1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596606 inlägg · 6213 ämnen

Introlåt

Sv: Introlåt
Moffsing

Word.

Det var två va?
Jag tror faktiskt det!

superfalle:
Måste worda dig där.

Gåshud när jag hör den. Timrå-intro är vad jag tänker när jag hör den.

Var det en två säsonger sen dom körde med den?

timraw: ja jag kan inte fatta var ectasy of gold tog vägen .. bästa någonsin .. helt överlägset

Knylan: Hahaha!! Det där var sammanfattning det.

har har ni arets intro lat, spelarna kommer in 0:39 in i laten. Riktigt tung!

Eller varför inte denna? Första 40 sekunderna, 14 sekunder lite senare, tolv sekunder ännu lite senare samt två sekunder där bortåt slutet.

Norden_AN:

Nja, tror jag inte det var. Dom loopade ett riff från andra låten på senaste skivan.

Danne_l: Var det låten "Thanks for the Memories"?

Skarin:

Jaså även hos er, HV gungade också igång till Mustasch.

Skarin: Okey, gissade på typ Nightwish eller Maiden, men det var alltså inte riktigt så illa ställt då ;)

andyo: Det är den svenska orkestern Mustasch som står för tung-gung-riffet.

Skarin: Hm. Jo, fast bara det är bara en annan version av låten ;) Men om vi bortser från det så är den ju nästan identisk som du sa :)

Norden_AN: Haha, ja jo. Men att du har en annan låt då spelarna entrar isen trodde jag var så självklart att det inte behövde nämnas.

Skarin: Vad är det för låt som spelas när spelarna entrar isen så att säga då? (vet inte om någon frågat & svarat på det tidigare)

Skarin: Mycket likt? Nope. Kan klippa in takten som fattas om du vill det så början blir ännu lugnare. Det enda den är lik på är från 0 ända fram till 1:23, efter det är det power-jubel då spelarna äntrar isen och en mycket rockigare version av den svängigaste delen av Ecstasy.

Norden_AN: Jo då. Jag förstår. Din "version" påminner om den vi körde igår. Nästintill identisk. Du missade en takt, eller vad jag ska säga, i början bara. Mycket likt den vi kör iaf.

Skarin: Ja? Är det inte lite lugnt från början i den jag klipp ihop då? Det är lugnt från början sen blir det mer och mer drag ju längre den går. Det är inte orginalet som jag länkade till om du trodde det. den där klippte jag ihop själv.

Dream Team: Precis! Ectasy äger!! Den kommer vara mäktigast i Elitserien när vi lärt oss hur man skall bete sig till den...

Skarin: Jo, där har du förstås en poäng. Om det någon gång i filmhistorien funnits tre skådespelare så perfekt gjorda för just de här rollerna så var det väl här. Filmmusiken är ytterligare ett bevis på vilket mästerverk vi talar om.

Dream Team: Inte bara i sin genre skulle jag vilja säga. Filmen är från 1966. Bara en sådan sak.

Skarin: Japp. 5+ definitivt. I sin genre är den ännu oöverträffad.

Dream Team: Japp. 5+. Precis som filmen, fortfarande.

Skarin: Just därför är ju "Extacy of gold" helt klockren.

Norden_AN: Min filosofi bygger på att ett intro ska börja i långsam takt med något lägre volym för att succesivt byggas upp mer och mer. Stämningen och adrenalinet höjs för att sedan explodera. Tycker inte det ska vara "fart" direkt.

"Ectasy of gold" är ibland en lite komplicerad låt att få till den här ultimata handklappningsstämningen med.. Det vet ju om annat inte vi som brukar besöka Metallicas konserter. Det gäller att klacken visar vägen här och taktfast klappar till musiken. Igår satt man och njöt av det underbara introt - men det gäller att alla vet att låten har en klimax, och att det är fullt jubel som gäller.
En fantastisk låt, ett fantastiskt intro och ett fantastiskt lag. Detta kommer bli så bra..
Annars från igår: Bra drag på klacken! Höll rejält med låda när matchen i sig var relativt statisk och intetsägande.

Imorgon blir det nog fullt ös mot Modo. Tror stenhårt på Timråseger! Vi ses i Swedbank (ja - det är gratisbiljetter, sponsrar inte gärna deras verksamhet...)

Norden_AN: Precis! Det var så jag menade, och förmodligen så som det var tänkt att låta från början. Helt kalas med den dystra stämningen i låten alltså.

Skarin & actionleif: Okej, det förklarar ju en del. Det kändes ju som att "Extacy of gold" och starten för spelarentrén inte alls hade länkats ihop på ett bra sätt, om man nu kan säga så. Men man kan allt förstå att det kliade lite extra i avtryckarfingret nu när det var hemmapremiär och allt ;-) Det misstaget görs nog knappast om igen.

Ja, det hade gjort sig helt klockrent om låten varat typ 10 sek. längre. Gärna får ni ju dra på utav h-vete med ljudet också. När jag har låten på här hemma och krämar på med ljud så får jag verkligen rysningar, så bra är den.

Dream Team: Precis som Björn skriver så blev tajmingen helt galen med "fyrverkeriet". Han som skötte den blev väl för het på gröten helt enkelt. Det får inte upprepas.

Men jag antar att du egentligen menar att du vill ha "Extacy of gold" något längre. Det långsamma partiet i början med samma takt vill du ha under ett tiotal sekunder till.

Introt är nu 1:45.

Dream Team: Det var en grym miss i tajmingen gällande den brandfarliga raketen som for över isen.

Den for ganska mycket för tidigt så det blev ett litet galet hopp där.

Jensen_12:
Messa Hassebo så kanske han lägger ut filmen på youtube.

Per HApps: Jag satt precis och tänkte på introt och vad folket som var och tittade egentligen tyckte om det. Känslan jag fick var att man inte lyckades med timingen helt och hållet. Man klippte alltså i "Extacy of gold" aningens för tidigt. När det gått drygt en minut av låten så eskalerar den ju i tempo då trummorna kommer in. Det vore enligt mitt tycke bättre att släppa på spelarentrén antingen vid 01.30 in i låten (där det är ett tydligt "break"), eller att man väntar till närsomhelst efter 01.40 då låten tydligt ebbar ut.

Filmen på skärmen var dock väldigt bra gjord. Bara gamla Timråprofiler som passerar revy. Han som gjorde den var väl som klippt och skuren för att sammanställa just den här filmen då ;-)

Per HApps: Är det någon som har något filmklipp från hemmapremiären, så man får se hur det såg ut? :)

Per HApps: Vad var det för låt igår när spelarna kom in på isen? Före visst jag att det var Ecstasy.

Eloge till Tomas Coox som gjorde introfilmen. Har man mixat ljud till Iron Maiden så är väl en introfilm ingen match. :))

en fråga nån som kanske kan svara visst har dom haft hammerfall secrets som intro låt nån gång?

Timrårocker: jag röstar också på Nightwish-Crimson tide and deep blue sea som intro låt

Robban: Det vore ju extremt häftigt. Den dikten är ruskigt bra.

wap.hockeysnack.com
Jag vidhåller att Karin Boyes dikt 'Den största dagen' ska vara med på ett hörn. Varför inte mixa in den i de första takterna av Extasy of gold?

The Palm: Läs Hassebos inlägg för svar på din fråga..

Har följt tråden om Intro låt med stort intresse och jag funderar helt sonika om våra förslag har någon egentlig relevans? Håller man på att jobba fram en introlåt baserad på de förslag som dyker upp här i gästboken?

Jag var också på Metallicas spelning i Stockholm för någon månad sedan.
"Ectasy of gold" är en så pass mäktig introlåt att håret på armarna reser sig mer än vad som är lagligt och det är ofta svårt att vara manlig nog för att hålla tårarna borta.
I mitt stilla sinne drömmer jag om ett Ectasy of gold - intro för Timrå också..
..Och i så fall HELA låten. Under tiden som detta underbara instrumetala mästerverk spelas så projiceras skönt filtrerade sekvenser från Timrå spelare i slow-motion.. Blandade videosnuttar med hårda tacklingar, viktiga mål, jubel och kramkalas..
Det taktfasta klappandet från publiken stiger, låten slutar och övergår i annan - mer ösig låt (inte nödvändigtvis Creeping Death) - varpå spelarna äntrar isen.
Fy fan vad mäktigt!

Känns helt makalöst att det snart är dax för elitserien igen!
I år har vi något riktigt stort på gång - och med ett intro innehållandes Ectasy of gold.. Ja då har vi redan lagt ribban.. Guldet skall till Timrå, vi på läktaren står för extasen!

Jensen_12:

Jo precis.. men jag tror det blir mer känsla med originalet än Metallicas egen version av Ecstasy ;)

Bra de, klipp på bara :D

Gaddzen: Annars finns ju detta att klippa in kanske? Efter introt i både denna versionen och den med "klassiskt" Stuk ;)

www.speedyshare.com/777680838.html

Timrårocker: Röstar på ditt förslag.

Timrårocker: Aa måste säga det jag med. Mycket mycket mycket bra.

Timrårocker: Det var riktigt bra !!!

Jag vill ha denna låt och isåfall bara måste man köra den helt underbara videon på skärmarna...

Nightwish intron i låtarna Gost love score och dark chest of wonders är jävligt bra

Timrårocker: Förjävla bra intro måste jag säga

Clawfingers Biggest & the best

Nigthwish-crimson tide and the deep blue sea, kolla länk, sjukt bra intro

« · 1168985 · »