1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608966 inlägg · 6214 ämnen
3011347 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 2026-27
Bobby Hahl: Med tanke på hur laget redan är utformat och vad som ev. kommer in på det, så ser nästan alla att det är ett måste med en förstacenter och en snajper för att det överhuvudtaget ska kunna gå. Adderar du sen Nubbens svar ur dagens ST, och hela den biten, så är det fullt förståeligt att det finns en oro som gnager.

Det är bara sunt med reaktioner, spekulationer och en levande gästbok. Visar att inte så vidare värst många är sugna på m0d0 säs. 27/28.

Smörgåsen : Det som svider mest när man börjar prata pengar är att man vet att spelare som Hartmann och Heikkinen kostar en hel del, men inte tillhör topp 6. Om spelarna utanför topp 6 varit Lundmark, Walli, Eriksson, Levinsson, Danielsson, Westfält, HA-värvning och junior så hade det funnits pengar till tre toppspelare (två forwards och en back).

Ärligt talat så tycker jag att de här "mellanskiktsspelarna" oftast kostar mer än de smaka. De är inte bra nog för att vara producerande. De klarar en rollspelar-roll, men det gör å andra sidan billigare spelare också.

Bobby Hahl: Jag brukar lacka ur på allt gnäll & pajkastning mot Nubben men det här är väl ingenting? Folk spånar över vart finnen ska in i laget nyktert och sansat. Tror inte ens jag läst inavel i afton 😂

jompa13:

Målet enligt Nubben på klubbmötet denna vecka är att vi aka vara topp 6 om jag inte hörde fel

Eller var det topp 6 långsiktigt han menade inte nästa säsong? 😊

RYGG HANS:
Som många av oss har tänkt då. Kivenmäki är INTE tänkt för förstakedjan i Timrå. Passar nog bra i andra med Wedin och Lander eller Eriksson

Zäta75: Målet är att överleva.

Smörgåsen :

Tycker som du att den beräkningen ser rimlig ut.

Vi bör alltså ha råd med Kivenmäku samt ersättare till Dahlen och EP samt en försteback.

3 till toppspelare in förutom Kivenmäki alltså. Annars kan vi glömma målet topp 6.

Bragd-Birger: Pudelklokt. Helt enig.

Fick för övrigt detta via en källa med god insyn i finak hockey: "inte bra nog att vara topp i ett topplag. Kanske 25-30 poäng i Timrå, men måste få omgivning. Gör inte 30 med Lundmark på andra sidan direkt"

Andersson:
Vi får väl se om skägget Svenson blir kvar. Jag tror att man ger honom 1 år till då han är erfaren och relativt billig och har varit i Timrå länge. Passar bra som 7e back eller att täcka upp vid skador.

Men vi får se som sagt hur man gör. Man förhandlar säkert med honom nu och även Pääjärvi och Lilja mfl.

Varför gnälla och måla hin håle på väggen innan man sett vilka som kommer in?!
Ett namn hit och ett namn dit och hela HS går bananas och ska lyncha Nubben vid närmsta träd.
Kan vi för bövelen lugna oss innan vi sett truppen för 26/27?!
Jag är inte positiv o har inte varit sen… ja jag vet inte när… sen Pyöräläs tid? Men värre gnällkärringar och klimakteriekossor har jag sällan skådat just nu.

Lugna mä! säger jag. Andas. När vi vet truppen kan vi ev. börja spy upp vår galla. Men vänta tills dess isf… för bövelen!

Villervalla: Vem har sagt att han ska det? Vilket jävla meningslöst inlägg du bjöd på.

Zäta75: Håller med dig, men bara om Lander får igång gnistan igen. Annars ser jag hellre att vi satsar på Linus och låter han utveckla sig.

Zäta75: Jag tycker man borde göra såhär.

Nässén och Pilö frigör cirka 325k.

Hallquist och Barkemo bör rymmas på ca 100k tillsammans. Då återstår 225k. Lägg det på en ny back. Finns det pengar ”över” från Erixon? Ännu bättre.

Dahlén och Pettersson och Boyce frigör ca 655k.

Spetsvinge 255k.
Ny 1a C 300k
= 555k

Över blir då 100k, ta kostnaden vi frigör med en färre tränare (vad fan tjänar man som assisterande i Timrå?) på ca 45-50k så har vi ca 150k att lägga på ytterligare en vinge. (Otto?)

Sen tror jag faktiskt vi kommer frigöra pengar pga av någon spelare kommer lämna.

Juel och Dichows löner går ungefär jämt ut. Dichow lite dyrare men det får lösa.

Cobbel:

Ja Wedin - Eriksson - Kivenmäki kittlar som en andrakedja. Kan bli riktigt bra. Eventuellt Lander som center om han får en rebirth under Gath och spelar som i fornstora dagar

Zäta75: Blir skägget kvar ?

Villervalla: Äach det här är väl inget :D Ibland sitter vissa här och får för sig att Hållander / Juuso Pärsinen ska fimpa sina kontrakt värda flera miljoner för att få komma hem och spela i TIK :D

Jag tycker iaf att Otto verkar vara en spännande värvning, kan tänka mig att spela honom ihop med både Wedda eller Heikkinen. Otto står för framspelningarna och nån av dem för skotten.

Tänker väl kanske att ngn lite mer framåtlutad får stå för centerdelen mellan dem, typ Linus E?

Andersson:

Nej självklart måste en försteback in samt starka ersättare till Dahlen och EP. Jag räknar inte Kivenmäki som ersättare till någon av dessa två utan han är en spelare för 2a kedjan.

Detta ovan krävs enligt mig om vi ska ha chansen att nå topp 6 som är det uttalade målet enligt Nubben på mötet nyss.

SKRIDSKOSKENAN: Jävlar vad alla är negativ här inne utan att någon vet ett jävla skit. Tror ni att Nubben ska dra ihop de bästa spelarna i hela världen till ett lag?

Andersson: nej ja tror verkligen inte nubben satsar på topp 6 med allsvenska backar o oförändrad centersida.

Smörgåsen :

Allt som allt bör vi ha ca 1 mille över i månaden ja. Så jag menade.

Om vi ska lägga allt vi hade på Dahlen och EP dvs eller snåla. Återstår att se hur de gör.

Montén Python: Oliver Kapanen hade 35p på 51 matcher året innan han kom över och snittade 0.97 hos oss så ja det är inte helt enkelt att slå fast hur övergången blir på en spelare från finska ligan.
Dock var Kapanen ett par år yngre än Otto.

Zäta75: Bara jag som är lite fundersam . Nubben satsar på topp 6 , med hjälp av allsvenska backar och oförändrad centersida ?

Smörgåsen :

Håller med om att det bör se ut som följer:

Genborg - NY - NY
Wedin - Lander - Otto

Freij - NY
Hardegård - Barkemo/Sundin

1 1a center in istället för EP. En ersättare för Dahlen en riktig sniper. Samt en ny 1a back.

Detta har vi råd med enligt tidigare uträkningar.

jk: Jag hoppas dom går dit iaf. Kommer behövas.

Sen tänker jag att om minst en spelare väljer att lämna så frigör det en back också. Men ja, nu sitter man ju mest och killgissar om allt. Får se vad nubben och company trollar fram.

Montén Python: rattie kom väll från en högst medioker säsong i liiga ;-) det är en riktig rysk roulette vad man får från den där ligan

Smörgåsen : ja skulle vara nöjd med det. men kräver ju fortfarande att många existerande spelare inte är sämst/tar kliv. vilket ja absolut tror kan ske, men det blir en lurig säsongs start i vilket fall.

Smörgåsen : Ja vetefan, tycker det snackas en del om att vi kan ta in 2x 300k spelare och en spetsback.

Genborg pengarna lär ju knappast gå till lönebudgeten.

Smörgåsen : Fortier går fetbort för mig iaf*

Smörgåsen : Jo det är väl rätt talande. Blichfeld är 2:a i poängliga toppen.

I SHL var han mer av en utfyllnads spelare.

Men svårt att sia om, vissa kan ju överföra spelet från Liga till SHL.

Dastous är väl ett exempel.

jk: Sen tjänar Dahlén 30+ till, en färre tränare (oklart om det går till spelarbudgeten) och en miljon för Genborg. Det ska väl också läggas till i ekvationen?

NotAChipmunk: I villket fall "spar" nog klubben att gå ut med en spelare som typ kommer från den högre hyllan, "av rent taktiska skäl".

jk: ingen säger väl att vi har en miljon kvar att handla för om man räknar bort dom som anses klara i media?

Om Dahlén ska ersättas med två spelare, kan Otto vara den lite sämre av de två då?

DenRöda: Finska ligan är lurig. Vilmos Gallo har väl haft en hyfsad poängskörd i finska ligan. I SHL färgar han inte alls på det sättet. Tror vi får vara riktigt försiktiga med att ta spelare därifrån. Fortier går detonera för mig iaf.

SKRIDSKOSKENAN: Den siffran återupprepas men stämmer ju liksom inte. Jag räknade på det förra gången och pekar snarare på att vi i bästa fall har 700k kvar att röra oss med nu med Otto, räknar man att alla löner är i det högre spannet så ligger vi strax under 600k att röra oss med.

Dahlen - 300k
EP - 300k
Juel 100k
Nässén 175k
Pilö 150k
Boyce 45k

Dichow 120-150k (idag 95 - 119.999 enl. Expressen)
Barkemo 60-70ish?
Hallquisth 40-50ish?

Otto - 150-220k

Jag skulle gissa på typ 600k kvar att spendera. 300k för Dalles ersättare, 200-250k för en Otto-liknande värvning och sedan han junisen man ville ha från Örebro typ.

SKRIDSKOSKENAN: Ja då får man vara hyfsat nöjd, plus minst en spelare som lämnar, då bör vi verkligen ha råd att plocka in det du nämner.

Smörgåsen : inte som första.
otto i andra. en center o en vinge in i första.

en stor tung back helst till den rabatterade summan av max ca 150k/mån. offensiva backar får vi hoppas på barkemo, freij o harde.

Helt ärligt. Varför inte värva hela SaiPas förstakedja med Nikkanen och Fortier utöver Kivenmäki. Dom verkar ha extremt bra kemi och jävligt kul ute på isen.

Mustard Tiger: Är väl sjävklart att finnen ej är tänkt till en andra. Där har vi fullt redan

SKRIDSKOSKENAN: Räknar du med Otto som ett av namnen till 1:a kedjan eller tänker du utöver honom? Bara nyfiken.

Sanyet: En sån som Levtchi känns snarlik, hade samma poäng året innan han kom över men då hållit hög och högre poäng flera år i rad samt fått testa på NHL. Han gjorde förvisso 35 på 39 första året men i år har han gjort 18 på 49. Hoppas jag har fel och man ska inte döma innan man vet hur hela truppen ser ut, men känns sådär spontant. Blir gärna motbevisad dock!

Smörgåsen : ah, ok.

ja vill verkligen ha in en stabil jävla back med så ja kommer nöja mig med ifall vi får in 2 riktigt bra namn till en 1:a kedja o att vi får hoppas på att resterande spelare tar kliv samt att gath har ett spel sätt som plockar ut mer individuellt.

för de 3 värvningarna hamnar rimligtvis inte under 700k/mån

SKRIDSKOSKENAN: tror inte att han menar att vi har en mille kvar utöver dom du nämnde utan allt som allt

Andersson: så jävla skönt att inte Kalmar är en kandidat längre!

Dom jävla resorna ner till den avkroken och den hallen hade varit sjukt sega!

Men kul jävla uppstickarlag med lyckade värvningar och bra ledning!

Går proppen ur Kalmar nu eller kommer dom klara en säsong till i toppen av HA?

Kul att se vilket lag som ploppar upp i SHL!
Det värsta som kan hända är att m0d0 snubblar upp och det finns ju fördelar med det med.

Burkölen mot BIK i final med Burkölen som vinnare med Barkemo till oss efteråt känns mest lockande just nu.

Zäta75: en mille?
dahlen+ep bör väl vara strax under 600.
nässén+pilö runt 300
erixons lön har vi väl med största sannolikhet redan använt
boyce ungf 50?
juel vs dichow ryktas snarlik men ett litet minus då juel va väldigt billig

ny finne, barkemo o hallquisth lär väl förhoppningsvis vara strax under 300.

tror inte vi har någon mille kvar nu. tror som sagt att vi ska vara glad om vi får in två från högsta hylla till en 1:a kedja.
men blir såklart glad om ja har fel.

Magkänslan säger att Otto kommer vara en dyr flopp. Hoppas jag har fel. Hade hellre värvat en från AHL som producerat under en längre tid och har hårdheten.

Andersson: Det blir trevligt även fast jag gärna sett Löven-Modo. Kanske i finalen?

JanneH: Värvningen MÅSTE VARA RIGTIGT VASS helst en elr flera transatlanter STORA O ELAKA så jag o Modano blir nöjda!!!🤣🤣😎🇱🇸🇱🇸🇱🇸

JanneH: Fortfarande två spelare som skulle in istället för Dahlén? Om vi utgår från vad Nubben sagt, så då ska det in en till i 2:a kedjan, för Liam Danielsson kan omöjligt vara tänkt så högt upp i laget

Nåt annat en stund
Burkölen - Kringlorna
BIK - Alfredshem

4 starka SHL-kandidater, kan de bli mer spännande?

3011347 · »