hellge: Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite charmigt med en arena som man försöker bygga ut på alla möjliga och omöjliga sätt. Det är lite som gamla tiders slott där varje kung med någon form av självaktning var tvungen att bygga till lite tinnar och torn.
Jag tycker det är dumt. Jag vill kunna åka tåg till arenan. Tänk om de istället byggt nytt och fint i hamnen i Sundsvall. Då hade vi supportrar kunnat åka tåg på under en timme när det är derby. Tåget hade kunnat åka från Sundsvalls station och stannat i Timrå, Härnösand för att sedan dra norrut mot Ö-vik. Likaså åt andra hållet, restiden hade blivit under en timme. Det skulle bli en fantastisk inramning både på Timrå- och MoDomatcherna med massor av supportrar som åker i mellan.
Jag menar om några år kommer knappast Timrå finnas som en egen kommun. Den kommer gå ihop med Sundsvall och kanske heta bara Sundsvall eller möjligen Sundsvall/Timrå. Då kommer bara de äldre bakåtsrävarnördarna hävda att den ska ligga i den gamla Timråkommunen. Jag menar, det bor 90.000 i Sundsvall och 20.000 i Timrå. De flesta i Sundsvall skulle aldrig hålla på något annat lag än Timrå.
Tyvärr, jag tror att de satsar fel. Eon är redan idag alldeles för trång, att snickra på några nya läktare kommer inte göra det bättre. Visst kommer det vara mer folk eftersom det blir fler sittplatser, men komforten uteblir när trängseln finns kvar. Det kommer inte bli sån dramatisk ökning såvida man inte gör om hela arenan så att den ger större komfort.
Likaså är det med parkeringen. Det finns bara en väg ut om man ska söderut och det finns bara en väg ut om man ska norrut. Detta måste de fixa om man ska satsa på Eon. Det duger inte att folk sitter i bilkö i 30 minuter, till sist ruttnar man på sånt, oaavsett hur stor supporter man är.
MorganaLefaey: Så verkar man ha bestämt sig för vad man vill göra för om- och tillbyggnationer under den närmaste fyraårsperioden:
"Till nästa säsong kommer en balkong byggas ovanför logerna och vissa omjusteringar göras på ståplats där tanken är att fler sittplatser ska byggas. – Vi kommer att ha en publikkapacitet på 6000 nästa säsong, slår Rolf Norrbom fast. Men inom en fyraårsperiod kommer kapaciteten att utökas ytterligare. – Vi har räknat på att bygga en balkong ovanför ståplats som ska ta 800 sittande åskådare. Sedan vill vi bygga 13 loger på norra sidan alternativt skybars. Vi vill göra plats för fler sportbarer och konferensrum. Då skulle vi få in totalt 7300 åskådare i arenan, säger Rolf Norrbom."
knaskamilla: Med andra ord menar du att man borde lägga Timrås nya arena så nära Alnöbron som möjligt för att underlätta för de som pendlar över bron för att se Timrås matcher.
Jag har en kompis som satt och åkte över bron varje MIF-match för att se dem, och jag vet att de är ett helt gäng danskar som är aktiva i klacken/supporterklubben där nere. Fast frågan är iofs hur stora mängder sådana man kan få ihop... (Han flyttade sedan till Malmö och pendlar nu till sitt jobb i Danmark i stället för att bo i Danmark och pendla till matcherna. Känns som ett nerköp, va?)
Paddan: De har säkert gjort någon beräkning på hur stor mängd danskar det kan tänkas komma, men själv är jag ganska skeptisk till den tanken. Det kommer kosta en del för dansken att åka över, samt då att ölen inte kommer vara lika go och om man inte får röka vart f-n man vill så brukar danskarna bojkotta stället.
MorganaLefaey: Den stora förhoppningen är väl att kunna locka till sig en stor andel besökare från Danmark, men samtidigt så håller man väl på med ett par stora arenabyggen även i Danmark, om jag minns rätt.
Per HApps: Visst är det så, och skulle nog tro att även om hockey'n inte funkar för dem så kommer säkert arenan att locka till sig en hel del folk ändå och med inget annat lag i sikte och ett antal städer i området som är ganska stora så borde det funka. Så länge de spelar i ES vill säga. Har otroligt svårt att se det kräsna malmöfolket gå på Allsvenska matcher och bygga upp ett kapital till klubben. Då hoppas de nog istället på att Percy skall slänga in lite pengar. Han köpte väl Elitlicensen åt dem denna säsong då han la in en 20 mille som behövdes.
MorganaLefaey: Men tänk vilken potential det finns i distriktet. Jag kan ge mig fasiken på att dom kommer att vara en stormakt i hockeysverige om 5-6 år.
Per HApps: Blir nog en riktigt trevlig byggnad det där. Om folket börjar tycka hockey är kul där nere så lär de kunna dra in väldigt mycket pengar genom det bygget. Men tänk dig när malmö ligger 12a och 4000 personer finns på plats.
Men, det är nästan så att man hoppas att dom håller sig kvar i Elitserien, bara så att man får möjlighet att kunna åka ner och få se Timrå spela borta mot MIF i nya Hyllie Arena.
Snacka om att sätta en ny Arena-standard i Sverige.
Per HApps: Det där är en fantastiskt bra skiss. Skulle skapa en oerhörd atmosfär, likheter med Scandinavium, fast brantare och med ståplats. Det vore en dröm.
Per HApps: Jag pratade med Thomas Johansson i höstas om en eventuell utbyggnad av E.on, och någon rejäl utbyggnad är inte att vänta eftersom det inte finns speciellt mycket plats runt om att bygga ut på - Parkering, Sporthallen, Lillstrimmahallen, Sörbergeskolan, Grytan osv. Detta har han iaf sagt till mig, och därför bygger man om så gott det går med ballkongen över stå och andra smågrejer.
dr-nix: Pratade med en byggkonsult före jul, och han gissade på runt 80-100 millar för ett nytt tag och påbyggnad av läktarna med nya loger, skybarer och publikutrymmen.
Om man nu skall vara kvar 13 år till på samma plats kan man väl fixa till det så att det blir bra. Hängläktare för 200 pers betalar ju inte direkt några första-linecentrar, möjligtvis en juniorback.
För fan pojkar det är dags att lyfta på kepsen och fundera vad man kan göra med den befintliga arenan för att utnyttja dess fulla kapacitet.
7250 sittplatser i en enda gryta utan etage skulle skapa en häxkittel som vilket som helst lag skulle fasa över att behöva besöka.
Helg Ernest: Nej. Kolla en gång till på publiksiffrorna. Det var runt 10000 på matcherna ett ibland men vissa gånger var det bara ett par tusen också. Jämnare nu.
El Aka Ali: Där har du fel ang. Strimmas tid. På den tiden fanns det tror jag ca 150 sitt och resten var stå. Ändå var det "Lapp på luckan" nästan var match. Och då snackar vi att det var uppåt betydligt fler än i dag. Betänk att det går 2 stå på en sitt.
El Aka Ali: Ja jag tror som Du...för om Övikslaget hade drygt 4000 i kempehallen o nu plockar in minst 3000 fler personer i swedbank så borde Tik med en så pass stor stad som Sundsvall som åskådarbas också kunna öka publikt ganska rejält..om sittplats finnes.
nils: Det verkar som du inte förstår terminologin i tidningens artikel. Tik har inte för avsikt att , som du skriver "kräma kommunen på mer stålar". Det som tidningen skrev var att TIK vill komma åt det överhypotek som finns i kommunens inteckning. Ett utrymme som skapats genom att TIK har amorterat ner sin skuld. Anledningen till att man gör detta är att TIK själv på annat sätt vill finansiera kommande investeringar. Detta min vän, är inte samma sak som att tigga av kommunen. Kompetensnivån inom den ekonomiska sfären kanske ligger lite fel för dig? Ett tips från mig: Uttala dig inte om sånt du inte förstår!
Per HApps: Ja, det är väl just marginalåskådarna som kanske är lite mer kräsna än oss idioter som går på hockey oavsett om vi spelar ute i 25 minus. Det är väl dom som måste övertygas med bekvämlighet och lull-lull. Plus sponsorerna som du nämner. Även om dessa kanske inte passar in i samma fack som marginalpubliken, då dessa väl ganska ofta har "hockeyn i blodet" och har detta som ett skäl till att man vill sponsra laget.
Dream Team: Sant, skulle kunna tänka mig att vi som huserar här på HS skulle vara fullkomligt nöjda om det fanns tak över huvet och en vattnig korv i näven.
Men så tänker nog knappast marginalåskådaren och sponsorn, det är dom mina vänner som är skillnaden som gör skillnaden.
El Aka Ali: Ja, hockeyn är ju mer av ett "hela-familjen-koncept" än det kanske var på Strimmas tid. När Isstadion stod nybyggd 1966 hade den ju en kapacietet på 10 000 och det behovet fanns ju när hockeyn var som allra hetast där i början på -70-talet. Det erbjöds från början endast ståplatser, men ökade krav på bekvämlighet gjorde ju snart att man insåg att det måste till sittplatser. Det här är evigheter sen nu, och den världen som var då där stolar väl var en bristvara på hockeymatcherna är ju verkligen främmande. Folket i våra tider vill sitta och se hockey, punkt. Iaf de allra flesta. Jag tillhör väl den skara som är född och uppvuxen på ståplats och ser väl egentligen mest fördelar med att ha kvar iaf en viss del ståplatser. Om det finns utrymme för det vill säga.
htikare: Eftersom man gått ut i pressen och meddelat att ombyggnation är på tapeten så är det knappast aktuellt inom de närmaste åren på en flytt av "EON". Men när även den nu ombyggda "EON" inte längre kan ses som konkurens-mässig. D.v.s. när 7000 åskådare/match är för lite. Då är man nog tvungen att göra radikala förändringar. Bl.a, flytta till mer ändamålsenliga lokaler. När intresset finns så har det förut visat sig att TIK kan ha mellan 6000 och 8000 åskådare på hemmamatch. Då fick alla stå. Nu håller ju inte det. Tycker personligen att intresset verkar mycket större nu än vad det var på "Strimmas" tid.
-Gurra-:Kärleken till Timrå kan aldrig dö om så arenan skulle ligga två el. fler mil mil längre bort..(från H-sand där jag bor) ligger den kvar den de ligger så är det helt okej..o skulle den någon gång flyttas in till Sundsvall så kommer laget ändå alltid att vara mitt även om jag får åka längre!
Tror inte många av oss i längden skulle protestera genom att inte gå på våra matcher om den flyttas man vänjer sig snabbt..men för den skull duger ju vår nuvarande arena också bra.
Laken: TIK fula väl lite genom att gå ut och gnöla i media för att kräma kommunen på mera stålars och visa att Timrå inte är det enda alternativet i framtiden.