Montén Python: Apropå backuppsättning 18/19 så hade vi ju David the big Printz, se hyllningsvideo på länken. Stabil defensiv men på hockyålderns höst.
Vi har haft fler backar än Nielsen som inte fått ut son potential. Moe spelade förvisso flera år i någon av de högre serierna men det kändes som han kunnat ta sig ännu högre i karriären. Hur går det för Rönnlöw som såg hyfsat Ok ut i några matcher ifjol?
Helt apropå ingenting alls Jag har som jag upplever många andra tyckt att det saknas nått i introlåt/hyllning till Timrå IK på våra hemmamatcher. Åtminstone jag har känt att vi saknar en låt som ingjuter lite jävlar anamma och lite "oumpf". En låt som hela arenan åtminstone delvis kan sjunga med i och som känns som Timrå IK.
Timrå Hej är inte den låten, I varje andetag är en fantastiskt vacker låt men passar sig inte riktigt för att tända gnistor.
Men istället för att gnälla så tog jag tag i saken och gjorde en låtjävel helt enkelt. Ingen djupare tanke annat än jag ville se om det gick. Håll till godo!
Stridhsyxa: Jo har det där i åminne med. Men Gradin får gärna fortsätta att sänka Modo. Tror verkligen inte det skulle vara jätte poppis bland supportrar heller. Med tanke på rivalitet med Modo etc.
I detta fall så måste Nubben ha bättre spelkänsla än så.
Nisse på Mon or: stort stort långskott som jag inte tror på själv. Men det är uppehåll och ville bolla en hypotetisk tanke. Vet inte hur jag själv hade reagerat, chock i dagar förmodligen.
Fick tanken av denna artikel. Han verkar inte lika klar för en fortsättning som man känt innan.
Montén Python: Gradins egna ord om Nubben: ”Jag gillar det Nubben gör och jag tycker att han står för väldigt mycket som jag själv skulle vilja stå för. Nubben skulle vara jättekul att jobba med. Sen har jag svårt att tro att han vill vara min högra hand. Jag får nog vara hans lilla högra hand isåfall.” Från 26:30 ca. Avsnittet är från 2022.
Montén Python: Det är nog en nödvändighet att göra förändringar i Liiga.För många lag o urholkning av dom bästa spelarna. Sett Liiga i några år nu o det är klart att spetsen finns men klart försämrad kvalitet på hela Ligan.
Nubben säger till ST att några förvärv eller lån inte är aktuellt i nuläget. Att 12 forwards också räcker under JVM, annars blir det spelare från U20. Jag vet nada om U20, men ser att Edwin Annerstedt är bästa poänggörare och att det finns en tjeck, David Slacik. Enda namnet jag känner igen är Alex Kristiansson. Någon kunnig som kan sia om vem/vilka som skulle bli primärt aktuell?
Orr: På tal om Liiga. Detta kanske avhandlats. Men verkar vara en ny liga på gång. Där topplagen verkar slå sig ur och skapa en egen ny liga. 10-12 lag, där Jokerit kanske hänger på racet.
Detta för att öka slagkraften och ekonomiska muskler. Kanske blir ännu en liga som vi får slåss mot på sikt, vad gäller löner och toppspelare..
Tom Topp: Ja och som sagt. Kolla roostern vi hade på backsidan. Endast Hardegård och Kinnvall ens spelar på SHL nivå idag. Lätt att glömma bort att den där backsidan nog är en av modern tids sämsta backuppsättningar i SHL.
Möjligtvis att Hampus Larsson spelat i SHL om han inte behövt avsluta karriären. Men annars rätt talande som sagt.
Patrick Polly: jag tror att det var psykiskt. Han fick en chans då laget hade många backar borta och kunde spela helt utan press. Sedan till nästa säsong så fick han A-lags kontrakt, och då höjdes kraven, både från omgivningen och från honom själv. Det är den enda förklaringen jag kan se iallafall. Jag tycker att Monten har en bättre förklaring än mig.
Patrick Polly: Det var ju en väldigt speciell säsong det där. Med backar som Drugge etc. Ett lag vars självförtroende var nere i fotknölarna.
In kom Nielsen i ett läge där det inte fanns nånting att förlora. Vi var tvärsist och han kunde spela på ren adrenalin och go magkänsla, för en kort period. Vilket gjorde att han nog såg bättre ut än vad han var. Bäst på plan det var han nog aldrig om man ser nyktert på det. En av Bästa av backarna i Timrå där och då, ja det är en annan femma, med den backuppsättningen vi hade då..
Tiden efter har varit mer talande som sagt. Där han inte fick fäste i Allsvenskan, I nåt av lagen han spelade i där.
Tom Topp: Jajamensan det stämmer. Det var väl då man satt och funderade på varför han inte fick spela mer i förhållande till några andra backar. För det vart ett bättre flyt i spelet när han var på plan.
Säsongen efter var det pannkaka och sen försvann han.
Tom Topp: Jo Gustav Nielsen var ynglingen som kom in som ett yrväder i säsongen där vi var tvärkassa och åkte ut i kvalet mot Oskarshamn.
Sen kom verkligheten ikapp och han kunde inte bära upp spelet konsekvent.
Vad gäller Lilja så har det visat sig att hans prestationer i seriespelet med Luleå förra året, där han blev utlånad etc. Är den nivån han verkar hålla på en konsekvent basis.
DenRöda: det finns två andra scenarier också. Endera var han en One hit wonder under slutspelet, eller så är det så att han vill för mycket och kramar klubban för hårt. I vilket fall som helst så tycker jag inte att han går in på 13 forwards i dagsläget. Spela Boyce!
Lulessss: Lilja har verkligen spelat ner sig totalt efter det fina slutspelet han gjorde. Frågan är om han kommer hit som en nonchalant person efter guldet. Att han tror för högt om sig själv. Jag vet att det finns hockey i honom och han kan vara en väldigt nyttig rollspelare om han är mer ödmjuk.
Jag höftar också och säger att en trade mellan Lilja och Forsell är mer realistisk. Båda spelarna hade mått bättre av det. Forsell kommer till en miljö där det satsas mer på hans utveckling och Lilja kan komma till ett ställe där han får komma underifrån på ett ödmjukt sätt.
Cobbel: ”Eetu Koivistoinen till Timrå - David Lilja till Luleå
Det här är kanske det av de fem trejdförslagen jag är minst tillfreds med. Jag ville verkligen ha in David Lilja till Luleå men hittade ingen klockren motpart i en sådan trejd. Till slut fastnade jag för Kasper Kotkansalo, backen som varit en riktig flopp i Norrbotten så här långt. Men sen kom beskedet att Ben Tardif ansluter till Luleå, och eftersom även Shinnimin är på G in kände jag att det snarare skulle vara läge att släppa en forward vid ett sånt här scenario. Då stod det mellan Heikki Liedes och Eetu Koivistoinen. Jag vet att det är två centrar och att Luleå har det rätt tufft där, men det fanns inte riktigt någon ytterforward som kunde släppas känner jag. David Lilja får kort och gott kliva in som center i Luleå om det behövs.
Luleå behöver verkligen få in forwards, även fast Brendan Shinnimin och eventuellt Ben Tardif nu ansluter. Man tappar ju eventuellt två forwards på JVM också. Å andra sidan kommer ju Timrå också tappa både Linus Eriksson och Eddie Genborg på JVM - och då kommer det ju finnas en lucka för Lilja att till sist visa framfötterna i Timrå. Men tanken på att få se David Lilja i Luleåtröjan är för lockande för att jag inte skulle sy ihop en sådan trejd. Lilja saknas verkligen i Luleå. Man ska komma ihåg att han inte direkt vände upp och ner på SHL under grundserien förra säsongen, men hans säsongsavslutning var så imponerande. Både han och Luleå skulle må bra av att ha den versionen av honom. Nu är han till och med nere som extraforward i Timrå och det såg nog ingen komma inför säsongen.
Jag försökte sy ihop en trejd där jag involverade Lucas Forsell, Oskar Stål Lyrenäs eller Johan Södergran men i slutändan var det ändå det här förslaget jag fastnade för. Och Eetu Koivistoinen skulle man inte direkt sörja om man tvingades släppa i motsatt riktning. Han har varit riktigt blek den här hösten, och skulle nog göra sig bättre i Timrå än i Luleå. Och jag fattar såklart att David Liljas tak är högre än finländarens, men Koivistoinen är här och nu ett mer stabilt alternativ. Vilket nog är det som Timrå behöver.”
Montén Python: Något säger mig att klubbens resa till Hockeyallsvenskan 2020-21 säkert kostade en hel del och att det såklart inte är gratis att bedriva nya satsningar löpande i division 1 utan att nå önskvärt resultat.
Montén Python: det där har jag också tänkt på när man ser bilder i TVn. En del omklädningsrum för bortalaget ser ut att vara i något gammalt pannrum! Timrå måste ha ett utav dom bättre!