1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604108 inlägg · 6212 ämnen

Apropå inget

Sv: Apropå inget
Laken:

Inte rykten

Målvakter
-----

Backar

Jyri Marttinen, IF Malmö Redhawks
Sebastian Erixon, upp från J20

Forwards

Mika Pyörälä, Kärpät
Anton Axelsson, Frölunda HC

JimmyH: Så kan vi väl med största säkerhet glömma Enroth i Timrå nu när Södertälje gick upp. Eller?

Inte för att jag håller på Malmö,men ikväll blev det en
tragedi för svensk hockey.....Malmö åkte ur!
Geografiskt sett är detta döden för hockeyn söder om J-köping!

John K: Ajamen!

Dream Team: yep, tycker dock lite synd om dom med tanke på den nya arenan dom har på g.

dr-nix: Hejdå Malmö.

hehe nu kvitterade ssk... och Rögle publiken jublar :P

6-5, kan mif kvittera går dom förbi SSK som just nu ligger under med 4-3 i Umeå.. hyffsade streckstrider den här säsongen hehe

Dream Team: Varför är vi fans?

Heja dig frisk!

Att sport är bra för kroppen är allmänt känt, men visste ni att det kan vara bra för själen att titta på när andra sportar? Det hävdar i vilket fall Daniel Wann, professor i psykologi vid Murray State University i USA. Hans forskning har visat att riktigt engagerade supportrar mer sällan drabbas av depressioner och har bättre självkänsla än folk som inte bryr sig.
Vad beror det på? Den främsta orsaken är "stamkänslan" och samhörigheten. Fansen utgör ett socialt nätverk och alla typer av nätverk ger det stöd människor behöver för att hålla sig psykiskt friska.
Den som hejar på ett lag får möjlighet att ge utlopp för sina känslor. När laget vinner blir supportrarna lika lyckliga som idrottsmännen och den positiva känslan dröjer kvar. Och om laget förlorar så lär de sig att klara motgångar och kämpa vidare.
Så om folk hackar på dig och kallar dig för en sportfixerad soffpotatis när du sitter klistrad vid tv:n kan du härmed säga att du sitter där enbart för din psykiska hälsas skull.

Per HApps: 6-4 nu

5-2 till LIF

Laken:
Så hörde jag idag att man skall ta bort 1/3 av ståplats, han som "skvallrade" hade på något sätt fått se ritningarna.

Marttinen har övertygat på mig de matcher jag sett honom. Ganska liten men fysisk och aggresiv. Dessutom målfarlig.
Kanonvärvning av Nubben tror jag!

65selander: Om Marttinen producerar på samma sätt för oss som han gör för Malmö så är han nog värd dyrpengar.

19.262 - 2 PP1Malmö58. MARTTINEN, Jyri 
 (81. FEDOROV, Fedor
 10. FRYLÉN, Edvin)

65selander: Jag vet inga detaljer, men kontraktet med oss sägs ha varit klart en tid redan. Ja, han som skriver verkar ha koll på läget.

Dream Team: 40 000 € i månaden i MIF. Blir en dyr spelare för er. Han som skriver i bloggen har stor insyn i MIF så trovärdig är han iaf.

zigge: Så har Marttinen gjort mål på nytt för Malmö. 3 mål och 3 assist nu när den 10:e och sista matchen spelas vilket är rätt ok. Man lär väl gå ut nu i veckan med att han är klar.

06.200 - 1 PP1Malmö58. MARTTINEN, Jyri 
 (19. RIIHIJÄRVI, Juha
 23. WAHLBERG, Mikael)

Per HApps: Finns bara ett för framtiden, kör över Gnällnert o andra bakåtsträvare , utöka ES till 14 lag! Är helt övertygad om att det skulle hålla, ekonomiskt o publikmässigt, o man slipper de 'konstlade' extra omg, blir naturligt med 52 omg.

Snart är det avgångstid för elitserietåget. Undrar bara vilka som får följa med.
SSK: Stockholmsregionen får ett till lag, helt ok.

SAIK: Norrlandshockeyn lever, men.

MIF: på bekostnad av att södra Sverige tappar elitserierepresentation.

Jag håller på SAIK, men har ingen uppfattning om SSK och MIF.

Dream Team: Tycker det hade varit ett intressant scenario. Hur skulle klubbarna verkligen reagerat om det skedde? Hur intressant hade det inte varit med en intervju av bokningsansvarige på arenan som inte såg minsta lilla chans till final och bokade in något annat. Skulle man knäböja för inkomsterna från en en fullsatt Eon även om man fick hälften? Skulle modo knycka någon parvels hjärta boendes i Timrå? Hade Timråklacken hjälpt till att få fart på stämningen och en norrlandsvinnare? Ja frågorna hade varit många.

Dream Team: fan fick kallsvettningar innan jag insåg vad det var för datum. Foppas tröja i Timrå ishall, nästan så att karln måste lynchas för att ens tänka tanken.

73Sjöbba: DEN va fin "felicia Abril"...haha
Dock finns det en verklighet bakom detta problem.

Dream Team: ..o kanske hyra in ett gäng Kramo-baracker, med toaletter OCH ffa Sportbarer!! Utsikten från baren fixas väl med uppfällbara WaltDisney-kulisser, kanske med Domsjö-fabriken för att ge en retro-känsla av Kempis?

När ska DU ha sommar-semester? På riktigt, alltså? Se länk

Dream Team: Idag briljerar jag inte med tankeverksamheten. Jag har donerat min hjärna till vetenskapen tidigare än brukligt. , kan breo på ett för stort alkoholintag igår. Detta tog 3 tim innan det slog mig.

zigge: *ASG*

"Nja, vi får väl göra så gott vi kan för att MoDo-fansen ska känna sig hemma där. Bl.a så kan vi ju hänga upp Foppas tröja som hänger uppe i taket i Ö-vik idag..."

April, aptil! ;-)

Ebba: Hysch, hysch, kan vara nån nymornad bakis festprisse som inte vet vad det e för dag!

zigge: April, April..

Dreamteam: GRATTIS TIK, Ni får 2 matcher till i TvåFas-hallen!!
Pga grannen i norr. Få se nu om det blir utsålt?

Off Saida: OK, förlåt. Men jag hatar er ändå.

orion:

Det finns helt enkelt inget annat lag att hålla på. Mitt älskade Timrå IK försvann ur bilden på grymmast möjliga vis mot just detta MoDo, men vilken normalt funtad människa från Sundsvall med omnejd supportar Jönköping eller Linköping i nuläget?!

DJ Hemp: kul med MoDo-seger... det tar ett tag att svälja 
besvikelsens bittra bequerell, men nu är jag med på tåget 
"Norrland mot världen", kämpa MoDo, vi tar er nästa år!

73Sjöbba: Oj där kastade vi visst en liten sten i glashuset. Eller ??!!

Längst ned:
lillaessingen.blogspot.com/2005_08_01_archive.html

Kanske ett beteende som Timråliden också sysslar med.

hellge: Kommentaren som borde ha föranlett dig att inte skriva just det där inlägget är:

Nej, vi är inte bittra över det som varit. Det är bara du som lever i den villfarelsen. Och de som nu ev. varit det är nog inte det längre, då det väl har gått nog länge att förtränga de känslorna.

Men det är jätteroligt för MoDo att få spela semifinal igen. Det var ju inte igår..

hellge: Jaja, snart kan man nog läsa texten i Modos GB med vissa ord utbytta. Det är inte direkt ovanligt att Modoliden gör sådana saker.

gud:

Lägg också till:

...och han spelar inte semifinal

gud: Aha, äntligen är det någon som beskriver mig......;-)

FORZA TIK.......alltid, alltid.......

Detta kan man aldrig få nog av..

En som håller på Timrå IK är inte som andra. Framför allt är han vacker. Han har inte Djurgårdarens lömska blick, inte heller Moodoolidens hasande gång eller Frölundaitens hysteriska talesätt. Inte heller skåningens låga fotvalv eller Linköpingsbons kutryggiga dolskhet...

Nej, Timråiten är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer han sig över Sverige. Hans blick är ärligt trofast, hans kinder glöder av hälsa och hans hållning är rakryggat reslig. Ändå - allra vackrast är han inuti. Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefläckad karaktär tagit sitt säte. Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken - en klokhet och en känslighet som saknar motstycke någonstans.

Ställ honom inför de svåraste problem, stapla upp framför honom all jordens bekymmer, kom till honom med konflikter och elände. Han kommer att lyssna tålmodigt på dina jämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hans kloka lösning på världsalltets dilemman

Han är en jäkel på att dricka bira också!

FORZA TIMRÅ IK

Är Tobias Viklund på väg till Timrå eller är de rena spekulationer?

lungan: Ja Koskinen hinner verkligen inte med i tempot längre så det vore verkligt förvånande om man förlängde hans kontrakt..

jag tycker däremot som Du att Wenneberg var överraskande bra i slutspelet..inte så teknisk men har ju styrkan att stå o åka framför målvakten lite på Wernblomvis (inga jämförelser i övrigt) och han är kanske inte är färdigutvecklad fullt ut heller ..

lungan: dagbladet (se länk) skriver att Koskinens framtid i klubben är osäker på grund av alla skador.

lungan: mycket hällre att nylander få stanna än wennerberg

Man läser artikeln i ST och ser att de erbjuder Koskinen ett nytt kontrakt?

Varför gör man de! Om Sveberg inte får nytt och motiveringen är att han inte utvecklats kan väll ändå inte Koskinen få nytt, att ha Lotvonen och Koskinen i samma trupp fungerar inte, det räcker med max en skadebenägen Back i truppen inte två.

Jag vill se att man förlänger med Carlsson och Wennerberg inga, fler!

Koskinen, Hallin och Nylander får leta upp en ny klubb. Koskinen för gamla och håller inte, ska vi ha en säsong med färre skador så, håller det inte att han är kvar. Hallin, samma som Svedberg har stannat upp behöver ett miljöombyte som Crippe! Nylander han är duktig men kom in som ersättare för Wennerberg och nu när han är frisk tycker jag att Wennerberg bör få en ny chans han va grym i slutspelet. Han är en riktigt jobbig kille att möta!

Apropå ingenting. Tobias Viklund gör en strålande match hittills. Och nu gör han dessutom mål.

Första gången jag ser detta vet inte med er andra, men bästa publiken har Timrå www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=18052

Dream Team:

Ytterligare några fantastiska minnen:

AIK - Timrå IK 1-2, Kvalserien 2001/02

Matchen står och väger när "Zäta" gör ett ryck och spelar fram till Fagemo på ett sedvanligt genialt sätt, den senare sätter 1-2 i tom kasse med 1.08 kvar att spela och Timrå har fått en kanonstart i denna på förhand så ovissa kvalserie. Hemresan var fan så skön...

Timrå IK - HV71 7-3, Kvalserien 1980/81

Minns inte riktigt i vilken ordning dessa matcher spelades - Hammarby och Leksand avfärdades också lätt på hemmaplan - men denna match minns jag för att HV hade en jävla högljudd liten klack med sig och för att "Pekka" agerade som en Gud så att vi kunde hålla bekvämt avstånd ändå fram till slutsignalen (t ex 4-0 blev snabbt 4-2, men Lindmark spikade hela tiden igen)...

Timrå - Linköping 2-1, Sd Kvartsfinal 2003/2004

Jag var på plats, men minns inte hur det gick till. Inte heller minns jag hur vi åter besegrade detta säckgäng med 3-2 i Sd matchen därpå (efter ett svårt underläge). Vissa saker i ens liv tar fan i mig bara över allting. Kan ingen berätta för mig hur detta gick till...?

Jaji...

Dream Team:

Dylika inlägg skriver Du aldrig förgäves, mannen. DJ Hemp tackar och tar emot. Känner dessutom igen mig i några av de matcher Du nämner, för även jag har bevittnat en och annan av dessa. Ibland har jag inte varit på plats av en eller annan anledning, men det stör knappast att friska upp sitt minne av dessa klassiker var nu man än befann sig vid tillfället... Tack, Dream Team!

Under en kväll utan hockey på någon nämnvärd högre nivå sitter jag och letar runt lite bland gamla minnen. Det är onekligen så att det passerar en del trevligheter plus givetvis vissa inte fullt lika roliga minnen.

Vi börjar med de trevliga:

Timrå IK - Södertälje, Allsvenskan, 1982/838-0Publik: 7 856
Timrå IK - Järveds IF, Division 1 N, 1983/8420-1Publik:    387
Timrå IK - Huddinge IK, Playoff 1, 1988/895-4, s.dPublik:    745
Timrå IK - Nyköping, Kvalserien, 1999/004-0Publik: 5 500
Timrå IK - Leksand, Kvalserien, 2001/025-4, str.Publik: 5 500
Timrå IK - Luleå, SM-kvart 2, 2002/032-1, s.dPublik: 5 352

Listorna är sorterade säsongsvis, så det är alltså ingen inbördes ranking som anges. Här tar givetvis matchen mot Nyköping första pris. Utan någon som helst konkurrens.
God tvåa är matchen mot Södertälje i Allsvenskan 1983. Undertecknad på plats, nyligen fyllda 12 bast, klamrar man sig fast längs nåt räcke i Timrå Isstadion, då god för 8 000, i den vanvettiga trängseln som rådde. Vi hade ju inlett Allsvenskan strålande och var obesegrade när Tälje kom på besök. sagt och gjort, kringellaget pulvriserades fullständigt. Sedan gick det sämre. Framför allt hade vi problem på hemmaplan, där pressen att vinna nog var på tok för hög. You´re going down, and down deep, blev väl kontentan av det hela. Sedan den här säsongen skulle inte hockeyn i Timrå bli sig riktigt lik på rätt länge.

Järvedsmatchen nämner jag enbart för att sedan kunna nämna resultatet i returnötet, som då av givna skäl placeras i den inte lika bra listan. Huddinge-matchen minns jag nästan som det vore igår. Jag minns var jag stod och tiddade, och jag minns nästan vilka som stod bredvid. Varför det undrar ni? Ja, kanske för att det väl inte var nåt jättedrag på biljetter, så min gamle vän Tomas kunde utan problem, och utan någon som helst eftertanke, ta ett par snabba kliv uppför den halvtomma läktaren, och rycka mig i armen ihållandes en kopp med väldigt v a r m t kaffe. Matchen mot Huddinge då. Ja, Jerry Friman kvitterar 19.54, och Ove Öström avgör efter 101 minuters spel. Nytt svenskt rekord i förlängningar där och då. Huddinge hämtade sig inte utan TIK tog tredje matchen med 4-0 på bortaplan. Snacka om vändning…

Leksandsmötet i Kvalserien är egentligen mest fylld av ångest. Ångest över att spela kvalspel, och en j-vla ångest över att bevittna något så uselt, under de 56 första spelminuterna. Sedan börjar vi lira hockey! Eller var det Leksand som slutade, kanske? Nåväl, Linus Fagemo sätter 2-4 efter 56.00. Tröstmål, inget annat, det tänkte man. 47 sekunder senare sätter Mackan Matthiasson 3-4, och nu var det ju helt plötsligt match! Ett måls underläge med drygt tre minuter kvar är ju inget underläge att tala om. Men kvitteringen skulle låta vänta på sig. När klockan stod på 59.57 får då Timo Peltomaa den där underbara passningen in från sarghörnet - alla som var där minns hur det såg ut - Leksandskeepern Sean Gauthier går bort sig och Peltomaa får öppet mål. Kvittering 4-4!
Mackan avgör sedan tillställningen på straff. "Vi ska tillbaka". Det var så det lät. Ja, men ni är ju tillbaka nu, där ni ska vara. Ja, Leksand alltså.

Luleåmatchen är nog det mest plågsamma jag varit med om vad gäller hockey. Ja, frånsett att tvingas spela hockey på uteis i -16 grader förstås. Men som publik är den värst. Ja, frånsett när segerpucken sitter då. Där var det verkligen en total eufori! Packade som i en sillburk i över sex perioder - nästan två fulla matcher - ja, nästan sju perioder hann det gå innan Markus Åkerblom satte vinstpucken 12.17 in i period sex. Var det någon som hann tima toalettbesöken bättre än mig här?

De lite mindre sakerna tar vi här:

Timrå IK - IF Björklöven, Elitserien 1981/820-107 914
Järveds IF - Timrå IK, Division 1 N, 1983/846-4   413
Timrå IK - S/G Hockey, Allsvenskan, 1985/862-16   295
Timrå IK - Bergnäset, Division 1 N, 1987/885-6     69

Här har jag enbart minnen från matchen mot S/G Hockey och matchen mot Bergnäset. S/G-matchen var ju en skymf mot all värdighet som fanns för spelet hockey, och givetvis för Timrå IK. Förutom den enda säsongen i modern tid där vi som sämst spelat playoff - säsongen 1993/94, där vi slutade först på tredje plats i fortsättningsserien, rejält akterseglade av Skellefteå och Björklöven - så var väl hocken i Timrå riktigt på fallrepet här. Egna produkter tog vi fram, det var inte det som var problemet. Då vi inte lyckades sätta samman ett vettigt lag så var det ju en omöjlighet att försöka locka kvar spelare som t.ex Tommy Sjödinoch Thomas Åhman. Talande nog var väl när Sundsval Hockey gick om oss säsongen efteråt, och placerade sig före oss i tävlingssammanhang för första gången sedan andra världskriget, ungefär.
Bergnäsetmatchen finns ju med enbart för att visa på den lägst noterade publiksiffran genom alla tider vad gäller A-lagsspel. Detta i Timrå Isstadion, givetvis. 69 mäniskor, i en hall som tog in 7 500. Vi snackar fett eko vid alla mål! Det var väl nästan så att det totala antalet spelare, ledare och funktionärer utgjorde en större mängd än den publik som hade offrat sig att komma dit. Om jag var där? Jorå, såatte...
Det var jag alltid på den här tiden. Liksom senare, givetvis. Nej, nu får det nog räcka här tror jag. Maratoninlägg brukar kunna bli rätt dryga att läsa. Nu är det nog!

Lumber Jack: Om det är Jan Sandström du menar så hörde jag att han knäcker extra på Ungerska hockeyanstalten (läs förbundet, the communist way).

Dream Team: Se på fan, dom har tagit in en linjedomare idag.

Vi låg bakom även det femte och avslutande målet för aftonen:

45.131 - 5 EQSWE7. SANDSTRÖM, Jan 
 (24. HARJU, Johan
 16. HYNNING, Fredrik)

« · 866213 · »