1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577878 inlägg · 6216 ämnen

IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13

1790727 · » Till forumet


Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Kongo: Ironin flödar...😉
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Nacka TIKare: Man är handlingsförlamade. De enda beslut man lyckats ta är att i oktober sluta träna på viktiga matchmoment och sedan i november att upphöra med träningen helt. Ingen från föreningen lär ju ge en förklaring till detta heller.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Hockeypuls har analyserat nuvarande formkurva och räknat ut på viken plats resp. lag hamnar.. Trist läsning men inte helt orimligt att Timrå hamnar 9'a när vi summerar säsongen med tanke på det usla spelet senaste månaderna. Vilka åtgärder jobbar man på för att ta sig ur denna formsvacka?
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Enough: Svarar mig själv!
Hur ser det ut på spelarfronten inför matchen?
- Alla är tillgängliga för spel utom Elias Pettersson som är ordentligt förkyld och kanske har drabbats av influensan. Huruvida vi plockar in några juniorer till matchen återstår att se. De kommer hem från Malmö under måndagsmorgonen och vi får se vilken eller vilka som är piggast.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
jå1: Det är alltid tränarens fel, och en tungt vägande orsak är ofta att tränaren inte AGERAR i båset så att alla ser det ;)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
kulltorp: Eller så är det inte alltid coachen det är fel på.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Nån som vet hur det är med Wedin och Westlund ?
Gjorde väl bara varsitt byte och Wedin fick en spelare över knät.
ST rapporterar bara när det är/varit matcher mot MoDo.
Har väl inte råd med reportrar på helger
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
sargad: Även en bra coach kan ju misslyckas ibland. Det blir inte succé varje gång.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
jå1: Javisst, AIK är säsongens stora mysterium. Melin har ju under ~20 år visat sig vara en grym coach när det gäller att trycka på "rätt knappar" för att klämma ut det bästa av en spelartrupp. Har han tappat det eller är det bara en mellansässe? Liksom Lill-Kenta har han ju varit i gamet en stund o Kenta sa ju att han inte hade motivationen när han hoppade av Öret nu i höst.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: Ett ras uppstår sällan i en enskild match utan är snarare en effekt av hur man totalt sett arbetat över tid.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
jå1: Någon som vet varför Brynäs kallade hem spelaren vi lånade ? Har ej spelat i varken J-20 eller A-laget idag ??
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Kongo: Rätt komplex fråga. Kolla på AIK, överlägsen ifjol och favoriter denna säsong. Melin är en erkänt duktig coach, laget är bra på papperet men det går ju inte speciellt bra ändå.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: Det är väldigt intressant det du tar upp.

- På förhand skulle man kunna tänka att ett ungt lag som Timrå skulle behöva balanseras av en tränare som avdramatiserarar derbyt för att spelarna inte ska kliva in övertända. Det stämmer även in på, som jag uppfattar det, RF:s metodiska ledarskap som handlar om förtroende och utveckling.
- Oavsett skulle en stabil ledarskapsstomme av spelare hjälpa laget att hitta rätt nivå av anspänning.
- Ett Modo med problem hade en tränare som lyfte fram derbyt som "den sista striden", förståeligt av AJ att vilja lägga all fokus på där och då samt få maximal tändning i ett sådant läge (mycket energi i varje stund verkar ju också vara en del som präglar hans ledarskap).
- Resultatet blev ett lag med slutspelsinställning och ett lag som inte såg ut brinna för uppgiften. Gällande det sistnämnda tänker jag på två talande moment ställt mot Modo-spelarnas agerande: Strömbergs luddiga indianare i inledningen och Boyce:s båge i PP i början på tredje, där han istället borde varit vaken och gjort ett defensivt jobb. Båda resulterade väl i mål, vill jag minnas.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Kongo: Det är så klart varje spelare som är ansvarig för sin egen prestation, inklusive tändning. Dock tycker jag att 'dåligt förberedda' är något som präglat Timrå under Roger-eran. De två första säsongerna var man usla de tre-fyra matcherna efter varje uppehåll. I år känns det som att raset började med första derbyt på bortaplan. AJ snackade upp matchen och lovade ett heltaggat Modo, RF gjorde allt för att ge matchen samma betydelse som en augustimatch i Strömsund. Sen blev Timrå helt blåsta av planen, och därefter har det bara gått utför.

Jag förstår inte RF-hockeyn. Varken förberedelser, taktik, spelsätt eller coachning. Jag skulle gärna vilja veta vad en annan tränare kunde få ut av det här laget.
Sen: en otänd spelare ska bänkas. Det är tränarens ansvar.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
kulltorp: Bristen av självförtroende och glädje är nog betydligt mer avgörande delar än tändning för TIK i nuläget.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
kulltorp: Ledarskapet är en avgörande del av en grupp. Men - ingen spelare kan säga "jag var inte tänd i dag" och lägga över ansvaret på tränaren.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Kongo: Det får ju naturligtvis stå för dig. Verkligheten ser dock bevisligen annorlunda ut. Bra ledare, oavsett yrke, har mer eller mindre påverkan på gruppens leverans.
Tänker inte gå in på djupet på detta, men detta är ju bara fakta.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
kulltorp: Det är möjligt att vi taggar till bättre i tredjeperioder men ofta (på senare tid) så har vi ett tvåmålsunderläge inför tredje och vi har faktiskt fortfarande ett bra försvar. Det är ju inte så att motståndarna behöver gå speciellt hårt på offensiven och då får vi, på naturlig väg, mer puck och lägen i den perioden.

Men det var intressant att man hade satt micken på Timrå i timeouten i slutet av tredje, det man hörde fick mig att tappa hakan. Boyce frågar rakt ut "vem är bäst på att teka", som om han har något att säga till om gällande vilka som ska spela. Forsberg ger ett virrigt intryck och frågar någon "är du med? Lyssnar du?" Sen det Åkerblom säger "ja Cmore var ju snälla och visade Timrås taktiktavla så vi visste ju precis vad dom skulle göra".

Alltså det är för dåligt. Timeout med 2 minuter kvar att spela och underläge. Då ska man hålla käften och lyssna till en tränare som har spelplanen klar sedan länge. Man ska inte viss taktiktavlan för tv och man får nog hålla koll på var dom satt den där micken för tv för löven hörde precis samma saker som vi hemma i tv-soffan.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: RF som haft Stene tidigare måste ha vetat att han defensivt och fysiskt inte håller en tillräcklig nivå. Icke godkänt att han värvades.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
kulltorp: Instämmer i en del, men vänder mig emot att så fort det är en lagidrott övergår ansvaret för individens "tändning" till tränaren.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: Bra skrivet.
Varför jag pekar det lite mot en ledarskapsfråga, är det mönster man ser i matcherna. De första dryga 2 perioderna i varje match presterar Tikarna en hockeymässig sörja. Planlöst åkande utan geist och tanke.
Sedan när vi naturligtvis satt oss i underläge så tänder laget till. Vi såg det mot Tälje och samma nu mot Löven.
Det bli lite lottohjulet i varje match, ibland kanske vi lyckas....ibland inte.
Den tändningen måste finnas från start i varje match. Och där har ledarna ett ansvar anser jag.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
kulltorp: Ja, prestationsmässigt var det här ingen seger även om poängsaldot säger så. Timrå är ett lag helt i avsaknad av eget spel och harmoni.
Därmed inte sagt att det inte fanns ljusglimtar. Lauritz gjorde en bättre match än brukligt, och sättet han orkestrerade 2-2 målet var klass. Sen tyckte jag (som dock inte såg hela matchen) att man åtminstone försökte starta uppspelen snabbare och hoppa över det obligatoriska 30 sekunders burskyddet. Att säsongens Mr Grey (JJ) fick kliva fram och hänga två var också bra och välbehövligt.

Men, som sagt...i övrigt är det mest mörker.
Vi lider onekligen av en svag centeruppsättning. Lauritz har överlag varit en besvikelse, och nog hade man förväntat sig en betydligt större offensiv impact än futtiga 11 poäng. Å andra sidan - han skulle nog passa bättre på en kant och också spela där om det fanns vettigare centeralternativ.
JJ har som sagt varit tämligen menlös. Hyfsat stabil bakåt, men framåt händer inte mycket.
Stene är en katastrof. Seriens mjukaste spelare. Talang spelar ingen roll om man är så velig som han är. Borde ha skeppats tidigt på säsongen.
Lill-Charles är en spelare jag gillar, men han räcker kanske inte riktigt till på den här nivån. Synd som faen att han inte fick en kroppsstorlek som passar hans spelstil.

Und so weiter. Men egentligen är det lite meningslöst att enbart fokusera på enskilda spelare. Det här är ett laghaveri. Och jag kan väl känna att det är på tränarsidan man behöver en förändring. Roger har haft ganska lång tid på sig, och jag är väl inte sjukt impad av den hockey som spelats under hans ledning. Visst, det såg bra ut inledningsvis fram till första derbyt men...även då fanns det ju brister. Och när väl lagen lärde sig hur man stänger ner Timrå och dödar farten blev det ju tvärstopp.

Jag tycker att det känns förjävligt att vi håller på att kasta bort EP-JD erans guldsäsong. Något måste hända. Gårdagens seger borde innebära en boost och ge någon form av positiv självfötroendeeffekt, men jag är övertygad om att det kommer se precis lika jävla menlöst ut i nästa match. Poäng i all ära, det är inte lösningen på det här haveriet.
Nä, ge mig en ordentlig handlingsplan. Så kanske vi inte bara räddar säsongen utan också lyckas undvika att döda allt hockeyintresse i regionen.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Jämtlandsfil: Kul med 2 poäng men vi är inte där ännu. Idag har vi lite flax som lyckas stjäla 2 poäng
Det är fortfarande oerhört mycket som måste förbättras om vi ska slåss med topplagen.
Hoppas detta var en väckarklocka.
Kommentera


Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Olle: Har precis kollat matchen i efterhand. Ville göra den eventuella pinan kort och hoppade direktsändningen för hälsans skull.
Snabbspolade första och andra för att det gör ont att se taffliga baklängesmål t o m när man vet att slutet blir (relativt) lyckligt.
Och som många påpekat, det finns mycket att jobba på. Vi är otroligt spretiga och ängsliga i vårt spel. Mycket på rinken blir varken hackat eller malet.
Vi checkar med en ensam spelare, övriga forwards avvaktar på halvdistans. Sånt spelar sig varje halvhyggligt division två-gäng ur utan större bekymmer.
Har vi kontroll på pucken i offensiv zon yrar åtminstone en av backarna runt i mittzon och lämnar en jätteyta att ta ut pucken för motståndarna. Helt obegripligt ofta händer detta tycker jag.
I egen zon jagar vi puck och kommer helt ur positionerna. Och vår femmannalåda blir minimalistisk och vi ger bort gigantiska ytor spela runt på.
Det finns fler saker man kan peka på som visar att laget är vilset just nu. Gemensamt för symptomen är man inte riktigt tror på det man gör. Då blir det naturligt att försöka spela säkert för riskera så lite som möjligt. Det resulterar nästan alltid i att man hamnar på hälarna och då blir jävligt svårt att vinna hockeymatcher.
När det inte längre fanns nåt att förlora, 0-2 i röven och inga tecken på att nåt skulle hända. Klart att det händer just då. Förmodar att ordern inför tredje var "In och kör, fundera inte, bara kör".
Nu blev det inget skönspel men med lite flax och jävlaranamma blev en versalfet nolla en mysig tvåa.
Nu letar man ju desperat efter positiva tecken, men nog satt fler uppspel på klubbladen än i de senaste matcherna?
Några av de rutinerade grabbarna börjar skaka av sig likstelheten. Robin P, Sebbe L, Jeremy BR och inte minst Johan J börjar äntligen visa lite ledaregenskaper.
Kan vi få be om en liten streak med en 3-4 vinster så skulle allt bli lite mysigare. Lall on, lall on.

Alltid rött, alltid rätt!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
erathoo: jag kan fortfarande tycka att vi har mycket att jobba på i laget men samtidigt är man nog tvungen att konstatera att dom där första 10-12 matcherna när det var propagandahockey...ja vi låg nog lite före dom andra lagen där och då. Bättre samspelta, mer energi, bättre förberedda. Nu har dom kommit ikapp och gör oss dåliga allt oftare. Det gjorde även löven ikväll och när dom kan göra det, då skvallrar det lite om hur mycket serien har tajtat till sig. Dom är inget dåligt lag men likt Tälje har dom ju ett bedrövligt facit den senaste tiden. Och Tälje förlorade vi mot.

En strimma av hopp väcktes ändå idag, vi hämtar oss från ett bedrövligt spel. Säger inte att vi spelade upp oss men vi tog poäng. I en match där allt talade för att vi skulle få 0 poäng så tar vi 2. Det är tamefan ett fall framåt!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
sargad: Rånet i T3 Center ;-)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Jämtlandsfil: Såg lite bitar från matchen och jag gillade hur Boyce jobbade, tacklade och checkade fast Löven. Går före med rätt inställning.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Olle: Wow liksom!!!
Den vändning såg man inte komma. Pulled vakt till råga på allt. Ett kollektivt Houdiniskt mästerverk.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Olle:
Vad kan vi förvänta oss av dessa två coacher, med gemensam nämnare :)
Kungligaste Jämtlandsexporterna till elithockeyn i min värld är bröderna Segersten :)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Olle: 👍 nu känns det lite bättre än i pausen mellan 2a och 3e kan man väl säga....
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Jämtlandsfil: Åkerblom var ruggigt bitter och det kan man ju förstå. Hade jag varit Forsberg hade jag nog tryckt lite mer på hans knappar för inte var det som han sa, att löven kontrollerade oss från början till slut. Men Åkerblom ser ju å andra sidan inte Timrå IK i varje omgång heller, han kan omöjligt veta att vi gillar att bomba målet från dåliga vinklar och inte kapitalisera på våra bra lägen. Nu är jag spänd på om EP kan kliva in och visa revanschlusta efter ett dåligt JVM, om vi kan få in någon ny efter Boqvist och om vi kan piska hästen nästa omgång och rent av kliva upp på en 3:e plats igen.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Finemangs!
Min diss inför tredje gav två pinnar :)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: vilken jävla attacklycka! Vi bryter zombiemönstret i tredje och...tar poäng? Nyp mig i pungen någon för detta kan inte vara sant.

Man ska inte underskatta glädjen när man sitter i den mörkaste av källare och sen händer något sånt här.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bättre...

Tack!

Nu sover jag...

Roger Forsberg bör se matcherna som sin workout.

Han måste piska på grabbarna utav helvete hela matcherna igenom! Även när dom spelar bra!

Dessa unga killar faller gärna igenom om och blir lite passiva när det sett bra ut ett tag! Han får fan elda på så som han gjorde halva matchen idag! BRINN FORSBERG!!!!!


Gonatt!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Nisse på Mon: rätt ska vara rätt...jävligt skönt...
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Olle: Told you.. ;)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
IF Björklöven - Timrå IK 2-3
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: 2 p borta.... hoppas på att detta var vändningen!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Bragd-Birger: Och så blev det! Fantastico!
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
JA!! Fan vad jävla otroligt skönt! Lyssna på det här: Vi VÄNDER och VINNER. Mycket må vara skit men vi vänder och vinner. Nu ber jag till högre makter att kapitaliserar på denna vinst och börjar visa upp självförtroende över 60 minuter.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
JAAAAAAA 👍👍😁😁😉🍻🎄🎄🎄🎅🎅🍸🍸🍸⚽⚽☕☕✌✌👏👏👏
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Haha! Kunde inte hålla mig så jag återvände till tredje. Var faen kom den aktionen från Lauritz? Har vi inte sett mycket av den här säsongen. Icke desto mindre jävligt välkommet.

Ta bonuspinnen nu. Så blev det i a f två poäng att ta med från den här i övrigt menlösa hockeymatchen.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
Nisse på Mon: 1 poäng ok för mig 2p...bonus
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
IF Björklöven - Timrå IK 2-2
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
SMÅLAND: Hobo-Lauritzen ger svar på tal. Trots svagheter i spelet tidigare så måste jag säga att jag diggar hans stil stenhårt. Tänder borta och ett spretigt och glest skägg. Han lär inte få brudar men å andra sidan lär det inte vara så många motståndare som vill kramas med honom heller.
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
SMÅLAND: 2-2...VEM SÅG DET KOMMA 4 MOT 5
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
MIRAKLET!!!!!!
JAAAAAAAAA... 🍹🍹🍹🍹🍹🍹🍹🍹🍻🍻🍻
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
SMÅLAND: Detta 58:03 2-2 (SH1)
Kommentera

Sv: IF Björklöven - Timrå IK 2017-01-13
SMÅLAND: SÅÅÅÅÅJA!
Kommentera

1790727 · »