Olli Nomadinen : det verkar inte som han kommer spela idag. Ni har tur 😉 Personligen gillar jag det beslutet, han kom hit igår så låt han kolla på denna match och känna trycket i arenan från sidan och sen har han 3 träningspass vad jag läst att träna in sig lite i laget innan det är dags för debuten.
Tror det bara blir Nässén som följer med Jokinen hit. Batna skulle jag inte vara främmande med att ta hit, han är riktigt bra han å.
I bästa av världar hade jag försökt lösa en deal med att ta hit Juolevi på fri transfer som ersättare till Lyytinen och sedan snacka till sig en bytesaffär mellan Eronen och Helenius hos Tappara. Sedan hade jag nog spröjsat loss 170k per månad på en erkänt duktig rightback. Med dessa deals hade det sett ut såhär om ryktena om Hanzl stämmer också:
JoJo2613: Om Hutsko var en obegriplig värvning av Hinken (idiotförklarade den då och det finns ingen anledning att ompröva det) så känns det här betydligt smartare. En av få som levererat i bottenlaget VIK, drygt 1 pinne/match. Är acklimatiserad i landet och kan spela omgående. Men 1 miljon för återstoden är fortfarande kostnad som för en riktig toppspelare så visst har han press på sig att leverera
{9037}: runt 1 miljon är man riktigt nöjd med ändå. Då har vi fortfarande en fin slant kvar av pengarna vi sparat genom o skicka iväg Ruohomaa och Hutsko.
Västerås dog alltså in ca 2.5 miljoner på att sälja lite spelare i sista minuten. Inte dåligt för ett HA-lag. Modoliderna slantade upp mest med dryga miljonen för Topping för resten av säsongen vilket blir sjuka pengar för så kort tid. Gäller att han levererar utav helvete.
{297}: Nu verkar Svensson plötsligt vara världens bästa back och en katastrof att han är borta till slutspelet. Jag tycker Svensson är bra och en stor tillgång , men vill minnas att vi spelade bra även när han var borta. När allt kommer omkring så har alla spelare sina fördelar, men ingen är oersättlig i min mening. Det är laget och inställningen som är avgörande inte enskilda spelare. Surt att tappa Rindell och Lyytinen, men litar på Kapanen har en fog för sina beslut. De har absolut sina mindre bra sidor även de. Värre vore väl om en enskild spelare är helt avgörande, då kanske man har stora problem i truppen på riktigt.
Jag hoppas Eronen kommer igång, hans lägstanivå borde vara passerad nu och det kan bara bli bättre. Sen apropå defensiv så har vi Strömberg som spelar på den nivån han kan vara på när han som bäst.
{9839}: du får tycka vad du vill men jag vill ändå belysa hjältarna i det ”dolda”. Det är ingen som har målat upp Svensson till ligans bästa back men han täcker skott med pungen och han krossar ben i sarghörnen. Han förtjänar alla Timråiters vördnad för det och förstår man inte det så ska man sitta ner och hålla käften för då har man inte sett tillräckligt mycket lagsport i sitt liv för att ha en jävla åsikt.
{297}: Har svårt att förstå de som målar upp Svensson till ligans bästa back. Svensson är en tillgång och gör oss till ett bättre lag, precis som de flesta av våra spelare, men att man ska skämmas ögonen ur sig bara för att man anser att vi kommer kunna klara oss bra ändå utan honom vet jag väl inte riktigt va. Det är ingen som snackar skit om Svensson, ta det lugnt.
Skulle gärna tacka ja till den där Räkmakka istället. Liten som fan han också men rykten säger att han är både lättskalad och jävligt tuff i jobbet framför kassen. Honom borde vi ta och fiska upp!
OlliJanne: Jag har svårt att förstå dom som förminskar Svensson till en breddback. Det finns ingen i laget som dominerar egen zon som han gör. Visst han gör misstag ibland men klart färre än övriga backar. Istället hyllar man nån liten fjant som Rindell som backar in i närkamper eller nån popfrilla som Lyytinen som bara ler när han har pucken på klubban. Och där bak har vi Svensson som kastar in sin kropp i varje närkamp hänsynslöst i match efter match, igenom allsvenskan och igenom SHL. Det har han gjort sedan dag 1 då han kom till klubben.
OlliJanne: Grejen med Jormakka är ju att han knappt är en poängspelare i Liiga ens. Jag tycker den värvningen vore ganska ologisk och ondödig faktiskt. Ett sätt att strö med viktiga pengar med en tom börs. När vi behöver satsa allt krut vi kan på backsidan.
Niko Huhtala i Jukurit hade varit mycket mer logiskt sett till vilken spelartyp vi behlver få in bland forwards.
För känslan är att Mieho ryker, då försvinner lite fysik.
Skall vi då in med Jormakka som kommer försvinna som en kinapuff i det fysiska spelet? Anton Lundmark är ju stor, men beskrivs inte ens han som särskilt fysisk.
Nej tack till Jormakka är min spontana känsla i allafall.
OlliJanne: seriöst så är det faktiskt lite storlek och elakhet vi skulle behöva på forwardssidan. Känns som vi ibland väger lite väl lätt i matcher som blir lite mer fysiska. Poängspelare har vi väl så det räcker.
OlliJanne: Jormakka är forward. Meen lite för liten för min smak med och beskrivs ju som en spelare som försvinner i lite i fysiskt spel. Det brukar inte vara en bra kombo i SHL..
{469}: verkar som han poängmässigt sett gör sin bästa säsong men Modano lär ju blåsa alla säkringar samtidigt när han får läsa att vi ska värva en 33 årig "dvärg" 🤣
werty: Ja man är aningen skeptisk om det blir Jormakka, men å andra sidan känns det som att det inte borde vara en allt för dyr lösning i så fall. Har svårt att se att Kapanen lägger värdefulla pengar på forwardssidan, som istället borde läggas på backsidan.
Han är ju heller inte tidigare nån typ av sniper sett till produktion.
Har ju dock känslan av att Jokinen är mer bestämd hur han vill bygga sitt spel, förmodligen då med mer högerskyttar bland forwards. Något som Ante viftat bort som obetydligt.
Pekka Jormakka har nämnts här och på twitter tidigare som potentiellt nyförvärv. Om Google translate inte lurar mig så läser jag in att han kanske är på väg till oss Han är ju rightare, vilket vi verkligen behöver. Men han är ju ganska gammal och liten, så det känns ju inte som en Kapanen-värvning. Om det stämmer så känns det som ett budgetförsök att försöka lösa bristen på rightare. Aja, jag är skeptisk, men Kapanen har ju inte gjort några större missar än.
{297}: Svårt å tro att vi kan ta alla 3 poängen mot er även denna gången. Men vilken poäng som helst är jag nöjd med, och kommer hålla benhårt på Skellefteå imorgon.
{297}: fan va surt med Svensson borta resten av säsongen ☹️ När han är bra är han riktigt bra och när han är mindre bra håller han ändå en stabil nivå.
Alla dessa förbannade backskador känns ju som att runka med sandpapper.
Och så typiskt att det händer efter att transferfönstret stängt
dempa: Tycker modo har visat att man förtjänar att stanna kvar i SHL. Det ni gjort hittills i SHL grundserie motsvarar det något annat lag gör i ett kval för att överleva så jag kan gärna se att ni hänger kvar. Förra derbyt var det ett jäkla tryck på läktarna, det får varken ni eller vi utan varandra så jag kommer inte gråta om ni tar poängen i morgon. Kommer va en surballe utan tvivel men det är ok.
{297}: Instämmer helt här. Svensson är också en underskattad back när det gäller att spela sig ur press och hitta bra lösningar. Ja förutom matchen mot Miffona igår då, men totalt sett.
Att tappa Svensson är betydligt värre än om det varit Lyytinen i detta skede av säsongen.
Kerstin_k: vi tappar en defensiv bjässe, det finns ingen som kan göra hans jobb i egen zon förutom didde.
Jag tror vi är chanslösa i ett slutspel utan honom, mest för att vi saknar tillräckligt många defensiva pjäser. Erixon är bra, didde är bra, Forsmark är ok. Finnarna är helt jävla värdelösa i egen zon. Åtminstone om dom håller nuvarande nivå i ett slutspel.
Labban: Svensson är en tillgång, inget annat. Att säga att hans frånfälle i november inte gjorde något för lagets bästa är ett hån mot en av våra bästa defensiva backar sedan Caslavas tider.
Zäta75: Stämmer med Hanzl? Vad har jag missat helt?
{297}: visst har han sina förtjänster. Men jag inbillar mig att Timrå inte står och faller med honom. Klart tapp, definitivt. Men Timrå borde överleva okej utan honom.
Labban: så har det alltid varit i detta forum. Så fort det nästan är klart att nån spelare lämnar så är det en obetydlig förlust. Vet inte om det är för vill dämpa nån inre ångest
{297}: Är det verkligen så illa utan Svensson? När han var borta några matcher Nov/Dec klarade vi oss rätt bra har jag för mig. Slog FBK på bortaplan bland annat. Och Lyytinen verkar ringrostig så lika bra han får vila lite och träna upp sig
{297}: Mycket nyheter senaste dygnet. Stämmer det med Hanzl är det lite oväntat enligt mig. Man kan hoppas att han blir relativt billig så vi har lite krut att lägga på en riktigt bra back. För en sådan måste in om både Rindell och Lyytinen försvinner. Utöver Nässen
{297}: Tyvärr har du nog rätt i det. Svensson med sin långa klubba lyckas ofta bryta eller låsa fast motståndarna och spelar fysiskt. Även om han gör misstag då och då. Hans och Lyytinena frånvaro kommer att märkas. Men inte fan ger vi upp för det. Derbyt ska vi bara vinna
Kerstin_k: Svensson är, i min värld, navet i defensiven tillsammans med didde. Finns ingen i laget som kan låsa upp och frigöra puck för en kontring som han. Det kommer märkas när han inte spelar. Ingen back är i närheten av honom, möjligtvis Erixon. Vi kommer spendera en hel del mer tid i egen zon när han är borta.
El_loco: Fan vad sjukt, exakt den här idén hade jag för ett par år sedan och gjorde ett försök att få igång det. Pratade bla med Oscar Johansson om det hela men det rann ut i sanden. Kallade det för Tikarefonden och det byggde på att vi som inte bor hemma men som har råd med säsongskort ska kunna köpa säsongskort till andra som ansöker till Klubben med sin situation. Har just nu väldigt mycket annat för mig men om någon skulle vilja ta på sig kaptensbindeln och leda det här så är jag gärna med och hjälper till både praktiskt och ekonomiskt i den mån jag kan.
Andersson: Som hockeyälskare kan man inte låta bli att ryckas med i AIKs seger mot DIF. Älskar när underdogs spöar favoriter utom när Timrå är inblandade. Älskar Timrå i med- och motgång! För alltid!
{9829}: Tvek på den. EG har ju flörtat med Luleå om sin kärlek till dem hela tiden. Jag är nöjd att han blev kvar. Han har inte sina bästa år framför sig riktigt..
En positiv sak som verkar hända nu i närområdet till ishallen är planerna på att bygga om det gamla värdshuset till hotell. Det öppnar ju upp möjligheter för bortalag och bortasupportrar. Även för Timråsupportrar. Gångavstånd till ... | Läs mer