre, förmodar jag...
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Danne_l:
Dessutom kan de då få fina flygresor till såna exotiska resmål som Khabarovsk eller Omsk. Då framstår en flygresa till Luleå som en lätt promenad på ett par hundra meter i jämförelse.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Paddan:

Bussresa till Luleå, haha. Du är rolig du. Vi lite rikare flyger.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stigsson: Dessutom kan de då få fina flygresor till såna exotiska resmål som Khabarovsk eller Omsk. Då framstår en bussresa till Luleå som en lätt promenad på ett par hundra meter i jämförelse.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: Jag önskar att Färjestad nappar på ryssarnas förslag och ställer upp i deras variant av ett "europeiskt NHL" istället för att spela i Sverige.
Då kan dom roffa åt sig astronomiska TV pengar och behöver dessutom inte beblanda sig med den fjantiga svenska elitserien.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
JD: Eller så är förebilden den östtyska ishockeyn mellan 1970-1990 där Dynamo Weisswasser och Dynamo Berlin möttes femtitolv gånger innan det var dags för slutspel.

de.wikipedia.org/wiki/DDR-Oberliga_%28Eishockey%29
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru:
Man kanske ser Isle of Scilly Football League som ett föredöme ?
Det är världens minsta fotbollsliga där Garrison Gunners och Woolpack Wanderers möter varandra 16 gånger per säsong utöver de två cuperna.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
LL:
Jag har tidigare pratat om att stänga ES vid ett lag, och låta Färjestad åka land och rike runt med sina träningsfemmor - och låta dem tävlingsspela 110 omgångar.

Det kanske är att ta i.
Men om ett par år är vi kanske mognare i vårt hockeytänkande.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Metal Guru: ett bra koncept, men det kan finsjusteras en aning. Jag anser att den serien också bör delas upp i två grupper med individuella tabeller, där seriesegraren i varje grupp får exempelvis tio miljoner kronor. Det skulle eliminera en stor ekonomisk risk för samtliga lag. Du vet, det är viktigt med trygghet i föreningar på elitnivå!
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Stefan:
Där alla går till sluspel?

Nej, hellre då 2 lag i ES, så får 50% var av de enorma tv-pengarna. Färjestad och Förlunda i en 80 matcher lång grundserie, där de två bästa går direkt till en nitton matcher lång finalserie.

Det vore grejer det.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Danne_l:
Derbygrupperna är inte skippad i denna subdiskussion. Tyvärr.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Cyklob:

Derbygrupperna är redan skippade.
Kommentera

Sv: 14 lag i elitserien fr.o.m 2007/2008!
Cyklob:

är väl bättre att minska elitserien till exempelvis 8st lag fatta va kosing Elitserielagen skulle få dela på då, 8st istället för idag 12st lag som delar på kakan ;)

Undrar om man skall ringa ledarna i Frölunda och Färjestad och fråga om inte det vore bättre.

8 lag där varje lag möter varandra 8gånger i en 56 matchers lång grundeserie :)
Kommentera

« · 1032232 · »