1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613488 inlägg · 6214 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
Ambroo: Nu var ju det här i Dagbladet men låtsasmedia som Aftonbladet snor ju lätt en sån här story och framställer det som ett mardrömsscenario. Inte för att jag tror att det här kommer skapa sånna rubriker men jag tycker bara att det är onödigt att mata dom information som inte på något sätt kan gynna laget.

"Sen hör väl det här hemma under kategorin spelet på isen?" Ja och nej. Att se till att rätt spelare kommer ut på isen är ju tränarnas uppgift och seriöst? Det måste finnas något mer i det här, Challe har ju fått varningar i nästan varje match nu, det kan inte vara så att laget består av ett gäng köttberg som måste ha en klapp på ryggen varje gång man ska in på isen. Pojkar i 15 års åldern klarar av att köra dubbla byten och hoppa in på isen när det är meningen.

"Visst hade Challe kunnat strunta i namn, men samtidigt så hade de inblandade fått veta vad man hette ändå"

Nu är vi ju inte överens i frågan men av just den här anledningen tycker jag att man kan skippa media och ta hand om det internt istället. Om man rent krasst räknar upp för och nackdelar med det hela så ser jag inte något gott som kan komma ur uttalandet, däremot så tror jag inte att det känns så positivt att få läsa att man gjort bort sig, varesig man klarat av det internt eller ej.

Jensen_12: ni är för övertränade helt enkelt.

så börjar det bli lite tjatigt...

LÄNKEN

Ambroo: Väldigt märkligt uttalande, att han dessutom använder andra spelare för att visa att han har rätt mot 2 utpekade spelar är väldigt konstigt. Han kan inte ha sagt det där, måste vara dagbladet som snurrat till det, för så korkad kan han inte vara.

Tvåtallar: Det var det svaret jag sökte.

Ja du håller med Olle, men samtidigt så håller du ju även med mig då jag menar precis detsamma förutom då att jag inte tycker det gör varken från eller till om man namnger eller ej...

Ambroo: Om du frågar vilken fungerande grupp som helst. Vad tror ni det är som gör er så framgångsrika.
Så får du alltid samma svar Vi har en fantastisk sammanhållning, och vi har så roligt i gruppen eller laget då.
Av den anledningen tror jag mera på att ta det som gäller enskilda personer enskilt och det som gäller gruppen i grupp.
Sedan håller jag med Olle självklart måste man ju i god ton få tillrättvisa varandra under spelets eller arbetets gång. Det är ju en del i utvecklingen.

Tvåtallar: Hur kan man få ut mer av en grupp om man håller enskilda samtal med var och en?

Olle: Varför det? Det är ju han som har yttersta ansvaret och får bära hundhuvudet i slutändan. Sen hör väl det här hemma under kategorin spelet på isen? Jag anser dessutom att ingen behöver må dåligt av det här och känna sig uthängd då kritiken inte var allt för hård utan saklig och väl motiverad.

Visst hade Challe kunnat strunta i namn, men samtidigt så hade de inblandade fått veta vad man hette ändå, om du förstår. Att det sen kommer ut till allmänheten gör varken från eller till. Alla vet väl att de gjorde en blek insats och att några får mer kritik än andra.

Ambroo: Jag tror att byten som inte fungerar, Inställningen att jobba som lag på isen, och hur gruppen agerar inför mötet av ett på pappret lite svagare lag.
Det är ledningens ansvar.
Att sedan offentligt och säkert inom gruppen också, skälla på enskilda spelare för det som redan hänt tycker jag är en dålig ide.
Ett enskilt samtal kan vara på sin plats om någon inte fungerar. Då tror jag man får mera ut av en grupp
Det är lednigen som håller i verktyget och måste se till att det är rätt inställt och uppsmörjt innför varje match
Jag är övertygad om att varje spelare hatar förlora och vill till varje pris göra en bra match.

Ambroo: Jag tycker det går lite utanför Challes ansvarsområden, att redogöra för allmänheten vilka specifika spelare det är som har tabbat sig, i slutänden så faller ansvaret för det administrativa i båset på honom ändå. Jag kan hålla med dig om att spelare och ledare i grund och botten bör kunna kritisera varandra fast med god ton men kanske främst då det gäller spelet på isen. Tycker det är fel att hänga ut Styf som ska ha "gnällt på att det borde varit en utvisning innan det blev mål", hur många spelare åker inte runt och pratar så när det går dåligt i en match?

Tycker absolut att precis allting i den där artikeln hade kunnat presenterats på samma sätt fast utan att nämna några namn. Om Challe vet att det är skit, spelarna vet att det är skit och fansen vet att det är skit, varför ta det ett steg till?

Tvåtallar: Du tror att det är mindre av det då om det stannar inom gruppen?

Ambroo:
Allmänna uthängnigar skäll o gnäll = Minskat förtroendekapital och motsättnigar i gruppen.

Jag vill inte ha ett Timrå som åker omkring och pekar finger åt varan

Olle: Jo absolut och därför tror jag inte heller att det grinas bland de inblandade iom det här. Det är bra att se att det reageras så att folk inte tror att man bedriver nån form av social verksamhet med ryggdunkar och daltande. Talas det om en i pressen när man gör nåt positivt så ser jag ingen anledning till att det ska vara tyst om en när man gör nåt negativt. Det är inte barn det handlar om.

Ambroo: Tror du inte att detta påtalas i omklädningsrummet? Jag är fullständigt övertygad om att samtliga spelare som nämndes i artikeln fått på pälsen framför övriga i gruppen, ser verkligen ingen anledning i att gå ut i media med det förutom att täcka sin egen rygg och ifrånsäga sig själv ansvar.

Tvåtallar och Olle: Helt rätt av Charles. Nu kanske man inser att det inte är nån jävla lekskola det är frågan om.

Janken: Va han inte center?

TIKbiff:
Så är det väl inte direkt en ytterforward vi saknar allra mest.
En rekordelig back... Det skulle däremot smaka det!

Hahl Bundy: Nu har nog HV lite mer flis att kasta in än
Timrå,fast vi kanske kan be SCA sponsra lite?
:-D

Hahl Bundy: Varför agerar inte klubbledningen???

Olle: Fanns inte en spelare som använde skallen......
I min värld är de väl ledaren som ska skapa ett sådant klimat i gruppen.
Så att alla är på tårna, ödmjuka, och jobbar för varandra.

Tvåtallar: Hmm. Min spontanta reaktion är att det är fruktansvärt oproffessionellt att hänga ut enskilda spelare i media. Potentionellt dålig inverkan på lagmoralen. Varenda jävel som såg matchen fattade väl att det hade brustit i ödmjukheten och moralen, att gå ut i media med enskilda spelarnamn är bara onödigt.

Tvåtallar: Mmm....Challe skräder inte orden. Vi får väl se var det slutar ifall det börjar gå dåligt nu. Kan tänka mig att Challes vara eller inte vara i TIK kan bli ett hett föremål för diskussion framgent....

Jag tycker inte de är rätt av Challe att hänga ut enskilda spelare i Dagbladet.
Om en spelare inte fattat att han ska in så måste det vara den som delar ut informationen som inte är nog tydlig.
Detta har vi ju sett i många matcher nu.

250kg kärlek: Ja, svaret kommer med tiden.

73Sjöbba: jag skulle bli väldigt förvånad om det skulle visa sig att Sanny Lindström, trots dementier, ansluter till Frölunda. Det har diskuterats tidigare men kan inte sägas nog många gånger: skulle det visa sig att Sannys ord inte stämmer så är det riktigt genomskinligt och ytterligare en väl planerad kupp som är recenserad Kent Norberg.

Men allvarligt. Jag har slutat bry mig. Man blir bara förbannad. 

Så lämnade Ackeström Frölunda idag för spel i Tyska ligan. Undra vem som blir hans efterträdare? Det pratas om någon norrman, men vem vet? Kanske någon från någon schweizisk ishockeyklubb ?

Anonymous: skelefteå hade jättelägen att göra mål men dålig skärpa samt bra målvaktsspel gjorde att frölunda var kvar i matchen

vid segermålet ramlade en ske-back så det blev fritt fram

berra: Skönt och höra, såg själv inte matchen, såg bara resultatet nyss och blev besviken, men det låter ju bra synd för Skellefteå som hade otur då bara.

Anonymous: Dom var inte det bättre laget ikväll men hade turen på sin sida
spelet var bedrövligt

Precis som det verkat vänt för oss så verkar de ha vänt för frölunda, roligt för dem och roligast för kvällstidningsjournalisterna kanske får rätt i sitt tippande till slut ändå

Mathias: hm, konstigt han har ju vart i Timrå ik.

" Stjärnorna i Elit­serien lyfter över 200.000 kronor i månaden" då vet vi det...

Matchtips omgång 9 står det SSK-Tik ska det inte vara Dif-Tik ?
även att denna omgång (8) inte hade med HV71-Dif.

mikenomad: "Nån som har det exakta datumet för när Tenkrat ansluter?"

Här skrev jag för någon vecka sen att han spelar sin första match mot Brynäs hemma den 23/10. Detta visade sig nu vara felaktigt. Rätt datum och match ska vara HV71 borta den 16/10. Alltså en vecka tidigare än vad jag hade hört.

JimmyH: Jag förstår de koncept du presenterar till fullo och jag håller med. Det enda som var oklart för mig var ditt ursprungsresonemang gällande vad som ansågs vara det farligare alternativet. Boxplay i allmänhet handlar ju om smart positionering och under dessa premisser ser iaf jag hellre att man låter motståndare försöka ta avslut med genomskärare istället för att låta dom ta avslut från backplats.

Å andra sidan så spelar det ju lite roll vilka man spelar mot också. Lika lite som man vill ha Voutilainen (eller vilka det nu är som brukar vara extra giftiga där) på bortre stolpen vill man väl ha Lehtonen med puck under kontroll på blå...

Olle: Alltså en sista förklaring:

När jag skriver stressande box så menar jag där man går hårt på puckföraren hela tiden och försöker slå den ur spelarens ägo så tidigt som möjligt. Vissa spelar så. Timrå gjorde det ofta på Peo Larssons tid vill jag minnas.

Det jag då menar med att jag gillar bättre än det är att helt enkelt med smart positionering tvinga motståndaren att spela runt-runt istället och till slut stressa fram något dåligt.

Sedan så ska ju inte backarna ha flera meter till godo att ladda för skott för den sakens skull.

En liksidig kvadrat som rör sig så att den står som en diamant mot där pucken befinner sig är det jag vill ha.

JimmyH: "Backskott är mindre farliga än genomskärande och öppnande passningar, genom eller in i slottet.

Jag gillar det bättre än stressande boxar som lättare blir överspelade men som kanske oftare får ut pucken ur zon och andra sidan."

Jag uppfattade det inte riktigt som vi var överens på den punkten men å andra sidan tänker jag inte vara en douchebag och fortsätta någon sorts cirkelresonemang i frågan när det ändå verkar som att det finns någon sorts konsensus, om inte då så iaf nu :)

Olle: "Vad jag menade var bara att så länge motståndarna söker genomskärare så har man i stort sett fått dom dit man vill, dvs ett resultatlöst rundpassande. "

Det är exakt det jag menar. Att man förhindrar genomskärare. Jag har aldrig påstått att man inte ska sätta press på backarna.

Vi tycker lika.

Harryhaffa: Just att fastna i sarghörnen är en detalj som jag faktiskt inte funderat så mycket kring i dessa matcher men ja det är ju förödande för ett boxplay eftersom man enbart kvittar en spelare från varje lag och vips får man möjlighet till ett avslut med 4-3 istället för 5-4.

Jag är inte beredd att hålla med om att boxplayspelet har blivit bättre i allmänhet, däremot så inbillar jag mig att just modos PP kommer att ha bekymmer mot Timrå i de matcher som återstår eftersom dom har en tendens att vilja passa pucken hela vägen in på mållinjen.

JimmyH: Jag kanske borde utvecklat mitt resonemang, det var lite luddigt. Vad jag menade var bara att så länge motståndarna söker genomskärare så har man i stort sett fått dom dit man vill, dvs ett resultatlöst rundpassande. Håller med om att bagarn är en mästare på avståndsbedömning, för det handlar ju mycket om det. Han är alltid beredd att gå ned på knä 1-2 meter ifrån backen och det är ju just det avståndet som alla våra forwards bör ha i BP, även fast man inte är beredd på att täcka skottet med framtänderna som bagarn så hindrar det ju ändå backen från att våga skott i 9 fall av 10. Men det är ju lite av en konst det också, jag hävdar att motståndarna fått göra en massa snygga PP mål mot Timrå med dessa genomskärare därför att det finns spelare med ren oförmåga i dessa situationer, inte att man spelar BP på "fel sätt".

Jag förstår vad du menar med "risken att gå bort sig" men om man konsekvent ignorerar att sätta press på backarna så kommer man att få stå emot väldigt många backskott i en alldeles för liten box som kommer att ställa backe fler än en gång i år. För just backe har ju börjat så pass bra att han kommer att ta 99% av alla skott han SER och får på sig i BP. Med just bagarn på banan skulle man fanimej enbart ställa upp med en diamant och bagarn på topp och stressa hårt "lokalt". Den andra formationen tror jag kan få det svettigt i år om man inte börjar hårdträna BP snart. För vi är väl fortfarande i toppen av "busligan"?

JimmyH: Sedan handlar det ju enormt mycket om tempot i passningarna, farten, rörelsen. Man får inte bli stationär. Tempot tycker jag är viktigast och att ha en snubbe framför mål och att ta mycket skott. Skott som inte behöver vara hårda.

Det är ju vanligt att tempot sänks av någon anledning i pp. Det gör ju att det blir betydligt mer lättläst för motståndarna.

Ha så kul i Sthlm nu =) Det blir nog jäkligt skoj det där. Vinka i bild.

TIK - RBK 5-1

Olle: Personligen tyckte jag Timrå spelade den smartaste box som de spelade mot modo. gämfört med tidigare matcher där de försökt stressa vid sarghörnen, så har de nu ist krymt boxen och skapat ett rätt stillastående spel, där dom täcker av allla skottvinklar och även täcker den spelare som var tänkt att stå framför mål och styra, typ werblom i detta fallet, han vart över med det box spel Timrå hade, och de spelade lika vid tre mot fem, med att lägga större vickt på att täcka skottvinklar än skott...

Olle: Du hävdar inte motsatsen. Du hävdar nästan samma sak. Tror jag.

Det gäller ju att stå rätt vid backskotten också, något annat har jag inte menat. Bagarn är topp 5 i världen på det. Det finns bra och dåliga skottlägen på backplats också.

Och genomskärare bryts ju, det är därför motståndarna inte slår sådana när vi står som vi ska stå. Men visst tycker även jag att det är bättre att motståndaren chans-slår sådana som vi kan bryta.

Det jag inte gillar är risken att bli bortspelade för att boxen går hårt på puckföraren eftersom de som är övertaliga alltid har någon fri eftersom de är en man mer. Liksom.

JimmyH: Jag vill nog hävda motsatsen där (förutsat att vi endast pratar 5-4). Genomskärare är mycket mindre farliga eftersom dom passen lättare bryts (med undantag för lag som HV som flitigt använder sig av en back som ofta smyger ned bakom). Backskotten är farligare eftersom skottbanan rakt mot mål ofta renderar i styrningar, om inte direkt på mål så i en vinkel som gör det möjligt att återvinna puck i sarghörn och behålla tryck. Plus det självklara i att det också möjliggör trafik framför kassen som skymmer målvakt.

Däremot så har jag en hypotes om varför det gick bra just igår. Modo har ett PP som ofta söker just dom där genomskärarna och timrå har lärt sig att förvandla den typen av PP till ett passivt spel utanför slottet som bara går runt runt. Timrå har ju ändå spelat en hel del BP mot just Modo dom senaste matcherna. Jag hävdar dock fortfarande att det blev livsfarligt så fort modo började söka backskott istället.

...om jag nu fick lägga mig i diskussionen öht.

Olle: Håller med. fast det är ju lite märkligt egentligen att han betytt så mycket med tanke på hur lite han spelat. Men han har varit hel och spelat bra i slutspelet fr senaste två säsongerna. Och det är faktiskt värt en jädra massa pengar.

JimmyH: I första perioden var det riktigt bra. Fjolårsklass. Och det var givetvis bra att klara 3 mot 5 i 1.41. Men som sagt. Från backar till forwards/centrar såg det betydligt bättre ut förra säsongen. Men förhoppningsvis är TIK på väg dit nu. Det tror jag.
Den största skillnaden i försvarsspelet hittills denna säsong tycker jag handlar om Backe. Han uppträder med större förtroende och pondus nu. Han har gått framåt. Försvarsspelet behöver det jobbas på så klart. Backar som forwards/centrar. Men det är klart att det blir lite darrigare när skadorna avlöser varandra. Att ha Styf och Lehtonen borta är ju inte direkt det optimala. Styf är tillbaka. Nu är det bara Lehtonen kvar.

Skarin: Ja det var lite onödigt långt.

Timrås boxplay var bra i matchen. Det är klart att man är orolig att det ska ringa när man är en man mindre, det är man väl alltid. Men Timrå styrde MoDo fastän MoDo hade pucken under kontroll. Så spelade vi ju hela förra säsongen också i boxplay, det måste du väl ha sett? Backskott är mindre farliga än genomskärande och öppnande passningar, genom eller in i slottet.

Jag gillar det bättre än stressande boxar som lättare blir överspelade men som kanske oftare får ut pucken ur zon och andra sidan.

« · 1071359 · »