1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602092 inlägg · 6213 ämnen
« · 2472416 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
RunarUp: För att balansera behöver vi också konstatera att Växjös trupp är långt ifrån den billigaste också. Med högsta sannolikhet närmare den dyrare halvans topp.

Rip Kirby: ja 1 poäng skulle kännas som ett stopp på blödningen i a f

{9829}: Ja, Bo Bölla är ju ändå alltid Bo Bölla. Klart man tar sig ut. Förhoppningen är som alltid tre poäng, men som läget är blir jag förvånad om så skulle ske. Att kunna sno en poäng skulle vara mer eller mindre bragdartat.

Det måste finnas att namn för sinnesstämningen som gör att jag ändå har bestämt mig att åka till arenan imorgon trots förmodad stortorsk.
Vill ju passa på när man ändå är i regionen.
Kanske blir man motbevisad...

Villervalla: Ceremoni imorn ja strax efter Växjö börjar slakta trötta Timrå som inte vill vara på isen överhuvudtaget. Juste sen hör vi Ante efter matchen att laget va bra. Jag ska till Arena imorgon föratt vara helt säker att båda jag och Ante kollar på samma match.

russkiy medved blyat: Jo det finns svagheter, men som sjunde åttonde back tycker jag att han platsar. Sen tror jag att han är en grym karaktär i truppen.

Tom Topp: tycker han är grym de jag sett, men de är flera sekvenser varje match han är alldeles för sen in i situationerna. tex 1 mot 1 i sarghörnet offensiv blå där vi verkligen behöver vinna puck, annars blir det snabbt 2 mot 1. händer alla backar men honom lite för ofta. annars är han väldigt pucksäker i uppspelen, värre i egen zon när motståndarna sätter press.

Patrick Polly: Beror på hur Palola presterar resten av säsongen. Men om vi har chans att ta hem Lodin så tror jag att han går före tex.

Gorkyman: Tveksamt om man vill satsa på honom en säsong till. Han var bra i de tre första matcherna men sen har han väl, som alla andra, fallit tillbaka en del.

Men allt beror väl på vad han vill/kan tänka sig (spela i 2:a, 3:e lina) och vad han vill ha betalt kontra vad Kapanen har för övrigt i rockärmen. Men skulle jag lägga ett bet skulle jag satsa på att han inte blir kvar.

Patrick Polly: Palola tror ni han får förlängt ?

Sputnik: Den stora fördelen med Andersson lär vara att han accepterar att spela i en tredje/fjärde lina. På så vis tycker jag Kapanen gör rätt, vi kan inte bara värva in "spets" till alla våra 4 kedjor. Sen kan man ju fundera på om man vill vika platser i en fjärde lina till enbart juniorer, ungefär som Frölunda gjorde ett tag.

Generellt kring lagbyggen kan sägas att det är dömt att misslyckas att bygga utifrån "namn". Det bevisas gång efter annan att gamla meriter är just g a m l a. De är garanterat största chansen att få så lite bang for the bucks som möjligt eftersom prislappen är satt efter gårdagens prestationer. Det krävs helt enkelt ett jävligt gediget grundjobb och en organisation som prioriterar scouting. Ett framgångsrikt lag har en etablerad stomme där kittet är en rad relativt prisvärda spelare som har potential att blomma ut, står på randen till sina genombrott. Genombrott som kan innebära allt från habila SHL-spelare till superstjärnor i NHL i framtiden

Tom Topp: nej Svensson duger fint bara han slipper bära allt för mkt istid.

russkiy medved blyat: Svensson gör ju sitt, svårpasserad med sin långa klubba och tunga tacklingar. Men han ska nog inte spela så många minuter varje match!

Zäta75: Jag älskar Svensson, inte bara för att han är från min hembygd utan också för sin karaktär ute på isen. men den här säsongen har de varit ett riktigt bottennapp. även åldern kan vara en faktor. så nästa säsong ser jag hellre en yngre kille med stor potential som kan växa för varje match, likt rindell.

Sputnik: Ja jämför t ex Erixon, Didde och Svensson mot
Häman Aktell, Joel Persson och Lukas Bengtsson så tycker då i varje fall jag att det står solklart att den där riktiga 30 minuters backen som kan bära ett helt försvar saknas. Gärna en hybrid av LaLeggia framåt och Kalle Koskinen bakåt

Imorgon hissas Bullas vepa och det blir ceremoni, det blir förlust vid såna det är sedan gammalt.

roger_sundsvall: ska möjligen vara mot ett skadedrabbat FBK då, ja om nu inte Claesson blåser.
Som SAIK spelade mot Lökers igår finns det risk att de gör kaos av vår målskillnad.
Lökers gör billiga enkla mål precis när de behöver och sedan spelar de tajt resten.

Sputnik: Svensson får stå åt sidan som det ser ut nu.

Sputnik: vi måste väl ha Åtta backar nästa säsong! Sen så skulle det behövas en till Lyytinen/Rindell.

RunarUp: Jag brukar glira Växjö lite annars, men håller med dig här. Växjös backsida är smart byggd och jag ser gärna att vi försöker ha liknande tänk med att sätta vår backsida. Speciellt när Ante trycker på defensiven så mycket som han gör.
Tyvärr lär det inte hålla med att alla av Erixon,Didde och Svensson går in på topp 6, utan en kommer nog behöva stå åt sidan ifall vi skall kunna ta nästa steg och utmana på riktigt framöver.

växjö
fbk
saik
mirakel om vi vinner nån

Håkkybåkky: det är iaf skönt att diskutera hur vi ska förstärka laget till nästa säsong, mot för att fundera på vilka som blir kvar när vi har ramlat ur!

OlliJanne: Gillar sen uppställningen skarpt, även om valet av 3:e center kan ifrågasättas. Synd att Åke Stakkestad(Karlskoga) valde HV, hade gärna plockat in honom på den platsen. Grym inställning, fysisk, bra spelsinne, ung

Sv: Örebro HK - Timrå IK 2023-02-16
Zäta75: Nej att lägga förväntningar efter vad vi presterar är inte att ha hybris. Jag åsyftar snarare de som uttrycker sig på ett sätt som att domedagen är här så fort vi förlorar matcher. Samt att man gärna måste hitta syndabockar direkt, och önska deras frånträde rätt akut. Nu senast var även finnarna en besvikelse såg jag. Förlora kommer vi göra fler gånger. Ibland när vi är bättre, ibland när vi är sämre.

Jag skulle också bli besviken om vi missade play-in. Men att vi skulle tampas om slutspelsplats, oavsett i vilken form, det var precis mina förväntningar. Sett då till omständigheterna jag beskrev innan med konkurrenter, vårt eget bygge osv osv.

Hade vi tampats om att undvika kval, då hade jag också haft en motorsåg brummande.

OlliJanne: Ja det ser bra ut, men stor skillnad på J20 och på den övre halvan av SHL. Att få börja i en 4e är inte så dåligt som vissa vill tro, tror jag iaf. Men han lär väl få visa upp sig på försäsongen åtminstone.

EXPLORERSMÅLAND: Ge inte upp så lätt Småland! Förstår att det känns bättre för dig att tänka så mentalt efter två förluster.

Men vi är Timrå och vi ger aldrig upp!

Vet ej om jag eller Ante va på fel ställe igår. Vi gjorde bra match säger han.. då kollade jag på fel match igår. Tar inte Ante på allvar längre.

{7043}: Har du kollat på hans stats från J20 två senaste säsongerna? Detta är inte en brunkare utan nån som kan producera. Ska han ges chansen så ska det inte vara i en brunkar roll i 4e linan. Tar han inte den chansen så är det nog bättre för hans egen utveckling med en mer kreativ roll i nåt HA-lag.

Rätt stor kille på 189 cm och 88 kg dessutom som jag gissar kan bli nåt kg muskler till inför nästa säsong. Tror och hoppas att Värmhed kan ta det kliv som vi hoppade OJ skulle ta.

OlliJanne: Dä känns som dä bli 3 raga torsk nu!!
Malmoe på lönelörta ha vi chansen!
Spel ingen roll att Färjesta ha Lenta borta.
Vi få nog börja koll på nästa säsong och å bygga nytt lag!
Tur ä att vi plockat mycket poäng så vi slipp kvale iallafall 👍

OlliJanne: Vad motiverar Värmhed som 3e center?

Zäta75: Eftersom Wedda är skadad minst halva säsongen är det lika bra du inte räknar in honom i top 2 kedjorna, dessutom är ju han en spelartyp som skapar mkt på egen hand och när han är i form kan han ju väcka liv i vilken kedjekamrat som helst så ska man vara lite cynisk så sätter jag honom i 3e kedjan. Gärna med Värmhed som center och Walli på andra kanten. Sedan vill jag nog ändå se Lander som center i 1a och då spånar jag på nåt sånt här:

Dahlén - Lander - Hållander
Hartmann - Hanzl - EP
Wedda - Värmhed - Walli
Mieho - EA - Pääjärvi

har inte stenkoll på om jag satt folk på rätt kant eller om jag råkat para ihop 2 left wings eller 2 right wings osv... utan mer den vanliga soff-coach approachen här.

{7043}: Två spelskickliga backar står högst upp på min önskelista.
Är säsongare i Vida (i brist på bättre alternativ och en fru som håller på Lakers) och ser vecka efter vecka vad en bra backuppsättning gör för ett lag.

Med en relativt anonym forwardsida har laget gjort näst flest mål i serien och är stabila utav helvete bakåt. Och det är till väldigt stor del tack vare hur backarna löser trängda situationer och nästan alltid kan leverara ett bra förstapass. Det är så extremt viktigt att snabbt och enkelt kunna spela igenom förstapressen och kunna komma rättvänd i mittzon. Det är nyckeln till att få ett fungerande anfallsspel idag.

Jag vet att Växjö är ett skällsord här men tycker det är lite orättvist. Jag är faktiskt rätt imponerad av föreningens stabilitet. Att med en trupp som är långt ifrån den dyraste i SHL år efter år höra till toppskiktet är i min bok väldigt bra gjort.

{7043}: Läge för Karolus att stå imorgon? Jag tror det.

Färjestad har många skador och har gått dåligt ett tag nu. Vi har poängchans på tisdag faktiskt. Hoppas hoppas.

Zäta75: Du får även Pettersson i 3e med dom kedjorna. Mieho lär vi inte se i närheten av någon toppkedja nästa säsong. Jag tycker fortfarande att Oliver Johansson ska slängas in på riktigt nu. Före Pääjärvi exempelvis.

Tom Topp: Lennström missar matchen mot oss på tisdag!

OlliJanne: Andersson jobbar och sliter, men han blir ju kallsvettig så fort han närmar sig motståndarmålet!

{7043}: Håller med. Men det var där det landade med de namn jag tror blir kvar och de vi får in. Borde gå att hitta en bättre uppställning håller med dig. Mieho med Lander och Hartmann känns bra och den har ju funkat. Då kanske man kan köra Dahlen Hanzl Hållander istället. Men då blir det Wedin i 3:e och det gillar jag inte då jag tycker han är en spelare för nån av topp 2 linorna. Men å andra sidan kan han skapa själv

Zäta75: Gud vilken osexig 4e. Seriens trubbigaste 4e? Noll utveckling dessutom. Hartmann och Walli känns lite för lika i spelartyper för att ha i samma? Sprider hellre ut dom.

Man kan diskutera namn hit och dit. Men nästa säsong vill jag ha

1. En bredare trupp (till antalet) från start. Både på back och forwardsida.
2. Fler spelare som kan ta kliv under säsongen och utvecklas, vilket då också innebär en föryngring av truppen.
3. Bredare spets. Vad ligger vi i antal gjorda mål? 4e sist?

OlliJanne: Det såg riktigt bra ut med Värmhed när han spelade två matcher precis när Lyytinen kom in. Vi vann två i rad då om jag inte minns fel. Vill se mer av Värmhed. Han kan få centra en 4:e lina om han fortsätter att göra det bra. Men med Andersson kvar lär Värmhed inte få spela mycket.

Tom Topp: Ja jag menar att även om man är en defensiv forward som primärt ska jobba hårt och kanske stänga ner motståndet så måste man väl kunna kräva lite bättre stats än 2 mål, 4 ass och -10 i +/- på 37 matcher.

Vill vi ha en billig brunkar center för 4e linan så har ju Boyce t ex gjort 3 mål, 2 ass och +8 på 40 matcher.

Och vart ska i s f Dennis Värmhed ta för position? Han är ju också center

Var Kapanen också med killarna och söp sönder skallen under uppehållet tro?

{8179}: Ja det hoppas man ju på. Som 4:e center kan jag leva med att Andersson blir kvar. Men då förväntar jag mig att han går ner i lön med, så vi frigöra för att kunna bredda laget. Bredda så pass att vi skall kunna ha spelare från 3:e kedjan som kan gå upp och leverera om du det behövs alltså.

{8179}: Hockeysnack har varit stängt för uppdatering under 2 timmar därför kommer 3 raka inlägg från mig.

Nästa år:

Wedin - Hanzl - EP
Hartmann - NY - Walli
Pääjärvi - EA - Mieho

Sputnik: Om Andersson blir kvar, vilket det mesta talar för, tolkar jag det som att Lundin inte kommer att få förlängt. Men vi får se.

{9908}: Jag har höga och realistiska förväntningar. Har hela tiden sedan jag sett kvaliteten i laget sedan Lyytinen mfl kom in att vi kan klara topp 6 och direkt kvartsfinal. Blir besviken om det blir play in men det är ändå ok. Om vi missar play in blir jag riktigt besviken. Årets "överraskningslag" Timrå¨går från stabil topp 6 till att missa play in? Skulle kännas förjävligt. Och jag har inte hybris. Tycker att kvaliteten finns i laget vilket de har visat många ggr. Gäller bara att få ut det oftare.

Sputnik: det trodde jag inte, han har varit förbaskat osynlig den här säsongen! Måste vara en budgetlösning!

Sputnik: Nått sånt här?

EP - Hanzl - Ny?
Hartmann - NY - Wedin
Walli - EA - Pääjärvi/Mieho

{9908}: En del vill ersätta Ante med Niklas Eriksson, tabellplaceringar för öret med honom som tränare är 8 6 7, inte så mycket bättre än för oss alltså!

DenRöda: Ja Emil P behöver vårt stöd nu. Han är bra det vet vi. I 3:e igår släppte han axlarna lite tyckte jag mig se när han fick spela med andra än Dahlen och då såg det bättre ut. Behövs bara något mål så kan det släppa rejält.

Sputnik: Detta vore i min bok Kapanens första "snedsteg" om det visar sig stämma.
Vad är tanken med Andersson? Hoppas verkligen på mer spets in än Hållander nästa säsong i så fall.

« · 2472416 · »