Hur faan kan Hahl påstå att frölunda är bland europas 5bästa klubbar?? frölunda har ju inte ens varit bland sveriges 5bästa lag dom 2sista säsongerna.det är nåt som inte stämmer,det är ju att nervärdera TIMRÅIK.
nej såna gubbar klarar vi oss utan,han är långt ifrån oersättlig.
General_Moisio: Jaja...du tycker så du...men jag hävdar ändå att Nubben om man hårddrar det inte har brutit ngt löfte. Men som sagt ändå agerat ruttet.
Beträffande Riku anser jag ingenting, han är en fet nobody i min värld.
mikenomad: Visst gick hans kontrakt ut med Timrå, men i detta fall tycker jag fortfarande han tillhör Timrå IK och därför gör Nubben fel, för jag såg fortfarande Riku som en Timrå spelare även fast kontraktet löpt ut.
250kg kärlek: Exakt, ingen som helst skulle ska falla på Riku Hahl, jag har förståelse för han om han vill lämna Timrå för Frölunda.
Men som sagt Nubben är syndabocken i detta samanhang, men precis som du säger Moral och etik finns tydligen inte längre, och de sårar mig att Nubben som varit här i så pass många år och känner nästan hela kommunen kan jag tänka mig har mage att svika oss på detta sätt.
General_Moisio: Det Nubben säger är at han lovat att inte rycka i några spelare som har gällande kontrakt med TIK, Rikus gick ju som bekant ut och omfattas mao inte av Nubbens löfte. Sen vad man anser om agerandet rent moraliskt är en annan fråga, förkastligt anser jag.
Men som jag tidigare slagit fast; moral och elitidrott har väldigt lite gemensamt....
...så vill jag trots bedrövelsen i samband med vissa spelares frånfall ändå säga att jag har en positiv feeling inför kommande säsong. Med en "normal" skadesituation samt 1 eller 2 nödvändiga förstärkningar framåt så ser dt inte alls tokigt ut tycker jag. Skogs och Lehtonen är två högoktaniga värvningar på backsidan och jag tror att de på ett bra sätt kan fylla luckorna efter Sanny och Kokko.
Framåt ser det riktigt bra ut med namn som Hedström, Pärssinen, Pyörälä, Tenkrat, Andersson mfl. En eller ett par centrar på det så har vi ett lag för minst semi i år igen, ett lag som med tillräckligt mkt flyt t.o.m kan väcka drömmar om guld.
Ja, jag har semester och var antagligen lite väl mkt ute i solen igår...
General_Moisio: Om nu Nubben uttalat sig så, vilket han säkert gjort, då är det minst sagt dåligt agerat från hans sida. Jag menar innan han går ut med ett sådant påstående bör han rimligtvis haft mandat för det bland VFs styrelse. Utgår man från detta så skulle Hahl aldrig varit aktuell öht för en flytt till Göteborg och VF.
Det som hänt nu är att Kent Norberg kontrakterat Riku Hahl, en spelare som Nubben kände mycket väl sedan tiden i Timrå. Oavsett vad som hänt bakom stängda dörrar så är det ett svek från Nubbens sida att han bryter sitt löfte och "tar" spelare från Timrå, trots att han inte skulle göra det.
Det råder ingen tvekan om att någon i VFs organisation strykit Hahl medhårs i förhoppning om att kunna knyta honom till sig i deras organisation. Det lär Hahls uttalande häromsistens bevisat.
Men men, det är såhär det går till. Moral och etik finns tydligen inte längre. Nu tar man det man vill ha, oavsett vad man sagt och lovat tidigare. Personligen tycker jag att ingen skugga ska fall över Hahl. Han har väl aldrig lovat att stanna i Timrå, utan enbart uttryckt att han trivdes i föreningen. Det är Nubben som agerat högst tvivelaktigt. Han skulle aldrig ha nämnt att han inte hade som ambition att jaga spelare oavsett tidigare klubbadress. Då hade jag kunnat svälja detta betydligt enklare än nu.
Gorkyman: Jag vet inte om Frölundas organisation ska skyllas på i detta läge, anser inte att de är dom som har gjort fel i frågan, tycker inte heller Riku har gjort något fel. Den enda som har gjort fel är Nubben. Som sa att när han lämnade Timrå så skulle han inte kontraktera några Timrå spelare till Frölunda men detta har med Rikus byte av klubb nu totalt brytits. Någon som jag är väldigt upprörd över, visst kan jag förstå att Nubben vill ha dom bästa spelarna i Frölunda och visst måste han tänka på Frölunda i första hand. Men jag skulle få lite dåligt samvete om man lovat en sådan sak. Jag tycker de är dåligt av Nubben så som han har skött de hela. Först säga en sak och så blir de helt annorlunda. Visst de kan säkert ligga en hel del bakom detta som vi aldrig kommer få reda på.
Med detta vill jag önska Riku Hahl lycka till i framtiden..
och ja nubben.. ja nubben.. skriver inget mer nu...
Samtidigt var ju ledningens agerade amatörmässigt, att man inte skrev in en klasul att nubben inte får värva någon från timrå ik under hans första år i frölunda.
ralus: Klokt. Och Jonte kan mycket väl visa sig vara en bättre center än Wandell, det har du helt rätt i.
Min tanke var egentligen att det borde finnas två huvudalternativ som det jobbas kring. Att värva en dyr klasscenter och att då låta Jonte eller Pyörälä få vara center. Eller värva två ganska jämnbördiga renodlade centrar.
Skarin: Nielsen vore inte helt fel även om det finns 1-2 namn före honom på min lista, men Wandell? Wandell skulle inte göra bättre ifrån sig i en andrakedja än t.ex Bagarn, Jonte skulle även han göra bättre ifrån sig som andracenter.
Jag har absolut inget emot Wandell men, som nån nämnde tidigare så blir det lite väl många "unga lovande centrar" och då hamnar någon i kläm...Så varför ta in honom på 1 år när man kan spela likvärdigt/bättre på samma position? Det förstår jag inte riktigt.
JimmyH: Här var det livat, här var det glatt :) Du fortsätter att vara het. Det är kul.
Finns några skribenter som är väldigt intressanta som jag tagit del av nu när jag läser igenom allt. Jag har ju i allra högsta grad bidragit själv också, men det är kul när det blir riktiga debatter här. Men det händer för sällan nu mera.
Nu ser jag fram emot den taktiska biten framöver. Men framförallt, hur kommer vår centeruppsättning att se ut? Det är väldigt viktigt med bra centrar, inte minst kring Challes tänk och hans sätt att spela hockey på. Det ska byggas kring centrarna och centrar ska spela centrar.
Jag tror det bästa vore att värva två centrar, men det verkar vara ovanligt svårt att hitta bra sådana. Då kanske det bästa alternativet vore att värva två jämnbördiga? Nielsen och Wandell.
Et tu Brute: I början av 2000 hade Frölunda inte direkt mycket ekonomi utan försökte fortfarande sanera den skiten som vart tidigare. Nu är det en helt annan sak.
JimmyH: Alla dessa källor är väldigt intressant att höra om. Tur att jag inte har någon säker källa att lita på utan bara min egen hjärna. Det känns som säkrare så... =)
Annars tyckte jag att blogginlägget hade en del bra tankar som jag tror många ska ta till sig av.
Tycho: Jag vet inte exakt när han sa att han hade fel. Men jag har alltid haft känslan av att han är en väldigt ärlig och öppen människa som det går att diskutera saker med.
Och ja, tydligen så finns det inkompetenta människor eftersom de går runt och får supportrar att tro att allt möjligt är fel. Alla har ju sina insatta källor.
JimmyH: Nu var det inte resultaten i sig jag syftade på men om han nu erkände redan i höstas att han tog åt sig kritiken och lyssnade på spelarna så får jag väl erkänna att jag har fel. jag tolkade det så utifrån det han själv har sagt nu efter säsongen. Men jag har inte varit på några träningar så jag kanske tolkade det fel?
"- Ja, kanske det. Men kompetenta människor är ju bara kompetenta om de inte låter sådant ske. Väl?" Visst är det så, men jag kan tycka att det är en ganska blåögd slutsats. Det vet du också att hantering av människor inte alls är så lätt. I det här fallet tycker jag att teori och praktik är helt olika saker...
Nämen titta, en förolämpning. Det var verkligen oväntat för att komma från dig. Du som alltid är så trevlig. Tur att vi befinner oss i Timrås gästbok där det till skillnad mot HV:s finns vettigt folk som man diskutera med utan att bli spottad på.
qslig: Det var faktiskt en Frölunda-supporter som startade det där med frozare, tror jag. Han bloggar på hockeysverige.se. Det är ett slags uttryck för enögdhet bland supportrar.
Et tu Brute: Hoppas jag missade nått... men fanns inte Frölunda för ett halv decenium sen? Var Frölunda rika som troll gentemot TIK i början på 2000-talet? Då måtte TIK haft ruggi8gt dålig ekonomi....
"Jag är inte sån som automatiskt tror att "mitt" lag är så mycket bättre och ärligare än andra." - Inte jag heller.
"En självsäker attityd kombinerat med misstag ger dåligt förtroende hos spelarna." - Jag håller inte med. Jag vill minnas att han var väldigt självkritisk och gav spelare rätt och lyssnade till kritik. Sedan så hade vi ett väldigt bra resultat hela hösten redan, vi var topp 4 hela tiden då.
"Det finns garanterat kompetenta människor i föreningen, men frågan kanske borde ställas om det finns människor som är inkompetenta/inpopulära som förstör för föreningen? Eller?" - Ja, kanske det. Men kompetenta människor är ju bara kompetenta om de inte låter sådant ske. Väl?
- Är jag naiv och godtrogen som inte tror att Timrå IK är på väg mot ett förfall? Nej det tycker inte jag, det finns helt klart inget som tyder på att det ska bli så.
- Är jag naiv och godtrogen om jag inte hittar bevis för att det är något så fel med Timrås sätt att arbeta att det skulle vara därför som Hahl och Nubben har lämnat klubben? Kanske lite, dock förstår jag att du är tveksam då "bevisningen" minst sagt är bristfällig hos de som försöker hävda detta. Personligen tycker jag att man hör från olika håll att allt inte är helt bra överallt. Men det är väldigt lös känsla jag har. Jag är inte sån som automatiskt tror att "mitt" lag är så mycket bättre och ärligare än andra.
- Är jag naiv och godtrogen om jag inte hittar bevis som skulle tyda på att många spelare i laget vantrivs med Challe som tränare? Nja... Det är väl ingen nyhet att Challe inte har varit lika populär som Kenta. Challe har en kaxig attityd och framförallt under hösten gjorde han enligt egen utsago en del misstag. En självsäker attityd kombinerat med misstag ger dåligt förtroende hos spelarna. Jag tror det mesta av det har dåliga förtroendet från spelarn återupprättades under vårens senare del då spelet började fungera.
- Är jag naiv och godtrogen om jag inte tror att någon annan människa kan göra det Nubben lyckades med? Nej!
- Är jag naiv och godtrogen om jag tror att vi fortfarande har många kompetenta människor som jobbar i föreningen? Det finns garanterat kompetenta människor i föreningen, men frågan kanske borde ställas om det finns människor som är inkompetenta/inpopulära som förstör för föreningen? Eller?
Mathias: Antar att rätt skrivning borde vara att Frölunda ör en av Europas fem bästa föreningar. Inte fan är de ett av europas fem bästa hockeylag just nu....
...inte när man blir utskåpade på hemmaplan av det TIK som Hahl lämnar...
...men men men... Vi kommer igen
Trist detta, men långt ifrån avgörande. Avgörande är vad de nuvarande sportcheferna hittar istället. Glöm inte att vi har hela truppen utom Regin och Hahl intakt från ifjol. Övriga förluster är spelmässigt bara utfyllnad.
JimmyH: Du skrev. "Men folk måste till arenan. Den måste vara full. För mig är det obegripligt att den inte är det."
Du, jag, Skarin och Ambroo skulle gå och kika på hockey även om vi fick åka halvägs ut i skogen, stå på ställningsplank och äta vattnig korv med Slotts på.
Men nu är det 2008 och hemligheten är att locka till sig marginalåskådaren.
Marginalåskådaren kanske inte tycker om att åka från Sundsvall en kall vinterkväll från tex Sundsvall, för det är nog där dom flesta marginalåskådarna finns, just face it.
Timrå IK har en chans att bli den största klubben i Elitserien om man väljer att gå på den linjen, att behålla den befintliga arenan till vad den är just nu och sedan dra i investeringsnödbromsen.
Sedan skulle man ha i alla fall enligt dom företagarna jag pratat med ha börjat med att projekterar en helt ny anläggning på ett ställe där företagen finns, för om vi skall vara ärlig ute i Sörberge finns det väl inte dom största företagen i regionen,
Anders Wiklander förordade Sundsvalls Hamn för 2002 när jag pratade med honom, men den chansen har ju glidit TIK ur händerna i och med att Eva Lindstrand och TIK skrev ett avtal om att TIK skall spela i Sörberge till och med 2015 eller vad det nu blev beslutat om.
Birsta Köpcentrum formligen kryllar av marginalåsäkådare om nu någon har missat det. Och det Jimmy är vad som fyller arenorna. Hur obegripligt det verkar. Mammons tempel med lärjungar med feta plånböcker.
Frys investeringarna i den befintliga E-on Arenan och börja projektera på något nytt och frächt, en plywoodlådan lockar inte till sig marginalåskådaren.
Folk får väl skriva vad dem vill om Frölunda, dåligt eller inte. Dock så får det gärna vara något konstruktivt. Men att sitta och grina och kalla en hemsida ful när ens egna ser ut som något en skolelev snabbt slängt ihop på 5 minuter så känns det rätt bisarrt.
JimmyH: Angående ditt senaste blogginlägg. Personligen tycker jag att vi har elitseriens häftigaste tränare och mot Modo i kvarten visade han (och laget) vad man kunde prestera. Även mot HV spelade vi bra. Challe är bra.
Angående organisationen och den diskussionen. Ingen som väger in att vi lyckades landa en av Europas bättre backvärvningar i hård konkurens med ett antal andra klubbar? Så överjävligt kan det inte vara i Timrå trots allt. Så urusla kan inte sportcheferna vara. Eller är det nån på allvar som tror att Nubben hade nått att göra med den värvningen?
Jag orkade inte svara på bloggsidan.
Riku Hahl drog av egen fri vilja. Synd och skam. Det lär dröja innan vi får se en sån spelare igen. Men va fan. Han stack, Nubben drog - so what? Sånt händer och absolut inte bara i Timrå. Släng ett öga på övriga konkurrenter i ES så inser ni nog att det finns fler klubbar som borde hamna under lupp med tanke på dålig organisation. Ingen nämnd, ingen glömd.
En sak som jag tycker är väldigt intressant är hur det har haglat in kritik mot EP under säsongen men nu när han ska ersättas behövs helt plötsligt McDavid för att kunna ersätta han