timrå_ik: VIK Hockey gjorde en Timrå IK helt enkelt. Och mot samma motstånd dessutom, Nyköping. För er som inte minns så skrällvann Nyköping mot just Timrå i playoff 1 säsongen 1996/97. TIK hade då tokdominerat fortsättnings-ettan (27 poäng av 28 möjliga, och 59 plusmål på 14 matcher), och skulle ju bara av farten enkelt slå ut Nyköping, eller IK Nyköping Hockey -90, som de så flådigt hette. Nyköping hade, för att sätta saken i ett större perspektiv sett sig slagna av Uppsala i fortsättningsserien, och fick kämpa med ett lag av Arlandas kaliber för att knipa andraplatsen. Att Timrå var stor favorit här var alltså inte så konstigt.
Men det ville sig inte för oss helt enkelt, inte på någon fläck. Förlust i två raka matcher, båda i sudden. 5-6 hemma och 2-3 borta. Nyköping ställdes sedan mot Linköping i playoff 2. Ett LHC som vandrade vidare hela vägen till kvalserien, men där kom man sist.
Säsongen över för Västerås VÄSTERÅS. Det otänkbara hände. Nyköping slog ut Vik i två raka matcher, och säsongen är över för Tornbergs mannar. Mental kramp fällde Vik - och en Nyköpingsvägg i form av förre Vik-målvakten Martin Holst. 1-3 (0-1, 1-1, 0-1) blev förlustsiffrorn
ovan för är hämtat ur expressen nedanför är min egen känsla :)
jaaaaaaa!! då slipper jag se tornberg i elitserien :)
Timrå IK och Ticnet är ingen lyckad kombination... Det står på officiella att det är 289 sittplatser kvar, men går det att boka? Icke! Detta är inte första gången och jag tror knappast det är slutsålt, om så är fallet, skärpning när det gäller uppdateringarna!
Dream Team: Jag har en känsla av en helt annan utveckling och jag både hoppas och tror att Frölunda kommer att vara lagomt knäsvaga, men å andra sidan så är jag även inne på att det räcker med en trea mot FBK för att gå förbi BIF. Sjödins bortfall är mer kännbart än vad många tror...
Givetvis ska man gå för fullt mot en fjärdeplacering. Fördel av hemmaplan är alltid att föredra och det oavsett motstånd.
Ambroo: Möjligen har vi flytet att Färjestad inte behöver gå fullt på onsdag, men jag vad beträffar matchen här nere på fredag så har jag redan nu insett att Frölunda kommer att vara otroligt mycket mer motiverade än oss. Förmodligen gör dom mos av oss, det är den känslan jag har. För den fart och energi man visade upp ikväll vittnade om något mer än ett lag som bara är ute efter att undvika kvalspel. Visst är det den känslan man har i grund och botten, och säker därifrån man hämtar den nödvändiga kraften. Men nu när man hittat den och när man hittat spelet som man nu har gjort, då känns Timrås allt annat än formtoppade manskap inte direkt mogna att ta sig an det motståndet.
Samtidigt så kanske vi inte ska jaga efter den där fjärdeplatsen alltför mycket. Jag säger bättre Brynäs eller MoDo i kvarten än nyss nämnda och heta Frölunda.
Dream Team: Nu vill jag se en grym tändning på onsdag, allt annat är en besvikelse! BIF har inte vunnit under ordinarie sen stan brann, FBK är så gott som klara seriesegrare och har vi ett hyfsat flyt så har Frölunda ingenting att spela för i sista matchen eller så har de kniven på strupen och drabbas av nervdaller. Fjärdeplatsen här kommer vi...eller?
El Maco: Lite roligt är det faktum att man efter förra omgången då Frölunda krossade HV71 kunde läsa att många spelare i de andra lagen var sura över att HV hade uppträtt så tafatt. Vet att någon i SAIK uttalade sig om det. Nu så går SAIK och gör likadant själv då? :) sicka barnungar
mikenomad: Segern mot Södertälje förra året när det på något sätt vände uppåt mot fastare mark var en topp-tio-seger genom alla år för mig (se även mitt filarkiv). Om någon är intresserad vad jag gjorde under den matchen så satt jag och "jobbade" i en skyskrapa på 42:a gatan på Manhattan och följde Swehockey.
mikenomad: Risken för oss är att vi blir lite Luleå. man gnetar på, slutar på sjätte-sjunde utan större chans på vare sig övre halvan eller risk för kvalserien med fem matcher kvar och vet att om man har en jävla tur kanske man överlever kvarten. Svårt att motivera massorna i längden.
Antingen kamp för överlevnad eller åtminstone en någorlunda realistisk chans att nå en final. Det håller pulsen uppe. Mellanmjölk år efter år sänker intresset.
El Maco: Känns rätt skönt att vi är förskonade från streckstrider i år. Låt vara att vi går miste om en attraktiv topp-4 placering, går in i ett slutspel med dålig trend och allt det där. Ska man lyssna till neggandet härinne så låter det som att vi ligger pyrt till i KS eller nåt....
mikenomad: å man å andra sidan vore Djurgårdare för en dag så är det för ögonblicket nog ovanligt extatiskt. 1-0 i en oooootroligt viktig match i Globen som är utsåld för första gången i mannaminne.
mikenomad: Slutspel. De orden klingar kanonskönt. Målsättningen i år var ju slutspel o den målsättningen klarade vi ju, trots alla motgångar. I ett slutspel kan allt hända, hoppas den otur vi har haft vänder så att flytet infinner sig igen. Hoppas kan man ju alltid göra.
Äh, vad fan! Nu är det fest och glam. Glöm alla skador, skit i den usla formen...årets mål är uppnått; slutspel! Två matcher i grundserien skall spelas av för TIK:s del, lär bli förlust i bägge. Men som sagt, det skiter vi i...för det är sedan det gäller! Å utan några som helst förväntningar på det stundande slutspelet kan det bara gå bra! Men åker vi ur i kvarten så slutade säsongen iaf endast mediokert, fiaskona har i år andra lag stått för! :-)
Shadar Logoth: Jag har fryst in lax med Patrik Ulin.
Annars på kändisfronten så åt både jag och Vickan Bernadotte spaghetti carbonara till lunch på ett sunkhak på drottninggatan i Stockholm. Man rör sig i fina kretsar när man minst anar det.
Men det ville sig inte för oss helt enkelt, inte på någon fläck. Förlust i två raka matcher, båda i sudden. 5-6 hemma och 2-3 borta. Nyköping ställdes sedan mot Linköping i playoff 2. Ett LHC som vandrade vidare hela vägen till kvalserien, men där kom man sist.