De spelare som försvunnit (inklusive lock-out) stod för 97+145=242 vilket motsvarar 61 % av målen och 62 % av passningarna.
Vilka har de ersatts av?
Regin 19+27=46 med Herning i danska ligan Johansson 13+36=49 med Duisburg i tyska andraligan Ström 17+21=38 med Cortina i italienska ligan Laakkonen 9+23=32 med HPK i finska ligan Strålman 9+9=18 med Skövde i Allsvenskan Nielsen 8+7=15 med Malmö i Elitserien Wennerberg 1+1=2 med Modo i Elitserien och 5+5=10 med Björklöven i Allsvenskan Warg 1+3=4 med Modo i Elitserien
Ingen motståndare får mardrömmar när de ser Timrås laguppställning iår. Timrå saknar MÅLSKYTTAR. Allt annat än en 11 eller 12 plats blir bonus.
Johan J: Det där var bland det fånigaste statistikexempel ga stött på under mitt 42-åriga liv! Hockey är väl ändå en lagsport!
Jodå! Jag håller med dig om att laguppställningen inte ser så respektingivande ut... men.... Sifferexempel...Statistik... Nä!
Fast är det som du säger... Att dessa 8 spelare har ersatt de 20 du först räknade upp så är ju truppen lite väl fåtalig... Inte ens två fulla femmor...
Janken: Skulle man döma eller prisa lag utefter föregående års stats så behöver man väl inte spela över huvetaget.
Precis som Janken skriver så är det en lagsport. Ny säsong, nya förutsättningar. Sen är det ju inte bara Timrå som tappat folk, även fast de blivit rejält brandskattade den senaste veckan.
Janken: Jag håller med dig! Jag tycker att det är lite väl negativa tongångar här på HS. Alla andra klubbar tappar också spelare inte bara Timrå. Nubben gör snart klart med att par rutinerade finska forwards! Lita på mig!
Janken: Självklart är hockey en lagsport och det är som lag Timrå har blivit svagare. Laget har förlorat sina fyra främsta poänggörare från föregående säsong. Dessutom har Hagos, Krykov och Manderville försvunnit. Det är fakta.
Det är svårt att säga något om hur trupperna inför denna säsong. Klart är att Timrå haft stor spelaromsättning (Janken, ska jag ta fram siffror?) men hur det påverkat laget vet vi först när serien satt igång.
Enklare blir det kanske om vi tittar på övriga lag. Varför inte börja med Brynäs då? De ser lika dåliga ut som förra året, tack och lov. Djurgården kan få det tungt med många unga spelare. Luleå har som vanligt ett skitlag. Modo har ersatt Aucoin, Hedin, Hinote, Näslund, Weinhandl, Sedinarna, Salo, Steen och Forsberg med ingenting, ingenting och ingenting.
Johan J: Du måste ändå vänta och se... Jag fick lite mersmak av Nielsen i tisdags. Laakkonen såg ruggigt pigg ut.. Warg gjorde vad han skulle. Wennerberg såg lite seg ut men pangade på bra i närkamperna.
Jag håller med. Vi saknar några naturliga målpytsare. Vi saknar en riktigt stabil center (Kanske kan Nielsen visa sig hålla måttet) Men det finns ganska många målkåta avslutare att tillgå i världen. Värre är det på centerfronten. En playmaker, spelmotor vill jag ha.
Lugn o fin... Jag tror att det rätar ut sig med tiden...
Smokey:hur många är det som kommer ner till långshyttan för att se matchen? hur tror ni att det kommer gå med tanke på den totala kollapsen senast mot leksand,det skulle sitta riktigt fint med en vinst för att få tyst på alla leksingar här hemma.
tik power: Vi är ett gäng som håller på att gräva fram de svarta munkjackorna med örnar på. Har ringt Fonus och kollat om vi kan låna deras firmabil till Långshyttan. Den ska vara rätt bekväm. Finns tom. liggplats enligt någon polare...
Det är läge att redan nu lämna kurbitshelvetet och emigrera! Ska man överhuvudtaget stanna i livet så måste man unvika självgoda, äppeltjäcka masjävlar. Dom är för korkade för att uppskatta mattsvart ångest.
Avgrunden är nära. Jorden går under. NHL ger, NHL tar...
Janken: Nielsen blir en tillgång i vinter, men Warg däremot väntar jag mig inga underverk av. Han såg trög och orörlig ut. Vid sarjen var han totalt oförmögen och någon ovanligt bra tekare är han inte heller. Duger som tredje eller fjärdecenter. Kanske kan ge Laakkonen några kilo. Han såg snabb ut men saknar tyngd.
dr dängroth: Jomenvisst - guldet kan vi bara glömma. Nu inriktar vi oss på rejäla rö´tjutskvalserieresor och tar örnen vid vingarna och klipper till den med ett par feta tallar...
Vi svenskar är dessutom riktiga arbetsmyror. Medans våra skandinaviska grannar inte arbetar mer än 35-37 timmar i veckan sliter vi fortfarande lika mycket som för trettio år sedan...
Envetet håller vi fast vid 40-timmarsveckan. Detta trots att många andra europeiska länder för länge sedan infört arbetstidsförkortning, och detta trots att svenskarna har den högsta normalarbetstiden i hela Skandinavien. I dag ser vi resultatet av denna stressiga och omoderna livsstil. Alltfler unga går i förtidspension...
Ju förr vi gör oss av med den krassa synen på människan som outslitlig arbetsmyra, och på den ekonomiska tillväxten som ett sätt att ständigt få mer pengar över till konsumtion, desto bättre. En arbetstidsförkortning är ett självklart steg i rätt riktning, för bättre hälsa, och för ett hockeymänskligare hockeysamhälle...
Johan J: En sån som Laakkonen lever inte på tyngden. Han lever just på sin snabbhet. Han vänder ju på en femöring och accelrerar till full speed på bara några skär... Nä... Han behöver ingen tyngd inte... Inte med den spelstilen. Jag tyckte inte att Warg såg segare ut än många andra i de båda lagen... Det var många rötta kroppar på isen i tisdags.. Kedjan Warg- Robban- Gunno hade ju rena lekstugan vissa stunder..
Och du som gillar siffror borde väl räkna på hans statistik från i tisdags... (Men då kanske inte statistiken passar ditt syfte) Et mål och ett assist.
Vi gör väl som det brukas... Vi gräver ner oss i depression, utgår från att Nubben inte gör sitt jobb, utgår från att alla andra lag har 21 världsstjärnor i laget och gissar att matchen mot Skellefteå var en 100%ig värdemätare på samtliga spelares nivå..... Suck! Vi harvar i div 1 om några år.....
Det finns ingen fakta alls i det Aftonbladet skriver. De kan skirva exakt vad som helst, finns det inga regler??
Red Wings rena svenskkolonin - här är samtliga sex svenskar Niklas Kronwall Johan Franzén Henrik Zetterberg Thomas Holmström Nicklas Lidström Andreas Lilja
Sedan tidigare finns backveteranen Nicklas Lidström samt anfallarna Thomas Holmström och Henrik Zetterberg.
SMÅLAND: Tycker du Nordgren är så dålig att han inte fixar det? Jag gillar Nordgren och är rätt övertygad om att han kommer att göra minst hyggligt ifrån sig.
SMÅLAND: Tja, han ska ju iväg och testspela för ett lag som har just de färgerna, kompletterat med lite svart. Det är väl bara att hoppas på att han inte tar en plats i Carolina.
Alla vet ju hur Nordgren brukar vara efter ett uppehåll i Elitserien...mer död än levande! Sommarlovet är ett långt uppehåll! Jag tror att han kommer tillbaks snart!
Laken: Inte för att man vill klanka ner på Nordgren, men 100 000 eller 88 000, vad spelar det för roll när han fått närmare 200 000 i signing bonus, och 300 000 i tre månader på försäsongen.
Icetea: Hej alla rödvita! Hur ska det gå?Hur ska det gå? Ja,till slutspel får man hoppas!Tittade på Carolinas hemsida och där står att Niklas Nordgren är "in the system"............. kan nån som vet bättre än jag förklara vad det står för!!
bejan: In the systems menas att man tillhör organistaionen men spelar eller spelade i annan liga än NHL senaste säsongen .. oftast AHL eller ECHL men även europeiska klubbar
Icetea: Jo men nu kan ju NHl rättigheter för spelare tradas så det inte laget som draftade spelaren som har rättigheterna ju .. därför är det bättre säga att spelare vars NHL rättigheter klubben har även fast spelarna kan spela i andra ligor är spelare som är in the system för just den klubben i fråga
bejan: Skulle tro beslutet fattas runt den 5:e Oktober , samma dag som NHL premiären är .. för spela i farmen verkade ju inte aktuellt för han utan ville ju hellre hem till TIK då
Iofs kan ju beslut fattas tidigare om dom anser han inte platsar , men mitt tips är han blir kvar till minst början på Oktober , längre om tar en platserna i truppen
mikaelkarlsson: Rätt sjukt egentligen, dom måste ju sitta och gnugga matchvideon fram och tillbaka i efterhand. Det ger helt nya uppslag för arbetsmarknadsministern...
Zetterberg 19+31=50
Nordgren 19+17=36
Modin 12+24=36
Hedström 14+21=35
Aalto 5+23=28
Gahn 8+16=24
Krykov 7+14=21
Hagos 6+15=21
Berg 6+14=20
Carlsson 9+10=19
Hallin 5+11=16
Söderström 9+6=15
Nilsson 8+7=15
Styf 8+5=13
Manderville 9+3=12
Jonsson 5+6=11
Lindström 5+6=11
Svedberg 3+3=6
Koskinen 1+1=2
Hansson 1+0=1
Summa 159+233=392
De spelare som försvunnit (inklusive lock-out) stod för 97+145=242 vilket motsvarar 61 % av målen och 62 % av passningarna.
Vilka har de ersatts av?
Regin 19+27=46 med Herning i danska ligan
Johansson 13+36=49 med Duisburg i tyska andraligan
Ström 17+21=38 med Cortina i italienska ligan
Laakkonen 9+23=32 med HPK i finska ligan
Strålman 9+9=18 med Skövde i Allsvenskan
Nielsen 8+7=15 med Malmö i Elitserien
Wennerberg 1+1=2 med Modo i Elitserien och 5+5=10 med Björklöven i Allsvenskan
Warg 1+3=4 med Modo i Elitserien
Ingen motståndare får mardrömmar när de ser Timrås laguppställning iår. Timrå saknar MÅLSKYTTAR. Allt annat än en 11 eller 12 plats blir bonus.