1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602073 inlägg · 6212 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
El Maco: Bring him back home!

actionleif: Jag tycker att Ros har många poänger. Ser man krasst på det är vi ekonomiskt sett en klubb för mellanskiktet och inte toppskiktet. Ekonomin är långt ifrån en sanning på kort sikt, men på lång sikt brukar det ge utslag.

Det vore klokt att utnyttja den makalösa luften under vingarna vi har just nu till att lyfta oss mot den ekonomiska toppen av serien.

Lägg Beijerhuset i smulor, bygg nytt EON där!

actionleif: Man undrar ju lite lätt vad som räknas till Sundsvallsregionen om man som Christer ska få ihop 200 000. Har han plockat med Övik då? Eller är det hela länet minus Övik plus några hålor i Hälsingland?

Tom jag tycker annars att det är aningen hårt att kalla Timrå för vildmark.

El Maco:
Strålman på väg hem?
Ja är han kvar i farmarlaget om en månad så drar han, allt enligt AB
idag, bara att hoppas att det är Timrå som gäller.
Klistrar in oxå då inte alla kan läsa AB ;-)

"Strålman tillbaka till Timrå?
Anton Strålman, 21, tillbaka till Timrå? Ingen omöjlighet.

I somras valde han att skriva på ett treårs-kontrakt med Toronto Maple Leafs. Men nu är han bofast i AHL-laget Toronto Marlies.

– Jag ska köra på en månad till. Är jag fortfarande kvar i farmarligan då får vi ta en diskussion, säger Strålman till Sportbladet.

Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2007-12-06

Wayne Gresky:
Det finns bara en Hellge :-D

" Kommentar från Hellge (svar):
Ros har delvis rätt då Eon Arena är ett fuskbygge som inte ens är klart, kringutrymmen ser fortfarande ut som omålade gipsskivor och ett tiotal mil norrut går arenan under namnet Plywood Arena, då den är byggd av överbliven plywood. Laget har färre spelare från Medelpad än Färjestad och det finns 700% fler finnar än Timrå- eller Sundsvallsbor i laget. Klubben har en örn på bröstet som de lånat från sin storebror i norr. Dessutom har laget en benägenhet att snöpligt åka ur när de väl pallrar sig till slutspel.

Skrivet 5 december 2007, klockan 21:45

arf: Visst är det så. Ett elitserielag i Timrå lever på tradition och kultur, en genuin hockeyanda. Så kan Timrå leva gott i många år, som det lilla laget med det stora hjärtat och de hängivna fansen. Ett medelbra elitserielag som vissa år kan sticka upp som underdogs och kanske t.o.m utmana om guldet.

Vill Timrå däremot bli en maktfaktor att räkna med i den absoluta toppen av ES (och nu menar jag att cementera sig som ett topp-3 lag i många, många år framöver) så krävs helt andra förutsättningar än vad som finns i dagsläget. Då är Ros resonemang inte fel. En ny arena med gångavstånd till S-valls city är t.ex. en av de nödvändiga åtgärderna isf. Men iom detta skulle en lång rad förluster göras som är direkt kopplade till Timrås innersta själ, Timrå skulle helt enkelt inte längre vara Timrå.

För egen del är jag både stolt och nöjd med att hålla på Timrå, laget som år efter år framledes skall ha rollen som de som stjälper "jättarna", rör om i grytan bland de s.k. "storlagen" och samtidigt är ett stabilt ES-lag utan större risk för degradering. Slutspel skall kunna kännas mer eller mindre som en självklar målsättning men något FBK, HV71 eller Frölunda kommer vi aldrig bli.

Tack och lov!

Wayne Gresky:
För att få ihop 200 000 har han nog räknat precis som du anger. Vilket inte ger en felaktig bild av Timrås upptagningsområde...

mikenomad: Från ångermanland kan man bara räkna in härnösand som ett upptagningsområde för tik.

mikenomad: MoDo har ju anhängare i hela landet plus en del i övriga Norden Det finns antagligen ett 50-tal platser i landet som har fler modoanhängare än vad det bor tikare i Sollefteå. Även i Nordamerika också efter våra produkters framgångar där. Så vårt upptagningsområde torde ha ett invånarantal på ca 300 miljoner. Där ligger ni lätt i lä!

Wayne Gresky: Lugn i bussen, självklart är ni världsbäst, störst och populärast! Har aldrig gjort nån jämförelse med er, skulle inte ens komma på tanken. Herregug, ni är ju "the heart of hockey", vem kan konkurrera?

Menar bara att 200 000 pers är en rimlig uppskattning befolkningsmässigt om man skall ange Timrås upptagningsområde.

Seså, tillbaka till er lilla (låtsas)värld nu...

mikenomad: "Herregug"??? "Herregud" naturligtvis...

TIKbiff: Bitterheten personifierad. Både lite sorgligt och komiskt på samma gång. Tragikomiskt kanske är rätt ordval.

Wayne Gresky: Skåne, Småland och Göteborg har väl varit  upptagningsområden de senaste säsongerna.

arf: När man vill flytta arenan till hamnområdet i Sundsvall.
Då känns det för mig som man tänker på Övik och deras hitills lyckade satsning. Jag tror inte på samma utveckling i Sundsvallsområdet som där uppe.
I Övik finns inte så mycket konkurens till hockeyn.
Besökare i % på invånare antalet är enormt i Swedbank.
Vilket oxå gör att dom är rätt så känsliga. Om folk av olika anlednigar på sikt väljer att göra nåt annat. Förutsättnigar, och vad som är inne att
´göra´ ändras ju hela tiden.`
Ett annat exempel är ju Globen, om man skulle gå på den linjen att flytta
arenan till ett centralare läge. Varför är inte Globen överfull av folk. Där har man befolknig,man har krogar, närhet till komunikationer, Och framförallt landets finaste arena.
Eon arena ligger på historisk mark där den skall ligga. Känslan med att det är samma plats som många legnder har spelat på. Alla minnen och historiska matcher som spelats där. Och framförallt med tröja nr 5 i taket.
Vem vill se den hängande i Sundsvalls hamn.
Den känslan går inte att köpa för pengar

Med klubbens visoner och med ekonomiskt ansvar. Känns det tryggt inför framtiden.
Förbättrade komunikationer och samarbete med Birsta, och Sundsvalls centrum skulle säkert redan nu öka besökarna i arenan. Man skulle kunna tänka sig bio eller kvällsöppet eller nån annan kvälls förströlese i Birsta för fruar som inte vill gå på hockey. Men som gärna vill åka på en heldag. Tänker på långväga besökare då. Och dom är nog flera än man kan tro det märker man om man går omkring på parkeringen där.
Snabba buss filer är en annan sak. Men kanske redan finns har jag ingen koll på.
Sen känns de för tillfället som man ligger lite efter vad de gäller helhets konceptet i och runt arenan. Men det är säkert nåt man jobbar på.
För det ska ju även tilltala sånna som Ros på AB som inte förstår så mycket hockey utan sitter mest o kollar om de är målat eller omålat hur stor jumbotronen är eller om det är snygga ljusspel i isen före matchen. Om han nu inte sitter o knappar på sin mobil

Tvåtallar: Bara ett par frågor om globen,

Vilka djurgårdare tycker att globen ligger centralt? Den uppfattning jag fått efter att ha bott där var inte, hur märkligt det än kan låta, att de tycker de har nära till sin hemma arena. Landets finaste arena? globen? den har vi ju i övik, och globen är inte ens topp3.

Men jag är helt säker på att ni är ute på tunn is när ni med näbbar och klor försöker hålla fast vid någon låtsas tradition istället för att se på ekonomiska aspekter. Framtiden kommer inte bjuda på något, där är det pengarna som styr, och då gäller det att ha inkomster. Jag skulle bli allvarligt orolig om tik byggde en arena i sundsvalls centrum, då skulle ni bli en konkurent på allvar, även i framtiden. Frågan är bara om det kanske är för sent.

Tvåtallar: Har det någonsin gjorts en undersökning på varifrån timrås publik en vanlig match kommer? Det skulle vara väldigt intressant att se var åskådarna bor. Samma sak gäller för övrigt för MoDo och alla andra elitserielag.

....så är man som en sann timråit verkligen kluven när det gäller detta med en ny arena o var den ska ligga.

Det måste byggas men var?? Det är det är skon klämmer o den klämmer värre än Hulkens byxor i grenen.

Rent logiskt har många den uppfattningen att den ska ligga i Sundsvalls hamn o jag ser inget större hinder i det eftersom allting förändras. Ekonomin kommer att spela en allt större roll för att en klubb som Timrå IK ska leva vidare o då kanske detta kommer att bli tvunget.

Men känslomässigt så tar det emot. Det är klassisk hockeymark vi talar om o som två tallar var inne på.
Kanske allt till slut är en frukansvärt jobbig o tuff skilsmässa men som när allt har värkt ut kommer att bli alldeles fantastiskt?
Jag är verkligen kluven mentalt o känsomässigt men ibland kan man inte bara lyssna till sitt hjärta det kan leda en fel.
Hjärnan kan ha rätt.
Men jag vet varken ut eller in.

Wayne Gresky: Det är härligt att se storhetsvansinnet lysa hos er som den klart starkaste stjärnan på hockeyhimlen.
Snart så kanske allt sugs in i nån sorts implosion o kvar befinner ni er i ett stort svart hål.
"hallå allihop, var är ni?hallå?"

Hahl Bundy: Skall vi någonsin lämna Timrå Kommun bakom oss så är det enda tänkbara alternativet - Birsta! Det är så långt jag kan sträcka mig.

Uno Gordon: Framtiden kan man bara sia om. Jag vet inte mer än att det är ett måste framöver.
Vad händer om Timrå kommun inte längre existerar om några år eftersom ni har slagits ihop med Sundsvall?

Tuffa beslut o Jag hoppas verkligen Timrå IK:s styrelse har det väl förspänt för fötterna när dom måste fattas sitt beslut.

Huromhelst så är det fortfarande Timrå IK! Det är det lag jag stöder oavsett var vi nu hamnar med en ev. ny arena, även om mina känslor kanske tycker nåt annorlunda än vad Timrå IK:s styrelse tycker.

spud: "hålla fast vid nån låtsas tradition"? Du vet verkligen inte vad du snackar om.

Hahl Bundy: Vad är skillnaden då? Att parkera bilen där eller någon annanstans? Hallen är ju så bedrövlig att ni måste göra en enorm renovering på nuvarande plats, så varför inte flytta den dit den har störst möjlighet att nå folk.
Ska ni inte lyfta av taket så ni som gillar era "stolta" traditioner så otroligt mycket får er nostalgitripp fulländad genom att spela under bar himmel, och återinföra kaffe för 10 öre och entrén 10 kr. För marknadskrafterna ska inte råda inom tiks stolta framtid.

spud: Hallen är ju så bedrövlig att ni måste göra en enorm renovering på nuvarande plats,

Skulle vara spännade att höra vad som är så enormt bedrövligt. Kul om du kunde specificera. Inget barnsligt plywood snack då utan seriöst

spud: Du har väl definitivt ingen stolthet i kroppen så du skulle välj sälja dig eller nån närstående till högstbjudande?

Som du ser i mina tidigare inlägg så säger jag ju att vi måste bygga nytt. Var det sen blir det låter jag Timrå IK:s styrelse bestämma.
Jag kommer att hålla på Timrå oavsett var dom spelar även om det skulle bli under bar himmel.

Uno Gordon: Jag tycker också Birsta vore ett relativt logiskt alternativ.
Lite som att "gå halva vägen var".. Nära Sundsvall, nära Timrå, nära Alnö (hurra!) och inte alltför långt ifrån H-sand. Inga större problem för alla Timråfans i Övik som vill se riktig hockey heller ... ;)

Jag tror också att kommunikationerna till Birsta kommer bli bättre och bättre i och med den enorma (sjukliga) expansionen som sker där.

Men är inte hela debatten tämligen ointressant då väl avtal med Timrå Kommun redan finns?

The Palm: Avtal är till för att brytas :) Det sker ju hela tiden inom politiken.

Tvåtallar: Det saknas en allvarlig tanke bakom utrymmena, ena stunden går man i en vettig korridor för att helt plötsligt befinna sig i en kö för att ta sig kring en kurva. Toaletterna.. Alkohol som mer och mer blir en inkomst för klubbarna är inte förenlig med era branter till läktare. Estetiskt osmaklig i mina ögon. Ni har inte loger, restauranger osv som kommer generera dem inkomster som ni behöver.
Var dit med en släkting som sitter i rullstol, och handikappläktarna var bra, men handikapp toaletten.. suck. Den han blev hänvisad till var bakom en lång korvkö, och dessutom var moralen låg bland tikarna, eller så har ni en väldigt stor andel supportrar som anser er handikappade vilket förvisso inte skulle förvåna.

T T:
Och det är Hanna Thörnqvist som upträtt på gatufesten 2006
som står bakom eller????

spud:

"dessutom var moralen låg bland tikarna, eller så har ni en väldigt stor andel supportrar som anser er handikappade vilket förvisso inte skulle förvåna."

Din avstängning har just blivit hävd men du jobbar hårt för att genast återställa den.

Vad är det för fel på dig?

T T: Vad är det för fel på det? Tycker du att det är rätt att en rullstolsburen ska få vara i en kö på 20 min för att gå på toa?

TIKbiff: Som jag uppfattade det så ska hon sjunga den 20:e mot HV.

spud: Men please, låtsas inte att det är någon slags omsorg om något som driver dig att skriva här.

T T: Jag besvarade en fråga där den som frågade ville veta vad som jag tycker är fel på er arena, och det var vad som drev mig. Sen tycker jag natuligtvis att det är ett generalfel när någon, oavsett gående eller sittande får vänta på en toa så länge.

Kul att två moodoolider bryr sig så mycket om TIMRÅ IK..

spud:

Det finns ett antal fördelar med att bygga i Birsta.

1. Om man använder sig av den södra sluttningen av Skönviksberget,
så borde marken vara ganska billig.

2. En spekatulär Arena, halvt nersprängd i berget, film finns tydligen
någonstans på Youtube till beskådande.

3. Parkeringsmöjligheter i överflöd.

4. Lätt för marginalåskådaren att slinka in och bli supporter.

5. Den egna restaurangen skulle kunna vara öppen längre tider.

6. Större möjligheter att ordna kompletterande evenenmang.

7. 100 meter från ett befintligt stickspår av järnvägen.

8. Man får bygga nytt från grunden, med allt vad det innebär i att planera utrymmen, etc

Om man nu nödvändigtvis skall vara kvar i Timrå Kommun får väl man köpa loss en "tarm" från Granströmsmacken och över berget, ett stråk på 100 meters bredd och 2000 m lång, för det är det ni pratar om ni som säger att den skall ligga i Timrå.
Det rör sig om att flytta 2000 meter söder om kommungränsen. Det kan ju inte vara hela världen.

Hahl Bundy: Jag kanske är lite för modern för dig, men jag drar inga paralleler mellan swedbank/kempehallens placering och mina släktingar.

Visst fanns det lite nostlgiska hinder när vi övergav kempehallen, men när man väl bytt upp sig så inser man att det inte är hallen som gör laget. Utan de möjligheterna som bjuds i swedbank vida överskrider kempehallens. Sen att alla hockeyspelare i hela sverige är avundsjuk på vårt omklädningsrum/gym/övriga lokare är säkert inget hinder när det kommer till rekrytering.

spud:
Tja det verkar väl vara normalt för
iallafall dom kvinnliga besökarna på krogen
då dom envisas med att smita in på herrarnas.

En gång i min ungdom gjorde jag samma sak, gick in på
damernas istället för herrarnas i ren protest (och kanske nyfikenhet)
tog inte lång stund innan en vakt kom och skulle slänga ut mig
ifrån krogen :-D

Diskriminering,,jotack..

P.s OM det är ledigt på en Handikapp toa så går jag in utan att ha dåligt samvete,jag vet ju att jag inte är där i 20min, men handikaparkeringar låter jag bli.

Per HApps: Filmen!

spud:
Enda nackdelen med er arena är att OM det börjar brinna
så minskar befolkningen i Örnsöldsvik drastiskt och det blir
värre än diskotektsbranden i Göteborg för några år sedan.

spud: Låtsas inte att Du är omtänksam om de rullstolsburna..det framgår med all tydlighet att det inte är omtanke om människor som driver dig att skriva som Du gör..

utan mer ett hävdelsebehov.

spud: "...branter till läktare...", ja det var visst nån nolaskogsare som rasade ner från dem för några år sedan. Annars är det väl de flacka läktarna i Swedbank ett stort minus i en helt ny arena. Man kommer långt från isen, vilket ger sämre känsla...lite synd. Och ska man ta hänsyn till div. fyllskallar är väl inte ståplatsläktare av betong det optimala.

Repeter: Är det därför ni har byggt hela arenan i plywood?

spud: Med tanke på att i runda slängar 99 procent av alla dina inlägg i MoDoboken tar upp de fel och brister hos Timrå IK som enbart du hittar så är det väl inte undra på att frågan ställs?

Per HApps: Jag instämmer. Det skulle vara mycket intressant. Börja bygg :)

Wayne Gresky: Är det utvecklande att vara lika anti som dig och spud? Snälla berätta?

Sist jag var uppe i Swedbank så fick jag en riktigt läskig "Kempis-deja-vú". Från en av raderna på ståplats såg jag precis lika lite av den egna buren och den egna zonen som man gjorde i Kempehallen. Skillnaden där var väl att det var från hela ståplats. Nu räckte det att kliva upp en rad för att iaf se lite bättre.  

SANDLÅDA!

Ska vi istället prata om vad det handlar om kanske. Några förtappade MoDo-supportrar känner att det känns lite illa för det går ju inte riktigt som tänkt för deras kära lag. Vart kan man då hämta energi... jo vi springer in i grannens gästbok och gnäller lite om vad vi nu kan komma på att gnälla om.

Ja, ni har en ny och fin arena. Men det gör er varken världsunika eller speciella. Världen är nämligen större än Västernorrland. Att sen resten av Sverige skulle vara fantastiskt avundsjuka på er... det ställer jag mig ganska tveksam till faktiskt. Men visst lär det finns några stycken iaf.

Ja, EON arena är varken optimal eller perfekt på något vis. Att debatten finns kring den och nybyggnadstankar finns men att man väljer att gå varsamt fram kan man inte se som annat än ett friskhetstecken. Men att säga att den är värdelös på alla plan, nja det är väl lite att ta i ändå kanske.

Ja, Timrå IK är just nu bättre än MoDo, lev med det!

Dream Team: Det är väl ni som är anti och vi rekommenderar framtidsvisioner och nybyggnationer? Vill Timrå bli ledande inom svensk hockey så är enda sättet att bygga en arena för 8500 mitt i Sundsvall. Det skulle bli ett jättelyft både för klubben och för staden. Det är lite konstigt att inga matcher spelas på uterink, där spelarna skottar snö i periodpausen, om det nu var nostalgi som var det viktigaste för en framgångsrik förening.

Sen är det alltid lika kul att smasha på era upplägg. :)

Wayne Gresky: Vill du rekommendera framtidsvisioner så är du på helt fel plan, följ länken!

Wayne Gresky: O vari är vi anti mot framtidsvisioner o nybyggnationer?
De flesta, om inte alla,är ju positivt inställda till detta. Att det sen kan tyckas o tänkas om VAR nånstans, det är väl helt OK.

Det är ändå 2 helt olika kommuner vi snackar om. Ni kände väl också för Kempis o vart den låg antar jag väl? Ni flyttade inom stan, några km.

Kul ändå att ni engagerar er i Timrå IK o dess framtidsvisioner.

« · 950326 · »