Spela enklare hockey, skit i hur det ser ut på reprisen utan huvudsaken pucken går in, det känns alltför ofta som det skall överarbetas/glänsas stup ikvarten med känt resultat........ Grisa gärna på bortaplan, sarg ut plocka/haka en gubbe var och slå icing.......även om det tar emot att spela ickehockey så se tex. på Södertälje och AIKs resultat på bortaplan. Kontinuitet på målvaktssidan gärna då med Freddan och stuva om i kedjorna lite och se till att det finns fyra femmor att rulla runt på. En ledare på isen saknas, tänker på en sån som Tommy Sjödin vad han skulle införa i Timrås lag, nu känns den naturliga ledaren som Freddan med rutin och kunnande vilket faktiskt säger allt.............. ( tänk vad M Lindholm förde med sig ifjol ) Sen har jag som sagt var mina åsikter om Peo men kanske det går att lösa på andra sätt, som företagsledare vet jag iallfall att man inte kan bli för mkt. kompis med sina anställda och att det är i motgångar man får bekänna färg och visa ett kraftfullt handlag. Har svårt att hantera karlns velighet och mesiga uttalanden stup i kvarten sen är han kanske en bra taktiker och analytiker men tyvärr så skulle laget mest behöva DJÄVLARANAMMA nu.........
mike66: Riktigt hyfsat tempo faktiskt, men med min kroppsbyggnad är vila sig i form inget bra upplägg. Skridskoåkningen börjar att fungera och det gör det ju bara roligare.
Vill nån knuffas lite med mig så inte gnäller jag, visst, hockey som inte gör ont är inte hockey, det är rinkbandy, och det håller jag inte på med. Men eftersom jag är med och organiserar det hela så måste jag upprätthålla en respektabel fasad, men för dig gör jag gärna ett undantag mike66.
Kul kommer vi att ha..Men att spela hockey,och att det inte skulle göra ont?? Fick själv ena framtanden utslagen mot Kovland Vets ifjol så ont kommer det alltid att göra när man lirar hockey.
Hoppas att jag inte skrämmer upp dig alltför mycket Moverare ;)
gud: Det är veteranregler som gäller, utan tacklingar och inga slagskott, det tänker jag respektera. Meningen är att vi ska ha kul, inte göra illa varandra.
Vet inte om alla hört det, men Morgan Norman, domare med Uefa-cup-meriter, dömer tillsammans med Huring.
Moverare.. tror inte att jag kan vara med i supporter matchen... men är jag med så räknar jag med att du ska göra allt för att du ska tackla mig.. men chansen är tyvärr så liten att jag kan vara med
För att vara ett bra och pålitligt elitserielag så måste enligt all expertis minimum två egenskaper uppfyllas.
1. Kunna lita på sin viktigaste spelare, dvs målvakten 2. Utnyttja power-play, dvs göra mål
TIK saknar båda egenskaperna. Tyvärr.
Dessutom är flera av värvningarna ytterst tveksamma. Laget är klart försvagat jämfört med ifjol. Vem i TIK-ledningen har rekommenderat, vem har utvärderat? Viktiga värvningar tycks göras på helt lösa grunder, man verkar hoppas att en medioker spelare skall blomma ut bara för att han kommer till TIK. Chansartat, tafatt och amatörmässigt agerande från ledningen.
Målvakten är en katastrof. Bara att hitta en kanadensare som av någon outgrundlig anledning hamnat i Skottland??? av alla ställen borde väl ha fått varningsklockorna att ringa. Returer rakt ut i gapet på anstormande forwards är mer regel än undantag, TIK-backarna måste ständigt rensa undan mer eller mindre i panik istället för att kunna tänka framåt på snabba spelvändningar och smarta uppspel (som ifjol). Även TIK-forwards tvingas ju långt tillbaka när ingen kan lita på sista utposten och blir därmed inte ens spelbara för snabba kontringar vilket var TIK’s adelsmärke ifjol.
Vad gäller power-play vet vi alla läget. Omständigt, långsamt , förutsägbart och krampaktigt.
Detta förklarar tabelläget och ännu längre ner i träsket kommer TIK att parkera så länge inget radikalt händer. Det är naivt att tro något annat.
Spelare och ledare agerar uppgivet, laget dras allt längre ner i en negativ spiral som man tycks oförmögna att ta sig ur. Detta gäller inte minst PO som ängsligt och oansvarigt envisas med katastrofen i målet, utser straffskyttar som nästan gett upp på förhand, tar felaktiga eller uteblivna time-out’s, allt direkt avgörande för massor av tappade poäng. Utan Z hade totalhaveriet varit ett faktum. Att PO efter matcherna numera mest skyller på domaren, otur, oflyt, mm visar bara med all önskvärd tydlighet att också han tycks ha tappat tron och inte minst greppet, en känsla av uppgivenhet som naturligtvis direkt överförs till hela laget.
Förslag. Tacka PO för ett oerhört gott arbete fram till denna säsong. Tiden tycks nu vara mogen för både PO och TIK att finna nya vägar. Plocka omgående hit någon ledig etablerad auktoritet t ex Boorken, Slettvoll, Boustedt eller annan för en snabb omtändning av laget. Nya röster i omklädningsrummet, nya träningar, fokusering på power-play och straffar, korrigeringar i spelsystem, nya iakttagelser, nya krav, och nya sammansättningar i femmorna kan förhoppningsvis få krampen att släppa. Tror att detta kan vara en väl så god lösning för TIK i dagens akuta situation jämfört med lotteribetonade värvningar bland spelare som blivit över.
Snälla styrelsen. Det tog 18 långa år att komma hit. Passivitet i detta akuta läge är tjänstefel. Gör något NU, innan det definitivt är för sent. Vad väntar ni på?
Carro: Det är rätt tänkt. Vi släpper in för många mål och gör för få. Tänk att det alltid hänger ihop. I det läget är ditt förslag ett radikalt och enkelt nytänkande. En annan idé som jag funderat på men jag vet inte hur den skulle kunna genomföras. Det är att lura grabbarna att det är försäsong. Tänk vilken spelglädje det var då! Då fanns inga hinder. Men det är nog ogenomförbart. För när vi trummar in mål på mål så står det säkert någon illasinnad rackare och gapar om serieseger på läktaren och så vaknar alla ur förtrollningen.
dr-nix: Man kommer säkert med all sannolikhet titta över det. Frågan är om det blir så mkt bättre om man inte rättar till backsidan först. Man kan nog sätta in vilken stärnmålis som helst i dagsläget som skulle te sig som medelmåtta så länge man inte får hjälpav sina utespelare.
Tips på hur man kan göra om laget: Köp in en målvakt som väger typ 200 kg så att han täcker upp hela målet! Sen kan man satsa allt på att anfalla och skippa backarna. Det kan ju iallafall inte bli något baklängesmål. Vad tycks?
spelar iaf mindre roll....jag är mer intresserad av vad timrå tänkter göra åt detta..... dom kommer säkert inte göra något ...hmm (jag tänker på målvaktsfrågan)
hehe ..jo jag vet att han spelade i ett skottskt lag iaf ...sedan visster jag att huss tränade juniorer men om det var tik's eller brynäs minns jag inte
Jag tycker inte att man på ngt sätt ska hänga ut De Roo som det stora problemet. Det största problemet i de matcher jag har sett är backarnas mkt osäkra spel. Jag är själv ingen jättevän med De Roo utan jag tycker som de flesta att han ger ett osäkert intryck. Men som det var igår så ska man inte lasta De Roo för målen. Fbk:arna fick ju göra precis som de ville framför målet. Ingen av våra backar som orkade eller ville göra ngt för att hjälpa De Roo. Det är mkt värre anser jag. Att Freddan sedan spelade 0-0 i matchen lär bero på att Fbk drog ner på tempo och inte ansåg sig behöva göra mer mot ett för dagen virrigt Timrå. Har skrivit det tidigare och gör det igen: Vi behöver en ledare, som tar tag i det här på banan. Tänker man på Huss kittlar det till lite.
Intressant att höra att TIK är ute efter en ny målvakt, nån som vet var Hodson lirar iår??? Fast förmodligen blir det en EU-målvakt så man kan behålla Matuschkin(????). Måste säga att jag innan säsongen var väldigt tveksam angående Derouvilles standard, jag menar, att han kom från Skotska ligan.....MEN, jag skall också säga att jag blev oerhört imponerad av honom de inledande omgångarna, och man var icke sen att påstå "att här har Timrå hittat en riktigt, riktigt bra målvakt". Men som det har varit den senaste tiden har han i mitt tycke tappat stinget totalt, så jag tycker det är helt rätt att söka efter en ny , samtidigt som man matchar in Freddan i hetluften igen!
Angående tränarfrågan så är det TYPISKT svenskt att börja gnälla om "att en tränare inte kan vara i samma klubb mer än X antal år". Hade vi haft 6 poäng mer hade vi legat på slutspelsplats, nån som hade gnällt om tränarfrågan då?? Nä, jag har fullt förtroende för Peo å hoppas verkligen att han sitter kvar!
Sällan har ett uppehåll kommit lägligare än detta, och en chans för skadade att få komma tillbaka och göra de ändringar som är ett absolut måste för att åstadkomma den förbättring som är nödvändig i laget, min värsta ilska över Peo har lagt sig och man får perspektiv på tillvaron.......( trots att jag fortfarande tycker karln är för mjäkig ) Till att börja med så är det fundamentala felet målvakten dvs. Phillipe de Rouville som har varit åt h-vete för ojämn, laget kommer aldrig att få den stabilitet det behöver med en så ojämn målvakt och den osäkerheten sprider sig i hela laget ( tro mig ) och inte minst på backsidan där det märks tydligast. Sen så har vissa förvärv inte alls levt upp till de krav man borde kunna ställa på dem, jag orkar inte sitta och rabbla upp dem, ni vet lika väl som jag vilka jag menar och även det faktum att laget inte som ifjol kunnat rulla runt på fyra kedjor tror jag är en anledning för att skärpan och stabilteten (självförtroeendet) saknas. det slits för mycket i matcherna på de spelare som lyckas prestera något. De få ljuspunkter man kan peka på är bla att det trots allt bara är spelat 19 omgångar dvs 31 som återstår och det finns tid för förändringar och förhoppningsvis ett nytt lag mentalt om inte annat. Jag tycker att Freddan skall in som första målvakt om det inte går att hitta någon bättre och Rouville upp på läktaren alt bort och en ny in ( första eller andra ??) samt Igor in på backen (bra defensiv back med massor av erfarenhet) Bort med Z från Crippe (en individualist för mkt) och hoppas att Hautomaa kommer tillbaks för han behövs liksom Peltooma, bort med Halvardsson från backen (jag blir nervös av karln) och skulle kunna fortsätta länge man väljer att stanna här. Tycker att det gärna kan debatteras hur kedjorna skall se ut framöver.........???? + till Nordgren och Fagemo (känns för ensam) som sliter kopiöst i matcherna och var är Robert Karlsson, vår bästa målgörare ifjol.....en pinne iår ??? (synonymt för hela TIK kanske )
HH: Håller med , negativister finns det alldeles för mycket av. Självklart ska man vara kritisk om det behövs, men då ska det vara konstruktivt. Att klaga och bara hitta fel, gör inget bättre . Under matcherna behöver laget allt stöd det kan få , det är bara motståndarna som tjänar på om vi gör ner våra egna spelare.
Så hårt arbete hela veckan och du orkade skriva sååå mycket,,,,,
Lite Extra Hopp kan jag nog hålla med om, finns de som står på klack platts och bara är negativ då det går dålig,,,,ett exempel genidraget av "Z" då han skulle prova att dra Gerden men hamnade bakom, istället gjorde han det enda rätta smart tänkt,,, han tänkte valla på FBK aren som jagade, och det gick inte hem, men har kunnat,, då hade han blivit hyllad som geni, istället står en pajas tyvärr stog han bredvid fel person, och talade om vad j-la dåligt det var,,,,,Gå ut och gör det själv och se vad lång betänketid ni har mellan tanke och handling,,,,,,
Stöd laget istället och ge dom hopp och krigar instinkten,,,då är vi snart i slutspel,,,,,,,,,
TIMRÅ IK ETT SÄTT ATT LEVA!!!!!!!!!!!!!!
Puss och kram till alla spelare, vila upp er nu och kom igen,,,,,
Sagt det förr.... bara hålla med ST, värvingarna ser inte ut att hålla, börjar bli lite tjatigt nu, men sparka inte Peo! tycker ändå synd om Hautomma som är skadad, lika så Marcus Karlsson som inte kan bidra med så mycket, men dom sk tunga värvnigarna ser inte bra ut, De Rouville, Jindrich, Hautamaa Rajamäki har inte fått ut så mycket av spelet, därimot har Wallin och Halvard som troligtvis värvats som fjärdelinare inte har varit sämre än ovanstående. Men mycket sitter i själförtroendet som Gerhard sade åt mig för nån månad sen, nu står vi i den sitsen även om jag trodde då att SSK skulle få svårt, men dom ser ut som ett klart slutspelslag nu. Hörde av en fd TIK målvakt skulle inte vilja byta ut Jörgen E mot dagens nyförvärv man är benägen att hålla med
En ledare, visst saknas en ledargestalt av rang, men en sån växer inte på trän och kan nog inte värvas på beställning. Det är dessutom inte enbart en man som ska träda fram och visa vägen. Det är hela laget som måste komma igen och hitta rätt. Kanske är det dessutom så att . hemska tanke, truppen är för tunn eller felkomponerad, alltså att laget egentligen inte är bättre. Det kanske bara är vi blåögda optimister som trott nåt annat . Varför gick det så förhållandesvis bra ifjol och så dåligt nu ? Jo , t.ex. förväntningarna från förra årets framgångar har ökat pressen och kraven på spelarna. I fjol gick det delvis av bara farten och vi hade ju Björklöven att jämföra oss med. Vill nog hävda att det mesta är menatlt. Förstärkningarna har inte fyllt luckorna efter bl.a Petriläinen, målvakterna har inte lyckats lyfta sig till en högre nivå än i fjol . det var darrigt emellanåt då också. Ska man vara kritisk till något är det att laget borde säkrats bakifrån, byggts från försvaret och uppåt, har man ett bra försvar får man tyngd framåt också . Dessutom fanns de offensiva kvaliteerna där i fjol redan. Jag hoppas verkligen att något positivt händer med Timrå snart , annars blir det här en eländig vinter.
Dom håller på att jobba med att få Deroo som Fransk medborgare och då skulle Matushkin bli spelklar igen..det är bara att hoppas för Matushkin har rutinen som saknas för tillfället.
Vi saknar en ledare nu och det är bara att hoppas att the Big Ed tar tag i den biten för det är ju sorgligt att Z:a ska behöva ta detta ansvar match ut och match in han behöver koncentrera sig på sin artistiska uppgift och den går lite i stöpet nu.
Tror aldrig jag har sett en spelare som vill så mycket som Z:a han vill vara överallt och vill lite för mycket ibland och det är där som skon klämmer för tillfället.
Fler spelare måste ta sitt ansvar och verkligen visa att dom har ett gott hockeyhjärta.
Så går man och lägger sig, minst lika glad och optimistisk som tidigare. HH smittar, nederlagen är tung. Det är dags för ansvarig utgivare att börja handla. Grönhagen är en rak motsats på Peo Larsson. I övrigt är hjärnan ett vakum.
Visst måste det till en förändring och det tycker jag att man har visat prov på. Ed har ju nyss kommit in i laget och vi väntar på Peltoo och Jindrich ska väl kunna höja sig 7 klasser liksom Rajamäki.
Z:a åker ju på uppdrag med Peo och skall väl förhoppningsvis föra med sig en del positiva saker.
Dom jobbar ju med att få Matuschkin spelklar igen så visst kommer det att hända saker framöver och jag tror bara att det kan bli positivt.
Puckarna kommer att studsa Timrås väg nu. FBK har ju som bekant inte haft en skada i laget så den matchen var väl ganska väntad vart det skulle sluta.
Att sparka Peo och Thorén tror jag inte ett dyft på sånt skit vill jag inte ens lyssna på.
Att vi inte skulle ha två bra målvakter tänker jag inte heller lyssna på.
Nä FORZA TIMRÅ mot SLUTSPEL det bär och jag tänker skratta åt alla NEGGON när vi äntligen är framme vid målet för än är det lång väg att vandra..Men att jag skulle tvivla på laget...ALDRIG det är dom för bra för..
Det gäller bara att som 250kg skrev att flytta pjäserna på rätt platser och det är jag säker på att Peo och grabbarna kan fixa...
Mycket sökande här. Min gissning är att laget tappade en del av sin "själ" dvs spelidé, när så många byttes ut från fjolårets trupp. Allt för att laget skulle bli slutspelsmässigt, så kom skadorna...
Vad skulle få spelare som fick lämna laget och som nu lyckats etablera sig i andra lag, att vilja återkomma till oss? Jo, just en mer tilltalande spelidé. Pengarna finns på annat håll. Nu under pågående säsong får vi söka efter andra spelare, kanske som HV gjorde förra säsongen, bara för att "övervintra".
Om jag var miljonär och var gjord av pengar!!Så det första jag gjorde utan att tveka var att direkten köpa in en mycket bra keeper utan att tveka.Sen skulle jag värva två mycket bra spelande backar som är mycket följsamma i sitt spel både med och utan puck och att dom kan göra mål från blå!Sen finalen av allt,,en eller två riktigt kvalificerade målgörare(klassspelare),,inga orutinerade spelare som man får billigt som är rena desperata värvningar..Om man nu kanske tittar på vad Timrå har värvat i år så börjar man och fundera vad i hela fridens liljor dom värvar-ansvariga hållt på med!
Håller med om en sak och det är att hitta en trygg ledargestalt som inte viker ned sig i svåra stunder. Hitta fel..åh käre gud som är i himmelen..ingenting som talar för att Timrå spelar i ES nästa säsong..snart ger man upp själv också........................
DenRöda: Endera ligger arenan kvar där den är, och då får man acceptera att klubben aldrig kommer kunna växa till någon stormakt i SHL ens i teorin, eller så flyttar man den till hamnen. Allt snack om Birsta osv. är ju bara en extremt ... | Läs mer
Visst och vi ska ju spela i samma Vets lag i år så då kan man ju inte göra illa dig..'
Men dom andra Sundsvallarna kan jag väl få tackla? En liten en iaf.