Visst var det Andreas Öhgren som spela in en av dom första låtarna för TIK.. Hette dom inte mabötes eller ngt liknande??? Måste leta tror att den cd ligger någon stans...
Anonymous: Oj är de wikegård som är igång igen då blire Kvalserien för LHC då, och minst semi för Timrå ik, Fan vad härligt det är att se alla experter pissa ner på Timrå. Han säger att Dif's lag kan växa sig starkare, de kan inte timrå's göra eller :P ?
Cartman: Fast inte ens den mest inbitne tikaren kan väl förneka att de sk. experterna har rätt i att TIK i år har en mindre namnkunnig trupp än förra säsongen. Att TIK på papperet ser svagare ut och därför bör tippas lägre än tidigare år. Vi supportrar hoppas (och tror) däremot att olika faktorer skall verka till vår fördel, att vissa i laget skall överprestera, andra skall prestera vad man kan förvänta sig samt att skadorna skall lysa med sin frånvaro.
Cartman: Wtf är de här? Timrå har väll alltid nästan blivit tippad långt ner i tabellen? Det är väll ingen nyhet, inte heller att vi knäpper varenda tyck-och-tänkare-expert på näsan heller? Timrå blev ju total sågade efter de första matcherna mot Modo i kvarten också förra säsongen, och se hur de gick.
janssonovich: Hmm, jag som tyckte de var tvärtom att tidningarna hyllade Timrå mot modo i kvarten och att Timrå såg ut som mästare, men du kanske skrev din egna lilla tidning ?
janssonovich: Då får du gärna hitta en länk så vi kan se att dom blev sågade i kvarten, för jag begriper inte hur någon kan ha sågat Timrås hockey i kvartsfinalerna mot Modo.
Känns väl ändock som om Wikegårds tips är helt okej. För mig känns det otroligt osäkert. Kan mycket väl bli en härlig säsong som en kämpig säsong.
Att tro att samtliga spelare, som många tror, skall ta ett steg frammåt och utvecklas ytterligare är bara naivt. Givetvis kommer vi sitta och svära över en spelares oförmåga att spela bra hockey, vi kommer att svära över Challes oförmåga att coacha spelarna och vissa spelare kommer inte att bidra med något speciellt. Så är det alltid. Det handlar mer om att minimera riskerna för genomklappningar hos spelarna, och det återstår att se huruvida Challe lyckas med det.
Att Wikegård och andra experter anser oss försvagade är helt acceptabelt då vi faktiskt är det. Det som förvånar dock är att så många menar att backsidan är så pass mycket svagare. Det har åtminstone jag lite svårt att tro på.
Snoop: Har letat länkar ett tag nu, tyvärr har jag inte hittat någon, kan mycket väl stämma att det inte var så, med tanke på vilken jävla hockey dom spelade, vilken är bland de bästa jag sett Timrå spelat! Har dock nåt minne om att jag läste ett par artiklar på bl.a sportbladet av Wennerholm och Anrell, men aja skit samma :P Jag kan mkt väl ha fel också, ska vara efter 1:a matchen, och den som Modo vann de jag tänker på..
Kerstin_k: Ja precis, själv tycker jag nog att backsidan är bättre i år. Lite synd att man inte gav Kokko ett anbud. Som han spelade i slutspelet var han klart förtjänt av en förlängning. Tråkigt att han gick till Espo det kändes lite taffligt från klubbledningens sida.
Herminator: Kokko ville väl ha framtiden klar relativt tidigt. Har för mig att han ville börja diskutera kontrakt redan under vintern 07, men Timrå blev för passiva.
Herminator: Jo de va synd med Kokko, och han spelade riktigt grymt i slutspelet, men han är inte oersättlig, man ska spela sådär strålande somhan gjorde i slutspelet oftare ändå ..
Kerstin_k: Håller delvis med dig. Bra att Wikegård går ut och tippar laget långt bak. Tyvärr så har väl han en förmåga att tippa riktigt uselt den där Wikegård. Förhoppningsvis kan man ju hoppas att ingen kommer ihåg var han placerade Brynäs i fjol. Sen går våra åsikter isär vad gäller "Challe" som choachare. Jag tycker han är klasser bättre än det "Kenta" åstadkom. Sedan kan man ju fråga sig om det över huvudtaget finns någon som är bättre än "Challe" på just det? Har en känsla av att han under fjolåret fick ett lyft på just den biten. Kanske med bistånd utav en jävulskt duktig andrechoach.
Herminator: De vart som de vart de där me Kokko.. Sen så trivdes inte familjen så värst mycket heller... Riktigt synd..För han va Timrås bäste back på slutet av säsongen och i slutspelet..
Challe var för övrigt (enligt Dagbladet) den enda coach som vägrade svara på frågan om vilka lag han tror spelar SM - final, samt vilket lag som vinner SM. Är det fjantig tjurighet, eller vägrar han ta ordet "Frölunda" i sin mun och är hellre tyst?
Hur som helst gillar jag det. Challe är en vinnare och kommer säkert försöka skapa en "vi - mot - världen - känsla" i laget. Jag ser fram emot en ny säsong med Challe vid rodret!
The Palm: – Jag är så jäkla leds på de där frågorna. Jag tycker att vi ska ta och spela om det. Jag passar på alla frågorna. Särkijärvi ville inte tippa segrare i grundserien, vilka finallagen blir och vilka som till slut vinner SM-guld.
– Jag har gått i Särkijärvis skola. Timrås tränare Challe Berglund – tidigare assisterande till Hans Särkijärvi i Djurgården – ville inte heller tippa.
Bra skrivet, läste SVD imorse där Janne Bengtsson också tippar TIK på nedre halvan, och visst, på papperet ser vi svagare ut kan tyckas, men lagmässigt vete sjutton hur det stämmer.
Dessutom känns det inte som om någon på nåt vis tar hänsyn till Timrås skadehelvete under en stor del av förra säsongen, där vi trots det slutade på en 5:e plats, utan alla bara hänvisar att förlusterna är intressantare än nyförvärven.
OM vi slipper samma skadeskjutna lag i år borde vi ha ett jämnare lag, men troligen med lite sämre spetskompetens (typ Hahl är ju inte ersatt) annars kan jag inte riktigt se som analytikerna (!) att vi är så mycket sämre.
Kan bara säga att det ändå är bra med låga förväntningar, det ska bli spännande när det sätter igång.....
erathoo: Ja, jag tycker de flesta "experter" är väldigt dåligt pålästa. Om vi tar backsidan (som ju bl a Wikegård hade frågetecken inför) så förstår jag inte på vilket sätt Lehtonen, Skogs och Persson är sämre alternativ än Lindström, Kokko och Koskinen? Backsidan känns ju jättespännande i år där jag såklart hoppas att Robin tar ett kliv i utvecklingen och att Styfs bindel sporrar honom till stordåd. Att sätta ett frågetecken framför Timrås säsong p g a försvaret känns alltså inte helt intelligent.
Det finns dock fog för oro med tanke på att vi tappat två toppcentrar, men vi har för sjutton bröderna Andersson och en väldigt spelsugen Hedström. Vi har spetskompetens, rutin och fruktansvärt lovande spelare bland våra ytterligare forwards (Pääjärvi kan faktist explodera i sin utveckling i år).
Visst, Timrå är svårplacerade i årets tabell på förhand. Men jag tror hur som helst att vi blir svårslagna i varenda rink vi figurerar (bortsett från Gärdehov, men det glömmer vi va?). Jag ser fram emot säsongen nåt alldeles vansinnigt! Släpp pucken!