1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598812 inlägg · 6213 ämnen

« · 2598504 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Till Lill-Kentas kloka ord kör vi ikväll hoppas jag.
Våga + Ödmjuk = Vinst!

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Oskarshamn - Rögle 0-3. Går tåget nu..??

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Ner med Oskars

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Labban: jo . synd de

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: OJ borta dock?

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Jasså , Lundin hann bli frisk . Positivt

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: bra eller dåligt Boyce är bättre tekare

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Juel idag hade kanske varit bra ja . Att Lander petas är nog lika troligt som att Boyce spelar i första

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Har inte sett laguppställningen hoppas på Juel . JJ ser ut som efter jul i fjol.fyra centrar kanske dags vila Lander

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Bragd-Birger: Tilläggas ska, att när vi spelar på toppen av vår förmåga, så slår vi alla lag. Tyvärr varvas det med att spela på toppen av vår oförmåga alltför ofta.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Costanza: Beror väl vad man tryckt i sig innan match ?

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Lördagsmatch hemma, det blir väl rejält tryck på den branta livsfarliga läktaren !?

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Sputnik: Apropå målskytte . Vi har gjort 42 mål , endast 3 lag är sämre .....

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Costanza: Det är lugnt, vi är experter på att lösa motståndares dåliga trender. Saik har haft problem med målskyttet. Det är inte ens spelbart på 8 gjorda Saik mål då. 🤷

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Bragd-Birger: Håller helt med om slutet i din text där du skriver "att ligga rätt" Det ser rätt patetiskt ut ibland när spelare i egen zon som är närmast pucken skiter i att försöka återerövra den för att istället försöka hitta "sin position" i egen zon och STÄLLA upp sig rätt. Funkar inte hur TIK idag spelar defensivt eftersom det är presspel som gäller. Ställa upp i egen zon är 2010-tal spel som inte fungerar längre.
Dessutom krävs att alla fem spelare på isen är beredd att jobba över hela banan.
Såg matchen Ottawa-Detroit på plats häromdagen och den/dom som jobbade hårdast över hela banan (även hemjobbet) var dom så kallade poäng görarna (spets spelarna) och det säger en hel del tycker jag.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Bragd-Birger: Skellefteå borde vara lite stressade ikväll av sin dåliga trend och tunga skador.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Ska bli intressant att se hur laget reagerat på lule-debaclet. Man bör komma ut som blodtörstiga hundar, men fan trot. Blir inte riktigt klok på den här säsongen.

Klart är att det finns uppenbara problem i vårt spelsystem. Ifjol var det "defensiven först!" som gällde, och det lyckades man med. Vi släppte in få mål, men det blev på uppenbar bekostnad av offensiven.
I år skulle vi "bygga vidare", dvs behålla vårt fina defensiva spel + skruva till offensiven. Vilket man gjorde jävligt bra under en handfull matcher (paradoxalt nog samtidigt som vi hade stora skadeproblem på baksidan), även om vi var dåliga på att "ta betalt".

Men det var fanimej bara under den handfullen som det såg riktigt bra ut. Därefter började man plötsligt komma ut med hängslen, livrem och flytvästar på när man gled in på bortais. Passivt och ängsligt. Jävligt märkligt. I synnerhet eftersom det inte blev ett piss bättre när skadade backar började återvända.

Nu vill jag inte hänga Ante på något sätt, men man blir ju nyfiken på vad en annan taktiskt driven tränare skulle ha kunnat få ut av det här laget. Den här svajigheten i spelet förstår jag inte. Inte heller varför Jontes miserabla defensiv (som han alltid haft och alltid kommer att ha) plötsligt blir ett sänke för laget. Han ser ju helt vilsen ut i spelet utan puck, och verkar inte ens tycka att det är roligt därute. Snubben som alltid lett i båset och skakat av iver att få hoppa in på isen ser mest sammanbiten och stressad ut.
Klart oroväckande.

Nu lär Landers obegripligt klena säsongsstart vara en delfaktor i lagets undermåliga jämnhet. I hans fall beror det knappast på något spelsystemsmässigt skav (han är givetvis skicklig nog att kunna spela i dom flesta spelsystem), så där är det väl bara frågan om vad problemet är och om det kommer att avhjälpas.
Nu tyckte jag faktiskt att han såg liiite rejälare ut mot Lule, så låt oss hoppas att han är på väg upp ur prestationshålet. Annars blir den här säsongen brun på riktigt.

Jag hoppas verkligen, verkligen att man visar attityd nu. Jobbar stenhårt. Slutar vara bekväma framåt (vilket för det här laget innebär att man använder sina grymma offensiva skillz till att spela med flair) och bli mer resoluta.
Och bakåt måste man fanimej kunna freda kassen bättre. Om inte t ex Didde kan hålla området framför JJ/Juel rent, vad gör han då på isen? Hans fysiska spel är det enda det är spets på. Spelskicklighet, -uppfattning och offensiv är knappt över medel i div 1.

Rindell får ris och ros. Välförtjänt, enligt mig. Hans rörlighet och individuella skicklighet är top notch, men han är ju oerhört dålig vad gäller splitvision samt saknar värderingsförmåga. Är konstant livrädd när han har pucken och inte samtidigt betryggande avstånd till närmaste motståndare. Han måste få en stabil, defensiv backpartner med värderingsförmåga. Dvs Svensson.

Vill inte hänga Ante #2: det är ett underbetyg så här långt att vi ser så vilsna ut trots en i princip intakt fjolårstrupp. Jag ställer mig även synnerligen frågande till coachningen (= avsaknad av) och förmåga att förändra en matchbild i vår favör. Tycker att vi snarare blir utmanövrerade, match efter match.
Lite symptomatiskt att vi spelar som bäst när vi är desperata eller inte har någon ledning att försvara. Är det så att vi, i synnerhet på bortaplan, har en matchplan där fokus ligger på att "ligga rätt" och "ha tålamod", vilket rent konkret oftast resulterar i passivitet och bortskänkande av initiativ?
Det är min känsla. Och här måste man shejpa upp. Antingen återgår vi till Timrå-goes-Luleå-light från ifjol, eller så pushar vi laget framåt. Då m å s t e vi få till snabbare uppspel. Det här laget ska trampa utav helvete och ständigt hota offensivt. Forwards ska vara i rörelse framåt i samma ögonblick som motståndarna tappar puck, och backar + centrar måste tillsammans hitta snabbaste sättet att ge dom pucken.

Nu har vi inte riktigt dem optimala backuppsättningen för detta, men då får man hitta en bättre spelmodell för att lösa det så långt som möjligt. Kolla på lag som Luleå, Plastsjö, Plastebro osv. Dom vet exakt hur dom ska agera i spelvändningarna. Där Timrå försöker uppfinna hjulet 30 ggr/match agerar dom på ryggmärgsrutin.

Upp till karaktärsbevis ikväll, Timrå. Ska vi ge oss fan på att slåss för varje millimeter is, eller ska vi fokusera på att "ligga rätt" och hoppas att våra lagkamrater gör samma sak?

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Apropå statistik hit och dit förstår jag på alla kommentarer att man inte ska fästa så stor vikt på det, och då kanske i synnerhet +/-, så då får jag rätta mig efter det. Mina ringa mattekunskaper säger mig dock att det rimligen i längden är svårt att vara topplag samtidigt som många ledande spelare har mycket -.
Det är klart att man kan vinna 4 matcher med uddamål och sedan förlora en 5e match med 10 mål :-)

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
KulltorpsOlli: game day whoohooo, vilka möter vi? Öhh jaså dem - never mind then

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Dax att laget plockar fram sina rödvita cohonas, ger dem ett par smällar innan nedsläpp i suspen, och visar oss vad de går för nu!!
Forza TIK!

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
{7043}: i motgång*

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
EXPLORERSMÅLAND: Kammar vi hem 0 poäng dessa två matcher är det ett stort jävla fiasko. Vi SKA vinna på hemmaplan. Vi måste locka tillbaka folket nu. Livsviktigt. Vi alla vet ju hur usel denna region är när det kommer till att stötta laget i medgång. Ett starkt hemmaspel är ett måste helt enkelt. Annars har vi en fiaskosäsong att vänta.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Ja förlust ikväll å vi kann ligg på 11 plats....
Lagen under oss möt varann...
Ja åk tä Göteborg näst lörda...
Vi möt HV på torsda...
Dä kann gå åt helvete....
Mann kann int bomba 35-45 skott varje natch å våra motståndare skjut hälften å VINN...
Vem står ikväll???
Sanningen ögonblick ä kommen!!

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Andersson: Huvudnyckeln ikväll är att hålla oss borta ifrån utvisningsbåset.
Skellefteå gjorde som Luleå, tre mål i pp mot Växjö. Annars är dom rätt uddlösa i år, jag har inte sett en så svag upplaga på många år.

Det finns alla möjligheter att förlänga deras förlustsvit.

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
{8760}: Plot twist : Då bryter VI -DEN- trenden ikväll

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
vonDöbeln: Att tilläggas har vi brutit varenda lags förlusttrend i år!


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Labban: Vem sätter vi i mål ikväll? Svårt, tycker ingen imponerar just nu (understatement..) Bytte vi målvaktstränare innan säsongen eller var det säsongen före det? Såg matchen mellan Mora och Björklöven igår. Voutilainen fortsätter imponera. Säkert svårt att vara målvakt med så ”snälla” backar? Måste vara en elak jävel i varje backpar. Nån som anfallarna inte gärna vill tjafsa med.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
The great one: Jo det håller jag absolut med om. Ska vi ta oss långt i ett ev slutspel krävs det fysiskt spel. Det såg vi om inte annat mot Örebro i kvartsfinalen förra säsongen att de var betydligt mer närvarande fysiskt framför kassen etc och vi hade svårt att plocka bort dom.

Vi är inte det största laget i serien, men heller inte långt ifrån toppen så rent fysiskt ser jag inte varför vi ska vara så mjuka. Luleå som vi mötte förra matchen är ju t.ex minsta laget i ligan rent fysiskt.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
The great one: Vi har tyvärr blivit lite av Mjukis IK!

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Labban:

Otroligt lite fysiskt spel det är ändå. Hur kan inte alla spelare ha satt in en tackling minst? Borde vara ett krav från coachen i varje byte att man inte får byta om man inte tacklat en motståndare.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Smetovish: Han hade en registrerad tackling mot Luleå. Fler än halva resterande del av laget. Rindell flest med tre. Totalt sett är han den som tacklas näst mest i laget efter Svensson. Mieho stod också och gruffade framför kassen endel mot Luleå, tycker sånt är underskattat.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Nisse1:

Vi behöver 3 poäng idag ja, men hur ofta förlorar SAIK 5 raka matcher då? Känns som en given förlust ikväll tyvärr sedan är vi på allvar med i bottenracet.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
The great one: Ante säger själv i intervjun att laget måste bli starkare framför egen kasse. 2-3 mål mot Luleå var ju direkt svagt spel kring det egna målet. Per Svensson är saknad tycker jag, han kan ändå hålla bort motståndarna och stå upp för sig själv. Tim Erixon tillbaka men tycker inte han gjorde någon bra match senast, där finns det nog mer att hämta också.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Labban: Den här grejen att Mieho skulle vara fysisk förstår jag inte? Alla målar upp honom som någon som är svinjobbig att möta? Han delade väl inte ut en enda tackling mot Luleå? Tycker han är meningslös. Förstår inte vad folk ser i honom. Boyce är ju betydligt jobbigare att möta och är isåfall ett bättre val än Mieho.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
nila: Inte roligt att vara målvakt i TIK som försvarsspelet har sett ut under större delen av säsongen. Att vi har en backsida som är riktigt svag gör det inte lättare.
Nu är det hög tid för Lander/Dahlen att ta tag i det här och visa ledarskap på isen. Ante måste visa att ingen är helig.
Vi behöver en vinst i dag!

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
nila:

Intressanta detaljer om statistiken, vi släpper alltså till väldigt få skott samtidigt som vi är sylvassa i PP. Ändå är vi inget topplag. Måste ju bero på då att när vi släpper till lägen så blir det rena målchanser samt att vi är ju väldigt ineffektiva framåt. Svåranalyserat.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Andersson: tror inte det handlar så mkt om att målvakterna är kalla, mer om vilka lägen Timrå släpper till match efter match. 10 lama skott från blå med fri sikt är betydligt mindre värda än de snabba omställningslägen, ofta med avslut på väldigt nära håll, som laget har blivit expert på att släppa till. Det defensiva spelet fallerar för ofta, några få matcher har de lyckats med att stänga ner motståndare och få dem att ta dåliga avslut, då är det betydligt lättare att stå i mål vilket även visar sig i statistiken .

Och hur många av Timrås avslut även i bra lägen sitter mitt på målvakten i brösthöjd denna säsong, börjar bli jobbigt att skåda.

Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-11-18
Skellefteå kommer till spel med 4 raka förluster.
Bryter vi deras trend idag så är risken för kval helt plötsligt verklig.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
sargad: Tjena, flikar in lite här!
Problematiken kring +/- är bla. att den inte tar några andra parametrar i beaktning, den säger liksom inget av sig själv och värderar heller inte olika situationer på isen.

Vissa kategorier spelare blir väldigt förfördelade i den här statistikkolumnen.
Ta bara alla spelare som lirar 6 mot 5 eller de som lyfter mest istid när man jagar reducering, båda fallen resulterar statistiskt oftare i ett baklängesmål än tvärtom. Erik Karlsson hade aldrig vunnit en Norris om man lade någon vikt bakom +/- eftersom det i princip är olagligt att inte spela honom så mycket som möjligt när man ligger under vilket är att betrakta som dubbelbestraffning för E.K i +/- rutan.

Vidare kan man för att ytterligare belysa problematiken genom att exempelvis bara titta på målkolumnen som egentligen inte heller säger särskilt mycket om man vill jämföra prestationer mellan spelare. Walli var genomgående vår måleffektivaste spelare under i princip alla säsonger han spelade här, (om man ställer mål i ex. förhållande till matchpoäng och istid), ett mål från Walli var värt typ dubbelt så mycket som ett från Dahlén. Statistiskt fanns det överväldigande stort argument för att spela Walli före Dahlén i offensiva situationer eftersom han gjorde fler mål på mindre minuter i snitt OCH var inne på färre bakåt i relation till totalen. Men eftersom Walli inte spelade när man jagade reducering eller 6 mot 5 i förhållande till Dahlén så går dom ändå inte att jämföra.

+/- faller således på att det hade varit orimligt att spela Walli före Jonte i 6 mot 5, statistiken är alldeles för generell för att dra några slutsatser om man inte blandar in andra komparativa element (som jämnar ut diskrepansen mellan situationerna på isen mellan spelarna) såsom lika ställning, zonstarter, genomsnittlig istid, turnovers etc etc.

Avslutningsvis kan man argumentera för att i princip all målbaserad statistik är skräp i förhållande till skottbaserad.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Det är vanskligt att säga så mycket om +/- utan att studera de enskilda spelarna i detalj. Mycket minus säger något, men kan lika gärna säga att konstellationen den enskilda spelaren är inne med när denne är på isen är dålig bakåt. Nästan alla spelare denna säsong har rätt hög corsi, typ över 50%, så de flesta spelare står sig bra på denna nivå. Men det är hemjobbet det skiljer endel åt hur bra det funkar i min mening.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
{7043}: detta är spelare med en tidigare koppling till Timrå sedan tidigare, därför har vi första tjing på dem. Det är inte spelare vi ”hittat”, detta är de toppspelare vi har associerade med klubben som kommer tillbaka.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
sargad: Beror väl till viss del hur mycket du spelar . Du kanske är den viktigaste backen /centern i typ Oskarshamn , dom går dåligt , du är inne på många minus , fast man egentligen är en bra spelare

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
{7043}: Varför är +/- föråldrad?
Kanske inte millimeterrättvis men viss bäring gömmer sig väl i dom siffrorna?
Inte för inte är det många Oskars ocv HV spelare i botten där, vilket stämmer med verkligheten(tabelläget).

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
John Cena: Det är helt klart något som är fel här. För hur blir mindre målchanser bakåt = mer insläppta mål?

Hej John Cena , kul att du hör av dig . Rätt svar på frågan är alltså att målvakterna blir kalla och har för lite att göra i matcherna , när chanserna kommer är av någon anledning också spelarna hyper-effektiva

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
John Cena: Håller med. Mieho är nyttig. Vi har mängder med mjuka spelare som skyr närkamper som pesten och där gör Mieho stor nytta för att skapa lite känslor med sitt fysiska spel.

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
OlliJanne: lite kul att världens mest kommersiella liga kör med tröjor utan reklam. Gissar att man kompenserar med FYRA commersial breaks per period

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
{10415}: Varför har Mieho börjats stämplas som en flopp och för dålig? Han är ingen poänggörare och det är väl inte hans roll heller? Bottom-6 forward som spelar fysiskt. Han tacklar näst mest i laget och det är bara Per Svenssons med sina sjuka tacklingssiffror som är bättre. Vi lär väl knappast bli ett tuffare lag om vi skeppar våran bäst tacklande forward?

Mieho har 3p på 17 matcher, vilket är lika mycket eller mer än resten av våra tredje- och fjärdekedjespelare. Lundin har 3p, Johansson 3p, Boyce 3p, Andersson 1p. Det är väl egentligen bara Hartmann med sina 5p som är lite vass och bättre där. Men alla ligger på minus. Hur ser folk Erik Andersson som något positivt denna säsong och Mieho som något negativt? Det är liksom inte på "Kapanens finnar" som våra problem sitter.

Det riktiga problemet vi inte längre kan blunda för är målvaktssidan. Nu är vi 17 matcher in och statistiken blir aldrig bättre. Johansson 88,3% och Juel 87,6%. Båda har sämre än Svedbergs 88,9% 18-19! Och vårat försvarsspel knappast sämre i år än den säsongen? I år har vi släppt näst minst skott på mål i hela ligan. 11:e lägsta antalet skott i skottsektorn emot oss. Vi ligger på 5:e plats i antal insläppta mål. Förra året låg vi på plats 10 i skott på eget mål och plats 5 i skott i skottsektorn. Trots det hade Johansson 91,2% och vi låg på 11:e plats på antalet insläppta mål. Oskarshamn släppte mest skott på mål i hela ligan och i skott i skottsektorn och ändå Juel hade 92,1%.

Det är helt klart något som är fel här. För hur blir mindre målchanser bakåt = mer insläppta mål?


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
OlliJanne: Tror mer på Landerz med hitten ”inatt inatt tar vi guld” Skriven av Småland och Ingela pling Modano

« · 2598504 · »