1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600629 inlägg · 6212 ämnen

« · 2433717 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
{9829}: Kollade du nån hockey förra säsongen så vet du gott och väl att Hartmann har kapacitet för SHL. Det är uppenbarligen nått som hämmar eller stör Hartmann i dagsläget.
Lundin lär få söka annat till nästa säsong dock.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Pyrret: Hartmann har fått barn! Men det borde han väl ha kommit in i nu!

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Patrick Polly: Varför skulle man spela Hartman skadad?

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
{7043}: är inte Adam sjukskriven eftersom jr målvakten fick hoppa in sist?

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Henrik_Tikare: HV:s André Petersson i hög fart från höger och dundrade in i en duell med Markus Lauridsen. Bägge landade över Malmös målvakt Daniel Marmenlinds vänstra ben

Blir förvånad om han spelar ikväll, tuff smäll.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Henrik_Tikare: Marmenlind står inte. Skadad. Adam Werner står.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
{9829}: Ja ha hel tin sagt att vi måst inn mä Strumpan å Ledin å Jämtin tä nästa säsong!
Hört ja en skål 🥳

Sv: Apropå nånting...
Labban: Helt enig! Walli borde vi kunna behålla framför ex. Hartmann. Likaså bör vi tacka av Lundin för denna sejour, han har betytt mycket för att Timrå idag spelar i högsta ligan men här är dessvärre ändhållplatsen för honom. Eronen ser jag inte heller som en back för säsongen 23/24. Lite för långsam och för lätt runt det egna målet, vi behöver en större back med bättre speluppfattning. Blir Stenqvist kvar med Rindell, Edefeldt och Lyttinen så saknar vi inte en spelare som Eronen, då behöver vi mer kilogram på back-vågen.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Vad är statusen på Målvakterna för Malmö. Blir det jr målvakten Oskar Blomgren som står i kväll?

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Patrick Polly: ja men precis det där Hartmanns röv som är skadad. Men snälla alla ni måste ju FATTA Hartmann, Lundin, Svensson har inte SHL kapacitet. Ska vi utmana för slutspelet då måste vi bli av med sånna spelare. Jag tycker verkligen synd om Walli att han inte får Hartmanns plats. Lyytinen och Erixon gillar jag. Rindell känns som han har ägg under skridskorna.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Plocka tillbaka Lodda inför nästa säsong då har vi en tung pjäs framåt

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Bragd-Birger: Två anledningar till det som jag kan komma på:
1) Man anser inte att det finns någon bättre/bättre lämpad trots skadan.

2) Man vill låta honom spela mycket för att komma i form (med eller utan skada).

Oavsett hoppas jag att han snart kommer i form för jag gillar hans spelstil när han är i form!

Sv: Apropå nånting...
Mcmac: vore kardinalfel att inte försöka behålla Walli, med rätt förutsättningar kan han bli en riktigt bra hockeyspelare vilket han även visat hos oss. Frågan är om han vill vara kvar när han inte får förtroende. EA hade jag gärna sett förlängning på också Erixon. Eronen tycker jag känns för klen som back och han producerar inte heller så mycket framåt som jag hoppats. Älskar Lundin men han håller tyvärr inte.

Sv: Apropå nånting...
Mcmac:

Eronen given, skulle bli förvånad om Kapanen gör sig av med honom. Lundin däremot är på gränsen.

Sv: Apropå nånting...
Marodören: "givna förlängningar" på Eronen och Lundin. Han kan inte kollat många matcher i år den gode Adam

Sv: Apropå nånting...
Marodören: Håller med om det mesta men tycker vi ska byta ut Lundin om han inte lyfter sig rejält. Vill också ha kvar Walli. Eronen tycker de att vi ska förlänga med. Jag är mer osäker. Men han får gärna göra ett bra avslut på säsongen och motbevisa mig.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Patrick Polly: frågan är väl varför han skulle göra det, i s f. Det är ju inte så att vi lider av akut brist på kroppar på forwardssidan, eller att Hartmann bidrar med såna extrema spetsegenskaper att inte Boyce skulle kunna fylla ut skridskorna på ett acceptabelt sätt.

Sv: Apropå nånting...
Marodören: Kan hålla med om en hel del i artikeln men att skicka iväg Walli eller att frivilligt släppa honom vore tjänstefel. Att är på god väg att bli den spelare jag trodde Hartman skulle bli!

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Bragd-Birger: Rykten säger att Hartman spelar skadad. Men annars håller jag med om allt. Trodde mycket på honom inför i år. Tycker tyvärr och att MPS börjat likna Hartmans nuvarande spel, om än ännu mer osynlig än Hartman.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Andersson: Hartmann fick ju chansen att spela tillsammans med Jonte i inledningen av serien. Tyvärr funkade det inte alls.

Lite svårt att förstå vad som felas honom i år. Jag var fullständigt övertygad om att han i år skulle etablera sig på allvar som en målfarlig powerforward. Istället har han blivit en mjuk, trög och tveksam utfyllnadsspelare med Emil Berglundska sniperegenskaper.
Oerhört märkligt.

Men, som sagt - han har haft late-season-blooming-tendenser även tidigare år. Låt oss hoppas att han snäppar upp och spelar i komfortzonen resten av säsongen. Det behövs verkligen en forward med dom kvaliteter han egentligen besitter i 3e-kedjan.

Sv: Apropå nånting...
Patrick Polly:
Spelare med kontrakt
Jacob Johansson, målvakt, 26/27
Noel Edfeldt, back, 23/24
Joonas Lyytinen, back, 23/24
Axel Rindell, back, 23/24
Per Svensson, back, 24/25
Didrik Strömberg, back, 25/26
Jeremy Boyce, forward, 23/24
Robin Hanzl, forward, 23/24
Magnus Pääjärvi, forward, 23/24
Sebastian Hartmann, forward, 24/25
Anton Lander, forward, 24/25
Jonathan Dahlén, forward, 26/27
Emil Pettersson, forward, 26/27
Anton Wedin, forward, 26/27

Kommentar: Timrå står på en stabil grund inför 23/24, helt klart. Förstemålvakten Jacob Johansson säkrades nyligen upp på ett långt avtal, fem backar varav nyckelfigurer som Joonas Lyytinen, Per Svensson, Axel Rindell och Didrik Strömberg blir kvar och framåt finns en mängd av offensiv sprängkraft.

I lagets topp två-kedjor är det faktiskt även nästa säsong rätt tjockt vilket borde betyda att sportchefen Kimmo Kapanen kommer vara noggrann med två få spetsvärvningar som ska in i forwardsstallet. Timrås förstacentrar är alltjämt Anton Lander och Robin Hanzl, två kvalitetsspelare, och på ytterforwardsplatserna kan man stoltsera med spelare som Jonathan Dahlén och Emil Pettersson. Kan Anton Wedin hitta tillbaka till 17/18-formen har Timrå en toppforward i honom, men frågan är om han någonsin kommer hitta tillbaka till den Anton Wedin.

Utgående kontrakt
David Rautio, målvakt
Tim Erixon, back
Elmeri Eronen, back
Jakob Stenqvist, back
Erik Andersson, forward
Robin Alvarez, forward
Nick Halloran, forward
Albin Lundin, forward
Erik Walli Walterholm, forward
Givna förlängningar
Elmeri Eronen
Albin Lundin

Kantbollar
Tim Erixon
Jakob Stenqvist
Erik Andersson
Ser ut att lämna
David Rautio
Robin Alvarez
Nick Halloran
Erik Walli Walterholm

Kommentar: Timrå sitter inte i sjön med sina utgående avtal, tvärtom. 14 spelare är som bekant kontrakterade och då är inte Tim Juel, som kommer ansluta från Oskarshamn, inräknad. Han och Johansson är ett spännande målvaktspar till säsongen 23/24.

På backplatserna vore det inte fel att förlänga med en spelare som Elmeri Eronen. Han har gjort en skaplig mängd poäng och spelar över 20 minuter per match. Är pengen rätt - förläng. Detsamma gäller med Albin Lundin som är en bra tredjecenter i ett SHL-lag. Kan han acceptera den rollen är det en bra spelare att behålla, särskilt då han blivit lite av en Timråprofil.
Av lagets backar har Jakob Stenqvist producerat flest poäng, 15 till antalet, och går man enbart på det är han kanske värd att placera under givna förlängningar, men det finns en del tveksamheter kring hans defensiva spel och hur mycket begär han i lön nu när han har en poängstark säsong i SHL? Han är fortfarande ung och det kan vara en spelare värd att satsa på, så länge Timrå inte får in något bättre utifrån. En annan back, Tim Erixon, är en omtyckt figur och han spelar ett uppoffrande spel, precis som Didrik Strömberg och Per Svensson. Resonerar Timrå att de har för många backar av den varianten, då kan Erixon ryka.

Eftersom Timrå inte har speciellt många botten sex-forwards på avtal kan Erik Andersson få chansen ytterligare en säsong. Han kan spela både center och ytter i en fjärdekedja.
Timrå vinkar annars av David Rautio, som gjort sitt i klubben efter den här säsongen. Detsamma gäller Robin Alvarez och troligtvis även Nick Halloran och Erik Walli Walterholm, den sistnämnde kanske tar beslutet att lämna själv eftersom han behöver en större roll och mer istid för att utvecklas.

De kan lämna trots kontrakt
Jeremy Boyce
Jonathan Dahlén

Kommentar: Dahlén har ett långtidskontrakt och det är mycket möjligt att han hedrar det, men han har inte hymlat om att han gärna återvänder till NHL. Då ska erbjudandet vara rätt, vilket är ett envägskontrakt. Han kommer inte flyga över på ett tvåvägskontrakt och riskera att skickas till AHL. Just det talar för att han blir kvar i Timrå, då det inte finns speciellt många lag i NHL som kan punga upp ett envägskontrakt till en spelare som redan varit i Nordamerika två gånger. Dessutom finns Schweiz med i bilden, då han faktiskt kunde gått dit i somras också, men blev för kräsen.
Jeremy Boyce är en evig Timråikon, men han har på senare år inte spelat speciellt mycket. Kan det vara dags för en heltidstjänst på kontoret och fokusera på att hjälpa Timrå där? Inte omöjligt. Det lutar mot att han fortsätter spela, han är trots allt bara född 1993, men Kimmo Kapanen sitter nog på ett tufft beslut inför säsongen 24/25 då Boyce kontrakt går ut. Ska han säga adjö till en klubblegendar då?

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Tom Topp: Kanske han gjorde , det minns jag inte . Han hamnade längre ner än vanligt i år i och med hemvändarna , kanske inte fått den istid han är van med ?

Sv: Apropå nånting...
Tom Topp: någon som har expressen artikel om Timrå idag?

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Andersson: Hartmann hade man större förväntningar på! Men han kom väl igång sent förra säsongen också?

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
För övrigt vill jag att det lossnar för Hartmann idag , både spel och poängmässigt . På sistone har han haft en målchans per match och sen osynlig . Kanske byta kedja ? Spelar även på konstig position i PP tycker jag . 2 mål idag . 2-0 59.10 , 3-0 59,48

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Rip Kirby: jag var djupt missnöjd senast men det kan ju förklaras med att han inte var hundra…

Jag tycker allt gick för sakta och var för mjukt.

Hans offensiva bidrag är ju obefintligt utöver veckans mål på feta slaggat sett över säsongen.

Han dumpar i sarghörnet 11ggr av 10…

Ofta i en timing där ingen Timråspelare har chans att ta den…

Men visst han dräller inte med den på linjen iaf…

Är han inte hundra så bör han inte spela. Förväntar mig en tung fysisk match ikväll och förlorade dueller kommer kosta momentum.

Så vila om han är trasig och för fan ge Stenqvist en riktigt stark kopp kaffe inför nedsläpp!

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Tom Topp: Helt klart. Han är den back som känns tryggast i egen zon. Han dräller minst och om det händer så reder han oftast ut situationen själv genom att t.ex låsa fast spelet. Genomgående mest stabil bland våra backar såhär långt.

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Zäta75: Tim har varit vår bästa back hittills, tätt följd av Lyytinen! Helt klart ett avbräck om han inte kan spela!

Sv: Apropå nånting...
Ikväll har vi chansen att sparka ut kvalspöket! Oerhört viktiga poäng på spel!

Sv: Apropå nånting...
Dä lukt torsk ikväll!!!
Ge oss frid Å vinn ikväll rabbuslingar!!
Låt dä rinna lätt 🥳

Sv: Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Knylan: Dahlen får gärna ta fler initiativ som senast och göra minst 2-3 mål. Han verkar trivas mot Malmö. Minns senast när Lander passade honom på kanten och han åker förbi försvararen med en höftmanöver och frispelar Lander som sätter den i öppet mål. Är nog mitt favoritmål i år av alla Timråmål. Gav 3p med lite tid kvar borta mot Malmö.

Hoppas att Tim Erixon kan spela ikväll. Han hade lite känningar och utgick i matchen mot Växjö. Utan honom blir det tuffare.

Sv: Apropå nånting...
Någon som har expressen och kan lägga ut texten bakom betalväggen Halvtidssnslys?

Timrå IK - Malmö Redhawks 2022-12-30
Uppträdandet under andra halvan i onsdags må vara hänt om vi gör allt programenligt nu ikväll.

Sv: Apropå nånting...
Zäta75: Frölunda hemma 1a dec vann vi. Sen dess har vi bara haft två hemmamatcher (Brynäs, Leksand)

Sv: Apropå nånting...
The great one: Är lite orolig inför matchen ikväll. Att vi inte ska få utdelning och bli stressade. Malmö vann senast och kan spela fysiskt. Vi har inte vunnit hemma sedan när någon som har koll? Måste vara i november någon gång.

Det finns inga lätta matcher i SHL. Underskatta inte Malmö även om vi ska vinna på papperet. En förlust här och vår 6:e plats är hotad och vi kan bli indragna längre ner i tabellen.

Sv: Apropå nånting...
Ikväll ska vi visa att kommande SCA-arena är vår hemmaborg. Det är dags att börja vinna hemmamatcher även. 3 poäng gäller ikväll och inget annat. Låt Malmö få känna på Timråstormen.

Sv: Apropå nånting...
Snart match..

Det var inte perfekt mot leksand…

Men det var ett lag som vann den matchen.

Mot Växjö såg man inte samma laginsats…

Hoppas att man kör på som en enhet i uniform ikväll mot Malmö igen!

Blir bättre då!

Sv: Apropå nånting...
{10015}: så funkar inte rekord. Vi tog rekordet och ni tangerade det så vi har rekordet. Bara en kan inneha ett rekord.

Sv: Apropå nånting...
{297}: Helt annan fråga om det dyker upp någon spelare som vi med säkerhet vill behålla även över kommande säsong. Jag tolkade som att vi skulle toppa upp med ett korttidskontrakt typ Paigin bara för att vara extra vässade inför slutspurten...

Sv: Apropå nånting...
{10015}: Fast vi var först. Och ingen gillar en Copy cat, det är sen gammalt.

Dessutom är våra farsor starkare än era.

Sv: Apropå nånting...
Herminator: Så du bara vet det så tangerade vi det, så nu mera delar på det. Det är inte bara erat längre.

Sv: Apropå nånting...
Greven: Jag tänkte lite i dom banorna för någon månad sedan också. Jag vill inte låta dum eller så men det hade ju inte skadat att få in ett råskinn/powerforward istället för en back. Didde är ju strax tillbaka.

Sv: Apropå nånting...
Greven: om rätt spelare dyker upp (hållander osv.) så skadar det ju inte att knyta upp så tidigt som möjligt. Risken finns ju att förhandlingsläget ser annorlunda ut i sommar när alla lag sitter med stora sedelbuntar i nävarna och ska fylla på med spelare.

Sv: Apropå nånting...
Tonymontana: hahaha exakt så trodde vi det skulle vara... kanske nästa säsong?
Apropå nästa säsong, är det nån med premium som kan berätta nåt intressant från denna artikel

Sv: Apropå nånting...
{10040}: Frågan är ju hur man ska hantera eventuellt överskott i intäkter. Om man tänker att kontraktet är klart när det börjar närma sig 15 februari och slutspel/play in verkar i det närmaste klart, ska man då höja ambitionsnivån och försöka spetsa till laget ytterligare eller istället spara pengarna till kommande säsongs trupp för att då på allvar ta upp kampen med att konkurrera om medaljerna?

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: ta in en sista 3 månaderna för en tvåhundring i månaden de borde vi klara

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: Som jag också sagt förut, går vi till slutspel så skall jag bara njuta. Ingen ångest eller klaga alls då det värsta som kan hända är att säsongen börjar om i SHL igen.

Tills dess kommer jag svettas lite till som sagt innan man får det teoretiskt klart och man dessutom får uppleva ett magsikt slutspel i högstaligan igen. 😁

Sv: Apropå nånting...
Tonymontana: Vet inte om jag klagat? Jag sa bara vad vi kommer behöver i lagbygget för att ta nästa steg? Klart jag njuter, men lever också i verkligheten. Skall vi vara en guldkandidat kommande säsonger så behövs det ju förstärkas. Får man inte säga det utan att man klagar, att man ser själklara brister. Som till och med den gode Hamrin lyfter upp i Domustrappan podden? Att om vi skall vara att räkna med på riktigt så krävs det i den moderna hockeyn mer utan spelskickliga backar att bygga spelet på.

Visst vi ligger 6:a men det är långt ifrån en självklar slutplacering i min bok. Klara play in borde vara det mest rimliga målet att ställa på detta års Timrå. Jag är supernöjd om vi klarar nytt kontrakt utan att behöva kvala, där ligger egentligen mina förväntningar ärligt talat.

Så nog är jag nöjd alla gånger, men man är för skadad flör att lyckas slappna av förens kontraktet är teoretiskt klart. 😅

Sv: Apropå nånting...
{10040}: Dom pemgarna kan vi nog glömma att vi besitter. Kapanen kommer få vara noggrann på vilka han förlänger med till nästa säsong och bygga smart på forwardssidan så finns det förhoppbingsvis cash kvar i börsen till en bra backsida nästa säsong istället.

Sv: Apropå nånting...
Sputnik: plocka in en topp 5 back i ligan så kan vi nog gå en bit

« · 2433717 · »