1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602132 inlägg · 6213 ämnen

GO TIMRÅ GO

Sv: GO TIMRÅ GO
andyo: Om GIF klarar ett kontrakt i bottenstrid har jag grym puls likväl som jag har det om Timrå gör det.

RocknRolf2: men fotboll ä´la änna tråkigt...ofta blir det 0-0 0-1 1-0 o resten.. bara 90 m spring fram o tillbaka...

htikare: Det där låter som nattens resultat från NHL...

ståpäls: Ja det kan Du ha rätt i periodmässigt.. o hockeymatcher slutar ibland också 0-0 efter tre per.. men det händer så mycket mer per tidsenhet..men det är ju tycke o smak. Kan bero på att jag sett ett antal riktigt tråkiga Gif-matcher o blivit för frusen o påverkad av det.

Jag känner mig jävligt trött, som vanligt sent en kväll som denna. Men jag skulle gärna vilja bidra med ett inlägg i fotboll vs hockey-debatten - utan att skriva det själv denna gång. De flesta här vet redan exakt var jag står och därför nöjer jag mig nu med att kidnappa ett inlägg på patronforumet som är författat av min vän Ian (detta utan snubbens vetskap). Hur som helst skulle följande rader lika gärna kunna ha varit skrivna av DJ själv:

"Om du menar de utvecklingsstörda i Sundsvall-Timrå-regionen är detta inte så konstigt (jag är ganska allvarlig). Timrå är bästa hockeylaget och hockey är betydligt enklare att förstå och uppskatta än t ex fotboll. Många i övrigt sportointresserade kvinnor och män brukar kunna tänka sig att se hockey i alla fall. Det krävs inga förkunskaper eller något större intresse. Det tacklas och ramlas och slåss så det är underhållande oavsett om man begriper något eller inte.

Inomhushallar bidrar också med god stämning och behagligt klimat för åskådarna.

Jämför man med litteratur så är fotboll Dostojevskij och hockey Pellefant.

Det hindrar inte att jag kan uppskatta en god hockeymatch ibland..."

Tack för ordet, Ian...

DJ Hemp: Inte alls för att nedvärdera ishockey men man skulle kunna likna detta med utvecklingsstörda människors förkärlek till dansband också. Att det är lite enklare etc.

DJ Hemp: Ha, ha, ha... Själv såg jag av misstag BP-Norrköping på TV härförleden och det var då mer Pingu än Dostojevskij..!

Inte alls för att nedvärdera utvecklingsstörda men man skulle kunna likna detta med ishockeymänniskors förkärlek till dansband också. Att det är lite enklare etc.

orion: Men är det inte lite så då? Finns det inte en sanning någonstans?

DJ Hemp: Ja du, Hemp!
Om man jämför med litteratur så skulle man kunna vända på saken och säga att: Timrå IK är Hemmingway och Gif Sundsvall är Åsa-Nisse (på sin höjd).

Knylan: Diskussionen om andelen utvecklingsstörda på hockey respektive fotboll är möjligen lite intressant. En eloge till den som kör en avhandling i det ämnet.
Hursom, det blir lätt lite Samhall över diskussionerna just om fotbollens komplicerade natur. 'Fan, det där jäääla offsajdregeln asså, jag lär mig aldrig hur den funkar', liksom. För det är väl bara den, regelmässigt, som överhuvudtaget kan ta mer än fem sekunder för den oinvigde att sätta sig in i? (Jämför med hockeyn där domare/spelare/tränare aldrig ens under en livstid blir fullärda)

Men det är klart. Sen tar det möjligen ett antal år att lära sig att förstå liknelsen mellan 'gröna fältets schack' och ett antal jönsar som snubblar runt på Ruddalen och sprider bollar på läktaren.

"Fotboll Dostojevski och hockey Pellefant" är väl ytterligare bevis på fotbollsnissarnas behov av att lägga en ton av bajsnödighet över sin sport. Det är väl just det - behovet av att se sin sport som en kulturyttring - som blir så väldigt roligt. Återigen, dessa svartklädda, tungsinta män som sitter på Vångavallen med ett tummat exemplar av Bruno K Öjers Tyngsta i rockfickan, kliandes sig i skägget. Bollen...bollen...alla vill vi...något mer...

Ex-tikare lägger spaden på hyllan...

ståpäls: Och Fredrik Eriksson som diskuterades härinne i våras får går från Malmö efter trolig konflikt med tränare Bergström. Kanske ännu en spelare att ta hit och förädla ytterliggare?

Bragd-Birger: Precis - "det gröna fältets schack" - hur kul är det att titta på schack egentligen?
Nästan lika kul som att läsa Dostojevskij, förmodligen...

Kevin O Shea:

Vem fan har snackat om kul!? Jämförelsen avser ju att belysa att det inte krävs särskilt mycket förkunskaper för att kunna uppskatta ishockey. Många som egentligen inte är särskilt intresserade av sport väljer därför att kolla på hockey istället för att gå och se fotboll, som kräver så mycket mer av åskådaren för att kunna uppskattas. På samma sätt föredrar säkert mindre läskunniga den underhållande Pellefant framför den mer tungrodda Dostojevskij...

DJ Hemp: Aha. Där har vi förklaringen till bilden på länken - dom hade ju ingen läslampa.

DJ Hemp: Det är för mig mycket imponerande att så många verkligen engagerar sig i den inhemska fotbollen här i landet. Jag menar, kvaliteten är ju rent ut sagt mycket låg med en hel del portion av tråkighet. Imponerande som sagt. För det kan ju inte vara för själva kvaliteten under matcherna precis. Det som är mest oroande är väl att Allsvenskan och neråt blir sämre för varje säsong som går. Men det är väl som vissa här antyder. Det är väl inte sexigt nog att spela i Allsvenskan. Det är fint väder i Schweiz.

Lycka till ikväll förresten! Klä dig varmt och ta nåt starkt.

DJ Hemp: Alldeles riktig tolkning. Inser att Pellefant är väl provocerande, kunde valt kioskdeckare istället. Mozart-Flamingokvintetten....typ.

Håller på TIK och gillar hockey. No harm intended...Bara en teori om varför mindre bemedlade och annars icke sportintresserade föredrar hockey framför fotboll.

Sen finns det hockeynördar som kan allt, precis som det finns fotbollsnördar.

Ian: Välkommen till forumet herr Patronordförande. ;)

ståpäls: Tackar, har varit reggad i flera år men har fullt upp med det egna forumet. Läser dock HS regelbundet.

Har en "hemlig" last i att Jonte H är en stor idol!!

wap.hockeysnack.com
Fast det vore kul att veta vilka förkunskaper som egentligen krävs för att kunna uppskatta en fotbollsmatch.

JD: Ja det där undrar jag också, i det tempo som allsvenskan spelas så borde det i alla fall inte vara nått större problem att hinna uppfatta vad som händer på plan, så det måste förmodligen vara nått annat som gör det så svårt

DJ Hemp:

Nu har du hållit på o härjat på HS i flera veckor(känns det som) o total sågat hockeyn. Med att fotbollen är så mycket bättre.

Jag har inget i mot fotboll, när den spelas på hög nivå (landslag, premier leauge, spanska ligan mm ) Men jämför för f-n inte topphockey med den korpfotboll giffarna för tillfället spelar. Som om det skulle vara svårt att förstå sig på fotboll, skrattretande...

Om man vill jämföra kan man säga att TIK är som Valencia i spanska ligan, medans giffarna är, ja som giffare i korpen(superettan).

Kom tillbaka när Giffarna spelar i UEFA-cupen eller något.

Talangscouten: Valencia är nog att ta i, Ajax är nog närmare sanningen.

Ian: Om fotboll är litteratur är en allsvensk match Carolina Gynnings självbiografi.

Bragd-Birger: ...och Giffarna - Åtvidaberg är 'Max nalle'.

DJ Hemp: Aha!
Det är därför som endast 1700 åskådare begriper att dom skall gå och titta på Giffarna-Falkenberg - för att det är så jävla svårt att begripa spelet, att det inte är någon idé att gå dit?
Jag tror inte att regelverket är något mindre knepigt i hockeyn, är inom fotbollen.
Det är väl snarare så, att det finns fler regler till ishockeyn?

Däremot lockas väl "marginalåskådaren" av att det händer så mycket mer på en hockeyrink än en fotbollsplan, oavsett om man begriper spelet eller inte...

dr-nix:

Nja, spanska ligan brukar ju räknas som en av dom bästa ligorna i världen, o det gör ju Elitserien också... :-)

Men just nu skulle jag vilja jämföra oss med Chelsea!

Talangscouten: jo men där finns NHL, ES ligger i "divisionen" under..

"3) Kent Norberg (ny)
Alla som gillar hockey borde
skicka tack-kort till sportchefen
i Timrå. För förstakedjan han
fixat ihop, för laget han byggt
upp och för underhållningen
Sveriges bästa hockeylag bjuder på."

Wow, vilka härliga rader :)

Kerstin_k: Vilken jäkla kult-bild det grävt fram ur arkivet då i dagens pappersupplaga utav Expressen. Nubben med hår på skallen utanför Timrå Isstadion nittonhundranittiofem....wow!

Kevin O Shea:

"Jag tror inte att regelverket är något mindre knepigt i hockeyn, är inom fotbollen.
Det är väl snarare så, att det finns fler regler till ishockeyn?"

Vem har pratat om regler??

"Däremot lockas väl "marginalåskådaren" av att det händer så mycket mer på en hockeyrink än en fotbollsplan, oavsett om man begriper spelet eller inte..."

Se där nu förstår du precis vad jag menar varken mer eller mindre. Det var bara det jag försökte säga. Är inte ute efter någon fotboll vs hockey eller TIK vs GIF tävling. Vi skulle nog vinna varsinn som läget är just nu.

Ändå läge för lite ödmjukhet för oss som håller på TIK. Det var inte länge sedan det var hårda matcher mot Leijonström och CRIF. Som Giffare vet man hur fort det svänger, ifjol slog vi MFF och Elfsborg och i år......Det borde en sann TIK:are förstå också.

Ian: Finns ingen plats i världen där minnet av CRIF och Husum hålls så högt som här. Det är aldrig för sent att ge upp!

Koskinens skada värre än befarat. Se länk.

73Sjöbba: Kanske går att snegla på Frölundas bänkade så kallade klassback Tomi Pettinen. Han ska juh vara bra iaf. Dock lär väl lönen vara av den arten också...

Man får väl hoppas på att grabbarna i laget och de runt omkring (ledare, läkare m.fl) fortsätter på den inslagna vägen och inte drabbas utav någon sorts "vivinnerävenomviåkerpåenskridsko"-mentalitet.

Hårt jobb är det som gäller även i fortsättningen, vilket jag hoppas även gäller hos oss supportrar.

Förluster kommer och då gäller det att vi jobbar vidare och stöttar laget, vilket har visat sig vara svårt hos en del.

Jaha kommer man in lagomt till paus men ser ju att grabbarna skött sig och nu äre ju bara att defilera hem segern hehe

Jaha nu gäller det att knyta igen säcken

håll i detta nurå

bucken:
Hoppas att Kenta peppat grapparna i pausen

In med puckjäveln!

Man får ju hjärtattack av kommentatorerna!!!

trodde warg gjorde mål där för nån sekund

rödovithockeydy: Ja man ska väl få tugga på nagelbanden i kväll åsså

Red-line: hehe sant det ;)

OJOJOJ viktig 6 poängs match det här håll i hop nurå grisa måla

Härligt Backlund!

Vilken målvakt vi verkar ha

bucken: Japp, hoppas att försvaret hjälper honom matchen igenom.

Kämpa nu Timrå!

ajajaj, utvisning nu

KÄMPA TIMRÅ!

« · 765566 · »