JonteD: Du är alltid välkommen till MoDo, JonteD! Vi hade det ju trevligt på Allstar! Kanske för att vi är ur-Jämtar och galningar båda två. Tack för drycken du bjöd på hur som helst!
JanneH: jag tycker att det är tråkigt och en nackdel för svensk hockeys utveckling med så många legoknektar. Borde det inte kunna vara en gräns på fyra i varje lag, så junisar kan komma upp och få spela istället? Men nu sticker dom till andra sidan Atlanten istället så fort dom får chansen!
JonteD: Nylander sägs vara klar för VM kvartsfinalen nu mot Tjeckien imorgon Ska komma in som en frälsare 2:a i NHLs poängliga. Mika Z lär vara tillbaka också. Regerande mästarna Tjeckien blir ingen lätt match trots hemmaplan. De har bara förlorat en match i detta VM och det var mot USA.
KniveN: I EU är det fri rörlighet på arbete, Norge och Sverige har det också. Så i princip kan du ha ett lag som består av EU-medborgare och Norrmän.
Edit. Hittade detta från 2012.
Förbundet slopar regeln om icke EU-spelare Från och med nästa säsong kommer klubbarna i Elitserien att få använda ett fritt antal icke EU-spelare i stället för enbart två stycken som i dagsläget.
Zäta75: Märkligt hur ett starkt Tjeckien inte lyckas komma bättre än 3a i en så svag grupp. Schweiz blir alltså gruppsegrare och Usa 2a. Känns som att förlusten mot Kanada igår kan bli dyrköpt, då vi får svårast tänkbara motstånd i kvarten. Tar vi oss vidare från den då tror jag det kan bära långt men skulle inte förvåna om vi åker ut efter straffar
Smörgåsen : Ja vi kan agree to disagree om en hel del tror jag. Att Strömberg är likvärdig med Koivisto håller jag inte med om, jag håller honom högst av de tre finnarna som vi hade.
Om vi tittar på statistiken så finns inte heller något där som stödjer att Strömberg vore bättre än Kovisto.
Så i min bok: Koivisto --> Strömberg är ett tapp Eronen --> Sundin är ett tapp Näkyvä --> Hardegård är en förstärkning
På totalen har vi inte stärkt upp är min summering. Men the proof is in the pudding och jag ser gärna att jag har fel!
Patrick Polly: Kul med olika sätt att se på det. Men tycker jämförelsen Eronen - Sundin blir fel. Eronen var vår bäst betalde och värvad som 1a back, han bör då jämföras med spelaren (Hardegård) som ska ersätta honom, vilket i min värld blir Hardegård, bäst betald och värvad som 1a back.
Patrick Polly: Statistik som plus minus ger jag inte mycket för egentligen. Hade varit mer intressant med underliggande siffror och dylikt. 15 matcher är väl kanske inte det bästa underlaget att jobba med dock.
Patrick Polly: Erixon ska ju också in, skulle han vara hel så är han också en förstärkning. Om han inte håller så kommer det säkert in något istället för honom. Koivisto är säker bättre offensivt, men Didrik bättre defensivt, lite svårt att jämföra.
Smörgåsen : Jag förstår inte varför de flesta är så negativt inställda till laget kommande säsong? Jag tror att Westfält, Heikkinen, Lilja, L Eriksson, Wedda, Pettersson mfl kommer att göra 25+ p samt att flera av de nya unga backarna kommer att vara succévärvningar. Hardegård behöver inte nämnas, han kommer också troligen göra 25 p eller mer. Dessa kommer att kompensera både Hållander och Kapanen. Dessutom blir laget mindre känslig för skador då vi har större bredd och är inte lika beroende av enskilda toppspelare. Däremot så tror inte på guld i år heller, tror vi hamnar på plats 6 - 8. Jag tror på det här och ser ljust på framtiden!
Smörgåsen : Jo offensivt så kommer vi nog få en uppgradering. Det viktiga blir att vi får bra defensiv utväxling på unga spelare som Freij.
Vi var riktigt trubbiga på backsidan offensivt förra säsongen, men defensivt var vi återigen topp 4(eller var vi topp 3 till och med?)
Kan vi kombinera med fortsatt stark defensiv och bättre produktion från backarna. Ja då kommer backsidan vara bättre än förra säsongen. Och vi kan förhoppningsvis väga upp en lite mindre "framtungt" lagbygge kommande säsong. Poäng mer utspritt över hela laget.
Sen skall jag vara ärlig. Jag tror att vi hade kunnat få ut mer av spelare som Koivisto och Näkyvä med en annan spelfilosofi än "in your face." Näkyvä var också inne på det lite själv. Att han inte fick en lika framskjuten roll med spel i PP etc.
Ser man till hans säsonger innan, så landar man ju trots allt i att varken Timrå eller han själv fick ut det som förväntats av honom. Som han har potential till.
Zoogin62: För egen del så är jag negativ till de förändringar som vi gjort på backsidan. Jag hade förväntat mig betydligt mer med tanke på de pengar vi frigjort genom att släppa 4 finnar + Hållander. (9 in och 11 spelare ut på totalen bör också bidragit till frigörande av kapital). Det har ju varit uppenbart för alla att vår backsida inte hållit måttet. Kvarten mot FHC var ju extremt tydlig på den punkten och statistiken kring vad backarna bidragit med under året en annan. Känns otroligt märkligt att detta inte fått större prio i lagbygget. Återigen känns det som vi lagt mer pengar på att dra in nya forwards.
Vad gäller forwardssidan så tror jag vi kommer bli jobbigare att möta som lag, vilket är positivt. Vi har inte samma spets längre med Hållander och Kapanen borta, men de killarna går i princip inte att ersätta. Jag känner mig nöjd med forwardssidan och de förvärv vi gjort. Om något hade jag sett något spetsigare än Westfält komma in på centerplats, men man kan inte få allt.
Juel tror jag kommer glänsa denna säsong också, känner mig helt trygg med honom vid första spaden.
På totalen går jag in med betydligt lägre förväntningar till kommande säsong jämfört med denna. Om vi tar oss till kvarten i år skulle jag säga att det är fullt godkänt med denna trupp.
Man ska inte glömma bort vad en bra tränare kan göra. Kan Tommy trolla? De flesta är nog överens om att varken Ante eller Joke-inen fick ut max av materialet. Om Tommy kan få oss att bli ett jobbigt gnetar-lag att möta som inte tar slut på bensin efter var 5 match samt de sista 4 matcherna innan varje uppehåll i kombination med att få in våra backar i det offensiva spelet så kan vi bli betydligt jämnare och jobbigare lag att möta.
Zoogin62: "Are you fakkin happy being 5th or fakkin 6th place?" Jag säger bara: värm upp bubbelpoolen, fram med vinet och cigaren för 5th plats tar jag alla dar i veckan
KniveN: Erixon en förstärkning, jag är tveksam till det. Han gjorde en jättebra serie i kvalet mot DIF och det är jag evigt tacksam för. Men varken innan eller efter har han spelat på den nivån och jag tycker ärligt att han efter det inte visat att han har en plats i topp 6. Givet hans skadehistorik och ålder finns inte mycket som pekar på att han komma tillbaka till SHL nivå. Men visst är det en till "kropp" om han kommer tillbaka =)
Patrick Polly: Du verkar verkligen bekymrad. Själv kommer jag inte att sakna Eronen, Näkyvä och Koivisto. Tillsammans stod dom för 22 p. Forsmark ensam stod för 23.
Nog kommer vår nuvarande backbesättning prestera bättre än de här enl. dig ”SHL mässiga” backarna. Sundin kommer, tror jag, att defintivt vara bättre än minst 2 av finnarna. Hardegård ensam är bättre än alla tre. Klass vete fåglarna om dom här tre hade… iaf inte hos oss. Motivationen o TS defensiva drill på dom nya kommer att göra susen. Chilla nu. 😎
📣 NYFÖRVÄRV!! Ja men va tusan vi tar väl och presenterar ytterligare en ny gubbe. Välkommen till Timrå IK och Juniorakademin, Elias Hedlund. Forwarden som är född 2006 har Skellefteå AIK som sin moderklubb, och det är där han har spelat fram tills nu. Nu går flyttlasset 40 mil söderut och i Timrå kommer han bära tröja nr 10. Välkommen Elias! 🤝
Patrick Polly: ”För egen del så är jag negativ till de förändringar som vi gjort på backsidan. Jag hade förväntat mig betydligt mer med tanke på de pengar vi frigjort genom att släppa 4 finnar + Hållander.”
Det där är ett bekymmer i ditt egna huvud för att du vägrar ta till dig fakta. Hållander var billig sett till utfall och Näkyvä och Koivisto var för 500e gången finansierade av externa finansiärer. Kapanen spelade med pappa/son rabatt. Tar du till dig detta så kan du inte förvänta dig 3 stycken Lennström. Men lever man vidare med att vi frigjort 15miljoner så förstår jag att du är putt.
Bobby Hahl: Helt klart fick vi inte ut vad vi förväntade oss av dem eller vad vi betalade för. Och nej jag kommer inte heller att sakna dem.100% rätt att skeppa alla tre efter deras prestationer, inget snack om det.
Men jag hade högre förväntningar på inflödet. Absolut att Hardegård är bättre än de tre, håller med om det fullt ut. Men hade hoppats och trott på en "Hardegård" till.
KulltorpsOlli: Fan nu tänker jag på Staffan & Bengt i Sällskapsresan 2 - Snowroller. "Man få inte va dum int - då kan man bli som Hedlund... eller hur Hedlund?"
Smörgåsen : Jag förstår inte varför de flesta är så negativt inställda till laget kommande säsong? Jag tror att Westfält, Heikkinen, Lilja, L Eriksson, Wedda, Pettersson mfl kommer att göra 25+ p samt att flera av de nya unga backarna ... | Läs mer