1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606351 inlägg · 6214 ämnen
2996827 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Om Karlin kan få Bernhardt att se ut som en stjärnback. Hur fin kommer Freij se ut då?

Sv: Silly Season 2026-27
Knylan: Jo förvisso känns ordet "matchcoach" lite luddigt mellanåt.

Helst ser man väl att vi får in en tränare som kan sätta ett bra "grundspel", där vi kan maximera korten vi har på handen.

För visserligen har inte TS gjort bort sig på nått sätt. Men framåtlutad hockey är inget jag kommer att tänka på när man summerar denna säsong.
Något jag gärna ser att vi implementerar lite mer, det i balans med att fortsatt inte tumma på defensiven.

Smörgåsen : Karlin är en som man vill öla med på en camping. Om det håller för Timrå vette fan. Men skön är han.

Joslan00: Karlin kunde inte sätta en defensiv i SHL. Vad är hans styrkor egentligen? Vad för hockey står han för?

Frågade min AI-polare om den fick gissa, vem tror du tar över tränarjobbet i Timrå IK.
Fick ett tydligt svar:
1. Mathias Karlin
Mest logiskt val. Exakt den typ av tränare som Nubben ofta gillar. Relativt ung, tydlig spelidé och utvecklingsfokus. Spelar modern och ganska offensiv hockey. Bra på att jobba med mindre budgetlag.
2. Henrik Stridh.
3. Intern lösning/assisterande. Nubben har gjort sådant förut.

Andra kandidater var: Johan Hedberg, Fredrik Hallberg och Robert Ohlsson.

AI:s nummer 3 lär ju inte vara aktuell då Nubben gått ut och sagt att de ska inhämta referenser.

Vid utländska tränare fick jag följande svar:
1. Cam Abbott
2. Jussi Ahokas (bra med yngre spelare)
3. Tomi Lämsä
4. Ville Peltonen
5. Dan Tangnes
6. Jalonen (väldigt orimlig chans dock då det är en av Europas mest meriterande tränare...).

The great one: Ju mer jag tänker på det så låter ju Nubbens hyllning till Karlunden som en sån där falsk grej man säger när man dumpar nån. Typ: "alltså du är ju jättesnygg men nu är jag mer intresserad av storbröstade tjejer"

Det känns ju mindre bra med att de två senaste tränarna vill lämna Timrå så fort som möjligt. Både Olli och Samuelsson kom in med energi och en vilja för att sedan bli mellanmjölk i sitt coachande för att sedan meddela att de vill inte fortsätta utan flytta härifrån. Jag har en känsla att det är svårt att flytta till Sundsvall/Timrå och trivas här, speciellt om du är tränare.
Eller så är det något inom Timrås organisation som metodiskt släcker ner energin och entusiasmen som de kommer med. Det kan också utgöra en anledning.
Just nu känns Timrå IK som Sveriges mögligaste lag i SHL.

Okej det blir inte Karlunden. Möjligtvis som assisterande.
Det är en matchcoach. Vilka har vi som är det och är lediga?

Tom Topp: Glöm inte Montén och Perra Jonsson

Cobbel: När, förutom med OJ blev man glatt överraskad med Timrås val av tränare,
Perra, Challe, Montén eller Freddan?

Det är upplagt för stesolid och starksprit efter att den här "bomben" släpps.

Montén Python: När Karlin skördade framgångar i Västervik så rådde det någon form av konsensus här att han var en riktigt skarp matchcoach i alla fall. Det var myten runt honom. Samt då att Freddan givetvis var en usel sådan som basade över ett självspelande piano och bara rullade på fyra kedjor.

Karlin såg lika dåsig ut på bänken då som han gjort i Modo, så jag vet inte hur mycket man ska väga in i det där begreppet ”matchcoach”. En väsentlig del av den sammanlagda arbetsbeskrivningen för en hockeytränare är just att hantera matcher, sen finns det ju väldigt mycket annat som spelar in. Med tanke på hur många olika konstellationer vi mönstrar under en match så tyder ju det på att våra ledare är väldigt aktiva, men vi vinner för sällan ändå. Jag vill minnas att Jokinen kom hit med ett gott rykte som matchcoach också och ändå vände vi knappt en match på hela säsongen.

X-Län: ännu bättre! Det finns fler än Karlin! Hoppet lever! 😃

Tom Topp: eller Jeremy Colliton

Men det är ingen som nämner Ulf Dahlen! 😉

RYGG HANS: Roger Rönnberg, han manövrerade ut Jokinen ganska enkelt ifjol! Tyvärr upptagen. Sedan så har vi Conny Evensson, men han är väl pensionär. Förutom dom två så vette faan.

Ses vi på bortastå i morgon?

Och om nån ska på FBK-TIK ÖRE-TIK och åker från Göteborg säg gärna till om det finns plats över! :)

The great one: Äh, skit i resultatet på isen, en ledare är en ledare!

Man blir ju lite fundersam varför nubben måste gå ut och hylla Karlunden i ST. Han har EN säsong i Almtuna innan och nu har han lyckats sätta Sveriges sämsta BP i laget som han är ansvarig för. Men enligt Nubben är det ledarskapet som är det viktigaste.

”– Han har gjort ett jättebra jobb, jättebra intryck, jättebra på alla sätt och vis. Han har ledarskap. Att vara tränare i dag är mer att vara ledare än instruktör. Han har gjort ett bra jobb med ledarskap inom sitt bankjobb och det förstår jag. Han har gett ett jäkligt bra intryck”

Cobbel: Du menar Filander då eller?

Andersson: Ja Tangnes kanske. Annars minns väl alla när Blomman i AIK (nu i HV) skulle matchcoacha i HA slutspelet: "play dirty"

Andersson: Ny tränare lär inte komma ut innan säsongen är slut för Timrå IK.

Jag önskar en aktiv matchcoach och någon som har ett offensivt grundtänk inte defensivt som Tommy Samuellson mfl. Timrå spelar av tradition som bäst när vi forecheckar och vinner pucken högt. Vill ha en Jokinentyp men ingen in your face hockey och ingen mobbning. Däremot en hård coach som vågar ta tuffa beslut och bänka spelare, toppa laget etc.

Någon skrev t.ex "Hur i helvete kan det vara viktigare att stå rätt i position i defensiven än att ta pucken och gå till offensiv eller behålla den inom laget!?" Ja, det är ett bra exempel på varför vi har spelat så dåligt i år. Systemfel och en tränarfråga.

Så vilka tränarnamn kan det då handla om? Jag blir inte förvånad om Karlin är ett av de två namn som är kvar. Stridh kan vi nog utesluta då han lär dra till Schweiz med Bulan. En återkomst för Ante Karlsson lär knappast ske. Någon annan tidigare tränare i TImrå tror jag inte på förutom möjligen Challe Berglund. Skulle nog helst se honom som ny tränare för Timrå IK av de namnen jag har nämnt. Kommer inte på någon annan passande coach för tillfället som kan vara aktuell. Spännande och superviktigt vem det blir.

Väldigt viktigt att det blir rätt namn som tar över så vi får kontinuitet på tränarsidan inte byta tränare hela tiden som har skett de senaste åren. Det är ingen slump att vi har tagit färre poäng i slutet av säsongerna som en skribent visade idag. När det har kommit ut att tränaren vi har inte ska fortsätta har vi fallit ihop som ett korthus alla ggr det har skett.

Andersson: Jag tänker att det kanske blir ngn som inte har varit i Sverige på ett tag kanske? :D

Ska bli intressant och se hur länge de väntar med att släppa det.

JanneH: Tangnes i Mögle är väl den med minst lall ändå

RYGG HANS: Du hann före mig... jag satt febrilt och försökte lista ut vem av coacherna inom SHL eller HA som ens kan benämnas som matchcoach. I min värld är det bara mer eller mindre variation av fågelholkar med korsade armar.

Cobbel: Nubben har redan svamlat för mycket. Var övertygad om att allt var klart när han ville börja synas igen. Nu framstår det vara amatörmässigt. Snacka drömnamn och skit för att sedan ta någon annan. Ja gud vad uppskattad den ska känna sig.

Andersson: Haha, ändå rätt sjukt om de två namnen skulle råka känna varandra och den ena tackar nej och Nubben då erbjuder tjänsten till den andra.

Då vet man ju att man inte var drömnamnet iaf :D Skön start hos sin nya arbetsgivare.

RYGG HANS: Verkar finnas 2, för nubben har 2 alternativ. Ifall det är ett drömnamn är oklart.

sargad: Ja att dä ä åt helvete helt enkelt 😳😳😳

Montén Python: Finns det ens bra matchcoacher i svensk hockey? Här litas det till grundspel och den struktur som byggts upp över tid. Alla ska med men om det nån gång frångås så är det namnet på tröjan som går först.

- När vi spånade från början så var det rätt många. Men nu är vi nere på två, säger Timrå IK:s sportchef Kent Norberg.

För ST-sporten berättar han mer om jakten på en huvudtränare och läget med de assisterande tränarna.

Vem tror du tränar Timrå IK nästa säsong?

Och apropå "små marginaler"...
Uppladdat:

500x0-screenshot20260306131427x.jpg

RYGG HANS: Karlin är väl inte synonymt med "matchcoach" riktigt va? I alla fall inte den bilden jag har fått av honom.

Stridhsyxa: Ja, jo, man blir inte klok nånstans. Det är smått otroligt att det inte läckt ut nåt konkret än.

Någon/några har skrivit att det är viktigt med kontinuitet på tränarsidan nu efter flera tränarbyten på kort tid. Det visar sig, belagd med data, stämma förbannat bra. Det är i sanning dyrt med tränare som "är någon annanstans" och kanske även spelare som då börjar fundera mer på framtiden än nuet.

Så här ser poängfördelningen ut de 3 senaste säsongerna före och efter det att tränarna vet om de ska sluta/kickas.
Här visas matcher(m), poäng(p) och poängsnitt per match(ps)

Ante 23/24:
Före 25 m 43 p = 1,72 ps
Efter 27 m 37 p = 1,37 ps

*Olli 24/25
Före 36 m 61 p = 1,69 ps
Efter 16 m 20 p = 1,25 ps

Tommy 25/26:
Före 35 m 51 p = 1,46 ps
*Efter 13 m 12 p = 0,92 ps

*Värt att notera är att vi inte har exakt datum när Olli beslutade sig för att sluta. Det växte ju fram under säsongens gång så jag tog ett rimligt datum (15 januari) som brytpunkt.
Tommys siffror efter beslutet kan justeras något då det är 4 matcher kvar.

Hur som helst kan ni ju dra era egna slutsatser.

Stridhsyxa: Haha chilla, jag läste fel. Sen ville jag poängtera att det varit betydligt sämre.

Att klacken var så tom som den var finns det inga ursäkter till dock. Hela regionen sket fullständigt i Timrå säsongen efter vi åkte ur och några år framåt.

RYGG HANS: jo men jäkligt onödigt att ens nämna drömnamn då. Som inte ens var en realistisk dröm då. Eftersom huvudspåret varit ett huvudspår sedan jakten började. Drömnamnet var bara ett drömnamn innan ens jakten starta då?

Stridhsyxa: Tolkar det som att drömnamnet stannar vid just en dröm och att huvudspåret är ett annat?

Smörgåsen : Jag skrev 20-talet av en anledning. Majoriteten har varit i SHL med bra namn i truppen. Och klacken ser så dålig ut. Minska säger jag.

Klart klacken var tom 2013-2016. Vad vill du ha sagt med det? :) att vi ska bygga ut ståplats?

Stridhsyxa: Minns du inte hur det såg ut mellan 2013-2016? Där kan vi snacka om folk som vände klubben ryggen helt och hållet. Klacken bestod av 15 pers ungefär.

JanneH: ” - ett av alternativen har varit sportrådets huvudspår sedan starten av tränarjakten”

Så artikeln från tidigare med ”vi har ett drömnamn. Det blir det dock inte” är fortfarande aktuellt ändå? Eller är det huvudspåret utöver drömnamnet? Börjar bli jäkligt oklart allting. Ibland är vi typ klara, är nära ett namn. Kan typ presenteras strax. Ibland har vi två namn kvar, inget är klart, vi har ett huvudnamn.

Sluta svamla så jävligt, Timrå IK.

Cobbel: AB lutar jag mig av erfarenhet sällan emot. Hade det varit getingen vore det en annan sak.

Rallarn: Hur ofta är ståplats slutsåld då? Som typ är gratis. Blir bara en massa snåla tomtar som köper dit. 20-talets sämsta uppslutning på ståplats denna säsong. Några är ju avstängda så då måste alla polares polare sympatibojkotta. Pinsamt.

RYGG HANS: Stridh är ju fortfarande klar för Köln tillsammans med Bulan. De dubblar ju lönen de hade i Luleå på flytten dit samt att de får bonusar, bil via laget etc etc.

Stod att läsa i senaste artikeln om Aftonbladets silly surr.

JanneH: Inga överraskningar alls där egentligen. HC utifrån och interna lösningar som ass, där det är låga odds på Karlunden och Molinder.

Om ett av namnen som återstår har varit huvudspåret sen dag ett så kan det väl inte vara nån annan än Stridh som åsyftas? Eller drar man en kanin ur hatten? Karlin har funnits med bland namnen, frågan är om han fortfarande gör det? En av dem som låg högt upp på listan var Östman. Där är jag nöjd över att det inte blev nån lösning. Tycker inte han fick ut tillräckligt av materialet i LHC och att han står för en defensiv hockey som inte passar in.

Att man närmar sig ett beslut får mig att tro att Karlin är ett av namnen. Det Nubben säger är ju att valet ligger hos dem i första hand.

Rallarn: Svar ja. Sittplats har sålt slut flera gånger denna säsong. Ståplats 0. Även fast kapaciteten minskar så drar fler stolar in mer pengar. Att sen stå blir mer kompakt är inget negativt heller.

Rallarn: Ofta. Tidigare under vintern så hade vi någon svit på typ tio matcher när sittplats var slutsålt.

Ryggmärgsåsikten brukar i de allra flesta fall vara negativ när ståplats ska minskas till förmån för sittplatser men i vårt fall är det nog perfekt. När hallen byggdes om så var kapaciteten satt till 1800 ståplatser, men då inrymde den även bortastå. Problemet med den kapaciteten blev att de där gluggarna behövde placeras så jävla dåligt och mitt i pga bestämmelser från brandmyndigheten. Jag hoppas att man kanske kan bygga bort/flytta dem nu.

Synd bara att man inte gör något åt bortastå i samma veva, där har vi en inkomstkälla som bara vaskas bort säsong efter säsong i och med att alla bojkottar den.

BlackBay: Viktigt att den nya tränaren är en bra matchcoach? Ja då utesluter det ju Karlin, Monten och Freddan..🤔

Eftersom det är två alternativ kvar kan vi alltså utesluta en av Karlin, Montén och Freddan Andersson 🤣

Rallarn: Det står ju bokstavligen i artikeln?? Kan vara bra att läsa mer än bara rubriken ibland.

Två positiva saker med artikeln i ST.
Verkar inte bli nån från befintliga teamet som tar huvudansvaret samt att Nubben nämner att det är viktigt att den nya tränaren är en bra matchcoach.

2996827 · »