Johan J: kommer inte ihåg vad han heter. Men det var ju en kanadensare i rögle som gjorde ett riktigt yxhugg på en motspelare under uppvärmning och fick ett riktigt långt straff. Nu fanns det ju videobevis på den händelsen i rögle och då jag såg Västerviks matchen på stream så såg jag aldrig händelsen utan kan endast gå på vad brorsan som var på plats sagt. Sen är det bara härligt med derbykänslor som sagt. :)
Sputnik: Härligt med derbykänslor. Kan inte regelboken men går det att utdöma straff innan matchen har börjat? Jag ser ju att grabbarna gruffar lite med varandra men lagkamraterna i båda lägren ser ju ut att ta situationen med en nypa salt.
Sputnik: gärna mål men säger du även speed så tror jag ännu mer på det. Det ska gå fort när Timrå spelar och en snubbe som hasar in i zon på lädret kommer inte funka även om han skjuter bra när han får chansen.
Johan J: Haha såg matchen mellan Västervik och Vimmerby. härlig derbystämning med slagsmål redan på uppvärmningen i Första allettanmatchen. Anledningen till slagsmålet skall ha varit att en Vimmerbyspelare gett sig på en västervikspelare under uppvärmning, som har haft problem med skada och då slashat honom på det området där han skall haft besvär. Riktigt grisigt och borde väntas avstängning i så fall. Däremot så levererade min favoritspelare Joakim Thelin som vanligt. 2 riktiga snipermål, varav ett är en fint direktskott där han inte kladdar med pucken. Riktigt härlig rivig spelare med storlek och speed. Bara älskar hans inställning när han tappar puck och ger allt för att återta den som en ångvält. Snälla nubben hoppas du läst mitt mail och värva han direkt!!!!!!!! Och sen Backen Victor Lindman som det också nämts om, vilken offensiv lirare till back, gjorde ett riktigt klassframspel till ett av Thelins mål. Värva han i bara farten med Nubben :)
Laken: hahaha har ni läst "brevet från fansen" som någon fågelholk till IFSH har skrivit? Han avslutar så fint med "Söndag 27 december möter vi Almtuna, med just din hjälp så ska vi heja fram laget till tre poäng".... Sist jag kollade så mötte dom Asplöven igår...
Jåkkinen: ...varav 20 tkr gavs av supporterklubben på ett bräde och det är väl överskottet från kiosken. Fansen har ställt upp fint och skramlat ihop drygt tolv tusen. Kommer räcka till en kanonspelare från vitryska tredjeligan. Om han betalar biljetten hit själv och sover på soffan hemma hos fallskärmshopparen eller Linkan.
Knylan: Vem tar förstakedjan? Molinder? Eller gör JJ comeback och tar den platsen direkt? John Westin och Marcus Sirén på bänken? Det blir lite mer intressant när vi har flera forwards att laborera med än när alla är garanterad is.
Axelsson lär göra debut, enligt Roger. Lindhagen klev in sent under träningen idag och körde skridskoåkning enbart. Han var ju inte med mot TAIF heller. Johan Persson var med och körde för fullt, med Pettersson och Dahlén. Vet inte varför han inte var med senast.
Sannolikheten att Sundsvall lyckas lugga LIF på poäng känns låg. Med andra ord är vinst ett krav imorgon, helst efter 60 minuter.
El Maco: om truppen accepterar och följer en gameplan så blir det ofta effektivt! Kanske inte så sexigt att se på men ändå...
Jag gillar ändå att Timrå försöker "äga" spelet och vara frejdiga och fartfyllda på isen. I långa loppet tror jag det är rätt väg att vandra. Det ger ett lag/förening ett signum. Czharnecki-hockey (stavning?) är rätt tråkig i långa loppet...
Jag fiskar lite i det här med att "dopa" truppen för att försöka nå framgång som man inte har ekonomi för... Lex tik lex lif osv...
Jag är lite allergisk mot sådant eftersom det ofta förstör förtroendet för hela sporten...
Jåkkinen: Jag var med och skrev om Karlkvist förra året i Timråboken med när det var aktuellt. Tyvärr mailade jag inte något då utan det var endast Småland som tog tag i saken då. Däremot har jag tipsat Nubben om andra spelare via mail inför den här säsongen, men jag har tyvärr inte fått något bekräftat från Nubben som Småland fick. Så jag har inte en aning om Nubben läst det alls. Jag har skrivit om spelarna förut här i boken. En av dem har redan varit uppe och provspelat någon match i västerås den här säsongen.
Söderöver: de är väldigt välorganiserade. Klart de har bra spelare men jag upplever inte att det är ett lagfullt med stjärnor. Men de spelar enkelt och effektivt och har bra målvaktsspel. De måste ha lagt 10 icing igår. Timrå noll. Kanske är färgad. Vi spela oss gärna ur, de slår ur. Det har räckt långt i år.
Karlqvist var ju poängkung i Västervik i Div 1 och jag tipsa Nubben om honom. Men som sagt han hade många namn då och Johan Persson var ju poängkung i annan Div 1 klubb då så Nubben valde ju honom. Men som sagt jag har ögonen och öronen öppna om jag hör något. Allt som kan tillföra Timrå är bra för framtiden.
En krona konceptet... Men det är en smal balansgång för Timrå IK just nu...
IOM försäljningen av arenan tror jag att de inte så insatta och starkt brinnande supportrarna tycker att Timrå IK bör klara sig fint åtminstonde under den här säsongen.
Kanske att man skulle kunna köra en sådan grej om vi tog oss till playoff uppåt...
Jag har för mig att jag läst om att taif har det bökigt ekonomiskt... Har dom byggt på bra scouting eller bra plånbok?
Rätt skoj ändå att dom går så starkt! Lite Buster känsla där...
EXPLORERSMÅLAND: Det var kanon, då har du gjort ditt. Har ingen koll på hur Nubben tänker, men antar att han vill ha ett så bra nätverk som möjligt. Karlqvist verkar ha varit en bra scoutning, och kanske har du byggt upp ett förtroende som kan bidra till något mer om du skulle beskriva och tipsa om fler spelare.
För oss som tillbringar mellandagarna hemmavid och känner oss lite rastlösa i väntan på tisdagsmatchen så tränar laget imorgon måndag 10.30-12.00. Hoppas på att få se Axie in action.
Det var jag som tog upp namnet Karlqvist inför förra sessen och maila Nubben och bad han kolla upp honom. Han svara att han skulle göra det och sen var han klar för Mora.
Söderöver: kul att vi hördes i teve. Hemmaklacken stod helt tyst mellan varven och lämnade det öppet för oss. Sen malde de några långa ramsor som bara ett drygt tjugotal i klacken hängde på. Vi var ju lika många då. När större delen av deras ståplats tog i hördes vi såklart inte men de var inte jätteuthålliga utan tystnade fort.
De hade en "enkronaskampanj" där småföretag och privatpersoner förband sig att ge från 25 öre till fem spänn per åskådare. Alla betalade in sig som vanligt men varje åskådare gav 230 kronor extra i sponsring. Tror de drog in över 600 tkr extra igår på det, de pengarna behöver TAIF. Man kan som engagerad supporter dra med sig moster på just den matchen då. Sen är det hemvändarhelg och folk är lediga och har tid. Långt mellan byarna i Tingsryds upptagningsområde. Men fullt var det inte. Deras hall är definitivt större än Gärde.
EXPLORERSMÅLAND: jag skulle inte säga att domarna avgör matchen... Där håller jag med dig om att något för enkelt mål i arslet och vissa situationer med dålig fokus som avgör.
Jag gnäller kanske av okunskap...
Gäller konceptet nolltolerans emot hakning och fasthållning?
Jag vill se fart i ishockey. För något år sedan var det ganska hårt nästan som too many players fokusen i början på denna säsong. Det gillade jag då det gynnar tekniska och snabba spelare. Nu verkar det blivit ok att hålla i spelare så länge man inte håller runt motatåndaren med båda händerna... Utvisningarna faller på de solklara regelbrottet och man ser spelare åka skridskor med 5cm skär för att visa att dom hålls fast... Jag ser gärna att man är stenhård mot fasthållningar och gärna dubbelutvisningar när spelare åker och håller i varandra på isen... Tacklingar är ok gärna hårda och tuffa även lyft av klubba med egen klubba och låsning av klubba är fint med.
Jag tycker attdomarna gör det svårare för sig själva när dom friar så pass mycket som dom gör nu för det får konsekvensen att hamna i fokus.
Jag tycker att nivån hos de som dömer har blivit lite sämre gällande de matcher som Timrå IK spelat den senaste månaden.
Äh skitsamma det är väl inte så att domarna är det svåraste vi möter under matcherna men de är en del av underhållningsprodukten hockey och dom har ganska stora möjligheter att påverka den produkten både positivt och negativt.
Hur fungerar domare efter sina matcher? Kollar de på sekvenser dom känt sig osäkra på under matcher eller släpper man uniformen och drar vidare?
På vilken nivå blir det "allvarligt" för domarna?
Jag antar att det varierar endel från domare till domare...
Beträffade läktarkampen så hördes ni faktiskt ganska ofta och det var väl i stortsett lapp på luckan i Nelson va? En krona i inträde surrade dom om i c-more...
Kongo: Vet du om Nubben följer upp eller om han förpassar mailet till papperskorgen? Den skribenten du syftar på har väl tipsat om spelare, fick hen något svar?
Kongo: Nubben bör väl kunna ha koll på spelare utan hjälp från Hs-skribenten? Det skadar såklart inte med tips men ändå, det är hans jobb. Kommer karlkvist från div 1 och har presterat bra? Isf bör Timrå scouta noga med tanke på att det kan bli en lyckad värvning till bra peng.
Johan J: Självklart spelar det ingen roll här. Men för mig är det ett val som kan bidra till en utveckling. Varumärken är mentala saker hos enskilda individer.
stoff: Vi hade möjligen kunnat ha Karlkvist, men det var någon skribent här som hade koll på honom men tyckte att det var bättre att skriva här istället för att höra av sig till Nubben.
Johan J: ("De blå", "Laget i stan", Sundsvall. Jag tänker inte - undantaget detta tillfälle - medverka till marknadsföring eller varumärkesbyggande för IFS i onödan så jag benämner dem med korrekta IFS.)
Johan J: Fint avslut i powerplay för Sundsvall leder fram till 2-4-kvitteringen. Sedan får man läge att spela 5-mot-3 i 1:30 utan att knappt få till ett skott på mål. I slutskedet av matchen trycker Sundsvall på. Man får bra tryck i Asplövens zon och tar ut målvakten med två minuter kvar men bara för att bortalaget enkelt ska sätta 2-5 i öppen kasse.
1102 åskådare i Gärde ikväll.
Ska bli intressant att se hur Sundsvall klarar sig i kvalserien mot lag som spelat med positiv känsla hela säsongen. Visst saknas Åkerlund men Olsson är i ärlighetens namn ingen dålig målvakt heller.
Jåkkinen: Ser inget vidare ut för det blå laget. Asplöven för spelet och har matchen under kontroll. Bortalaget har bättre individuella spelare än Sundsvall. Och då har ändå Olsson i kassen räddat hemmalaget vid flera tillfällen.
Det här var Sundsvalls chans och man tog den inte. Och nej, det här vänder man aaaaaldrig.
Kan inte tyvärr inte hålla med dig om domarnivån idag. Tyckte de var konsekventa faktiskt. En tveksam fällning dock på slutet på en Timråspelare. Annars var den bra. Känner för övrigt hela domartrion som jag dömt med och gått utbildningar tillsammans med. Hälsade på dom när de värmde upp innan match på parkeringen. Vi hade oss själva att skylla igår. Ingen annan har vi att skylla på. Är man inte vaken den första minuten så smäller det och det var pojklagsnivå på de båda målen och det tredje borde nog Ohre ha tagit. Ett skott precis innan blå. Tingsryd fick matchen dit dom ville direkt. De kontrollerade matchen bra med bra målvaktspel och försvarsspel. Vi kämpade på bra. Men fick jobba mest i sarghörnen och var inte först på returerna. Som sagt. 49 dyrbara sekunder förstörde matchen. Men hejarklackskampen vann vi med råge. Ny match mot hästarna på tisdag och då jävlar vill jag ha full pott. Vad det gäller övriga resultat så hade vi tur igår för de övriga lagen torskade och vi behåller åttondeplatsen. Nu laddar vi om och det var himla kul att träffa endel hockeysnackare som tagit sig till Arenan igår. Jag hoppas vi ses snart igen :-) Och i eftermiddag är det bottenkamp mellan Sundsvall o Asplöven! Snacka om viktig match för båda lagen!
Hälge: Är inte det ett gemensamt, bedrövligt, beslut grundat på att "derbymatcherna" drar fullt ändå så då vill man hellre ha kvar den inkomstkällan än att få den på annandagen då det ändå oftast är fullsatt.
Rallarn: Med Gath blir det riktigt höga krav på laget och individuella spelare. När han spelade i RBK var han den som gick all in och aldrig gav upp. En vinnarmentalitet och hög kravställning.