Adam Sälg: Och att våra grabbar I ÖIK spelar bra värmhed har gjort mål ikväll iaf!! De är sämre i MoDo boken ujujuj!!! där mår dom inte bra just nu ser de ut som att vi får vänta i många år på derbyn!!!🤣🤣🇱🇸
Håller med flera här att det vore hoppingivande med lite större mål och framtidsvisioner från föreningens sida men för att göra det så finns det en grundbult som oomkullrunklingen snarast måste komma på plats för att det inte bara ska bli framtidsfloskler; god och stabil långsiktig ekonomi. Hur löses den nöten?
Och generella framtiden då? Backlund+Nubben får ju klä skott för bristen på visioner. Är det flera poster där det bör/måste bytas personal för att skapa den där framtidstron som många här efterfrågar?
Villervalla: lägg därtill 8000-10000 i extra kioskförsäljning. Om man ska räkna på 80-100:- per åskådare..kan verka lite men för en fattig är de enorma summor om man summerar 26 hemmamatcher .
Montén Python: Men varför kliva på med stora motorsågen då? Prestationen igår var bra, tror ingen hade klagat om vi snott en poäng igår och vi haft 2-2 full tid.
Hade vi vart totalt utspelade så hade jag förstått kritiken men sanningen är att det var vi inte.
Karlsson74: Definitivt något vi har haft i beaktning. Utmaningen har varit att ersätta det självklara fulla huset mot MoDo.
Något vi gjort genom att öka snittet lite varje match. Endast en under 5000 i år. Men kan inte vara mer tydlig när jag säger hur viktigt det är att uppslutningen blir bättre och är något vi jobbar med dagligen med de medel som finns.
Men 500 extra i hallen skapar mer möjligheter, på och utanför isen.
Adam Sälg: Japp och kan man öka med 100 pers så är det en bra sudd in på kontot. Jag vet inte riktigt vad ni räknar i snitt/biljett men 150-200 skulle jag tro. Och det ger 400 000 i runda slängar per år bara på biljetter.
Jadu: Freij är redan uppe på 3 poäng på tre matcher nu... verkar släppa för han poängmässigt... I varje fall under JVM, hoppas det fortsätter när han kommer hem. TS måste ju bara våga testa honom i PP... vi lär ju knappast försämra PPt i varje fall
Rödovit : Det är väl grejen egentligen att det inte bara handlar om gårdagens match. En förlust hade man ju redan räknat in på förhand. Lägen skapar vi ju i typ varje match. Men kan inte ta betalt.
Sen hade säkert folk nånstans hoppats på att vi kunde sprattla till just igår.
Men det är tyvärr rätt talande hur beroende vi är av Dahlén i det stora hela.
Han har alltså stått för 30 procent av våran målskörd totalt. Det är det mesta en enskild spelare stått för i SHLs historia läste jag. Och ett kvitto på hur beroende vi varit av en spelare sett till hela säsongen.
Alltså, lägen har vi skapat med eller utan Dahlén på isen. Men det är typ "bara" han och typ Genborg som varit hyffsat effektiva.
Jag är fortsatt oroad i allafall. Även om vi lär landa i minst ingenmansland, förhoppningsvis, gott nog för mig.
Villervalla: Kanske mer rimligt att jämföra publiksnittet när serien är avslutad. Inte så att denna ”minskning” påverkat budgeten inför säsongen, och det mesta talar ju för att vi kommer ligga på i princip samma snitt eller bättre när säsongen är klar.
Stridhsyxa: Absolut inte, jag har aldrig sagt/skrivit något positivt i Backlund, däremot har jag klagat på honom när bråket med damlaget och supportrarna var. Jag är för dåligt insatt hur han är som "chef" så det kan jag inte uttala mig om men tycker några episoder inte var till hans fördel.
Villervalla: liten liten minskning alltså... Fast det måste väl ha varit något klubben också räknat med. .om man har haft någon som helst verklighetsförankring dvs.
Villervalla: så här låter du varje gång man klagat på Backlund också. Uppenbarligen var han inte det bästa för Timrå och ska äntligen lämna. Tog bara 10 år.
Hade alla suttit lugnt i båten och haft det mys så hade han nog stannat kvar ännu längre. Vi ska helt enkelt inte bry oss om misskötsel i klubben vi själva ÄGER? Timrå IK är större än spelare och anställda och förtroendevalda.
Rödovit : precis vad jag tycker! Men nu blir man väl halshuggen eftersom man är lite positiv! 😄 Däremot känns matchen imorgon som en riktig nyckelmatch! Vi möter några lag nu som vi måste ha bakom oss!
Stridhsyxa: Så mycket negativt från "supportrar" som drar med andra "supportrar" och man hamnar i en negativ spiral där folk bara gnäller på föreningen, hur tror ni att det tas emot? En sak med saklig kritik men det mesta av det är inte sakligt eller riktar sig mot fel personer, saker eller sånt blir det ju bara negativt.
Finns det någonting som är bra med Timrå IK eller är allt bara skit? Om det är så, varför är ni supportrar?
Fattar inte vad du menar? Är det en nyhet att denna region är dålig på att sluta upp? Vad ska man göra då? Lägga sig ner och dö eller jobba ännu hårdare som förening för att locka folk? Tänk om klubben hade brytt sig om att värna om medlemskap för 10-15 år sedan. Istället krävdes det påtryckningar från oss supportrar. Tänk hur mycket pengar man gått miste om alla dessa år när man fullständigt sket i att värva medlemmar.
Värst vad alla är negativ efter gårdagens match. Resultatet säger ingenting om matchen om man nu kollade på den. Skulle jag vara ledare i Luleå skulle jag absolut vara väldigt orolig för framtiden då man med det laget som dom ställer på isen borde ha betydligt högre ambition än Timrå den här säsongen.
Vi saknar 50% av våra producerande målgörare borta mot Luleå, Vi skapar väldigt många bra målchanser och är en hårsmån ifrån att ha 2-2 på tavlan i mitten på 3:e.
Jag hade förväntat mig på förhand en promenad seger för Luleå men vi med det laget vi ställde på isen sålde vi oss otroligt svårt igår.
Gillade slutet med Lander, Lundmark och Hartmann. Där finns en tung kedja att jobba vidare med. Kan nästan slå vad om att vi vunnit med Dahlén på isen igår och ja visst det är en svaghet men borde heller inte vara någon nyhet för någon.
Nu laddar vi om för en viktig match hemma mot Leksand, den är otroligt viktig för oss att vinna och skapa vidare lugn för framtiden.
rabon: Publiksnittet ifjol landade på 5179 och just nu har vi 5174. Efter matcherna mot Djurgården och Leksand kommer ju vi stiga över fjolårets snitt. Är usel på matte men hur kan vi vara 33 personer minus menar du?
rabon: ”Ärligt talat är det en väldigt svag uppslutning kring klubben”
För ingen jävel andas framtidstro. Vi har en ledning och styre som tjatar om exakt samma saker som för 20 år sedan. Tidsmaskin? Åk till SCA Arena bara och knacka på valfri dörr.
Smörgåsen : Nä, såklart. Men vi har väldigt dålig uppslutning för klubben. Det visar publiksnittet. Tycker du att vi är topp i Sverige på engagemang för klubben? Nästa......
rabon: Du kan väl inte jämföra en insamling för att rädda existensen av en klubb med en värvning av en breddspelare? som dessutom hade kontrakt.
Att det är en svag uppslutning kring klubben kan ju också ha att göra med hur klubben själv framför sig. Sparkade klubbchefer, kaos med ekonomin, beiga värvningar, inga målsättningar med säsongen, inga tydliga framtidsvisioner, osv. Klubbens utstrålning är ambitionslös.
Nu kanske jag missförstår dig, men menar du alltså att det är Nubben som sätter budgeten och håller igen? Så är det ju inte. Det är vi supportrar och företagen (sponsorerna) som skapar klubbens budget. Det är inte Nubbens privata pengar vi värvar spelare för.
Titta bara på Nybro – de drog in 4 miljoner på några veckor. Vi fick ihop runt 300 000 kr på några dagar, och då med hjälp från företag vad jag har hört. Ärligt talat är det en väldigt svag uppslutning kring klubben. Förutom derbyn, reamatcher, gratisbiljetter och när det går riktigt bra så känns det som att många är mer medgångssupportrar än något annat.
Publiksnittet har dessutom gått ner. 33 färre personer per match i snitt. 33 × 26 matcher = 858 personer totalt. Om vi räknar 100 kr per sittplats handlar det om cirka 85 000 kr i förlorade intäkter — bara för att 33 personer per match väljer att stanna hemma på grund av exempelvis gångar eller parkeringar. Tänk istället om vi hade haft 33 fler personer per match. Då hade Nubben haft lite mer pengar att röra sig med.
Små förändringar i publiksnittet gör faktiskt skillnad.
Rip Kirby: Ja jo, med Dahlén förmodligen. Men jag anser att hans potential är rätt begränsad offensivt. Bättre kan han säkert bli men inte en spelare vi bör ha i en tilltänkt producerande kedja kommande år.
SHL har sitt TV-avtal i några år till framöver. Hockeyallsvenskans avtal ska omförhandlas. Inga klubbar som drar större mängd TV tittare. HAs avtal kommer garanterat att bli sämre än deras nuvarande som också redan är ett dåligt avtal.
Det jag undrar är om Nubben ens tänkt dessa tankar när han snålar oss ur SHL. Hur sjutton ska vi lyckas med slagkraftiga lag i HA då?
Dom kommande 2-3 säsonger är så snuskigt viktiga att hålla sig kvar i SHL. Avvakta vad som händer med HA. Jag ser nästan (ni förstår poängen) hellre att vi konkar oss ur SHL än att dumsnåla oss ur SHL och nästan konka i HA istället.
Smörgåsen : Nej, vad jag avsåg var ju jämförelsen, eller alltså sannolikheten vad som är bäst för en random dussinlirare, a.k.a #32 Lundmark. Matchas han ihop med herrar Lilja/Westfält eller herrar Dahlén/Lander, vad är bäst för hans personliga utveckling?
Rip Kirby: Fast att man per automatik blir bättre av att spela med bättre spelare gäller långt ifrån alla spelare? eller? Nånstans krävs det ju att man har kompetens nog för att spela med dom bästa också, om du ska bli långvarig i en sån miljö. Isåfall hade väl Hartmann varit en BRA producerande spelare vid det här laget? Han har ju tillhört topp6 alla dessa år nu med diverse toppspelare vi haft. Inte så att han har blivit bättre med åren direkt.
Villervalla: Det torde vara en helt logisk och naturlig utveckling att du blir bättre av att spela tillsammans med bättre spelare. Såväl det ökade förtroendet som den högre individuella nivån hos toppspelarna kommer du inte i närheten av om du konsekvent tvingas gnugga i tredje- eler fjärdelinan. En så kallad icke-diskussion på alla tänkbara sätt.
JanneH: Nej jag var inte ironiskt, jag tror faktiskt på en bra utveckling på lundmark bara han får fortsätta i en högre hierarki och i pp när folk är tillbaka, jag tror han växer av förtroende och börjar det slinka in några mål så blir det bra.
Villervalla: Tack! Vi behövde ett inlägg som inte andades masspsykos här inne... fast du var kanske ironisk? Lundmark kommer göra sin roll bra men nån målskytt är han inte. Kan vi inte göra något byte med LHC och få loss Rattie?
Rip Kirby: hahah du vet att Westfält och Walli har producerat bäst per spelad minut utöver Dahlén och EP och har även bättre underliggande statistik än många andra. Men problemet är att Timrå inte har någon fart längre, de är passiva och har ingen fart genom mittzon vilket gör att de inte gör så många mål. Samt att backarna inte får igenom många skott
Dahlén är en jäkla härlig profil att gå och se men annars?
Tonen runt Timrå i media är generellt negativ.
Vi här i forumet är ofta kritisk mot medgångssupportrar men det tar inte bort det faktum att vi behöver dem.
Youtubekanalen + bra spel med medvind i lite resultat + lite positiva nyheter i media ger ofta en våg att rida på.
Nu har vi en rätt risig arbetsmarknad med hög arbetslöshet, rätt oroligt världsläge, julklappar inköpta, julmat inköpt…
Det här är den sämsta möjliga tid att få en massa hemmamatcher men av någon anledning har man tyckt att det var ok tydligen när man planerade serien i somras.
Så vi får nog leva med att det blir lite sämre siffror nu och hoppas att laget hittar lite framgångsfaktorer medan medgångssupportern återhämtar sin plånbok lite…
Jadu: Seriens för stunden två sämsta lag. Man förstår folk som inte betalar för det även fast det behövs. Mer plats i baren! Jag är på plats i loge och får spendera kosingen på dryck och tilltugg istället och bidra till stacken ;)
Gott om biljetter kvar till matchen imorn, antar att alla här inne som kan är på plats. Bjud med en kompis, granne, släkting som är hemma över jul!! Pinsamt att vi inte kan sälja slut på biljetter
Rip Kirby: ja framför allt verkar det som att han fått lära sig mer vad han har för alternativ när han utnyttjar sin fart upp längs sargen, numera så har han bland annat använt sig sv att stanna och vända antingen upp mot back eller skicka in ett pass motsatt sida.
Villervalla: Jag ställer mig jämte dig och har förhoppningar på samma positiva utveckling för Lundmark. Villkoret är då att man vågar matcha honom blnd top-sex forwards. Speltid jämte Lilja, Westfält eller Walli gör ingen spelare bättre.
Smörgåsen : Jag tar för givet att alla lag ser de fördelar som finns med rightare. I teorin skulle Timrå IK mycket väl kunnat gå bom om vi inte haft ekonomi att gå på storfräsarna i sammanhanget.
Smörgåsen : Jag är så enfaldig så jag tror Lundmark kommer att utvecklas mycket, han har bara gjort några matcher den här säsongen och jag tycker han är mycket bättre än förra säsongen.
Tycker det verkar som en enda lång transportsträcka till efter säsongen 26/27, då halva truppens kontrakt går ut. Konstgjord andning denna och nästa säsong, och ny sportchef som kan sätta en stor del av truppen inför 27/28. Tragglar ... | Läs mer
De är sämre i MoDo boken ujujuj!!! där mår dom inte bra just nu ser de ut som att vi får vänta i många år på derbyn!!!🤣🤣🇱🇸