1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581446 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16

2598421 · » Till forumet


Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Labban: Vem sätter vi i mål ikväll? Svårt, tycker ingen imponerar just nu (understatement..) Bytte vi målvaktstränare innan säsongen eller var det säsongen före det? Såg matchen mellan Mora och Björklöven igår. Voutilainen fortsätter imponera. Säkert svårt att vara målvakt med så ”snälla” backar? Måste vara en elak jävel i varje backpar. Nån som anfallarna inte gärna vill tjafsa med.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
The great one: Jo det håller jag absolut med om. Ska vi ta oss långt i ett ev slutspel krävs det fysiskt spel. Det såg vi om inte annat mot Örebro i kvartsfinalen förra säsongen att de var betydligt mer närvarande fysiskt framför kassen etc och vi hade svårt att plocka bort dom.

Vi är inte det största laget i serien, men heller inte långt ifrån toppen så rent fysiskt ser jag inte varför vi ska vara så mjuka. Luleå som vi mötte förra matchen är ju t.ex minsta laget i ligan rent fysiskt.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
The great one: Vi har tyvärr blivit lite av Mjukis IK!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Labban:

Otroligt lite fysiskt spel det är ändå. Hur kan inte alla spelare ha satt in en tackling minst? Borde vara ett krav från coachen i varje byte att man inte får byta om man inte tacklat en motståndare.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Smetovish: Han hade en registrerad tackling mot Luleå. Fler än halva resterande del av laget. Rindell flest med tre. Totalt sett är han den som tacklas näst mest i laget efter Svensson. Mieho stod också och gruffade framför kassen endel mot Luleå, tycker sånt är underskattat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Nisse1:

Vi behöver 3 poäng idag ja, men hur ofta förlorar SAIK 5 raka matcher då? Känns som en given förlust ikväll tyvärr sedan är vi på allvar med i bottenracet.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
The great one: Ante säger själv i intervjun att laget måste bli starkare framför egen kasse. 2-3 mål mot Luleå var ju direkt svagt spel kring det egna målet. Per Svensson är saknad tycker jag, han kan ändå hålla bort motståndarna och stå upp för sig själv. Tim Erixon tillbaka men tycker inte han gjorde någon bra match senast, där finns det nog mer att hämta också.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Labban: Den här grejen att Mieho skulle vara fysisk förstår jag inte? Alla målar upp honom som någon som är svinjobbig att möta? Han delade väl inte ut en enda tackling mot Luleå? Tycker han är meningslös. Förstår inte vad folk ser i honom. Boyce är ju betydligt jobbigare att möta och är isåfall ett bättre val än Mieho.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
nila: Inte roligt att vara målvakt i TIK som försvarsspelet har sett ut under större delen av säsongen. Att vi har en backsida som är riktigt svag gör det inte lättare.
Nu är det hög tid för Lander/Dahlen att ta tag i det här och visa ledarskap på isen. Ante måste visa att ingen är helig.
Vi behöver en vinst i dag!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
nila:

Intressanta detaljer om statistiken, vi släpper alltså till väldigt få skott samtidigt som vi är sylvassa i PP. Ändå är vi inget topplag. Måste ju bero på då att när vi släpper till lägen så blir det rena målchanser samt att vi är ju väldigt ineffektiva framåt. Svåranalyserat.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Andersson: tror inte det handlar så mkt om att målvakterna är kalla, mer om vilka lägen Timrå släpper till match efter match. 10 lama skott från blå med fri sikt är betydligt mindre värda än de snabba omställningslägen, ofta med avslut på väldigt nära håll, som laget har blivit expert på att släppa till. Det defensiva spelet fallerar för ofta, några få matcher har de lyckats med att stänga ner motståndare och få dem att ta dåliga avslut, då är det betydligt lättare att stå i mål vilket även visar sig i statistiken .

Och hur många av Timrås avslut även i bra lägen sitter mitt på målvakten i brösthöjd denna säsong, börjar bli jobbigt att skåda.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
sargad: Tjena, flikar in lite här!
Problematiken kring +/- är bla. att den inte tar några andra parametrar i beaktning, den säger liksom inget av sig själv och värderar heller inte olika situationer på isen.

Vissa kategorier spelare blir väldigt förfördelade i den här statistikkolumnen.
Ta bara alla spelare som lirar 6 mot 5 eller de som lyfter mest istid när man jagar reducering, båda fallen resulterar statistiskt oftare i ett baklängesmål än tvärtom. Erik Karlsson hade aldrig vunnit en Norris om man lade någon vikt bakom +/- eftersom det i princip är olagligt att inte spela honom så mycket som möjligt när man ligger under vilket är att betrakta som dubbelbestraffning för E.K i +/- rutan.

Vidare kan man för att ytterligare belysa problematiken genom att exempelvis bara titta på målkolumnen som egentligen inte heller säger särskilt mycket om man vill jämföra prestationer mellan spelare. Walli var genomgående vår måleffektivaste spelare under i princip alla säsonger han spelade här, (om man ställer mål i ex. förhållande till matchpoäng och istid), ett mål från Walli var värt typ dubbelt så mycket som ett från Dahlén. Statistiskt fanns det överväldigande stort argument för att spela Walli före Dahlén i offensiva situationer eftersom han gjorde fler mål på mindre minuter i snitt OCH var inne på färre bakåt i relation till totalen. Men eftersom Walli inte spelade när man jagade reducering eller 6 mot 5 i förhållande till Dahlén så går dom ändå inte att jämföra.

+/- faller således på att det hade varit orimligt att spela Walli före Jonte i 6 mot 5, statistiken är alldeles för generell för att dra några slutsatser om man inte blandar in andra komparativa element (som jämnar ut diskrepansen mellan situationerna på isen mellan spelarna) såsom lika ställning, zonstarter, genomsnittlig istid, turnovers etc etc.

Avslutningsvis kan man argumentera för att i princip all målbaserad statistik är skräp i förhållande till skottbaserad.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Det är vanskligt att säga så mycket om +/- utan att studera de enskilda spelarna i detalj. Mycket minus säger något, men kan lika gärna säga att konstellationen den enskilda spelaren är inne med när denne är på isen är dålig bakåt. Nästan alla spelare denna säsong har rätt hög corsi, typ över 50%, så de flesta spelare står sig bra på denna nivå. Men det är hemjobbet det skiljer endel åt hur bra det funkar i min mening.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
kattan: detta är spelare med en tidigare koppling till Timrå sedan tidigare, därför har vi första tjing på dem. Det är inte spelare vi ”hittat”, detta är de toppspelare vi har associerade med klubben som kommer tillbaka.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
sargad: Beror väl till viss del hur mycket du spelar . Du kanske är den viktigaste backen /centern i typ Oskarshamn , dom går dåligt , du är inne på många minus , fast man egentligen är en bra spelare
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
kattan: Varför är +/- föråldrad?
Kanske inte millimeterrättvis men viss bäring gömmer sig väl i dom siffrorna?
Inte för inte är det många Oskars ocv HV spelare i botten där, vilket stämmer med verkligheten(tabelläget).
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
John Cena: Det är helt klart något som är fel här. För hur blir mindre målchanser bakåt = mer insläppta mål?

Hej John Cena , kul att du hör av dig . Rätt svar på frågan är alltså att målvakterna blir kalla och har för lite att göra i matcherna , när chanserna kommer är av någon anledning också spelarna hyper-effektiva
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
John Cena: Håller med. Mieho är nyttig. Vi har mängder med mjuka spelare som skyr närkamper som pesten och där gör Mieho stor nytta för att skapa lite känslor med sitt fysiska spel.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
JanneH: lite kul att världens mest kommersiella liga kör med tröjor utan reklam. Gissar att man kompenserar med FYRA commersial breaks per period
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Bernst: Varför har Mieho börjats stämplas som en flopp och för dålig? Han är ingen poänggörare och det är väl inte hans roll heller? Bottom-6 forward som spelar fysiskt. Han tacklar näst mest i laget och det är bara Per Svenssons med sina sjuka tacklingssiffror som är bättre. Vi lär väl knappast bli ett tuffare lag om vi skeppar våran bäst tacklande forward?

Mieho har 3p på 17 matcher, vilket är lika mycket eller mer än resten av våra tredje- och fjärdekedjespelare. Lundin har 3p, Johansson 3p, Boyce 3p, Andersson 1p. Det är väl egentligen bara Hartmann med sina 5p som är lite vass och bättre där. Men alla ligger på minus. Hur ser folk Erik Andersson som något positivt denna säsong och Mieho som något negativt? Det är liksom inte på "Kapanens finnar" som våra problem sitter.

Det riktiga problemet vi inte längre kan blunda för är målvaktssidan. Nu är vi 17 matcher in och statistiken blir aldrig bättre. Johansson 88,3% och Juel 87,6%. Båda har sämre än Svedbergs 88,9% 18-19! Och vårat försvarsspel knappast sämre i år än den säsongen? I år har vi släppt näst minst skott på mål i hela ligan. 11:e lägsta antalet skott i skottsektorn emot oss. Vi ligger på 5:e plats i antal insläppta mål. Förra året låg vi på plats 10 i skott på eget mål och plats 5 i skott i skottsektorn. Trots det hade Johansson 91,2% och vi låg på 11:e plats på antalet insläppta mål. Oskarshamn släppte mest skott på mål i hela ligan och i skott i skottsektorn och ändå Juel hade 92,1%.

Det är helt klart något som är fel här. För hur blir mindre målchanser bakåt = mer insläppta mål?
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Hank: 🤣
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
JanneH: Tror mer på Landerz med hitten ”inatt inatt tar vi guld” Skriven av Småland och Ingela pling Modano
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
JanneH: sorry, blev fel där hitten ska såklart vara "vi måste börja ta betalt... banne mig"
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
söder över: om Timrå IK var ett dansband så skulle de heta Antez. Hitten skulle troligen vara "Ej längre glödande ögon"
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Bernst: Så det finns inget emellan succé och flopp? Är väl ganska känt nuförtiden att +/- statistik är en rätt föråldrad grej att förhålla sig till. 12a i SHLs poängliga för backar. Bara nån poäng ifrån såna som Pudas, Tömmernäs osv. Har inte koll på hans corsi osv. Men det hade varit lite mer intressant att kika på än plus minus. Han ska väl heller inte vara någon defensiv pjäs? Känns som att han fått byta partner en hel del gånger. Det har roterats rätt friskt bland backparen på grund av alla skador. Ingen kontinuitet direkt, som offensivt lagda backar behöver. Så någon flopp kan jag inte skriva under på.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Sputnik: ja det är väldigt svaga psyken i timrå. Som du säger så kan det se hur tryggt ut som helst! Och så gör man ett svagt pp med lågt tempo som med all önskvärd tydlighet visar varandra att man inte vill vinna till varje pris följt av ett dåligt BP eller en ingång i offensiven som ger kontring och mål och då är fallet ett faktum!

HV’s torsk mot FHC där FHC vände 0-4 känns som något våra spelare skulle kunna bjuda på med med denna inställning.

Såg just på Antes inför SAIK ( youtu.be/CQ9xLTA2J84?si=dr5puzkak9aQ_iNF ) tålamod. Det kommer, serien är lång. Han har rätt i mycket.

Men han lyfter även det svaga spelet framför eget mål.

Däremot under matchen, som han ser från andra parkett så händer det ingenting för att ändra detta.
Ingen timeout efter Eklinds 2-2 och hårblås ingen glöd där. Men säkert i omklädningsrummet under periodpaus.

Det signalerar för oss supportrar att det inte angår oss hur det ser ut på isen utan det är en sak mellan spelare och ledare privat.


Jag efterlyser mer offensivt coachande.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Sputnik: apropå lönekostnader så är det Leafs vs Wings på TV6 nu
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
kattan: på vilket sätt är han en succé? Han lider ju inte av La Leggia-syndromet så att han öser in en massa mål heller som kan väga upp en ganska kass defensiv.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Bernst: Du kan ju inte enbart stirra dig blind på plus minus statistik. Rindell är väl ändå ingen flopp.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Bernst: Beror väl på hur man ser det. Sett till lönekostnader så skulle jag ändå säga att Kapanens värvningar totalt sett är ganska lyckade.
Det är väl egentligen bara Mieho jag inte anser att vi skall förlänga med till nästa säsong.
Ser gärna att vi hittar en karaktärspelare med lite mer näsa för poäng istället.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
SebastianH: Yes, lite det jag menade med att man blir extra frustrerad, vi kastar bort matcherna med vår ojämna nivå!
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
sargad: förstår inte hur man kan se Rindell som något annat än en flopp. -12 har han, Lyytinen -6 sen är resterande backar faktiskt helt ok.

Kapanens finska spår har väl inte varit så lyckat. Lyytinen klart godkänd men sen? Rindell, Mieho, Juolevi och Palola har varit floppar. Eronen var väl nubbens värvning, tycker han har varit ok.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Sputnik: Spelar ju ingen roll att våran hösta nivå är top 3 i ligan när våran lägsta nivå är lägst i ligan. Det ger en snittnivå på 10 i ligan. Vi ligger där vi förtjänar
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
BoyceBoyceBoyce: Om vi har råd att betala alla dessa hemvändare så har vi väl råd att betala andra toppspelare när dessa har gjort sitt. Vi blir väl knappast fattigare när dom lämnar? Vissa spelare sitter just nu på alldeles för höga löner sett till prestation. Övertygad om att det går att hitta annan spets som levererar bättre än vissa vi har i nuläget.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Sputnik: Typ så är det! 👍
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
mikenomad: Jag försökte och vill minnas att jag lyckades hålla mig från kritik på enskilda spelare igår. Min frustration låg mest i att vi ännu en gång lyckades kasta bort en vinst,

Igår var det frukten av en härdsmälta från hela laget,snarare än enskilda spelare som skall bära ansvaret för att vi torskade.

skulle vi bärgat hem poäng i de matcher vi förlorat innan men vi varit överlägsna i så hade vi nog legat hack i häl med FBK nu.

Jag känner fortfarande att vår högstanivå är ruskigt hög, topp 3 i ligan till och med, MEN vi måste se till att börja ha ett konsekvent spel över hela isen. Framförallt måste vi börja skjuta för att göra mål och få en annan kaxighet över avslutningslägena vi får.
Vi är fortsatt bra på att vaska fram A lägen, men det blir mellanåt för mycket alibi i det sista avslutningslägena som sagt. Nästan som att vi slappnar av när vi märker att vi trycker ner motståndarna, istället för att bestämma sog för att stönga en match helt och hållet. Sen istället nått mål i baken och det blir panik bakåt.

Sen får gärna nån av våra Målisar steppa fram och börja sno några matcher som andra lag gjort mot oss.

Tabellen är fortsatt snuskigt tight, så vi måste upp på hästen snarast, gärna att vi kan köra nån 4 raka matcher vinst streak som andra lag och hitta ett flow.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Västervik -Brynäs 1-0
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Patrick Polly: Rindell..njae.
Sliter han mer och har bättre inställning än t ex Pääjärvi, Lander, Edsfelt?
Tycker inte det.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Patrick Polly: Hartmanns comeback var klart positiv med!

Vände ut och in på lite Luleliter igår.

Hoppas att han fortsätter utmana (i offensiven) vrida och vända lite tills det går att ta pucken till målet!

Är det bara jag eller försvinner initiativförmåga hos Timrå IKs frw med tiden? Utsida utsida utsida och när det inte går skott i isen eller målismage…
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Patrick Polly: I mitt senaste inlägg så var det bara kritik, jag vill balansera upp det med spelare som jag i år anser ger sitt bästa i match efter match (jag tar här inte hänsyn till individuell skicklighet utan arbetsinsatsen och inställning) utan inbördes ordning:

Svensson (chefen i försvaret)
Rindell (slarvar i bland ja men försöker alltid)
Didde (personifierar uppoffring för laget)
Forsmark
Hållander (Om man tittar noga på den här killen så sliter han kopiöst)
EP (Blundar aldrig för ett hemjobb)
EA
Boyce
OJ (Har verkligen steppat upp i år enligt mig)
Lundin
Wedin (det lilla han presterat hitills i år iaf)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
mikenomad: Ja i ett lag som inte spelar bättre än så här känns det rätt onödigt att gå in på enskilda spelare. Visst, de bästa betala är väl de som står först i kön till kölhalningen men vi har inte levt upp till förväntningarna som LAG och våra målvakter har inte heller steppat in och "stulit" en massa matcher även om de kan ha räddat nån enstaka poäng så har de inte varit överdjävliga... inte så där som ALLA målvakter Timrå möter.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
söder över: När det inte finns någon enskild sak att peka ut så är det kanske ett större problem. Jag gillar Ante, jag står fast vid att det är den bästa tränare vi haft sedan Lill-Kenta. Men konkurrensen därimellan är inte stenhård!

Att man gång efter annan lyckas hitta sätt att förlora matcher som man leder med 2-0 är på någon nivå ett strukturellt problem som ledarna har stort ansvar för. Att stjärnor tillåts att "laja runt" är ett coachproblem.

Jag älskar Anton men han är inte bra just nu. Han drar snarare ner alla andra runt omkring sig. Men han är fortfarande en del av vår 1a/2a uppställning i 5-5 och PP. Han är untouchable. Och han är inte ensam, Dahlen tillåts att inte jobba hem i match efter match och tämligen ofta ge ett oengagerat intryck (nej inte alltid).
Att han är besviken i intervjun efter senaste matchen är bra, det borde alla i laget vara! Men han borde också titta på sina egna insatser och vara mest sur över det då det är det enda han kan påverka.

Jag vill påstå att det är ett flertal spelare som genom individuella prestationer (främst i hemjobbet) gör stor skillnad. Men att det gång efter gång fallerar på lagnivå. Det ser jag ingen annan förklaring till än att det är en ledarskapsfråga.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Fel på min miniräknare. Glöm allt om poängsnitt. Det lämnar jag över till Sven S på LHF-forumet. Han har bättre koll :-)
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
TD: om man ses som ett bottenlag med de spelare vi har på pappret är det nog problem med tränaren. Vi har några säsonger till med dessa hemvändande herrar, sedan får vi börja bygga på spelarfynd som alla andra fattigare lag. Känns lite bortslösat om vi ska behöva slåss om en plats i SHL med den bästa trupp sedan örn-eran..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
J F K: Jag med - är vi gamla polare??? Fast jag känner ju inga Modoiter vad jag vet
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
TD: Äckligt jämn serie detta. MoDo och TIK har bättre poängsnitt än Frölunda och ändå har inte "förstalinorna" klickat. Göteborgarna har säkert sina problem.
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
BlackBay: kan stavas att vi är ett lag för nedre halvan i år, och målisarna har fått dålig hjälp av utespelare trodde själv på nedre halvan i år men ligger man på nedre finns nerver och bottenspöket finns runt hörnet själv tävlar jag mot att vi ska komma före modo och det kan bli en rysare..
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
bar mofftak: precis så var min tanke. Så tråkigt,kan tänka mig att stämningen överlag kan bli lite infekterad då kanske
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Zäta75:
Håller med,ngt är det som stör. Inte samma pondus med de svarta ögonen som glödde
Låst ämne

Sv: Timrå IK - Luleå HF 2023-11-16
Annaaa: Det blir väl lätt så när man får en: "Du har börjat svinbra men det funkar inte att Lander och Dahlén ser dåliga ut så vi gör om lite.".
Låst ämne

2598421 · »