knaskamilla: Nä, jag tror inte att samtliga 6633 håller på enbart Rögle eller Brynäs. Skulle tro att det är supportrar till rätt så många andra lag som håller med dessa 81.6%. Fast du hade nog fått en högre siffra om det gällt 14 lag istf 16. Känns inte som att det finns 16 lag som i nuläget håller måttet.
14 lag i es håller jag med dig om är rimmligt och att man inte ska stänga ligan, nivån kommer att sjunka något enormt om det gör det. Halva andan kommer ju att tappas om man bara kan vinna sm-guld men inte förlora något, vad ska de i allsvenskan kämpa om då, då de inte kämpar om en plats i högsta serien??
Hans lag som ska vara med i es är knappast slumpartat utvalda, att han har spelat i dem är nog ganska så avgörande, men samtidigt känns de lag ändå lite självklara, svårt att förklara men det är bara så, eller så tycker jag så eftersom de va där då mitt intresse för hockey väktes :) Att se AIK i es igen skulle vara riktigt kul! Få lite mer äkta derby i Stockholm :)
Nu vill Anders Masken Carlsson gå ett steg till och utöka till 16 lag, och de lag han nämner ska ha en självklar plats där finns 3 av hans föredetta lag, slump eller ej? Malmö, Leksand, Brynäs, Luleå och AIK, därefter ska serien stängas enligt masken.
Den enda förändring jag tycker kan göras är som denna tråd föreslår, 14 lag, men dock med en öppen serie där lag kan åka upp och ner. Den dag serien cementeras förvandlas es hockeyn till ett ekonomiskt spel. Man måste kunna förlora något, det är ju det naturliga i alla spel. Och elitserieplatsen ska definitivt alltid vara i vinstpotten inför en säsong.
Tror att HV71 avgör ikväll .. det känns som de fått upp ångan och vinner klart i Gävle samtidigt som jag tyvärr tror att Timrå sätter stopp för MODOs chanser att gå vidare och vinner klart nere i Timrå..
Men som sagt... bara vad jag tror, mitt hjärta säger något helt annat =)
znugge: Moraiter har mycket god erfarenhet av Kvalserien, och därför vet vi att i en sådan nära-döden-upplevelse som KS är, är en god start av vitalt intresse.
Väldigt få lag brukar gå i land med en långspurt ā la Mora IK i ES06/07 i en så kort händelse som KS...
Men, men... Vilket lag är det som inte är ES-mässigt, sett med znugges glasögon då?
Metal Guru: Det är möjligtvis bara Moraiter som tittar på KS- tabellen efter två spelade omgångar och drar slutsatser utifrån det. Vi som har hängt med hela säsongen i hur lagen spelar vet att lag som Malmö, Skellefteå, Leksand, Södertälje och möjligen Rögle är likvärdiga lag idag. Björklöven behöver nog växa till sig lite mer innan dom är mogna för ES- spel.
znugge: Om du tittar på KS-tabellen kommer du idag att se tre lag som ser ut att vara ES-mässiga, och tre som inte gör det. Eller har du någon slags trimmad variant, som bara du kan se?
Att titta på årets upplaga av kvalserien känns rent löjeväckande! Jag menar har kvalserien någonsin hållt så hög klass som den gör i år? Här har vi 4-5 elitserielag som gör upp om bara 2 platser i nästa säsongs elitserie! Det är pinsamt att se! Vansinne rent ut sagt! Fatta det naturliga beslutet någon gång!!
Skulle tro att det är supportrar till rätt så många andra lag som håller med dessa 81.6%. Fast du hade nog fått en högre siffra om det gällt 14 lag istf 16. Känns inte som att det finns 16 lag som i nuläget håller måttet.