« Föregående · 2548129 · Nästa »
Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.
Sv: Apropå nånting...
Kulltorp: Verkar vara hemmakära spelare som har 200-300k i månaden som skördar frukterna...Ni måste sälja mer korv!
Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Lugn i stormen. Timrå skulle aldrig äventyra sin ekonomi igen. Förutom flygresor och annat som påverkar med dyrare priser, så har Timrå IK investerat i en massa saker plus anställt mer personal. Jag tror att vi skördar de frukterna med början nästa år
+ 5
Sv: Apropå nånting...
Nisse på Mon or: Redan överkurs här. Någon annan får ta ansvaret att analysera hur Malmö kunde klara sig ur det där. Men det ser ju klart märkligt ut att det går att backa mer eller mindre hur mycket som helst och ändå komma runt systemet?
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: du menar i resultaträkningen?
Licenskraven gäller omsättningen= försäljningen, där 5 % av omsättningen skall vara eget kapital 2022/2023. Det klarades med en hårsmån för TIK. SHL bryr sig inte i vinst eller förlust, men vinst eller förlust ändrar ju eget kapital. Malmö gick enligt uppgift 20 miljloner back, men hade tydligen balanserade vinstmedel att ta av, och 5% av omsättningen i eget kapital kvar. Alternativt har tillskott gjorts under året.
Licenskraven gäller omsättningen= försäljningen, där 5 % av omsättningen skall vara eget kapital 2022/2023. Det klarades med en hårsmån för TIK. SHL bryr sig inte i vinst eller förlust, men vinst eller förlust ändrar ju eget kapital. Malmö gick enligt uppgift 20 miljloner back, men hade tydligen balanserade vinstmedel att ta av, och 5% av omsättningen i eget kapital kvar. Alternativt har tillskott gjorts under året.
+ 1
Sv: Apropå nånting...
roger_sundsvall: Har svårt att tro att man skulle kunna mörka någon kostnad, oavsett vad det gäller? Allt som kostar pengar måste betalas och redovisas på utgiftskontot i balansräkningen. Intäkter minus kostnader blir det sammanlagda resultatet.
Försök inte skoja bort min treåriga gymnasieutbildning i ekonomin här nu 🤭😆😂
Försök inte skoja bort min treåriga gymnasieutbildning i ekonomin här nu 🤭😆😂
+ 4
Sv: Apropå nånting...
ombyggn.av kylanläggning oxå
nånstans gick pengarna
renovering m.m
redovisas sånt?
nånstans gick pengarna
renovering m.m
redovisas sånt?
Sv: Silly Season 2023-2024
Glöm inte Edfeldt han kommer göra succé kommande! Sedan hörde jag en fräckis på domustrappen idag: Vad är det för likhet mellan en modolojd och en hemorojd? Jo båda ligger därbak o är osköna men ramlar snart bort.
+ 5
Sv: Silly Season 2023-2024
DJ Hemp: När det kommer till ekonomin i Timrå, så måste klubben nog börja göra tvärtom...
+ 1
Sv: Silly Season 2023-2024
Costanza:
Sluta vara uttråkad. Njut av ”The summer of George” istället. Själv ska jag inte ens ha någon semester.
Sluta vara uttråkad. Njut av ”The summer of George” istället. Själv ska jag inte ens ha någon semester.
+ 1
Sv: Silly Season 2023-2024
Kulltorp: Kullis! Det är ju bara försäsong. George gillar inte att vara i egen zon så jag hoppas att du får fel.
Sv: Silly Season 2023-2024
Costanza: Gå hem nu farbror, ligg lågt och dröm om gamla meriter.
Om 12 månader så laddar ni för allsvensk säsong igen.
Om 12 månader så laddar ni för allsvensk säsong igen.
+ 2
Sv: Silly Season 2023-2024
{7043}: Ja jag noterar faktiskt att Rindell hade 13 poäng (3 mål, 10 ass) på 26 matcher. Det ger ett snitt på 0,5 pinne/match och kan han hålla det snittet över 50-52 omgångar så lugnar jag ner spetsbacks-snacket
+ 4
Sv: Silly Season 2023-2024
Rallarn: Nä, George är uttråkad över utebliven förstemålvakt och svarade bara på Sputniks inlägg.
Sv: Silly Season 2023-2024
Costanza: Repor i skivan? Det är snart att man misstänker något annat skäl med din närvaro mer än att du är här för att va en "nagel" i ögat.
+ 1
Sv: Silly Season 2023-2024
Sputnik: Haha! Berätta gärna hur ni hade skulder på 81 miljoner och slapp betala hälften. Sen en sunkig mygelaktie på det ;-) Nä, kasta inte bronspengen i tomt prisskåp...
+ 1
Sv: Silly Season 2023-2024
Costanza: Widebro får berätta hur ni lyckades bokföra in pengarna för lånet för museumet in i klubben, alla smarta tips mottages!!
Sv: Silly Season 2023-2024
Costanza: Hur går det med museumet? Skall ni ta lån för att rusta upp prisskåpet med?
Sv: Silly Season 2023-2024
Puckat: Nubbz sitter också med två jävligt bra målvakter nu då precis som oss 😀
Sv: Silly Season 2023-2024
{7043}: Hoppas verkligen att Forsmark och Melander lyckad färga. Framförallt att de får en en ärlig chans att få visa upp sig.
+ 3
Sv: Silly Season 2023-2024
Sputnik: Fortsätter Rindell och Lyytinen att leverera så slipper vi åtminstone tjatet om ”spetsbackar. Ja billiga lösningar är ett måste. Både på forwardsidan och backsidan. Gäller att få juniorer att klara av klivet till SHL osv.
+ 4
Sv: Silly Season 2023-2024
Sputnik: Vad gäller ekonomin så är det nog dags att börja få fram lite talanger som skriver sina första NHL kontrakt och ger fint klirr i kassan.
+ 3
Sv: Silly Season 2023-2024
{7043}: Tror Tyvärr Svensson lär få det riktigt tufft att ta plats säsongen 24/25, han blir inte yngre.
Förhoppningsvis så lyckas både Melander och Forsmark ta steget och kan bli billiga lösningar framöver.
Det finns ju en risk att både Lyytinen och Rindell stiger en del i marknadsvärde om de fortsätter leverera. Det gör ju att backsidan kommer svälja mer av spelarbudgeten med.
Förhoppningsvis underlättar även det ökade TV avtalet lite framöver.
Förhoppningsvis så lyckas både Melander och Forsmark ta steget och kan bli billiga lösningar framöver.
Det finns ju en risk att både Lyytinen och Rindell stiger en del i marknadsvärde om de fortsätter leverera. Det gör ju att backsidan kommer svälja mer av spelarbudgeten med.
Förhoppningsvis underlättar även det ökade TV avtalet lite framöver.
+ 3
Sv: Silly Season 2023-2024
Puckat: Vi hade ju inte kunnat ta in honom ändå givet läget i truppen. Men Nubben strösslar ju gärna med lockord till sina gamla värvningar. Brattström, Strålman, t.ex.
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Håkkybåkky: Så var det säkert. Orsakerna till vårt m i n d r e lyckade bokslut kan man ju spekulera vilt kring. Klubben själva nämner de extra flygresor som klubben kostade på sig match fem och match sju. Där har du en sån "oförutsedd" kostnad som påverkar ekonomin/resultatet enormt mycket.
Sv: Apropå nånting...
Håkkybåkky: Örebro har inte tagit med sitt coronas mötd som de kommer behöva betala tillbaka. Backar förmodligen 7miljoner till.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Intressant. Vi spelade 3 hemmamatcher i slutspelet, Örebro spelade 7, ändå backade de mer än oss. Innebär det att Örebro Budgeterade med seminfinal, eller till och med final? Nä det tror jag inte. Tror snarare att alla kostnader bara stack totalt den här säsongen, både spelarlöner, transport, boende etc.
+ 2
Sv: Silly Season 2023-2024
Sputnik: Eftersom våran silly är helt död så började jag tänka på nästa säsong och insåg att det mesta talar för att backsidan återigen kommer vara nästintill oförändrad, då Eronen, Erixon, Strömberg, Svensson, Melander och Forsmark har kontrakt till minst 24/25. Fortsätter Lyytinen vara lika bra och Rindell fortsätter att utvecklas är det två st vi kommer förlänga med (förutsatt att inte någon storklubb lägger vantarna på dom) och då är vi uppe på 8 st backar.
Sen kan ju spelare alltid lämna av diverse skäl, men känslan säger att det kommer se likadant ut, vilket inte behöver vara negativt såklart. Så jag får be om ursäkt i förväg om jag precis förstörde silly season inför 24/25…
Sen kan ju spelare alltid lämna av diverse skäl, men känslan säger att det kommer se likadant ut, vilket inte behöver vara negativt såklart. Så jag får be om ursäkt i förväg om jag precis förstörde silly season inför 24/25…
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: ja som nån redan tog upp (Empa tror jag?) så lär ju inflation och ränteläget påverka andra lagen än bara oss
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Håkkybåkky: Örebro hade sitt årsmöte igår. Jag kommer inte längre än ingressen i lokaltidningen, som förstås bevakade detta och som säkerligen gav svart på vitt hur läget är där.
Men om man googlar lite så hittade jag rätt:
" – Omsättning 143 mkr (141 föregående år).
– Resultat före skatt -2,9 mkr (7,4 fg år).
– Årets resultat i koncernen uppgår till -2,8 mkr jämfört med 5,8 mkr fg år.
– Resultat efter skatt, exklusive den eventuella återbetalningen avseende stöd för korttidsarbete, uppgår till 2,9 mkr.
– Det egna kapitalet i föreningskoncernen minskade från 13,9 mkr till 11,2 mkr."
Inte helt rosenrött där heller. Jag tror att läget vi har i omvärlden gör det inte så himla enkelt att trolla med knäna så plussar man en massa miljoner. Det är en tuff tid att bedriva företag generellt. Hockeyklubbar är inget undantag.
Men om man googlar lite så hittade jag rätt:
" – Omsättning 143 mkr (141 föregående år).
– Resultat före skatt -2,9 mkr (7,4 fg år).
– Årets resultat i koncernen uppgår till -2,8 mkr jämfört med 5,8 mkr fg år.
– Resultat efter skatt, exklusive den eventuella återbetalningen avseende stöd för korttidsarbete, uppgår till 2,9 mkr.
– Det egna kapitalet i föreningskoncernen minskade från 13,9 mkr till 11,2 mkr."
Inte helt rosenrött där heller. Jag tror att läget vi har i omvärlden gör det inte så himla enkelt att trolla med knäna så plussar man en massa miljoner. Det är en tuff tid att bedriva företag generellt. Hockeyklubbar är inget undantag.
Länkar:
Bokslutet är klart | Örebro
Bokslutet är klart | Örebro
+ 6
Sv: Apropå nånting...
Rip Kirby: Titta i deras forum. Lär inte vara totalt jävla stendött där, och säkert en livlig diskussion om detta bland deras engagerade fans :-)
Sv: Apropå nånting...
Håkkybåkky: Örebro hade sitt årsmöte igår. Jag kommer inte längre än ingressen i lokaltidningen, som förstås bevakade detta och som säkerligen gav svart på vitt hur läget är där.
+ 2
Sv: Apropå nånting...
Att vi har ett lågt eget kapital är ju föga förvånande, givet att vi nästan konkade för 8 år sedan. Det lär väl ta ett tag att bygga upp, framförallt om det sker samtidigt som vi kört vår resa tillbaka från HA + nu en etablering i SHL...
Tycker snarare att det är relevant att jämföra vår prestation med andra klubbar denna säsong. Förutom -20miljoner från Malmö, har det publicerats några fler resultat än?
Tycker snarare att det är relevant att jämföra vår prestation med andra klubbar denna säsong. Förutom -20miljoner från Malmö, har det publicerats några fler resultat än?
+ 1
Sv: Apropå nånting...
Isbjörnen: Att betala av lån påverkar inte resultatet , enbart balansräkningen
Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Nu är jag inte insatt i ekonomin eller ens ekonom för den delen. Men det kan ju vara så att man passat på att skriva av massa bös om man hade chansen. Nått gammalt lån som man passat på att lösa i sin helhet eller tagit kostnaden för att köpa på sig ett lager av skridskosnören (vad fan vet jag). Poängen är att utan kontext så säger sista raden egentligen ganska lite.
Dvs. Det här behöver vi för att klara licensen, vi har ett bra resultat och har chansen att göra oss av med några gamla surdegar så blir det lättare att få till det till nästa år.
Dvs. Det här behöver vi för att klara licensen, vi har ett bra resultat och har chansen att göra oss av med några gamla surdegar så blir det lättare att få till det till nästa år.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: För mig är det obegripligt uselt. Blir så less på allt som har att göra med denna ”ekonomi”.
Vi måste vara klappsämst i klassen…
Vi måste vara klappsämst i klassen…
+ 3
Sv: Apropå nånting...
OlliJanne: Tror nog att merparten är införstådda med vad som menas med gröna siffror i utläggningen innan, och kommer inte lägga ner någon vidare diskussion på det.
+ 4
Sv: Apropå nånting...
{9908}: "gröna siffror"? fan ä du centerpartist eller? det lilla jag kan om bokföring är väl ändå att det heter röda siffor om det är negativt och svarta siffror när det är postivt resultat. Hjärtliga hälsningar Mr Messersmith
+ 1
Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: Mja, bistra tider som är lite halvkluriga att budgetera. Nu vet inte jag hur föreningens lånebild ser ut men säg att man tagit några rörliga lån för byggnad av Z-loge, renovering av mediakub samt tillbyggnad av kontor. Bara ränteökningar på detta kan uppgå till flera 100.000k.
Vet inte när de sätter kommande års budget men bör ju vara någon gång under våren.
Styrräntan började väl sin klättring april 2022.
Lägg därtill ökade inflationskostnader på iprincip allt.
Visst kan jag känna att jag trodde vi skulle visa gröna siffror i år, men detta behöver inte betyda att något är fundamentalt fel.
Vet inte när de sätter kommande års budget men bör ju vara någon gång under våren.
Styrräntan började väl sin klättring april 2022.
Lägg därtill ökade inflationskostnader på iprincip allt.
Visst kan jag känna att jag trodde vi skulle visa gröna siffror i år, men detta behöver inte betyda att något är fundamentalt fel.
+ 3
Sv: Apropå nånting...
bar mofftak: lite konstigt med procent på omsättning för licens. Borde borga för, som nu, snickring med att få lägre omsättning vid behov. Märkligt. Håller med om konstig logik av Backlund.
Sv: Apropå nånting...
Olli Hahl: Ett riktigt uselt resultat, märkligt att föreningen kan stå och försvara det. Lite bokföringstrolleri från att missa elitlicens trots att man slår budgeterad publiksiffra och dessutom går till slutspel.
Något måste ha gått ordentligt fel.
Att backlund sen drömmer om 150 miljoner i omsättning vilket skulle innebära att vi måste göra en vinst på minst 6 miljoner nästa säsong för att inte bli av med elitlicensen tyder på att han tappat greppet.
Något måste ha gått ordentligt fel.
Att backlund sen drömmer om 150 miljoner i omsättning vilket skulle innebära att vi måste göra en vinst på minst 6 miljoner nästa säsong för att inte bli av med elitlicensen tyder på att han tappat greppet.
+ 4
Sv: Apropå nånting...
vonDöbeln: med tanke på att alla omkostnader toköka får ni väl se det som godkänt? Antar att ni hade budgeterat för kvartsfinal med erat lag? Annars är det lite oroväckande resultat
Sv: Apropå nånting...
vonDöbeln: Backar drygt 1,1 mille och klarar licensen med nöd och näppe.
Malmoe backar 20 mille-"Ingen fara för licensen"
🤔
Men nåt säger mig att nån Modoit (läs: J F K) snart tittar in här och förklarar saken
Malmoe backar 20 mille-"Ingen fara för licensen"
🤔
Men nåt säger mig att nån Modoit (läs: J F K) snart tittar in här och förklarar saken
+ 1
« Föregående · 2548129 · Nästa »