1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604380 inlägg · 6212 ämnen
« · 2392351 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
palleparling: Yes han blev presenterad alldeles nyss, 2 år är kontraktet på

Sputnik: Lyytinen klar! 2 säsonger verkar vara Kapanens recept..

Zäta75: Ja alltså Pääjärvi är ju inget att hänga upp sig på. Det är bara en bonus om han håller sig hel och bidrar med ett hårt arbete. Annars har vi en bra forwardsuppsättning som det är redan.

Det man är orolig över är ju om man lagt onödiga pengar på just Pääjärvi som kunde gått till spetsback istället.
Hoppas att lyytinen bara är breddbacken vi sökt efter sen säsongstart. För topp 4 back måste in.

palleparling: Lyytinen kommer nog presenteras ikväll.

Edit: Han presenterades när jag väl skrev detta.

{297}: Pääjärvi har jag en känsla kommer att lyckas i Timrå. Om Wedin går poänglös 5-6 matcher kan det väl inte gå så mycket sämre för Pääjärvi? Vi får se. Jag tror på Timrå IK och alla våra spelare!

Forza!

{297}: Angående Pääjärvi. Hur många bra spelare hade han runt sig i Malmö förra säsongen? Söderberg, Händemark eller Bouma kanske? Nää. Jag må vara färgad i detta men Dahlén, Lander, Wedin, Hanzl och Pettersson är bättre enligt mig. Pääjärvi kan passa som handen i handsken med Hanzl och Wedin.

Har inte varit inne här på ett tag nu, så kanske redan nån som skrivit detta. Men Lyytinen som ryktas på väg in, har börjat följa klubben på Instagram. Allt tyder väl på att han är klar tänker jag

DenRöda: håller med om spelsystemet. Där är naturligtvis kapanen och ante helt i samförstånd. LaLeggia hade en uppsida i offensiven men en nackdel i defensiven. Han kunde avgöra en match igenom att kliva in från blå och sätta en puck under ribban men han avgjorde också matcher genom pucktapp på offensiv blå och vekheten i kampen framför egen kasse. Han var en spännande back men sannolikt inte den spelartypen som Timrå IK idag vill binda upp 250.000 kr/mån på, ”stabilitet” har inte direkt varit vårt ledord sedan vi gick upp i SHL sist. Vad vi sen ska med Pääjärvi till, det är en helt annan fråga. Här måste man helt enkelt tro att vi kan få ut mycket mer ur honom än vad Malmö fick och när man lyssnar på kapanen så ska han ha en roll ungefär som den Hartmann fått men ej lyckats leva upp till ännu denna säsong. Vem får kliva åt sidan?

Jacob Stenqvist är en bättre back! Förläng med honom.

Zäta75: man kan säga mycket om Kapanen men någon panik har han aldrig!;)

TiKTenkrat: Säger bara ”Daniel Corso”. Där hade vi en härlig lirare med bra målsinne…sen hade han inte alla hästarna i stallet…grälade öppet med tränarna…kastade handskarna och pucklade på juniorer i motståndarlaget…slöade alltid i hemjobbet. Sen fick han sparken.

Säger inte att LaLeggia misskött sig som Corso gjorde men börjar det brista i det sociala och man missköter träningen så har inte en klubb som Timrå råd att ha den här typen av spelare på läktaren. HV71 däremot, dom kan väl köpa vad dom vill, fullt logiskt att dom tar en chans på LL.

TiKTenkrat: Vill du att en spelare som inte anammar spelsättet ska vara kvar? Han gjorde 2 mål mot HV och 3 vad äre, andrahands-assist? Han har varit blek i år.

TiKTenkrat: Från ST: "Det är ingen panik.

Kommer ni försöka få in mer spets då, eller är det mer bredd som gäller?

– Det kan vara vad som helst. Det kan vara något för framtiden också, som vi tänker kan vara här ett par år. Men det är ingen panik.

Inför torsdagens match mot Luleå har Timrå, efter LaLeggias uttåg, bara sex backar i A-lagstruppen. Däribland Noel Edfeldt som hittills bara snittat 2,55 minuters speltid per match hittills.

Men någon stress över det känner inte sportchefen.

– Vi har även juniorbackar som kan spela om det behövs i en eller två matcher. Vi vill absolut vara ett bra SHL-lag, och därför gör vi också förändringar. Men det handlar också om var vi vill vara i framtiden.

Inte nog med att det rör sig på backsidan så bekräftade också Timrå på tisdagsförmiddagen att Magnus Pääjärvi återvänder till klubben efter tolv säsonger ute i världen.

Han har skrivit på för den här säsongen och nästa, men kommer senast från en tung säsong med Malmö Redhawks i SHL där han endast spelade 17 matcher på grund av skadeproblem.

Men någon oro över det känner inte Kapanen.

– Han är frisk nu. Han har vilat länge och de problem han haft är inte problem längre. Han har varit här tidigare och vill verkligen spela här, så jag tror det kommer bli jättebra."

Olli Hahl: Alltså fy f*********n hur kunde detta ske?! Håller alla med Kapanen om att värva en back som inte platsar i finska ligan och göra oss av med en back som vi vet fungerat väldigt bra. Förra året tog vi in en toppback från Liiga, Oliver Bohm och i år tog vi in en ännu större toppback i form av Eronen från Liiga. Nu är inte jag någon finlandhatare men det verkar som den ligan inte riktigt håller måttet. HV knyter direkt upp Laleggia på 3-årskontrakt och jag sr hur Röglesupportar grämer sig över att ha missat chansen på att signa honom.

Hitills kanske jag låter negativ men då har jag inte ens nämnt Pääjärvi. VAD HÄNDER?!?! Förra året när vi var i kris och han var kontraktslös var vi många (inklusive mig) som lockades av att få in honom i hopp och tro om att han var som på 10-talet. Det var helt fel, Pääjärvi ville såklart till Malmö och där visade det sig att han inte alls höll för SHL och fick således inget nytt kontrakt. Vad hände då? Jo han får såklart komma till Timrå, på ett Try-out tänker ni? Nej ge han två år direkt!! Ska han behöva flytta hit upp till anrahands-valet Timrå så måste han ju minst få två år direkt.

Jag är mållös och blir mer upprörd bara jag slår på hjärnan som går på högvarv just nu. Kapanen vill sätta prägel på laget men nu står mycket på spel känner jag och saknar Nubben...

Geggan skriver alltså kontrakt med HV till 2025, månadslön okänd. Han säger att han ville förlänga med Timrå. Kapanen kanske inte ville skriva ett långtidskontrakt med honom, om nu summorna som florerar här så kan jag förstå honom! Geggan var bra, men någon Pudas är han inte!

thorwald: Ja istället för att satsa på en lovande yngling som OJ (som är skitbillig)
så går man och värvar en före detting som garanterat kostar mer än OJ.

Varför??? Obegripligt!!!
Tror de att han ska vara i Edmonton Oilers form eller?

Joonas Lyytinen börjat följa Timrå på insta. Seriöst :D

Då det är på tok för lite konspirationsteorier här så slänger jag in en till:

- Nubben blev sur när alla läktarproffs hackade på honom förra säsongen. Han viskade i LL:öra att han ville ha honom till HV när han flyttade dit.

En djävulsk plan tog form.

LL drog ner på träningen, blev lite mer uppkäftig mot tränaren, fintade några gånger på blå, drällde med pucken i ett lag där redan Nubben listigt nog skapat en aningen för tung avdelning framåt. Plötslig blev LL typ en aningen felande länk.

Kapanen och Ante kliade sig i kalufsen. Vi behöver balansera upp med ett stabilare tvåvägsförsvar…

Kostsamma LL är ett bekymmer trots sina styrkor.

Då dyker Nubben upp och kan tänka sig ta över LL och hans lön.

LL fräser till i media om att han fått sparken för att skapa lite heta diskussioner på HS och i olika forum.

Nubben myser till:

- Där har ni era jäkla läktarproffs! Nu har ni ett köttben att bjäfsa om:)

Men han vet givetvis att Timrå får en bättre balans på laget, han älskar givetvis tallarna längst in hjärtat. LL gör större nytta i HV.

Men han glömmer aldrig de bittraste supportrarna som fick honom att lämna över stafettpinnen.

Där har ni något att bita i runt domustrappan;)

Sputnik: Blocket.se för spelare är tunn. Vad jag vet så var inte Lyytinen på marknaden riktigt. Han verkar vara handplockad av Kapanen.

Erik177776: Nästa säsong då? I och med Pääjärvis kontrakt som sträcker sig över nästa säsong så ökar ju inte Olivers chanser till att spela till sig en plats högre upp i laget. För tanken är väl att man vill väcka liv i MPS och spela honom i topp 6. Den här juniorsatsningen får vi väl vänta med i några år till då.

Var Pääjärvi så pass viktig att få in så att man prioriterar bort backsidan?

{297}: man kanske vill låta oliver utvecklas i hockeyallsvenskan och kapanen kanske tycker att han inte är redo för shl

Det här var en dag som jag hittills aldrig varit med om som Timråit.
En dag som jag inte vet hur jag ska förhålla mig till eftersom vi aldrig upplevt nåt liknande i Timrå.
Vi får hoppas att det slår väl ut. Det är väl det enda jag kan säga i mitt förvånade sinnestillstånd. 🤪

Olle Liss: Ok, då är nog marknaden väldigt tunn och en spetsback i snar framtid kan vi nog fetglömma.

Dubbeld: Om du menar att jag skrev att dem inte knycker honom var det jag. För dem knycker honom inte utan det är vårt val att skicka honom.

{297}: Corsi har inget med PP att göra

bar mofftak: med tanke på hur detta har gått till tycker jag man kan utgå från att Timrå inte behöver betala LaLeggia någon lön framöver.

Olle Liss: Då får vi hoppas att det blev lite budgivning så att vi inte tvingas fortsätta betala en så stor del av hans lön.

Enligt sportbladet var både Rögle och Skellefteå intresserade av LaLeggia. Grattis HV får man väl säga då. Hoppas ni kan hitta något bra också som kan passa er bättre.

Dubbeld: HV får en stjärnback grattis kanske vi får nåt istället? Ytterst ovanligt att man går från en konkurent på så hög nivå

{8760}:
"Förväntar mig en lite av en breddvärvning, strået vassare än alvarez."

Som Álvarez fast från skåne. Eller vänta nu. Hur som haver, MPS framför mål i den PP-formation som har mindre mängd istid känns rimligt.

thorwald: Håller med dig, får han inte mer än 7-8 minuter i Löven så har det varit bättre han är kvar hos oss. Får han däremot spela runt 15 minuter så är det annat. Felet är väl att han egentligen skulle spela mer senior ifjol och året före då hade han varit mer mogen nu

Dubbeld: inte hela sanningen.. vill inte gå in på det

Rätt oväntat va? vem var det som sa att han inte skulle gå till HV?

kontrakt till 2025
Uppladdat:

500x0-screenshot-2022-10-19-140215.png

Villervalla: apropå OJ, är det bara jag eller har man inte visat lite kort tålamod med honom? Hans första a-lagssäsong och när han väl gör bra saker på isen som t.ex stolpskottet mot SKE, ja då är han redan på förhand utlånad. Hade önskat man gett honom lite mer tid än 5 min per match i några matcher.

Verkar inte få så mycket tid i Björklöven nu heller.

Dr.Krykov: är det bara 5 mot 5 de där 38 poängen? Jag har för mig att +/- statistiken gäller bara 5 mot 5 nämligen. Så om de där 38 poängen är både 5 mot 5 samt även PP så blir förhållandet mellan -28 i +/- och 38 poäng mer rimligt... även om det inte är bra

{8179}: Nu blir Modano arg ... back på 79 kg

Andersson: No shit.. ;)

Lyytinen är klar enligt a-bladet .....

Zäta75: Sant man får ha tålamod. Jag blir gärna överraskand om denna förändring leder till något bättre. LaLeggia är ju inte oersättlig på något sätt men gäller att det vi får in håller kvalitet och det är egentligen den stora frågan just nu, men även hur man tänkt på forwardssidan som någon var inne på.

{297}: Nej, jag tror ingen frw är på väg ut men jag tror att man vill att OJ ska få en stabil seniorsäsong utan att hoppa hit och dit och få mer speltid.

Läktarproffset: Samma här. Kapanen rules! Vi kan få mycket mer bang for the bucks med mer hårt jobbande spelare än LaLeggia. Går inte att ha kvar om det stämmer att han är lat på träningar etc.

Många verkar ogilla detta. Men det görs för Timrå IKs bästa kom ihåg det.

Positivt att vi har en sportchef som faktiskt visar handlingskraft. Vi gick nästan under förra året pågrund av sena beslut. Anser kapanen att det bästa för Timrå är att sparka Laleggia så står jag bakom det fullt ut.

Villervalla: Läser snabbt på jobbet och det står ju att de mest troligt kommer att ta in en back till. När är en annan femma.

Labban: Vems fel det är att LL inte fått ut så mycket av offensiven, det spekulerar jag inte i men jag kan förstå om man tycker att man inte får tillräckligt med ”bang for the bucks” på LL.

sen en fråga som ingen ställt än (eller tyckt vara aktuell att ställa) är: Betyder intåget av Pääjärvi att vi har nån forward som är på väg ut?

"Är det några fler backar än så på väg in?

– Nej, vi tar allt eftersom när vi ser var vi landar ekonomiskt efter detta. Men jag tror att det finns möjlighet att agera för oss även längre fram."

Med andra ord vet vi inte hur mycket vi får betala för att bryta med Laleggia än...

Zäta75: Hur är din läsförståelse? Står det så i klippet jag la ut, det står om eventuell förstärkning längre fram om ekonomin tillåter.

Labban: Ni kan sluta spekulera, nedan är orsaken till varför han får gå:

Han har inte visat engagemang på träningar, och även varit otränad sedan han kom till Sverige efter sommaren hemma i Kanada. Dessa saker mot det faktum att han tjänar 250.000 i månaden (ungefär) så har detta beslut tagits.

Dubbeld: "Så det här är inte någon panikåtgärd för ekonomin?

– Nej, nej. Men som jag sagt tidigare så måste någon lämna om vi ska kunna förstärka laget. Vi kan inte bara köpa och köpa, utan jag måste följa vår budget och ta beslut därefter. Ibland kanske det inte är vad fansen vill, men det är Timrå som gäller för mig och jag gör det som är bäst för klubben."

Det låter bra. De vill stärka laget och en tvåvägsback kommer att komma framöver. Jag tror på detta och att Timrå bli starkare

"Joey LaLeggia har haft mest speltid av alla i laget och leder backarnas interna poängliga. Offensivt lär hans lucka därmed bli svår att fylla."

Nej, det gör Stenqvist, kan väl inte vara så svårt att kolla upp.

Känslan man får är ju att Ante inte alls var med på det här beslutet öht. Iaf den känslan jag får när jag läser artikeln.

Kimmo Kapanen är tydlig med hur han ser på situationen.

– Han har inte fått sparken, men jag har pratat mycket med agenten om hur vi ser på framtiden och allt. Det är bara LaLeggia och hans agent som vet vad som kommer hända för honom i framtiden.

Vad har din förklaring varit till att han inte får vara kvar i Timrå IK?

– Det är tre saker som vi hela tiden funderar över. Ekonomin, det sportsliga spelmässigt, och framtiden. Alla de tre bitarna funderar vi över.

Och därför behövde ni göra er av med honom?

– Ja.

Finns det några andra anledningar till att han får lämna? Har det funnits någon konflikt?

– Nej, nej. Absolut inte. Det är ekonomiska anledningar.

Även spelmässigt vill Kapanen se något annat på backsidan.

– Vi behöver vara bättre överallt. LaLeggia är absolut väldigt duktig, framför allt offensivt. Han producerar, men vi behöver kanske också lite andra saker.

– Vi behöver en stabil tvåvägsback och någon som är skicklig och kan spela power play och producera där.

Så det här är inte någon panikåtgärd för ekonomin?

– Nej, nej. Men som jag sagt tidigare så måste någon lämna om vi ska kunna förstärka laget. Vi kan inte bara köpa och köpa, utan jag måste följa vår budget och ta beslut därefter. Ibland kanske det inte är vad fansen vill, men det är Timrå som gäller för mig och jag gör det som är bäst för klubben.

« · 2392351 · »