1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606143 inlägg · 6213 ämnen
« · 1253093 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Tikare i NHL
The Palm: Detta ska ses! tack för tipset!

Tikare i NHL
Dagens TV - tips;
Viasat Hockey 18:30 Pittsburgh vs Philadelphia

Vår gamle keeper Johan Backlund gör äntligen NHL - debut!
Lycka till Johan!!

Sv: Vad fattas i Timrå för att det ska ge guld?
Anonymous: I Sundsvall hoppas jag.
ca betyder cirka som betyder ungefär...
Hur långt är det mellan Timrå och Sundsvall då?
11 km? 12 km? 13 km? - ligger fortfarande inom gränsen för ca 10!

På Timrå kommuns hemsida står det att det är 40 km till Härnösand och 10 km till Sundsvall - och i den villfarelsen har jag också levt.

Anonymous: har inte koll på arenadriften kostar och det är en sak man skulle vara tvungen att lösa. Har ingen klar lösning att presentera dig där tyvärr. Kanske man kan sälja tillbaka arenan till kommunen och låta dom driva den?

dr-nix:

Precis, tänk om vi helt plötsligt skulle ha Sveriges bästa och mest välorganiserade ungdomssida - i Timrå - det skulle smälla högt även för Eva L.

Alla pratar ju om att satsa mer på ungdomsverksamheten så det skulle vara en bra satsning i rätt riktning.

dr-nix: vet inte vad en arenadrift kostar, men ska de betala den själv då eller?

Kevin O Shea: tio kilometer? vart tror du nya arenan hamnar?

Anonymous: Själv tycker jag att vi ska flytta laget till Kiev eller Magnitogorsk och ansöka om att få spela i KHL istället. Det borde kunna få fart på ekonomin. Angående namnet så tycker jag att Traktor Timrågorsk blir bra.

Anonymous: Sen slipper vi den där jäkla örnen, borde bli en drake istället. fast den är väl upptagen. Kanske en tjäder, den sköts väl i Lunde så Timråanknytningen saknar den ju inte, blir lite som att blanda Sundsvall/Timrå det tror jag är ett vinnande koncept.

Tallarna vet jag inte riktigt vad man ska byta ut mot. Kanske två plankor för att knyta an till den rikskända sundsvallsstrejken. Minnesmärket ligger ju bara ett slagskott från tänkta arenan. Nä sundsvalls stadsvapen med två korslagda muskötgafflar och en stormhatt. Krigiskt och det är så nya Sundsvalls IK kommer att spela, fruktad för sitt spel i hela Sverige, inge challehockey, eller hynningpetande här inte.

Redigerad kommentar

haggen: Det där med hockeygymnasiet var jag inne på för ett tag sedan också (inför säsongen tror jag det var). Man skulle ju kunna låta juniorverksamheten få stanna kvar i Timrå och låta dom lira i ladan. Detta skulle naturligtvis vara knutet till större satsning på juniorsidan med fler fulltidsanställda tränare bl.a.

Anonymous: Jag hoppas att det där var ett försök till ironi.

liston: Timråandan, säger du?
Sitter den i själva hallen som spelarna spelar i?
Timrå torde väl även i en framtid kunna värna om spelarnas familjer, och se till att spelarna känner sej mer välkomna här än någon annanstans även om man åker omkring på en is som ligger ca 10 km längre söderut?

90-100 miljoner i omsättning, ja - småhandlare i branschen!
...och vad tror du det beror på?

Man skulle ju kunne byta namn till Sundsvalls IK samtidigt som flytten, är ju inte många som kan peka ut var Timrå ligger. Sundsvall är ett mer gångbart namn och känt i Sverige. Själen förlorar man inte, men man vinner sponsorer och folk vet vart klubben har sin hemmarenan. Jag är less nu på att höra gång på gång kommentatorerna i tv säga Sundsvall, Sundsvall... om föreningen TIK som ligger i Timrå.

Det är Sundsvall resten av Sverige vill ha, låt dem bestämma.

Dessutom måste dety vara lättare för Linkan att värva spelare till staden Sundsvall än till byn Timrå.

Redigerad kommentar

dr-nix:

När IFK Sundsvall spelade i allsvenskan en gång i tiden så spelade de matcher i Grytan utan att det blev livat mellan kommunerna, då ville man hjälpas åt. Kommer ihåg en härlig match mot Martin Dahlin och hans Malmö FF, Martin fick gult kort, hur matchen slutade kom jag inte ihåg;)

Hur som helst tycker jag Timrå och Sundsvall måste kunna samarbeta när det gäller arenafrågan, Timrå berör så pass mycket folk, allt ifrån Gnarp till Älandsbro och Ånge eller vad det nu kan vara.
En arena i stan gynnar Sundsvalls kommun positivt, företag bjuder kunder som handlar/äter/bor i stan. Konferenser/middagar i stan sedan promenad till match, smaka på den!
Marginalåskadarna skulle komma samt folk kan ta buss eller tåg.

Timrå då?
Ja varför inte satsa stenhårt på hockeygymnasiet samt ungdomsverksamheten i klubben, de skulle få stora möjligheter i eon och strimma-hallen, boka upp träningstider mm.

Får dock dra lite i nödbromsen när det nu i slutspelet fattades ca 500 pers per match - Så jävla uselt, efter lagets prestation i slutspurten skulle det naturligtvis varit lapp på luckan.

Kan kommunerna komma överens om finansieringen så har de säkert i stort sett alla sponsorer med sig också och då kan det lösa sig.

dr-nix:
Och jag säger inte emot dig eller?

Visst är det som du säger, men det är inte många år sedan som det fanns spelare som kom hit för att de hade hört om att i Timrå blir man väl omhändertagen om än man fick lite mindre lönecheck.
Då verkade det som om det sociala betydde något.
Timråandan fanns där.
Det är den jag vill återkomma till.

Visst är det är det stora pengar det handlar om.
Läste att Timrå omsätter 90 milj./år, vet ej om det stämmer, men dom är små i förhållande till HV, FBK etc.

Nu avslutar vi denna diskusssion, du har din åsikt okej, och jag har min och vi lär inte komma längre än att vi båda hoppas på ett bättre 2010-2011 för Timrå och med ett slagkrafigt lag.

liston: jag säger det igen, Elitserien är en verksamhet. Det är en   liga som omsätter miljardbelopp. Det handlar inte om amatörverksamhet   längre. Javisst vore det trevligt om det är klubbens själ som är   viktigast. Men om det är något som spelarna visat dom senaste åren så är   det att dom inte bryr sig om en klubbs själ bara själva lönechecken.

Spelarna vill ha bra betalt annars lämnar dom fort som fan. Därför  måste Timrå IK se till att klubben först och främst är  konkurrenskraftiga på den ekonomiska sidan annars kommer man hamna där i  kvalserien till slut.

Men självklart vill jag att klubben ska  värna om sin historia, sina supportrar och det som gjorde klubben till  det den är idag. Man kastar inte bort allt det bara för att man börjar  lira matcher i stan istället. Naturligtvis är det något klubben måste  jobba med ännu hårdare om man nu bygger nytt (det är min känsla just nu  iaf).

Jag tycker att många är lite dramaqueen-aktiga  vad gäller detta om jag ska vara ärliga. Man har en romantisk syn om  heliga Sörberge dit man vallfärdar. Jag är född (edit: okej på Sundsvalls sjukhus) och uppvuxen i Timrå och  ingen i min närhet uppfostrade mig i att TIK är heligt på något sätt.  En gång så tog farsan mig på en match och nämnde att idolen Pekka lirat  här (detta var under 80-talet). Min kärlek för Timrå IK fann jag på egen  hand framför allt när ST-hockey blev Timrå IK igen. Den s.k. Timråsjälen du pratar om är jävligt överdriven.

Redigerad kommentar

Nisse: JAAA!!!! Helt j-la perfect med Lindstrand som klubbdirektör och sportchef, och headcoach,, då får vi rondell i mittzon, och fartgupp i försvarszon, och båsen bygger vi om till bussfickor;)..

Mycket bättre än att byta ut Linkan, och sätta challe på hans plats, och perra som headcoach=)....

Sv: Silly Season 10/11
BRA!!!! Bort med Moe. Ofokuserad säkerhetsrisk på isen. BORT!!

dr-nix: Jo kanske.. Därför borde Timrå ligga på han! Han har tjej här hemma i Sverige som han säkert vill hem till!

ersson: jag känner till honom men han är väl i stort sett förlorad för NHL känns det som.

dr-nix:

Då frågar jag mig, tycker du då att Timrå är själslös?

Om så är fallet så kan vi titta på vad som händer i Umeå med löven, vi kommer att vandra den vägen.

Jag tycker att man ska satsa på en kille som Erik Gustafsson! Timråprodukt i ådrorna och född och uppvuxen i Njurunda. En kille som tagit stormsteg i College hockeyn i USA. Jag känner hans lillebror och vet att han inte var långt ifrån ett kontrakt i NHL. Så Timrå, ligg på han! Annars är han körd för NHL alt. AHL! Han är en mycket bra, poängstark back. En bättre version av Moe om man säger så. Är det någon som är tveksam till att han duger så får ni gärna kolla in hans meriter och utmärkelser som han fått i Collegehockeyn.

Redigerad kommentar

Den stora knäckfrågan när det gäller arenan och en ev. flytt är att Timrå IK har skrivit på ett avtal med Timrå kommun om att laget skall heta Timrå IK och att matcherna skall spelas i nuvarande arena vid utköpet från kommunen. Detta avtal löd på 18 år vid undertecknandet. Det betyder att ytterst äger Timrå kommun denna fråga. Givetvis har sponsorer en indirekt påverkan. Timrå kommun leds av Ewa L. som i en debatt i programmet eftersnack som var en utlöpare till mittnytt hävdade " det sitter inte i pengarna, det gäller att få ihop gänget". Det kanske skulle vara en idé att satsa på Lindstrand som som både klubbdirektör, sportchef och headcoach i en och samma roll, då skulle vi få vårt efterlängtade guld............

liston: den "Timråsjäl" du pratar om är en illussion du själv och kanske folk i din närmsta krets har skapat.

Ett problem som jag ser är att klubben saknar kulturbärare. Gamla storheter som kliver in och hjälper klubben på den fronten. Tyvärr verkar ingen vilja återvända till Timrå efter dom en gång lämnat.

dr-nix: ska bara göra en liten utvikning på det här med framtidsvision om ni undrar jag menar.

Jag anser att en klubb måste ha ett (eller flera) mål med sin verksamhet. I Timrås fall bör detta t.ex. vara att nå en SM-final. Att bli ett topplag helt enkelt.

Men det räcker inte med att bara skriva på en bit papper att man ska nå SM-final eller att bli ett topplag och sedan kalla det sitt mål. Nej man måste ha en plan för hur man ska nå dit. Jag kan säga att jag har som mål att bli miljardär, men om jag inte har en plan som andra ser som realistisk kommer folk bara skratta åt mig eller tycka att jag är lite smått galen kanske.

Om nu hela föreningen har fastnat i ett läge där man bara ser en ny arena i Sundsvall som en möjlighet att fortsätta sin utveckling som klubb så måste man helt enkelt sluta vela och bygga en arena i stan även om det finns dom som kommer gnälla. Klarar man inte av det och ledningen inte ser något sätt för klubben att utvecklas ytterligare måste dom naturligtvis avgå och låta folk som ser vägar att utveckla klubben ta över.

dr-nix:

Tycker inte att jag lever kvar i det förflutna bara för att jag pratar om en Timråsjäl.
Alla lag har en själ, andra starkare, andra svagare.
respetera denna åsikt, jag respekterar Er.

Men att inte arbeta för att komma dithän dit det än gång var, är snudd på tjänstefel.
Vill man vinna något så KRÄVS det att man har en ungdomsverksamhet i ryggen, idag finns J-18, sedan?

Detta är något som man kan bevara genom hårt arbete, och vad jag känner till så har Nygge jobbat med just såna frågor tidigare med gott resultat.
Det var väl han som fick hit Tom Wandell, pga. att Wandell sa att han jobba med Nygge tidigare i SSK.
Ta vara på det, kan vara guld värt senare.

Per HApps: Alla i den här boken vill ju att de ska gå så bra som möjligt för Timrå ik
Skulle man med facit i hand veta att en flytt till stan vore de stora lyftet så skulle väl knappast nån vara emot.
Men att inte ta med i beräkningarna att ett arenabygge också medför stora risker för klubbens ekonomi. Det är allt för naivt.
Mycket beror ju på hur en ny arena med dess drift kostnader finasieras.
Man kan ju dra många paraller med våra länsgrannar. Skulle vi vid uteblivna sportsliga framgångar när nyhetens behag med arenan lagts sig börja få deras publiksiffror är ju katastrofen ett faktum.
Jag måste säga att det vart väldigt tyst om Timrås arena bygge under flera månader ifjol när Modo rapporterade om sin brakförlust.

John K: jo men tyvär så misstänker jag att folk lever i det förflutna i denna fråga. Med detta sagt går det att återupprätta klubbens kultur om man har en ledning som agerar på rätt sätt.

För några år sedan så var jag inne på att TIK var den klart bästa sport-klubben i medelpad. Nu tycker jag det är mer tveksamt. Dragons har vunnit SM-guld, Giffarna har fått fart på juniorverksamheten och har under dom senaste åren fått fram en bunt juniorer som nu lirar i A-laget.  TIK har dock ingen framtidsvision som jag ser det. Visst arena-frågan är en sak men klubbens riktiga nyckel måste ju ändå ligga i klubbens juniorverksamhet som inte tycks hålla skyhög klass just nu (noterbart är dock att J18 laget går bra).

Timrå IKs adelsmärke under glansdagarna var väl ändå klubbens förmåga att skaka fram juniorer. Det var enklare förr i tiden men klubben tycks inte ha hängt med i utvecklingen. Jag hoppas verkligen att man gör rejäla förändringar här och satsar på juniorsidan rejält (jo jag vet att man har TIK har sagt till media att man ska satsa men snacka är billigt, det ska göras också)

Redigerad kommentar

Sv: Challe stanna, som sportchef
John K:

Skulle inte du hoppa i Selångersån, om du gör, det så har du gjort en välgärning.

Hej då!

liston: "Timråsjäl"??? Va faan, den finns ju inte. Du är patetisk.

Simmalugnt: Du skrev "Det du vill göra är alltså att avrätta hockeykulturen medelst giljotin."

Den hockeykulturen du är rädd att den kommer att avrättas har varit död i många år. Vakna för faan!
Det vi sen många år har, är spelare som flaxar runt mellan klubbarna som handelsobjekt. Man spelar där det blir bästa betalningen för stunden sen drar man vidare.
Det är den "kultur" vi har nu för tiden. Business is business, thats it!
Det närmaste hockeykultur det kan komma är att det också är en kultur, nämligen dagens idrottsliga affärskultur.

Att anpassa verksamheten till rådande situation är att bygga en större, mer tillgänlig arena helst med centralt cityläge. Det kommer garanterat att öka publiktillströmningen och därmed skapa förutsättningar att bygga ett bättre lag. Det är detta som måste göras för att kunna kriga med topplagen.

73Sjöbba:

Han kanske är för bra för AS?

24 poäng på 42 matcher i Es är bra förra säsongen.

mattias - 74: Han har gjort en dålig säsong och har inte visat speciellt mycket men han har goda egenskaper. Han har ett ganska bra passningsspel, hans skott i PP är ganska träffsäkert men kan vara hårdare om man säger så.

Moe's stora problem är att han försöker spela för svårt och misslyckas. Han hade detta problem när han var yngre också men förra säsongen verkade han ha lärt sig av sina misstag men dom fula ovanorna har återvänt till denna säsong. Kan man lära grabben att spela enkelt och inte försöka på för svåra saker så har man en bra back helt klart.

Redigerad kommentar

mattias - 74: Han skulle nog passat bra i allsvenskan ett tag.

dr-nix:

Hurdan är Moe som spelare. Vad jag har förstått har han gjort en jävligt bra säsong hos er.

T T: det vore synd att tappa honom, jag tror han kan bli riktigt bra. Men kanske behöver han flytta på sig för att få en nystart.Slängbyter gärna med Leksant, vi får Ekman-Larsson så får dom Moe.

Per HApps:
Vad är det som säger att, bara för att hallen hamnar i stan så kommer de stora pengarna.
En ny hall kan ge mer publik som i sin tur ger lite mer pengar, räcker det blir då min motfråga?

Liston:
Du skrev."Att flytta hallen till stan vet jag inte om det är det ultimata, som nån sa här tidigare, " var tar Timråsjälen vägen då?!"

Min motfråga då är, tror du att man kan ge dom toppspelare , som vi supporters kräver en lite lägre lön med argumentet.

- Du får ju en stor portion "Timråsjäl" med på köpet. 

Föresten Linkan kommenterar Challe och det där sena beskedet i dagbladet

• Challe Berglund uttalade sig kritiskt mot dig och klubben nyligen, på grund av att han inte fått några klara besked kring framtiden. Hur påverkades du av det?

– Vad ska man säga. Jag har mina skäl och dem står jag bergfast vid. Inget snack om det. Jag kan gärna ta lite skit för det, men man kan vända på frågan. När hade varit en bra tidpunkt? Hade två veckor innan grundseriens slut varit bättre, när allt som var viktigt för oss var slutspelet. Sedan valde Challe att gå ut i media och damma på mig och föreningen en jäkla massa dynga. Men samtidigt har dom kontrakt till sista april.Vad har vi för anledning att göra klart med något innan det?

The Palm:

Att vi skulle vara klara med varandra vet jag inte.
Jag får för mig att Challe är duktig på hockey teoretiskt, men inte lika bra praktiskt.
Då skulle man kunna använda honom inom den administration som ska bygga laget och där kan challe vara bra att ha.
Varför inte Nygge också för den delen, han verkar kunna mycket om ungdomshocky, den som hos oss står och stampar och vinne inte mycket mark.

Att flytta hallen till stan vet jag inte om det är det ultimata, som nån sa här tidigare, " var tar Timråsjälen vägen då?!

Men man måste börja nånstans och jag kan uppmana till att läsa dagens VK om björklöven, en typisk lövengrej, att inte kunna hålla i pengarna.
Detta vill jag inte ska hända här så då måste det finnas folk som kan det här med pengar.

Det blev mycket surr nu från min sida.

The Palm: Tänkte bara om du inte hade någon större koll bakåt. Jag ser att du är en som avgudar challe, jag har hört att det finns några sådana, inom travvärlden. Vad jag menar med pyrret, är att han var ju aldrig ens intresserad av att fortsätta i Timrå. Det var inget klart med Philadelphia då. Hahl, var inte intresserad av att stanna i Timrå. Vad jag minns så gick rykten om att timrå erbjöd Hahl lika mycket lön som fhc. (Vet dock inte om det ligger någon sanning i det) Och jag har varit förespråkare av att Challe skulle ha avgått länge. Jag måste säga att han har gjort det bra som har lyckats tagit oss till Slutspel 3 år i rad. Men var det någon som tyckte att Timrå spelade desperat igår. Det måste väl Challe kunna få sina spelare att göra? Eller har dom ingen motivation/respekt för honom?

Sen måste det väl finnas någon med större kontaktnät än honom i finland, Checkien, Nhl, Khl och diverse andra ligor. Jag menar en pajjas till efter linkan känns väl som ett långskott.

Tik borde nog börja med att rannsaka inavlen i klubben och börja högt upp i styrelsen.

Sv: Kvartsfinal 2010
Mackelito: Ja ja vet inte har varken sett Toumas eller Iiro speciellt mycket, men att spelare är intresserade av att spela i TIK är alltid bra.

Kan sammanfatta här och det som betyder samma sak i andra tråden.

Simpelt, VI ÄR INTE BÄTTRE. Laget är för svagt enligt mig, men det har ni väl redan hört.

Snoop: Konstigt det där, ifjol så jagade vi brorsan Iiro Tarkki, det kan jag förstå, han är 24 , har en utveckling som går framåt och har bättre räddningsprocent än Toumas Tarkki.

Så den här killen får vi be till gud att han inte blir värvad.

Men det är klart, Linkan är ju sportchef så man kan ju inte vänta sig några bra värvningar.

Enligt ST så är denna målvakt från Kärpät positiv till att spela i Timrå, och de är inte alls helt fel och då känns de endå som att vårt rykte må vara bra.

DJ Hemp:

Men tidningsjäveln kommer ju för fan inte! Fy fan vad jävla sopigt agerat! Ja, men då vet man liksom. Det är la inte så jävla noga eller... Man väntar ännu och klockan är mer än sju... Lyckad distribution eller??? Jag ringde och den svarande hade absolut ingenting att säga... "Hucklena" är totalt värdelösa. De som svarar kan inget säga. Vi som har betalat får ingen tidning när vi så hade önskat. Jag bryter min prenumeration när den går ut. Vägrar att betala för denna skit... Adjö!!!

NuMo: Hmm. Jag upplever din liknelse som malplacerad men det kan ha att göra med 10 braköl innanför västen. Spännande! Nu blev det filosofiskt. Ska jag köra om? Är jag bildligt redan om medan min antagonist? Känner du dig jagad? Frågorna är många...

Olle: Du resonerar ungefär som man gör när bilen framför en kör exakt samma väg som man själv ämnar ta, men aningen för långsamt för ens tycke.

"Vad i helvet förföljer den där bilen mig för?"

NuMo: Om du ger mig en frist på 12 timmar så kan jag leta fram dom inlägg jag faktiskt avsåg, kl är faktiskt 03.00. Detta blir dock någonting i stil med en innehållsanalys eftersom du uppenbarligen inte själv tar direkt ställning utan bara implicit lutar åt det mest kontroversiella av två alternativ för att väcka så stor uppståndelse som möjligt.

Jag uppfattar detta som ett uttryck av personlig besvikelse, don blotta närvaro har ju faktiskt inte bidragit med någonting konstruktivt överhuvudtaget.

Att du angriper min trovärdighet som skribent glädjer mig, det visar bara på att jag väcker känslor, en detalj som jag faktiskt tycker är vital för en diskussion.

« · 1253093 · »