Rytter: Men Backlund hade faktiskt bättre statistik än Krizan under kvartsfinalspelet. 91,2 för Backe mot 90,6 för Krizan. Ja, jag vet att det för en målvakt gäller att man fixar att stå upp för laget när det osar som mest katt runt det egna målet. Som i matcher som är avgörande. Match 6 i Timrå och match 7 i Ö-vik, t.ex. Det som definitivt skilde till MoDos fördel var backspelet Medan vi hade två eller tre backar till spel som fixade att leda laget främst i spelet i egen zon så kunde ni mönstra några fler. Detta behöver kanske inte märkas i en enskild match, men i en serie om sju matcher ska det göra skillnad och det skedde också. Till slut.
Ni vann väl SM-guldet tack vare en fantastiskt stark defensiv, där inga lag riktigt kom åt er i någon av matchserierna. Där har vi då ett viktigt skäl till varför Krizan i år kunde växa ut och bli den matchvinnare han inte lyckades vara under slutspelet 2005/06. Backlund hade inte samma starka försvar runt omkring sig, vilket på ett vis gör att hans siffror är mycket starkare än de Krizan har.
Dream Team: Jag ser inte enbart till statisiken när jag bedömmer en målvakt, det är spelet som avgör. Alla vet ju att med statistik kan man bevisa vad som helst. Mitt omdömme är iaf att Backlund är något sämre än Krizan, känns som han framförallt inte har en aning vart hans returer hamnar jämfört med Krizan som väligt sällan släpper någon retur och när han gör det så styr han oftast dom ner i hörnen där det inte blir lika farligt. Iof har jag inte sett Backlund lika mycket som ni har, har ju endast sett honom i matcherna mot Timrå i serien och kvartsfinalen men det är det intryck jag fått. Så jag kan inte bedömma ifall han spelade över/umder eller på sin normala förmåga i kvartsfinalserien.
Med detta menar jag såklart inte att Backlund är en dålig målis, men han är inte uppe i Krizans standard än.
Att ni ens orkar hålla på. MoDo vann SM-guld. Timrå hade också chans att göra det, men gjorde det inte. Om några månader är det ny säsong igen (när man åker söderöver är det enda som står på tavlan innan Timrå det datum när nästa ES-säsong börjar). Nu är det en annan sorts säsong, och den är ju rolig den också!
Det är som alltid,att utan bra målvakt vinner man inget Sm-guld. men utan bra försvarsspel blir inte målvakten bra heller. så alltså måste modo ha haft bästa försvarsspelet.
mrchong: Ja jag är ju som sagt inte övertygad om det. MoDo hade ju en bättre defensiv än Timrå, det tror jag de flesta är eniga om. Och det räckte precis till det där SM-Guldet, för det var ju inte någon lätt väg dit, sju matcher mot HV 71, och välidgt jämna matcher mot LHC förutom två matcher där vardera lag vann ganska klart.
Och i mina ögon har både HV71 och LHC en bättre offensiv än MoDo och skulle sätta ännu mer tryck på Timrå försvaret än vad vi gjorde, så du får gärna utveckla hur du menar att ni skulle klarat er bra försvarsmässigt. Dessutom har iaf ett av lagen en bättre målis än Backlund, tänker då på Stana, däremot är det nog rätt jämt mellan vem som är bäst av Backlund och Ersberg. Framåt tror jag det hade varit mer jämt med som sagt i mina ögon var det er defensiv samt målvaktsspelet som hade gjort att ni inte hade orkat störa HV71 och LHC i bäst av sju matcher.
knaskamilla: Jo, det torde inte ha gått någon härinne förbi. Jag blandar mig väl i vanlig klåfingrig ordning i det mesta som skrivs. Jag får nog skärpa till mig på den punkten känner jag. Ja, då kanske det går att undvika att tvingas förklara varför man hela tiden svarar på inlägg i andras räkning, typ. Finns det en sådan tavla även i södergående fil på E4 innan man kommer till Timrå? Ja, det är inte så ofta jag kommer åkande från det hållet nämligen. Säsongen startar väl den 24 september, eller var det den 27:e? Äh, spela roll. Det är vår och grillväder ute. Samtidigt som det är silly season. Härligt!
Rytter: Visst är det så. Jag gjorde ett försök att möta dig halvvägs i mitt inlägg, men jag var förmodligen lite otydlig. Det gäller att fixa att stå upp i rätt matcher som målvakt, och i rätt lägen under matcherna. Det klarade Krizan, med hjälp ett utmärkt försvarsspel.
Rytter, mrchong: I händelse av att vi gått vidare från kvarten hade vi fått möta Färjestad i semi, inte HV 71. LHC hade då varit det lag som hade fått möta HV i sin semi. Hmm.. eller förresten så kan vi nog skita i att spekulera i vilka som ev. hade fått möta vilka, det spelar ju ändå ingen som helst roll.
Dream Team: Håller helt och hållet med om att det gäller att stå upp som målvakt i viktiga matcher och rätt lägen.
Ett bra försvar bidrar till hur en målvakt presterar. Ju mer samspelta de är ju lättare blir det för målvakten. Men samtidigt så bidrar målvakten till att sprida lugn i försvaret och våga släppa vissa skott eftersom man litar till 110% på sin målvakt. Det går ju hand i hand det där, för att ha ett bra försvar så måste man ha en bra målvakt och har man bra backar så blir det defenitivt lite lättare för målvakten.
Dream Team: Egentligen är det lönlöst att diskutera hur det kunnat sluta och vilken målvakt som är bättre än den andre och vilka som skulle tänkas vinna mot vem om kvarten mot modo slutat på ett anorlunda sätt. Det är saker vi aldrig kommer att få reda på och kan diskutera till dödagar om vi vill. Nu ser vi frammå och hoppas på att nubben fixar ett nyförvärv som kan lyfta laget ytterligare.
knaskamilla: Att du ens orkar hålla på!! Fira ditt lags Sm- guld istället för att vara här och lägg in åsikter om vad vi ska spekulera i och inte. Ta en guldgrogg och var glad! Hade jag gjort iaf...
Rytter: Det som var den stora skillnaden mellan Timrå och Modo försvarsmässigt var att deras backar fick ut sina rensningar ur egen zon. Våra fastnade på Modospelare innan blå linjen. Annars var försvarsspelet ganska jämt även om Backe släpper mer returer rakt ut. Men såväl Krizan som Backe gjorde bra och mindre bra saker. Modo var bättre på att utnyttja dem. (Bland annat Sundhs öppna mål i Övik)
Nu är det väl iofs mest MoDoiter (och Dream Team, men han bor i vår gb också, så han kan nästan räknas som MoDoit =)) som är här och spekulerar i saken, känns det som. Det tycker jag verkar onödigt. Någon äcklig guldgrogg kommer jag inte att ta, och när du skrev inlägget till mig klockan 02.16 i natt sov jag som en stock. Jag var nämligen ganska trött efter att ha klivit upp sju i lördags morse, åkt till Linköping, sett guldmatchen, åkt hem, landat i Övik klockan nio, sovit nästan två timmar för att sen bege mig iväg och guldfira.
knaskamilla: Ja, det finns en skylt i norrgående filen med. I kommunens södra ände, strax intill med Merlobäcken, eller rätt nära Skönviksbacken, om det gör det lättare för dig att förstå geografin. Den södergående skyltningen är förstås för alla Härntabor som vallfärdar till våra matcher. Jag tänkte inte på det. Dumt av mig.
hellge: håller med......imponerande vidsträckt hockeykunskap av Jimmy, från juniorleden till Nhl och fint framförda i skrift. Timrå har talanger inte bara på isen.
Ni vann väl SM-guldet tack vare en fantastiskt stark defensiv, där inga lag riktigt kom åt er i någon av matchserierna. Där har vi då ett viktigt skäl till varför Krizan i år kunde växa ut och bli den matchvinnare han inte lyckades vara under slutspelet 2005/06. Backlund hade inte samma starka försvar runt omkring sig, vilket på ett vis gör att hans siffror är mycket starkare än de Krizan har.