Patrick Polly: Tänker att om Genborg inte lyckas vara före Boyce i laget så vore det en rejäl floppvärvning och missräkning. Inget ont om Boyce men, ja.
Sedan så ser jag fram emot årets säsong mycket! Jag tror att vi kommer få ett riktigt roligt lag att titta på. Men mitt tips ligger kvar på plats 6 till 10. Man är ju svensk! 😉
Stridhsyxa: Det finns väl få som gjort så mycket för ett lag som Nubben gjort för Timrå. Han om någon borde få sitt namn hissat i taket på SCA arena. Det är väl inte bara spelare som gör bra prestationer. Kämpa Nubben
Kanske vore på sin plats med ett hyllnings-tifo till nubben på premiären. Typ i en scarface fåtölj med en cigarr i mungipan och typ texten "Back in business".
Rico01: det är förjävligt! Skrikande minoriteten som hörs mest. Vi står bakom dig Nubben! Hoppas han får sin återupprättelse. Det har blivit en meme över allting och gått för långt.
Rip Kirby: Den är låååååååång, men här kommer den:
Sportbladet tog ett långt snack med Kent Norberg om Timrås generationsväxling, det nya fysupplägget och varför han inte kommer att bli kvar länge som Timrås sportchef.
– Det här näthatet, jag är trött på att folk sitter och spyr galla över mig som människor i min omgivning sen ska behöva läsa, säger han.
Han har tillbringat förmiddagen på golfbanan. Tävling, med mindre lyckat resultat.
– Det är som det är, jag fick frisk luft i alla fall, säger Timrås nygamle sportchef med ett uppgivet skratt.
Klubben har på kort tid förlorat både sin sportchef Kimmo Kapanen och tränaren Olli Jokinen, så det kan tyckas att Kent Norberg inte borde ha tid med en avslappnande golfrunda.
Men det har han. Faktum är att den period där SHL-sportcheferna oftast är som mest upptagna är extremt lugn för honom.
– Vi har haft fördelen att vara klara med truppen ganska länge. Gjort en del justeringar, men inte jättemycket. Vi tycker att vi har en jäkligt bra trupp. Just nu känns det som att det är den bästa tiden som sportchef, alla tycker att man har fått ihop ett bra lag.
”Nubbens” bra lag ska i sommar bli ännu bättre genom ett förändrat upplägg kring den fysiska träningen. Genom ett samarbete med GIH, Gymnastik och Idrottshögskolan, ska spelarna bli bättre tränade. ”En betydande milstolpe för både Timrå och svensk elitishockey”, enligt Henrik Petré, högskolelektor vid GIH. Norberg är lika entusiastisk.
– Det är mycket mer individuell träning nu. Vi har varit nere på GIH och gjort tester på alla spelarna där man kommit fram till saker och ting. Det kommer testas mycket mer framöver också. Så nu är spelarna uppdelade i olika grupper, där man tränar mer på olika veckor, det är betydligt mer individuell träning nu under försäsongen än vad det varit tidigare. Det ska bli kul att se hur det kommer att slå ut, men det känns jäkligt spännande.
Vad är huvudtanken, att spelarna generellt sätt ska bli bättre tränade? Eller att de lättare ska kunna undvika skador?
– Ja, både och. Men också att man genom testerna kan ta hänsyn till olika saker, som ålder. En 19-åring kanske inte ska träna på samma sätt som en 32-åring. Det är andra saker som behövs, och det har man tagit hänsyn till. Testerna visar också vad man behöver, och det får de då träna extra på. Tidigare har det varit konditionsträning, ja då kör alla konditionsträning. Nu är det uppdelat i tre-fyra olika grupper där man kör på olika upplägg. Det ska bli jäkligt spännande att se hur utfallet blir.
Är det här något ni kör nu under försäsongen, eller kommer det att fortsätta?
– Det kommer att vara hela säsongen. Vi har skrivit ett tvåårsavtal med GIH. Sen har vi adderat en person till på fysdelen. Vi har svårt att betala spelarna mest i lön, och vill vi kunna vara med och slåss om de här yngre, riktigt lovande spelarna, så måste vi har en bra verksamhet. Och det kan vi verkligen stå för just nu.
Han vet vad han pratar om. Norberg har ju så att säga en hel del att jämföra med. Sommaren 2001 blev han general manager i Timrå. Sju fina säsonger senare värvades han till samma roll i betydligt större Frölunda. Efter två och ett halvt år där var han tillbaka i Timrå för ytterligare tio säsonger som GM. Följt av två år i HV71, sparken efter år två, assisterande GM i Timrå i fjol, och nu tillbaka igen som huvudman sedan Kimmo Kapanen abrupt lämnade i slutet av våren.
25 år som general manager. Jo, han borde ha att jämföra med. Fast han hade inte tänkt sig att vara general manager igen.
– Jag tycker det är jättetråkigt att Kimmo lämnade, att det inte funkade socialt på det sättet. Jag hade noll intention att jobba med det här igen, jag såg fram emot att jobba med Kimmo, jobba med de yngre spelarna. Men sen när han slutade så… Vi får väl se, vi ska sätta oss och se hur vi ska organisera oss framöver. Men allting är klart, spelarna är här, de har lägenhet klara och allting annat är på plats. Så just nu är det lugnt, under en period då det annars brukar vara som mest. Det är en fördel att vi varit två, då har vi kunnat dela upp saker och bli effektivare. Det har jag känt en stor skillnad mot tidigare, jag har alltid jobbat själv i 27-28 år eller hur länge det nu är. Det är en jävla skillnad, och vi hade en väldigt bra uppdelning. Så det är verkligen jättetråkigt att Kimmo lämnade. Men nu är det som det är.
Var du lika förvånad som resten av hockey-Sverige när Kapanen lämnade Timrå och flyttade hem till Finland redan efter ett år?
– Nej, jag har vetat om sedan i oktober, november att det funnits tankar på att flytta tillbaka. Så för mig var det ingen överraskning. Jag har försökt hitta någon lösning, att han inte behövde vara här så mycket. Men sån är Kimmo, att ska han göra någonting så ska han vara med fullt ut. Och det respekterar jag. Jag är glad för hans skull, att han fick ett jobb uppe i Kärpät. Alla tror att han hade ett jobb klart innan, men jag vet att han inte hade det. Det här dök upp i slutet av slutspelet. Så han hade valt att flytta till Finland oavsett. Jag är jätteglad för hans skull, men samtidigt kommer jag sakna honom jättemycket.
I och med att det funkade så bra med en sportchef och en vice sportchef, betyder det att du vill ha in en assisterande nu också?
– Ja, det ska vi ha. Sen är det ju också så att jag… Ja, nu blev det jag igen, hur jävla konstigt det än kan vara. Men jag kommer inte att jobba med det här i sju-åtta år till. Det är därför jag har tagit in Pelle Hallin, vi har Andreas Molinder, vi kanske tar in någon till. Gamla spelare in i verksamheten. Min uppgift nu blir att bygga Timrå på kort sikt. Men sen bygga en organisation som kan ta över. Jag ser inte mig själv hålla på så länge till. Jag gör det här nu för att styrelsen och de största sponsorerna tycker att det är det bästa för Timrå, och då gör jag det.
Har du satt någon tidsgräns?
– Nej, jag tycker fortfarande det är jäkla kul, det var riktigt roligt att jobba med Kimmo i år. Jag älskar fortfarande hockey, det är det roligaste jag vet. Mina uppgifter i år var mycket att titta på och värva yngre spelare, det är något jag tycker är jättekul. Om jag ska ha den rollen senare eller om det är någon annan som tar över, det vet jag inte. Men så länge jag tycker det är kul och Timrå tycker att jag bidrar med någonting så kommer jag säkert att vara kvar i någon roll. Men som sportchef och ytterst ansvarig ska vi göra ett jobb för att hitta någon som blir bra på sikt.
Men om du tycker hockeyn är så roligt, varför vill du då inte vara kvar i GM-rollen?
– Jag är ganska jävla less på det. Det är väl sviterna från Frölunda-tiden. Folk får säga att det var värdelöst när vi blev trea och sexa och åkte ut i semi- och kvartsfinal. Men det är väl sedan de åren som jag är ganska less på alla jävla kommentarer som omgivningen får läsa om mig. Jag personligen skiter väl i det, mer eller mindre. Men jag är ganska trött på att folk kan sitta och spy ut galla på mig och folk i min omgivning ska behöva läsa det. Det här med näthat… Jag kan köpa att folk tycker att jag gör ett dåligt jobb. Men sen är det så mycket osanningar där ute som påverkar. Inte mig så mycket, jag tycker mest det är patetiskt. Ibland när jag läser, både vad gäller tidningar och vad folk skriver, så har man inte en aning. Men man har hört någonting och sen är det fritt fram att spy på, och lägga på extra. Det var det som var så jävla skönt i min roll med Kimmo, att jag inte behövde prata med dig och dina kollegor. Inget ont om dig, men jag slapp det.
Tiden i HV71 hjälpte inte heller till, anar jag?
– Nej, jag vet att de åren… visst, det var som det var. Sedan har folk inte en aning om vilka utmaningar det var där nere heller. Modo klarade sig kvar första året, åkte ur andra. HV71 klarade sig. Vi hade bra med pengar, men du får överbetala. Så den delen är jag jävligt less på. Annars kunde jag ha hållit på med hockey tills jag dog. Jag tycker det är så jävla roligt att hålla på med. Men den delen är något som jag numera inte gillar alls.
Det var skönare under dina första GM-år, innan internet, sociala medier och möjlighet för alla att kommentera överallt?
– Ja, men sedan är det ju också så att jag har haft förmånen att få vara i två av de största klubbarna i Sverige, hur många är det som får vara det? Jag har egentligen haft en fantastisk resa och fantastiskt mycket kul. Jag vet att andra året i HV var inget bra. Det har jag inga problem med att säga. Men därifrån till att jag är helt jävla dum i huvudet, helt oduglig och totalt jävla kass…? Lite jävla rätt har jag gjort under åren ändå. Andra året var inget bra, men för den sakens skull behöver man inte hitta på en massa lögner och skit.
Nu får han en bit HV71 i Timrå ändå. När Timråtränaren Olli Jokinen i slutet av april valde att bryta sitt kontrakt och flytta till finska HIFK så gick budet till Tommy Samuelsson, som fick sparken av HV71 i januari 2023, med Norberg som sportchef.
– Det är ganska solklart att det inte var jag som sparkade Tommy i HV. Min tanke var att han skulle vara kvar även nästkommande säsong, tillsammans med Tomas Montén.
Vad var det som fick er att gå för Samuelsson nu?
– Hans engagemang, det behöver vi i det läge som vi är i nu. När det här hände med Olli så fanns det inte så många alternativ kvar, men hade jag fått välja helt fritt så hade Tommy varit jävligt högt upp på min lista ändå. Jag gillade verkligen att jobba med honom i HV71 och det var definitivt inte hans fel att vi låg där vi låg i tabellen. Jag vet att i alla fall delar av HV:s styrelse sagt att det var ett av de största misstagen de gjort när de sparkade honom. Jag tror att han kommer att passa otroligt bra med den spelargrupp vi har nu, hans ledarskap kommer att passa in fantastiskt i Timrå.
På vilket sätt?
– Hans engagemang och trygghet. Fastän han är i den åldern så har han ett fantastiskt engagemang. Och han är trygg i ledarrollen, han vågar ta tråkiga beslut och vara human i besluten. Och sen har han givetvis också ett stort hockeykunnande.
Det är en delvis ny Timråtrupp som 65-årige Samuelsson tar över. Veteranerna Anton Lander, 34, Magnus Pääjärvi, 34, och Anton Wedin, 32, är kvar. Liksom storstjärnan Jonathan Dahlén, 27. Men fjolårets poängkungar Oliver Kapanen (35 poäng på 36 matcher i grundserien) och Filip Hållander (53 poäng på 51 matcher) har återvänt till Nordamerika.
– Jag tror inte ens att vi ska försöka att ersätta dem. Vi har jobbat på ett annat sätt och breddat truppen i stället. Sen ska man komma ihåg att vi låg tvåa i SHL i höstas, och då var Kapanen i NHL och spelade… Hållander gjorde en fantastisk säsong, så det är klart att det är två tunga tapp. Men känslan är ändå positiv.
Norberg pratar om en frivillig generationsväxling.
– Vi har värvat in lite yngre spelare. Vi har de här Timrå-killarna som varit här i ett antal år nu, de är runt 30 år och över, så det var viktigt för oss att hitta den här typen av spelare, lite yngre. Så vi har inte siktat på att ersätta Hållander och Kapanen, utan valt en annan väg.
En planerad generationsväxling?
– Ja, vi har sex stycken forwards som är 30 år och uppåt i truppen. Hade vi adderat fyra-fem till i den åldern så hade vi haft det jobbigt om ett-två år. Vi måste få in lite ungt och hungrigt som kan knuffa de här herrarna framåt också.
Totalt har det blivit nio nyförvärv i sommar, fyra backar och fem forwards. Där det framför allt på backsidan är väldigt ungt. Alfons Freij, 19, Emil Stadin, 19, och Albin Sundin, 20, backas upp av nyblivne svenska mästaren Marcus Hardegård, 28. Den sistnämnde har en koppling till både Timrå och Norberg.
– Haha, ja, det är svårt för mig att säga för mycket om honom eftersom det är min dotters kille. Men han har gjort det bra. Han lämnade Timrå för fyra år sedan, varit i Örebro och nu i Luleå och utvecklats jäkligt bra måste jag säga. Han kommer kanske att få en lite mer powerplay-position hos oss än han hade i Luleå. En bra spelare som även varit med i landslaget i ett antal turneringar. Han är i en bra ålder och jag har höga förväntningar på honom.
Sedan förra säsongen har bland andra Miika Koivisto, 34, och Kristian Näkyvä, 34, lämnat klubben.
Kan Hardegård få en viktig roll också som mentor och förebild för de unga grabbarna?
– Definitivt, det får han. Han är jäkligt ambitiös och duktig på att träna. Men det är de fanimig allihop. Vi har en väldigt bra grupp där måste jag säga. Många sa att vi hade en orutinerad backsida, jag vet inte ens vilken värld de är i…? Jag menar, vi har Linus Nässén (27 år), Didrik Strömberg (31), Per Svensson (36) och nu Hardegård. You name it. Så det känns spännande.
Albin Sundin är den av de unga nyförvärven som hunnit införskaffa sig mest SHL-rutin. Och även han har en tidigare koppling till ”Nubben”.
– Det roliga är att jag haft hans pappa Ronnie i Frölunda och nu Albin. Så det visar väl att jag är gammal, haha. Jag tycker att Albin i fjol var en av Frölundas bästa backar i slutspelet. Men de har en konkurrenssituation där, med Tom Nilsson, Dominik Egli och Christian Folin, så det är klart att det varit tufft för honom. Men han är redan en stabil och bra back. Jag tror att han kan ta jäkligt stora steg hos oss.
Han kommer att få en större roll hos er?
– Ja, det tror jag absolut. Jag blev förvånad att han fick spela så lite i Frölunda i år. Men det var ju positivt för oss, för då valde han att flytta.
De två 19-åringarna Alfons Freij och Emil Stadin är värvade mer på sikt, men ska vara med och konkurrera redan i år.
– Alfons är en spännande back som vi haft ögonen på i Björklöven. Fram till skadan var han riktigt bra, sedan blev det inte mer spel efter december. Han kommer säkert behöva lite tid, dels efter skadan, men också för att komma in i SHL-tempot.
Emil Stadin är en Sundsvallsgrabb från början, med tre säsonger i Timrås U16- och U18-lag, men som därefter valde att gå till Frölundas akademiverksamhet innan han flyttade tillbaka IF Sundsvall i fjol.
– Jag såg honom i juniorlaget och han var riktigt bra även i U17-landslaget. Valde sedan att flytta hem till Sundsvall av familjeskäl. En väldigt skicklig och spelande back. Han behöver jobba med fysen och är en värvning lite på sikt. Men nu är han här och får träna ordentligt, så förhoppningsvis blir han så bra som jag tror att han kan bli med rätt träning.
Offensivt är nyförvärven lite äldre, förutom Eddie Genborg. 18-åringen ansluter från Linköping där han i fjol gjorde två poäng (2+0) på 28 matcher.
– Vi följde honom väldigt intensivt i fjol. Bra storlek, kommer säkert att bli draftad. Han är en spelartyp som vi saknar, vi hade någon i fjol, men alldeles för få. En väldigt oöm spelare som kan bli riktigt bra. Jag har höga förväntningar på Eddie.
Ludvig Levinsson, Marcus Westfält, Anton Heikkinen och David Lilja är alla kring ett kvarts sekel gamla. Heikkinen, 24, var den av nyförvärven som var poängbäst under den förra säsongen. Med sina 29 poäng (16+13) var han fyra i Skellefteås poängliga och trea i målligan. Ett fint nyförvärv för Timrå.
– Han har haft två fina säsonger i Skellefteå och jag hoppas att han ska fortsätta producera här. Han kommer givetvis få en offensiv roll här hos oss, och jag hoppas att han tillsammans med några andra ska kunna ersätta Hållanders målfabrikation.
Ludvig Levinsson, 24, låg på samma poängproduktion (10+19) som Heikkinen, men i hockeyallsvenskan med Mora.
– Vi har följt honom där. Han kan spela både ytter och center och vi tycker att han är redo för SHL. Ska bli väldigt spännande att se, även om det givetvis är ett snäpp upp. Men jag gillar honom och jag tror att det kan bli en liten överraskning för många. Han kommer att spela ytter hos oss, han är inte värvad som center.
Marcus Westfält, 25, har betydligt mer SHL-rutin efter tre år i Färjestad. Och han gjorde SHL-debut redan säsongen 2017/18 i Brynäs.
– Jag försökte faktiskt värva honom till Timrå precis innan jag stack till HV71. Han är stabil, både som hockeyspelare och människa. Vi hoppas att han ska kunna ta ytterligare ett steg offensivt, defensivt vet vi exakt vad vi får av honom.
Sist in i den numera stängda truppen blev ytterligare en spelare som precis vunnit SM-guld. David Lilja, 25, gjorde tio poäng i grundserien, men exploderade sedan i slutspelet där det blev ytterligare tio poäng (4+6) på 15 matcher för Luleå.
– Vi var på honom redan innan slutspelet, tyvärr blev han väl inte billigare under det… David ska bli väldigt spännande att se. Det är som med Albin Sundin i Frölunda, det är klart att lönekuvertet spelar roll för speltiden. Så är det ju hos oss också, det ska jag inte sticka under stolen med. Men i Luleå har du ett namnkunnigt lag, de hade i alla fall fem namnkunniga forwards på ytterpositionerna, så David hamnade ofta i fjärdekedjan, men gjorde ändå en hel del poäng. Sedan fick han ett slutspel där han var riktigt bra innan han gjorde illa knät. Han är en spelare i en bra ålder som borde kunna ta ytterligare steg hos oss och utvecklas till en riktigt bra SHL-spelare.
2021/22 slutade Timrå sist i serien och fick kvala sig kvar. Sedan dess har de slutat femma, åtta och i våras sexa. Och åkt ut i kvartsfinalen två av tre säsonger. I våras blev det 2-4 i matcher mot Frölunda, trots en jämn slutspelsserie.
Vad krävs för att ni ska kunna ta nästa steg?
– Jag tyckte att vi i år kanske inte hade bredden. Tittar vi på slutspelen så är det generellt så att den krävs. Kolla på Luleå i våras, det var inte Anton Levtchi och toppgrabbarna som tog dem förbi kvarten, utan det var spelare som Hardegård och Lilja. Sedan spred de ut poängen rätt bra under slutspelet. Vi vill bli bättre nästa år än vi var i fjol, och ska vi ta oss förbi en kvartsfinal så behöver vi få till den här jämnheten. Jag tycker att vi har en bättre bredd i laget än vi hade i fjol.
Så bättre än i fjol?
– Jag tycker att vi har lag för det. När vi spelade som bäst i fjol så tycker jag faktiskt att vi spelade väl så bra som de bästa lagen.
Rico01: Den intervjun va bland de bästa jag läst som beskriver verkligen hur både läget är o hur man tänker i hur vårt älskade TIMRÅ framställs!!!! FEM ÖLE I BETYG!!!!🤣🤣😎🇱🇸
Intervju med Nubben: – Det här näthatet, jag är trött på att folk sitter och spyr galla över mig som människor i min omgivning sen ska behöva läsa, säger han.
sargad: vad ni skriver om historien. Ingen visste väl att Olli skulle dra. Han hade 2+1 och var med och valde dessa spelare till en majoritet. Vi vände slantar när han var här också. Vi gjorde ingen superstasning, vi hade det vi hade och fick backskador, externa finansiärer hjälpte till med finnbackarna.
Patrick Polly: oavsett hur mycket Timrå än vill gå för det så var det bara en slump med Oliver Kapanen. Hade hans ålder varit ett år yngre och pappan varit här så hade han kommit till Timrå denna säsong eller ett år äldre så hade han varit här säsongen 23/24 istället. Det låg 100% på Kapanen och noll på Timrå.
Patrick Polly: Absolut känns det som vi satsade "allt", utan att riska KK, på truppen 24/25 & Olli. Det var en speciell säsong. Nu är det mer vanligt hårt jobb och slantvändande igen... precis som det brukar. Nu kör vi..
JanneH: Ju mer jag funderar på vår silly ju mer blir jag övertygad om att Timrå "gick för det" förra säsongen. Man såg till att behålla alla hemvändare inkl Dahlen och Hållander och även genom att fylla på med Kapanen och den finländska duon på backen under säsong.
I kombination med att succén uteblev ifjol och att Hållander och Kapanen lämnar så drar man ner på ambitionen inför denna säsong för att, förhoppningsvis, bygga för framtiden. Bla genom satsningen på bättre struktur för J18 & J20.
Pucken: jag skulle köpa lotter men blev för provocerad av att jag skulle betala 5 kr för att få ett sms med resultatet, tyvärr. Sen gillar jag prissättningen bättre från förr men jag är väl gammal. 1 för 25, 5 för 100. Det tyckte jag var lagom. 150kr är ändå 150 kr.
JanneH: Jo, det också. Men om man jämför OJ, Lundmark och Sagranden mot Lilja, Levinsson och Genborg vet jag inte om jag tycker konkurrensen är så mycket hårdare? Eller vad säger du?
Rip Kirby: Är väl namn som Borgman, Hansson, Lassi, Rousek och typ Hepponiemi först och främst som folk går igång på. Men det är väl inte särskilt svårt att värva spelare när man har oändligt med pengar. Hur väl han lyckas att sätta ihop ett homogent lag osv återstår väl å se, för än så länge har han ju inte bevisat ett skit i HV.
JanneH: Tidigare, way-back in time för HV´s del, var det ju mer en regel än ett undantag att man alltid hittade rätt och kunde utmana om topplaceringar varje säsong. Den här "nye" sportchefen man snodde åt sig från Malmö, vad har han gjort såhär långt för att på något sätt ha gjort sig själv värd alla patetiska jävla lovord?
Rip Kirby: HV-fansen på HV-forum är smått lyriska över sportchefs-skojarens arbete hittills. Verkar ha rätt hög svansföring i media också. Känns som det bäddar för endast två möjliga utfall i vinter, geni eller fiaskogeneral.
JanneH: Ja, Karlslunden är ju inget av de, men vi ska ju ersätta Robin som försvann också, med en MV coach, då kanske man tar en med en kombinerad roll.
Villervalla: När lyckades HV71 genomföra en riktigt lyckad värvning senast? Jag menar alltså spelare som verkligen klivit in och gjort skillnad i spelet.
Fredrik Söderström i TV4s hockeypodd idag citat ”Daniel Karlunden, som gjorde enligt mig ett utomordentligt bra jobb med Almtuna den här säsongen hamnade i ett läge där han inte kunde få en 12 månaders ersättning. F.ö Karlunden som ... | Läs mer