1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607895 inlägg · 6214 ämnen
« · 1719785 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
Knylan: På papperet är det mer eller mindre kört att komma in som 8 i mål. Ska inte behöva vara nån fara på taket nedåt heller. Den här säsongen kan vara "färdigspelad" rekordtidigt.

{7566}: Frågan är hur man ska göra med Jens Westin nu med tanke på att han smaskat in två stenhårda slagga på kort tid. Borde testas rejält i PP så länge han har något form av självförtroende för att gå på skott kvar.

Annars så låter en PP1:a ganska intressant om man tänker sig typ Dahlén - Molinder - Ejdsell sen Pettersson och Brynis/Westin uppe kring blå. Ejdsell stationerad framför mål.

66 Mattsson (60 Ohre)

54 Dahlèn - 26 Pettersson - 16 Ejdsell
9 Strömberg - 4 Nilsson

93 Marklund - 23 Boyce - 8 Hallin
28 Lindhagen - 33 Bryhnisveen

25 Westin - 21 Johnsson - 57 Wedin
2 Westin - 17 Fernholm

19 Öhrn - 24 Molinder - 22 Berglund

27 Tikkinen
46 Johansson

T T: Nja, det är inte 2011 längre. Jag är ganska trött på att inte ha några krav på laget och att 'vara glad för det lilla'. Vi är för bra för att inte satsa allt på att nå topp åtta. Däremot kommer ingen att tro på att vi fixar det vilket väl brukar vara det enda som biter på det här laget, att få känna sig små.

Kämpa Knylan. Själv hoppas jag bara att vi kan hålla undan för Asplöven.

Nu börjar det bli lite väl mycket luft uppåt alltså. Löven gör en skitmatch borta mot AIS i detta nu och genom det har vi, Löven och Mora minst 10 poäng upp till flertalet lag ovanför strecket. Leksand närmst på 56 på åttondeplatsen, ett lag vi inte tagit en enda poäng mot i år. Hur fan ska detta gå, är frågan.

Hästen fixade åttondeplatsen på 74 poäng förra året. Vi står på 50 nu och har 42 pinnar kvar att spela om. Förra säsongen tog vi 26 poäng i det här skedet så jag får anta att hoppet lever. Vi möter mestadels lag placerade i bottenregionen så vi får helt enkelt fokusera på att göra vårt och hoppas på något av lagen 3-8 säckar ihop.

Sv: Kimmo Kapanen din gamla hjälte. Hur e läget?
{3627}: ja dumt av honom. En Krykov med.

Friman SR: Jag kan tycka att Nubben ska anstränga sig för att hitta en ny Kimmo Kapanen... men det är ju vad jag tycker.

Friman SR: vilken hjälte!!! Stående applåd!!!!!!

Friman SR: Mer Kimmo åt folket!

På tisdag ska jag fan åka till Västerås och ställa ut ett skåp. Nu får det vara nog.
Hur svårt kan det va?

När fan är det match!

Jag börjar bli nervös...

Uppehåll är förödande för våran framtid! Jag gillar inte dom...

El Maco: Nä jag håller med dig. Montan kan säkert duga som coach för små kronorna. Montan var dålig i TIK men Brandchefen var väl ändå sämst av alla coacher vi i Timrå haft och han har ju trots allt 2 SM Guld med FBK samt att han fått Leksand att gå som själva tåget nu och räddade kvar Modoliderna förra säsongen. Så med den logiken så kan säkert Montan göra ett bra jobb i JVM.
Sämre än Grönborg kan han väl ändå inte vara va? Mannen som basade över JVMs eget Real Madrid i vårat hemma VM i Malmö och lyckades ändå förlora mot Finland... MOT FINLAND!?!?

Ejdsell tillbaka! lån. men han skulle kunna tänka sig en längre tid även efter övergångsfönstret stängt.

El Maco: Målet är ju topp 2 vilket börjar se svårt ut. Sen faila dom ju 2 gånger om förra säsongen, kanske borde tränaren fått gå då ist.

...apropå någonting annat är jag inte helt säker på att jag fattar varför VIK sparkar tränaren. Varför desperationen? Har de sett så dåliga ut?

Enough: även om jag får sura uppstötningar när jag ser honom på grund av omständigheter kopplade till Leksand och Örebro är det inte självklart för mig att han inte kan leda juniorkronorna

El Maco: Man bör ju vara bra på hockey för det jobbet

Enough: man kan ju vara bra på olika saker. Han var inte rätt för att rädda ett Timrå i fritt fall i alla fall.

Har dom inga krav alls för att ta över juniorkronorna?
Har Montén lyckats med nåt lag?
Där försvann ,det lilla förtroende som fanns kvar, för hockeyförbundet

Söderöver: ST och mitt media kan väl slänga åt Jimmy nån krona för några sådana artiklar. Tror de skulle få mer läsare än vad diverse artiklar om nån boxare eller Kallas pojkvän eller dylikt får.

Söderöver: eller rent av börja blogg aigen :D jag prenumererar gärna för en slant

JimmyH: Jag saknar dina junior inlägg nästan mest av allt sedan du slutade blogga på st...

Skulle inte du kunna leverera en tre-fyra lite utförliga rapporter om din syn på juniorerna per säsong här eller på något annat bra forum?

Corvo: Först en "Faktareglering": Sebastian Erixon fick chansen istället för Erik Gustafsson som tackade nej till att spela i A-laget utifrån att det skulle äventyra hans möjlighet att spela på college. Gustafsson är född sent på året och utvecklades senare än Moe och Sjödin som du nämnde. Sådant betyder mer än man tror. Både Elias P och Dahlén var inga superhögt ansedda talanger på riksnivå i U16 och i början av U17 heller t ex.

När det gäller Algot Landin spelade han i J20-lagets första PP i helgen (som enda back till Elias, Dahlén, Sirén och Kalte) som lagets yngsta spelare så han är absolut en spännande talang. Däremot är den två år äldre Marcus Hardegård före i kön till A-laget. Hardegård som haft en skadedrabbad säsong men som besitter både storlek och skicklighet. Lär spela med A-laget nästa säsong om inget oförutsett händer.

När det gäller att ha koll på juniorerna överlag så finns det goda möjligheter för det oavsett var ni bor. Skaffa ett konto på Live Arena så stödjer ni även Timrå IK.

I morgon möter man Malmö hemma och länk till sändningen finns här: sports.livearena.com/Content/Index/44194

Nu när A-laget har ett litet uppehåll så är det ett bra tips att stilla matchbegäret med.

El Maco: Sabla otur Johan, kämpa på med rehab. Tack för din insats so far.

{7566}: okej? Vad är fel med twitterkontot?

{7566}: Hur menar du?

El Maco: Tycker Timrå är så sjukt dåliga på sociala medier om man jämför med andra klubbar i landet. Och vad har hänt med klubbens officiella twitter? Verkar ha spårat ur

JP borta i sex veckor. Vi får se om han är hos oss sen eller någon annanstans

El Maco:

" man har cold stores, man har ishall- fast stan är Förbannat Kall!"

Ybercoola popbandet Docenterna har sin bild av Sundsvall klar!!

Står sig än idag.

Sundsvalls kommun väger i sociala medier som en parameter i val av sponsring. Jämför man tabellen med följare så har Timrå drygt 11000 följare på fejjan och drygt 3000 på twitter. Jag använder inte Insta så där får någon annan fylla på.

Min bild är att vi hade fler följare än Giffarna när vi var kvar i högsta serien men de har pinnat på sedan vi åkte ur.

Knylan: Trist att höra angående Algot. Samtidigt så är han ju faktiskt endast 16 år och förstaårsjunior ännu så det finns givetvis gott om tid att få karriären på rätt spår igen. Det är alltid väldigt kul med juniorer som kommer upp och etablerar sig i A-laget. Sedan vilken moderklubb spelaren har är ingenting som jag bryr mig speciellt mycket om. Men absolut, det är klart att det är lite extra kul om det är en spelare som har gått hela den långa vägen från skridskoskolan upp till A-laget.

Man kan väl konstatera att det inte alltid blir som man tror när det gäller unga spelare i juniorlagen. Hur det blir för Algot låter jag vara osagt men jag hoppas givetvis att han får ordning på karriären och tar sig upp till A-laget.

Om vi går tillbaka ca 10 år i tiden så minns jag såklart att 88-kullen sågs som extremt lovande och att Oscar Johansson, Eric Moe, Christopher Erixon och Joakim Sjödin var spelarna som skulle bli etablerade elitseriespelare i Timrå.

Jag gillar verkligen OJ men han kan väl inte anses hålla mer än hyffsad allsvensk klass och då är han spelaren ur den nämnda kvartetten som blev den bästa hockeyspelaren i vuxen ålder.

Erik Gustafsson har väl vid fler än ett tillfälle nämnt att en av huvudanledningarna till att han flyttade över till USA efter studenten var att han inte var särskilt aktuell för A-laget då Eric Moe och Sebastian Erixon gick före. Jag kan såklart komma ihåg fel med tanke på alla åren som har passerat men såvitt jag minns så stod även Joakim Sjödin högre upp i hierakin än Gustafsson.

När vi kommer till 89-kullen i Timrå så var det väl Daniel Back och Tommy Lindholm som var dom två stora framtidslöftena som man hörde talas om tidigt då bägge två fick spela med U-16 och U-17 landslaget.

Både Back och Lindholm valde sedan att sticka till Frölunda och när just Daniel Back lämnade kom istället en okänd Sebastian Erixon fram och tog Daniel Backs plats som underåring i J20-laget och gick från att vara en i mängden av okända juniorspelare till att göra debut i A-laget och spela U-18 VM samma säsong.

Corvo: Jag har inte sett ett jota och är lika frågande som du inför den usla hösten. Visserligen har man ju inte kunnat nyttja Dahlén och Pettersson speciellt mycket alls, men det känns som ett återkommande fenomen att vi har starka J18-lag och sen svaga J20. Det är lite märkligt, på pappret åtminstone. Rent spekulativt, men 96-orna var ju en allmänt svag årgång. Det finns ett fåtal kvar i år, resterande är mestadels födda -97 och -98, plus då ett fåtal 99-or (Landin bl.a). Det kanske är någon omställning, typ. Men då borde fler klubbar ha samma problem, kan tänka mig att de flesta lag släpper iväg de sistaårsjuniorer som man inte vill satsa vidare på och fyller på med yngre.

Det lilla man hört angående Landin är att det bedarrat. Backfronten ska vara svag rent generellt, det hopp som finns är Hardegård. Landin får gnugga på, vilket väl är ungefär det som är frågetecknet, hur pass intresserad han är av att göra det.

Under 00-talet så kändes det som att det i stort sett enda vi fick fram genom juniorleden var backar, bortsett Lander och Pääjärvi då. Det var först Mats Hansson, sen Moe, Erixon och så dagsländor som Owuya och Sunnqvist t.ex. Under 10-talet har det istället mest kretsat kring forwards. Bland 00-orna så har vi Filip Hållander och Jacob Olofsson som båda ska vara något utöver det vanliga. Båda har dessutom storleken redan nu, som blivande sextonåringar. Nu har jag inte sett någon av dem i spel, men just storleken talar ju för att det inte går att utesluta att de får känna på a-laget redan nästa år. Måtten på Olofsson vid den där elitcampen med u16-landslaget i december var 187 cm och 83 kilo, han skulle vara längst bland forwards i dagens a-lag.

Knylan: Är det någon här på HS som har haft någorlunda bra koll på J20 i höst och varit ut till arenan och tittat på ett par matcher? Bör och ska själv ta och skärpa till mig och pallra mig ut och titta på några matcher nu under fortsättningsserien.

Att det gick riktigt dåligt för laget i grundserien är väl uppenbart med tanke på att man kom klart sist med 10 poäng upp till Luleå på näst sista platsen i tabellen.

Jag har ingen koll alls på något av dom andra lagen men känslan är att det är lite konstigt att det gick så pass dåligt med tanke på att vi ändå har ett par riktigt duktiga 97or i laget bland annat.

Men det är bara att lägga grundserien bakom sig då det är ny serie och nya möjligheter som gäller nu.

Men det jag var mest nyfiken på är om någon har koll på hur det har sett ut för Algot Landin i höst. Av fullt logiska skäl så var det som dom flesta säkert minns mycket snack om honom ifjol då han slog poängrekordet för backar i TV-pucken samt gjorde det riktigt bra som underårig i J-18 laget som tog brons.

Men har han trots lagets dåliga höst tagit några kliv framåt i utvecklingen eller har det även för honom precis som för lagets del gått trögt i höst?

Oavsett så hoppas och tror jag såklart att Algot kommer att vara ordinarie back i A-laget inom något år.

En annan goding. Vi har varit under isen förr, minst sagt. Visserligen redde det ut sig 01/02 till slut men satan vad dåliga vi var. Kommer ihåg när vi slog Luleå hemma, måste ha varit första segern på evigheter. Ropade ut laget igen, ironiskt. Hyllade de som hjältar. Peo Larsson, en legend. Synd att säga att han ger ett intelligent uttryck dock.

Stötte på lite gammal kul kuriosa. För er som likt mig själv förträngt synintrycken av målvaktsesset Philippe DeRouville så får man här se honom i all sin prakt igen. Eller RouDeville som Ekwall uttalar det genom hela inslaget.

Frella: Precis så, håller med fullständigt. Förhoppningen var ju att Johnsson skulle kunna bidra rejält i PP men där är det skadorna som ställer till det, vilket är otroligt synd. Sen börjar det bli dåligt med alternativ som det känns.

El Maco: Hehe, poängen är att det inte behöver vara flashigt. Spela runt pucken i lågt tempo med halvtaskig adress fungerar ju inte nå vidare..

Jåkkinen: och alla lösa går om

Frella: Upp till back och skott, räcker med en myra och sen störta kassen!

Knylan: I just PP ser man ändå varför de alltid börjar. Stillastående eller inte men det är i hockeysammanhang en mindre evighets skillnad på tiden det tar för Pettersson att fördela puck jämfört med Molinder i PP2. PP1 lyckas nästan alltid spela runt puck och hitta avslut medan PP2 fastnar i ett långsamt spel mellan Molinder, Wedin/Marklund och Brynis på samma sida där någon till sist tar ett alibiavslut i brist på annat. Just förmågan till snabba beslut/plan är det väl nästan bara Pettersson och Dahlén i laget som besitter. Övriga kladdar ju gärna innan man gör nåt med pucken.

El Maco: Det där stillaståendet är det lite både och med, tycker jag. Har man sett honom lite på juniornivå så ser man att just att spela stillastående kan bli hans signum i framtiden. Samtidigt som det ju, precis som du skriver, kan bli ett problem också när det inte stämmer. Men när han lyckas med att just stå stilla och man ser hur han scannar av medspelarnas rörelser så är det fantastiskt att se på.

Oddsen talar väl emot men OM vi nästa säsong lyckas med lagbygget i så pass stor utsträckning att vi får ihop ett mycket mer dynamiskt lag än i år så kan just samarbetet Petterson-Dahlén bli extremt kul att se. Skulle väldigt gärna se en erfaren och kompetent förstalina som klarar av att ta oss högre upp i PP-statistiken, sen kan de yngre grabbarna få fortsätta att utveckla sitt spel utan att de ska behöva känna att en hel förenings hopp står just till dem i varenda PP. Jag går och väntar på att det ska lossna för de båda redan i år men i och med den kollektiva självförtroendetorkan så får vi nog vänta ett litet tag till. Det kan dock inte uteslutas att de får något ryck som i J20 förra året där båda kliver av isen efter slutsignalen med 3-4 poäng per skalle. Så pass mycket skapar de i varje match, framförallt Dahlén på senare tid.

palleparling: Jag föredrar lappning och namn än att som nu åka runt utan identitet. De flesta föreningar på elitnivå sköter detta snyggare än Timrå.

palleparling: Nu är det väl frågan om här om man ska koppla samman Sundsvall Hockey och "professionell nivå", men de lappar på namnen i alla fall. Åtminstone i fallet Erik Brissle, det vill säga ett lån.

Frella: inte bara namnet som kostar! Om till exempel axelsson skulle ha namn på sin så är ju den tröjan oanvändbar, då kan inte andra spelare som kommer in på kortid ta tröjan. Och då måste klubben beställa in ny tröja.
Om dom nu inte lappar namnen? Det gör man inte på proffisionell nivå.

Knylan: surt at det blev torsk mot mor a nu...

Vinster är roligare.

Men vad såg mitt högra vänsteröga...

Timrås målskytt i matchen...

Var det inte han som hade hjärtstoppet på läktaren ifjol? Va skoj att han är med o kör!

Knylan: Elias kan vara för stillastående ibland. Briljant teknik men tycker han har haft svårt att skapa genombrott. Han har i enstaka sekvenser sett lite vilsen ut i försvar. Men vilken talang!

Dahlén har mer fart och spelar med mer kraft tycker jag. Han hävdar sig i A-laget och kan säkert få mer utväxling i juniorerna.

« · 1719785 · »