Bragd-Birger: för alla som inte orkade läsa hela ditt eminenta inlägg (jag läste hela - jag lovar), här kommer sammanfattningen: "VIVA LA 22/23 HOCKEY"
puffe: Hittepåturneringar för att SIF och andra länders förbund skall tjäna pengar för kunna finansiera sin verksamhet ja, dock ingen nyhet. Hallam är nog ingen dumskalle, klart han utifrån belastning på spelare om det nu gäller tabellplacering eller eventuellt deltagande i CHL i "hyfsat" samråd med klubbarna har en dialog med vad som är lämpligt.
Statusen har definitivt devalverats och det är klart att det är och skall vara en ära, dock känns det rätt bra att spelare tar beslut om medverkan utifrån sin egen status och hur en sådan medverkan skulle kunna vara en nackdel för den förening som betalar ens lön.
Så nej, SHL styr inte vilka som är med i dessa Euro Hockey Event.
Rico01: Ja du, den där paragrafen kan dom ju egentligen kunnat stryka direkt, tror inte ens att den skulle fungera med ryska spelare. Den faller ju egentligen på sin orimlighet, i paragrafen ovan nämns ju även distriktslag och då är man ju typ 14-15 bast..
NDR: Spelare får inte tacka nej till landslaget utan giltigt skäl:: "§ 1.12 Spelare som uttagits till deltagande i svenskt landslag eller distriktslag eller förberedelser för sådant lag får inte utan SIF:s eller distriktsstyrelsens medgivande undandra sig deltagande utan giltigt skäl. Denna bedömning görs av förbundsstyrelsen eller respektive distriktsstyrelse."
NDR: SHL-lagen med tajt schema bestämmer fullt ut om man vill släppa en uttagen spelare eller ej(liten skada), till så kallad träningsturnering. Varit så i flera decennier. Landslagens status är blek i VM, men oerhört urvattnad i landskamper som inte är VM/OS. Att spela för Tre Kronor bode vara en ära
{469}: Ett, av många problem vårt förbund har. SHL dikterar villkoren även för vilka som ska spela i Tre Kronor, sedan länge sedan. Man släpper spelare som är överflödiga. SIF tappade ledartröjan för många år sen, och behöver en stark ledare, men så länge ingen finns är det pinsamt att random-spelare får ta på sej Tre Kronr-tröjan, prata om devalvering
Olli Hahl: Haha.. insåg nu att jag rörde ihop meddelandena nedan. Läste att Eronen var uttagen i Landslaget och sen blandade jag på nått sätt ihop med att Lander, JJ och Lander var uttagna, att det var nått samband i diskutionen.. puh..
Hoppas att vi slipper Timråiter i landslaget denna gång. Speciellt wedda som sagt, han måste fokusera 100 procent på att hålla sig hel i Timrå.. 🙏
{297}: Nu blir jag orolig över Timrå. Spellediga till torsdag, då ska dom väl träna. Kan ingen stoppa det, för vem eller vilka kommer att skada sig. Att spela matcher är inte lika riskabelt för timråspelare som träning.
{9839}: Nu vet jag inte vilken skada Lyytinen har men vi ska komma ihåg att han var skadad innan han kom till oss och han har ofta varit skadad i sin seniorkarriär. Räknar man med denna säsong och föregående säsong så kommer nog han och didde landa på ungefär lika många matcher spelade (Lyytinen spelade några matcher i Liiga också i och för sig). Det är väl svårt att säga på förhand hur hälsan på ett nyförvärv kommer att vara men Lyytinen plockade man ju från B-hyllan, sen gjorde han en stark första säsong hos oss. Ska han (eller nån annan) ersättas så är det från A-hyllan eller inte alls.
JonteD: Samma historik här. En ishockeymatch mellan Sverige och Sovjet - med Arne och Ankan som eminenta kommentatorer - det blev liksom aldrig bättre TV-underhållning än så. Vila i frid, Arne Hegerfors 😥
Tom Topp: Ja Arne växte t.o.m jag växte upp med Arnes eminenta komentering av alla sporter o sedan har vi ju kryzz obetalbart roligt! Vila i frid Arne 💓💓
Olli Hahl: Nu får ni nog skratta åt George under våren. Blir dock förbannad och tycker att det ska gå att snubbla oss kvar. Hänger på The Three Amigos och vissa vettiga lirare i laget. Har andra egna problem så inget här hänger ju på mig, haha!
Olli Hahl: Haha! Skål i efterhand! Jag hade väl dragit i mig x5 än vad som behövdes och spårade och det handlande inte om alkoholen ;-) MoDo sög hästballe...
Costanza: Vad håller ni på med?! Trodde verkligen att ni skulle ta Malmö. Ni leder ju med 2-0. Var på fest med 2 kompisar som är modoiter i helgen. Den enda som hade fest den kvällen var jag! Ni sabbade allt….
{469}: MoDo får gärna täppa igen truten på mig! Fan, vad less jag blivit men ser att ni inte var kanonnöjda heller. Sen började ni tugga in puckarna och vinna. Hockey är en kul sport.
{469}: Men sen har Eronen ju varit rätt kritiserad även av så kallade experter med så att säga. Att man förväntat sig mer av honom sett till den roll han har, förmodat prestation efter lön.
Rätt ifrågasatt ett par gånger i Sanny och Svensson podden etc.
Så nog är kritiken och förväntningarna lite befogade trots allt kring just Eronen.
Labban: Eronen får gärna täppa till truten på mig. (Vi är verkligen i behov av det i det längre loppet) Hans slutspel förra säsongen vittnade om att han har en nivå till i sig. Även att han steppar upp när det väl gäller som i slutspelet förra säsongen och i Finland där han var en bärande back när han gick till final.
Strömberg, Edfeldt, Svensson, Erixon, Rindell. Alla har blivit mer eller mindre bespottade, men stigit från askorna och sedan blivit hyllade. Detsamma kommer hända Eronen. Han kommer bli slutspelets kanske viktigaste spelare.
{297}: Vet väl dock inte om Lyytinen egentligen har varit en så offensiv back här som ska göra poäng, det finns ju trots allt tre andra backar som ska vara över honom där. Men visst, hans höst var inte lika stark som förra säsongen. Tycker absolut att han kan få ett år till iaf!
DJ Hemp: Eronen är en världsback, bästaste skottet, monströs fysik, hans skridskoåkning får Lill Strimma att se ut som skalman på is och Gretzky dreglar över hans spelförståelse. Fritt fram för Scouter att läsa detta nu. PS, kan få honom till reapris, endast 5 mille vid snabb och smidig affär.
{297}: Eronen är största frågetecknet helt klart. Hade han stått utan kontrakt nästa säsong hade Kapanen inte ens övervägt att förlänga. För dom pengarna kan nog Kapanen hitta något mycket bättre och som höjer backsidan några snäpp.
{297}: Ja Svensson har väl en kanske två säsonger kvar men med backar vet man inte, jag tycker ju att Svensson är bättre nu än för några år sedan och det beror nog på att han tar det lugnare när han får puck och får en bättre överblick, kan han utnyttja det så kanske han har fler säsonger på sig.
{10473}: Jag tycker det är fullt logiskt att JJ’s storspel sammanfaller med diddes återkomst till laget. Han täcker många skott, det blir färre chanser på kassen helt enkelt. Didde, Svensson och Erixon täcker massor av skott. Lyytinen och Rindell täcker inte skott. Jag tycker vi har en bra balans av defensiva och offensiva backar, man ska inte förringa alla blåmärken som didde och Erixon drar på sig framför egen kasse.
Däremot kan man ju sätta frågetecken kring Eronen. Allas älskling Lyytinen tåls ju också att skärskåda. Bara han och Eronen har minusstatistik av backarna denna säsong och för att vara en offensiv back så har ju Lyytinen producerat noll och inget. Har vi vassare nyförvärv aktuella inför nästa säsong så tycker jag man kan överväga att släppa Eronen och Lyytinen. Å andra sidan är Svensson kanske inne på sin sista säsong?
” Men: det spelar så klart in vilken typ av spel man spelar också. Nu är vi i princip tebaks till 22/23 vad gäller spelsätt, och en mer tät, överlastande defensiv passar Didde betydligt bättre än en offensivare hockey där backarna förväntas driva spelet från egen zon snabbare med mindre hjälp från forwards”
Ska bli intressant att se hur Jokinen vill spela sin hockey. Av det jag läst mig till så är det inte riktigt som vi spelar nu. Utan mer offensiv lagd hockey. Men ska vi lyckas spela på det sättet så krävs det ju också att vi har material för det. Kommer Strömberg och Erixon passa in i den typen av spel?
Nu verkar ju det som att Jokinen tar med sig en av sina spelare, som passar in i hans hockey. En till utöver Nässen bör det nog komma om vi ska ta några steg kommande år.
OlliJanne: ja, jag är faktiskt förvånad över hur mycket Didde stabiliserat defensiven sedan han kom tebaks. Jag tyckte inte alls att han höll den här nivån under matcherna han spelade fram till senaste skadan. Men: det spelar så klart in vilken typ av spel man spelar också. Nu är vi i princip tebaks till 22/23 vad gäller spelsätt, och en mer tät, överlastande defensiv passar Didde betydligt bättre än en offensivare hockey där backarna förväntas driva spelet från egen zon snabbare med mindre hjälp från forwards.
Och det råder ingen tvekan om att det är precis så här vi måste spela. Lite Plastsjö-light - men dom gör det med en betydligt spelskickligare backsida, vilket innebär att dom till skillnad från oss är cyniska, fega och astrista. Dessutom är vi som sagt light-versionen. Vi har vare sig kunnandet eller ambitionen att helt döda tempot i matcherna och vinna på ren tristess.
Hoppas att Erixon är tebaks på torsdag (och att inte någon annan back gått sönder tills dess). Där har vi ytterligare en spelare som trivs betydligt bättre i 22/23-hockeyn än i let's-go-offensive-experimentet från i höstas. Han har gjort det riktigt bra efter jul, i synnerhet med tanke på att han inte kan gå för full maskin.
I övrigt mår man nu. 5 raka segerjävlar! JJ återuppstånden! Och: hockeysnackskedjorna levererar. Hel-fucking-vete vad underbar Hållander-Lander-Wedin-kedjan är. 1+1+1=5. Dom orsakar kaoz därute. EP-Hanzl-Pääjärvi är inte i säsongsstartsform, men det är en ytterst välkomponerad enhet. Föga förvånande börjar Pääjärvi spruta in (johodå) mål igen. Även EP börjar så sakteliga se ut som sig själv. Älskar verkligen hans förmåga att skaffa sig själv och andra utrymme. Lite mer effektivitet där, så...*dregel*
Och sen har vi HA-Finest-kedjan. Vibbar tredjekedja, men sett till speltid är väl dom den kedja som har mest speltid i 5-5? Känns i a f så. Grym boost på alla tre i den omgivningen. Hartmann har hittat skottet, Jonte sig själv, och Lundin förvandlar Färjestad och Frölunda till Björklöven och Mora. Fantastico. Nu har vi tre kedjor som alla är producerande, men som också passar lite olika mot olika motstånd. Jobbigt att coacha mot, inbillar jag mig.
Och, igen: sen har vi - icke att förglömma - en riktigt bra 4e-line på det. EA spelar på sin högsta nivå ever i timråtröjan, OJ trampar och utmanar framåt, Mieho/Boyce bidrar med fysisk energi. Tycker dom även lyft sig defensivt på slutet och mer sällan hamnar fastnaglade i egen zon. Misstänker att 22/23-hockeyn har ett litet finger med även här.
Ja jädrars, hörrni. det går fort i hokky. Kanske just därför det, sannerligen, är en underbar jävla sport!!!1
Puckat: Kan det vara så som nån sa i Domus trappan, att han fått offra sig med alla skador och tagit en roll som inte passar han? Obs jag har själv ingen aning bara spekulerar. Jag behåller gärna Lyytinen å Rindell. Men ja känns som nån Finsk klubb säkert kan ta Eronens papper
En positiv sak som verkar hända nu i närområdet till ishallen är planerna på att bygga om det gamla värdshuset till hotell. Det öppnar ju upp möjligheter för bortalag och bortasupportrar. Även för Timråsupportrar. Gångavstånd till ... | Läs mer