I Timrå IK:s mail angående matchen på lördag står det att Dahlén-ceremonin är kl 14.10. Kan det verkligen stämma. 70 minuter innan pucken släpps? Är väl bara några hundra på plats så tidigt? Jag ska på matchen och skulle gärna se ceremonin men jag kommer inte vara där så långt innan matchen börjar.
tjobba: Nej det är 15:10 egentligen. Klubben lyckas alltid med att skriva några saker fel i varje inlägg. Stod att "Anton Lundin" skulle skriva autografer ett tag också innan det redigerades.
Brander: Tyvärr kommer vi nog mest troligt att förlora mot HV efter debaclet i lördags. Kan ta några matcher att skaka av sig en sådan smäll. Samt en skadeskjuten backsida.
Villervalla: Vilken klubb i SHL skulle du helst spela för, om du inte får välja din egen? 1. Färjestad – 32,0 procent 2. Frölunda – 23,1 procent 3. Rögle – 7,5 procent 4. Växjö – 6,8 procent 5. Skellefteå – 4,8 procent Övriga – 25,8 procent Färjestad slutade tvåa med 15,6 procent bakom Frölunda i fjolårets enkät. Nu är rollerna alltså ombytta.
Kommentar från Linus Johansson, lagkapten i Färjestad:
– Det är kul att höra, framförallt. Jag tror att det beror på arenan, hur proffsigt allt sköts med vaktmästare, städare, restaurang och publik. Allting, hur omklädningsrummen är. Sen tror jag vi har ett fint budskap utåt, många trivs här och många pratar gärna om det.
Är det mycket snack om det på landslagssamlingar? Ni spelade nyss här i Karlstad.
– Mycket snack är det väl inte. Men klart att de som kanske inte har varit i Sverige på länge och spelar utomlands frågar hur det är att spela här. Då har man mycket gott att säga.
Villervalla: Vilken klubb skulle du INTE vilja spela för? 1. Oskarshamn – 37,4 procent 2. Luleå – 19,7 procent 3. Malmö – 11,6 procent 4. Skellefteå – 5,4 procent 5. Modo – 4,8 procent Övriga – 21,1 procent Kommentar från Thomas Fröberg, sportchef i Oskarshamn:
– Det beror på arenafrågan, helt klart. Martin Filander har blivit utsedd till årets coach två år i rad. Att de vill spela och utvecklas under tränarnas ledning tror jag. Det är helt klart arenan som ligger bakom det.
Zäta75: Lustigt att Modos upphausade arena är så pass långt ner, de som så gärna vill berätta hur dålig vår plywood arena är...(ja av inbördes beundran alltså).
Modo var också ett av topp 5 lag man som spelare inte såg så attraktivt att spela i.. Jag som trodde de var heart of hockey?
Vad gäller vår arena så kan väl säkert "bortaburen" spela in en del med kanske?
Jag har tittat på poängsnitt utifrån både hemma och bortamatcher för Timrå, Leksand och Luleå(LHC har jag tyvärr gett upp hoppet på), och för de lag som vi alla möter kvarvarande omgångar. Se bilden nedan.
Dels kan man räkna ut var man borde landa utifrån sitt eget hemma- och bortasnitt(det jag kallar Slutpoäng eget snitt). Dels kan man räkna ut det utifrån motståndarnas eget snitt(Slutpoäng motståndarsnitt). Och slutligen kan man ta fram ett snitt av dessa(Slutpoäng Viktat snitt).
Om vi tittar på vårt eget snitt(hemma och borta) så ska vi landa in 1 poäng bättre än Leksand. Men om man däremot utgår från motståndarnas snitt så kommer Leksand att landa in bättre än oss. Detta eftersom vi har fler svåra matcher kvar(HV borta, 1.95 PPG, LHC borta 2.00PPG. Vi möter även ett Örebro som är raggliga på hemmaplan, men ganska bortastarka, 1.58PPG). Öven det viktade snittet pekar mot att vi missar topp 6.
Snittpoängerna vittnar även om att 87 pinnar för topp 6 (det som Mr Madhawk brukar ha som referenspunkt) är lite i överkant.
Så kan man lita på ovanstående? Nä det är bara vad siffrorna pekar mot nu, baserat på en ganska så trubbig metodik som inte tar trend, skador och annat i beaktan. Oavsett vad så är känslan att det kommer var snuskigt tight in i det sista, med ett potentiellt avgörande i sista omgången mot Knätofsarna.
{469}: Jag har kopiöst svårt att tro att bortaburen påverkar en spelares uppfattning om hallen. Det kan vara så att vi rankas lite lägre (dock runt 1,4% så en spelare av 70) för att omklädningsrummet för motståndarna är väldigt litet. Du får kommer ihåg att det handlar om spelarnas inställning och då kan saker som att det är svårt att värma upp för det finns inget ställe att spela två-nudd på kan vara avgörande. Att plywood arena är sämre för åskådare och för logeägare får väldigt liten effekt för en spelare som i den aspekten mer tänker på stämningen. Inte fan bryr sig han om att läktaren är brant och man inte kan köpa öl utan att köa i hundra år.
Att vi inte är attraktiva att spela för är tämligen givet som nykomling. Till och med seriens tråkigaste lag Växjö rankas rätt högt för att man får chansen att vinna bucklan.
{5647}: Ja, jag tror också att det är bortalagets omklädning det gäller, kommer ihåg Fimpens resa till Timrå. Ett kallt omklädningsrum (men tror han även sa att det skulle vara så när man spelar borta). Wikegård hyllar däremot de branta läktarna och att allt inte var så jäkla bra, utan bara hockey.
{10473}: Spelar-områdena i vår arena är extremt trötta. Vårt eget A-lag har ju fått ett litet uppsving nu i sitt eget omklädningsrum men vi har väldigt dåligt med utrymme för värmning, obefintligt bortagym och katakomberna där nere är trånga och slitna.
Vår bortastå är fortfarande INTE så dålig som vissa har fått för sig att säga utan att ha erfarenhet från att faktiskt vara där. Man har utmärkt syn över planen och plexit som skyddar fyllon från att ramla ned är inte så högt att det sänker upplevelsen - däremot så har ju bortastå pissdålig tillgång till kiosk och toalett dock.
HV71 får väldigt lite kritik för sin bortastå. Den är ju tusentals gånger sämre än våran.
Vet inte om detta nämnts här innan. Men i AB står det att Timrå är överrens med Lukas Pilö från IKO. Har nada koll på honom mer än att han är rightare. Nån som har koll här?
RunarUp: Intresssant och modern rightback. Tycker att han är ganska så allround och initiativrik Han var riktigt bra 2 år sedan, dippade lite föregående år, och i år har jag knappt sett någon OINK match så vet ej.
Känns som att han har stannat lite i utvecklingen, men förhoppningsvis kan Jokkinen få fart på honom. Givet det ekonomiska läget är jag posiitiv till den värvningen.
Håkkybåkky: Bra ålder och fortfarande utvecklingsbar också. Jag har inte jättekoll som sagt men han verkar vara en back som är bra på att sätta igång spelet snabbt.
Vilket också verkar vara en av Jokinens tankar med både Nässén och Pilö in. Om nu Aftonbladets info om Pilö stämmer. Det brukar ju vara sisådär med deras träffsäkerhet ibland.
Lite tveksam om han skall vara Rindells ersättare bara. Vilket kanske kan tänkas med att han just är rightare och rätt ung.
{469}: Sjukt om det stämmer med Karlkvist till Örebro, OM Oskarshamn åker ur. Jag skulle gå bananas om det var en spelare som körde för Timrå och som stod under komtrakt för kommande säsong.
Gorkyman: Oksanen hade varit mysigt istället för Hanzl. Dock skall han vara klar för Lausanne i Schweiz enligt media.
Kapanen/Jokinen verkar i allafall gå en del på det Svenska spåret. Vilket var lite osäkert på förhand. Det bevisar ju ändå att Jokinen har rätt bra koll på Svensk hockey.
Har också läst att Jokinen kommer vilja ha Svenska assisterande tränare brevid sig.
{469}: Han besitter ju inte samma offensiva spetskompetens som Rindell, utan är mer allround. I mitt tycke kan han vara en topp 4 back för oss nästa år om han kommer upp i nivån som han hade 1-2 år sedan (och på så sätt ersätta Rindell).
Om man skulle kunna ersätta Eronen med en bättre rightback så kan det börja se intressant ut, framförallt på en tvåårs horisont när det unga gardet skulle kunna vara riktigt bra
Håkkybåkky: Ja det lär bli en uppsving med Pilö och Nässén in. Vad gäller det kreativa och att sätta igång spelet snabbt som sagt.
Vi skulle däremot behöva ersätta Eronens lön med en toppback i laget. Gärna en poängback.
För vi tappar våra 2 bästa backar, vad gäller underliggande statistik i Rindell och Lyytinen.
Vad gäller Eronen så är det inte bara att man är för hård mot honom. Han är som nämnts innan förmodligen den bäst betalda backen i laget. Men om man ser till den underliggande statistiken den senaste tiden den sämsta backen i laget. Det är ohållbart och jag hoppas att Eronen känner det är bäst att riva kontraktet innan Jokinen ändå kommer sätta honom åt sidan.
{469}: Jag har ju också tjatat en del om min tveksamhet kring att förlänga med Hanzl för att jag vill ha en mer skottvillig topp 2 center.
Jag fick det lite bekräftat i senaste Domustrappanpodden att han är den som skjuter näst minst i hela laget. Också ohållbart för en 2:a center i den prisklassen. Speciellt om vi vill öka målproduktionen och bli ett lag som "tar betalt" lite mer..
{469}: Skjuter Hanzl verkligen näst minst? Enligt shls officiella statistik ligger han någonstans i mitten gällande mest skottvilliga i laget. Skjuter mer än EA och Lundin men mindre än Lander om man ska jämföra centrar. Sen föredrar han passningar ist för skott, men att just passa är han väl rätt bra på också, har lett till många mål framåt.
Labban: Kom på att jag blandade ihop efter, kunde inte redigera för tiden gick ut. Blandade ihop med nån annan statistik som nämndes. Däremot var de inne på att han enligt statistik inte skjöt så mycket trots allt.
Som du säger så ligger han i mitten. Jag tycker ändå kritiken är rätt befogad då han spelar rätt mycket PP och i allafall en annan sitter allt för ofta och ropar skjut när Hanzl är i bra lägen men inte tar skott.
Absolut har han ett bra spelsinne, men skall vi få ut nått av Hanzl så måste vi ju ha en "Rattie" som sätter skott från alla lägen.
Jag vet att jag lär vara rätt ensam om att tycka att Hanzl inte är oersättlig trots allt. Det beroende på om börsen är så pass tom att det blir en budgetlösning deluxe för att ersätta.
{469}: Det gäller ju att hitta den där snipern till honom, trodde att Dallas skulle fixa det men så verkar det inte bli, Råttan var ju klockren på det, även fast alla vet vart han står så får han in pucken i det läget.
{297}: Karlkvist passar inte in i den hockey vi vill spela. Förmodligen skulle samma problem uppkomma som med Ruohomaa eller för den delen Dahlen.
Gulligt att du använder samma argument som Lundin och domarkrocken. Det blir liksom så löjligt att kritisera andra för något man själv gjort, samtidigt som det tyder på bristande självinsikt.
Villervalla: Ja precis. Jag grundar ju min tanke på att vi redan har låst upp så mycket lön på forwardssidan och att vi absolut inte letar nån spetsforward utöver just att Behålla Hanzl, eller ersätta honom.
Då ser jag gärna en målfarlig center in istället. Gärna en rightare om det finns möjlighet.
FrOllik: 54 i taket? Det dröjer förhoppningsvis. Det blir nog efter karriären och när hans skridskor legat på hyllan ett tag. Sedan borde nog Zätas nr 20 bli nästa i raden att hissas. 🙄 Man bör däremot hissa spelare i tid. Inte vänta ... | Läs mer