För att bryta trenden av tråkigheter från JVM så har EP tjänat 3,9 miljoner kronor idag i bonusar för att ha blivit utvald att spela i All-Star matchen och för att ha gjort 20 mål (värt $212.500 för vardera av dessa två företeelser) under ett entry-level kontrakt.
Kerstin_k: En gåta att Olofsson inte fick spela center. Såg vilsen ut som ytterfwd. F ö alla dessa backar som ska göra allt själv. Spela som ett lag har dom inte gjort. Monten får lämna nu allt annat vore mycket märkligt
Woody Jokinen: blev det ens någon poäng för Olofsson under turneringen?
Hållander skötte sin roll väldigt bra. I och för sig lättare för honom än Olofsson - som förväntades leverera poäng.
Jag hade hoppats på en offensiv boom för Olofsson under jvm. Att han skulle göra poäng, få en liten boost självförtroendemässigt. Hade gjort honom och Timrå gott.
Har aldrig sett ett sådant handlingsförlamat JVM lag förut... Ingen fart... Ingen kämpaglöd... Senast jag såg ett sådant här lag under Monténs roder var när han fick Timrå ur Elitserien!!!
1. Varför bekräftar den här tjommen att det är foten han skadat? Räcker med att säga att det är en underkroppsskada. Om Wedda kommer ha fortsatt problem med det där framåt vårkanten när det med största sannolikhet kommer bli kvalspel så kommer ju motståndarna kanske gå lite hårdare på just Anton och hans fot eftersom han är vår bäste spelare och bär hela vår offensiv.
2. Varför har han inte pratat/träffat Jalasvaara? Tredje gången jag läser det nu. När Janne har varit borta så har inte ens lagläkaren pratat med han?
Olli Nomadinen : Inför återkomsten till SHL blev tiden knapp för Timrå IK när truppen skulle byggas om i våras. Föreningen valde ett helsvenskt spår, där även de utländska landslagsspelarna Vilmos Galló och Morten Madsen pratar svenska (och Janne Jalasvaara värvades under pågående säsong). Nästa vinter kan lagbygget få en annan karaktär. Även om Timrå IK kämpar i botten av SHL-tabellen så måste sportchefen Kent Norberg se framåt och påbörja arbetet inför 2019/20. Han utgår från att klubben blir kvar i högsta serien. ? Till nästa säsong kommer det bli annorlunda. Inför den här så hade vi inte den scouting som krävdes och vi hade inte varit ute och tittat så mycket och vi visste att det skulle bli ett tufft år så då valde vi att bygga det på det här sättet. Men nästa år är nästa år, säger Norberg. Han är tydlig med en sak. ? Vi kommer måste titta på spelare utanför Sveriges gränser också. Läs också: Udda ritualer och vidskepligheter ? här är Timråspelarnas måsten innan nedsläpp: "Åt tacos innan varje match" Sportchefen har under hösten haft hjälp av Niklas Nordgren att specialstudera spelare i Hockeyallsvenskan och inom kort ska Kent Norberg själv åka utomlands för att leta spets ? Jag kommer åka till Finland och Tjeckien. Det är dit man måste åka och det är där det finns möjlighet att plocka spelare. Norge kan det bli någon resa till också och kanske någon till Danmark. Har du några speciella spelare där du vill titta närmare på? ? Några har jag. Det är alla positioner jag tittar på Släpper ni det svenska spåret nu alltså? ? Det var ju till den här säsongen. Sedan har jag varit säker på att om vi ska bli bättre måste vi göra något mer.
Tänkte bjuda på lite uppföljningsstatistik på Timrå från slutet av Mouvember på de spelare som berördes senast. (vet att jag lovat er att inte skriva fler mastodontare så inga personliga värderingar).
Bäste målskytt i Timrå på 13 mål är Wedin från plats 9 till 1a i serien. Djurgården har fortsatt gjort flest mål medans Timrå är sist (från en 10e plats då).
Poängligan leds av Lilja (1. 26p) men Timrås Wedin (3. 24p) har hoppat från 8e till 3e. Näst bäste Timråit var då Hållander på plats 40 (12p) men denne är passerad av Törnqvist (22, 19p) och Palmberg (49, 15p) samt Kinnvall (68, 13p).
Fortsatt är SAIKs Lindström skottgladast i serien (106, 8.49%). Wedin är Timrås meste skytt (77, 16.88%). Värt att notera är att Wedins skotteffektivitet på sanslösa 16.88% är nästintill oförändrad genom serien såhär långt.
Malmö är fortsatt SHLs främsta lag i tekningscirkeln 53%, Timrå sämst 47.37%, en förbättring på 0.25.
Seriens bäste tekare heter numér J.Lundqvist (59.54%) medans Timrås dito är Palmberg (57.48%) och är med det 6e bäst i ligan med över 100 tekningar. Timrås tidigare främste tekare Blomberg 49.51% är tvåa internt på 49.60% (plats 39). Sist är Olofsson på 44.87%.
E.B var Timrås bäste tekare offensivt då med 62.5% nu 57.63%, bäst är Palmberg 58.44%, Palmberg är även lagets bästa tekare defensivt (48,5%), tidigare var det Rensfelt (då 47,86% nu 47.22%), han är även passerad av Madsen och Blomberg i cirkeln.
Daniel Brodin har passerat Palushaj som seriens främste syndare med 53min såhär långt. Printz har tagit över den interna titeln som utvisningskung från Ohlsson med 39 min (plats 8a i ligan).
Örebro är Seriens mest utvisade lag med sina 338 min, Timrå har gått från 7a till 9a den senaste månaden (272 min).
Palushaj/Lilja är giftigast i PP på 11p vardera. På delad andraplats tillsammans med 7 andra spelare återfinns återigen Palmberg som främste Timråit (10p).
Seriens bästa powerplay har Örebro 24.39%, Timrå har tappat sin andraplacering 24.56% till en tredjeplacering 23,61%. Rögle är fortsatt sist 15.89%.
I BP regerar regerande mästarna 87,34%, Timrå har tappat sin 11e plats då 72.58% till en tolfte 75%. Sist Örebro med 72.45%.
+/- leds även nu av DIFs Olle Allsing (15). Salomonsson har fortsatt bäst +/- i Timrå då plats 69 med +3 och nu plats 58 med +4. Tidigare återfanns endast två spelare i laget med plus i sin statistik (Larsson, Salomonsson) Nu Ligger även Persson och Törnqvist på plussidan med +2 vardera.
Efter nyår passerade Timrå 4000 åskådare i snitt per match (dock sämst i serien) men en positiv utveckling.
Hampus Larsson lyfter mest istid i laget med 20.13 min per match (24e) i ligan. (Då 19.34min). 1a är Gunderson med 24.50. Anton Wedin är den forward med näst mest istid i hela ligan med 19,09 min, endast Connolly i Luleå är värre 19.24 min.
Corsi leds av Växjö med 55.30%. Timrå då sist med 42.01% har knipit 13e platsen istället före Mora och ligger på 44.33% istället. Samma gäller Fenwick, Timrå då sist med 42.01% och nu näst sist på 44.82%.
Individuellt i Corsi var Salomonsson bäst i laget då med 50.0% nu 49,53% men omsprungen av Johan Persson 61,84% och Kinnvall 50,70 (då 49,0%). Sist Falk 35,67%.
Bäst Fenwick då var Salomonsson med 50.0 nu 49.0 och samma duo som i corsi har passerat i Fenwick Persson 57,81% och Kinnvall 50,27%. Sist Falk 35,95%.
I PDO leder fortfarande Jallasvaara 103,96, då 105,26. Sist Blomberg 91,39.
Svedberg har klättrat två placeringar i målvaktsligan från 18 till 16 med 90.18% då 89.96% Brattström har även han förbättrat sig från 89.51% till 90.35% (högre än Svedberg faktiskt).
Spelare som sticker ut i statistiken: Hardegård - Haft det sensationellt tungt i 5 mot 5 i December, från näst bäst till sämst, dock väldigt stabil i special teams i siffror.
Collberg/rensfelt/Berglund har också det väldigt tungt i fem mot fem. Men Collberg är utomordentligt stabil i BP i kontrast till de övriga två.
Jallasvaara börjar se riktigt stabil ut åtminstone i siffrorna.
December har även varit tung för Palmberg, ligger ganska långt under det förväntade snittet, sparkapital.
Gallo fortsätter att underprestera statistiskt samma med Molinder även om den förstnämnda börjar se bättre och bättre ut.
Johan Persson har galet bra statistik utan att ligga över förväntad prestationsnivå.
Kinnvall har sanslös skottprocent i PP, 30% (ihållande dessutom)!
Sebastian Ohlssons tilltänkta steg i utvecklingen får man hittills se som ett utomordentligt misslyckande, 0p och har endast varit på planen vid mål vid fyra tillfällen hittills i år utan att ens ha 1a 2a eller 3e assist på något av målen, sensationellt. Söderberg ser ut som rena Erik Karlsson i jämförelse med halva istiden.
Laget i stort tar steg i rätt riktning även om den statistiska tabellen börjar sätta sig med Mora som 14e lag och Timrå som 13e. Chans till 12e platsen är dock ingen omöjlighet men Örebro underpresterar och Timrå spelar ungefär som förväntat.
Knylan: Håller helt med om JP och hade samma syn på honom i kvalet. Var inne på flera avgörande mål, framför allt i match sex hemma där han bland annat grävde fram pucken till Hardegård som satte 3-3. Trots problem med hälen tycker jag ändå han är en av våra snabbaste forwards, har ett härligt driv in i anfallszon och är svår att ta pucken ifrån. Spelar enkelt och vinner mycket sargdueller. Extremt underskattad men han har varit en personlig favorit för mig ett par säsonger nu. Det är en sån spelare jag bara väntat på att det ska lossna för och jag har aldrig gett upp på honom. Det lossnade i fjol och han har redan börjat visa sina kvaliteér i SHL. Superviktig spelare som jag vill ha kvar! Ser gärna ett 2/3-årskontrakt där.
Knylan: önskar jag hade 3 plus att lägga på ditt inlägg. Du nämner något som jag själv tänkt angående JP. Att han verkar få ut mer av sitt spel i SHL än i HA där det är mer hawaii och inte så uppstyrt alla gånger. Får JP bara vara hel så kommer han komma att bli en kulturbärare i Timrå för ett par år framöver.
Måste förövrigt säga att du är en av skribenterna som jag diggar mest här på HS. Alltid så nyanserad och kloka ord. 🙂👍
En annan kan ju bli lite mer svart på vitt när det brinner till. Men du verkar vara lugnet själv. 😋
Matsg: Mycket går mot det bättre, och har så gjort under hyfsat lång tid nu. Det går inte att förringa att vi kunnat haft lite mer flax under många matcher men där det endera brustit i oförmåga att göra mål eller att målvaktsspelet/försvaret fallerat. Ska man vara elak så har vi på inget sätt blivit sämre sedan Falk blev skadad. När han nu är tillbaka så kommer han tillbaka till ett annat lag, vilket kan göra att även han kanske kan steppa upp. Förhoppningsvis. Mycket sket sig i början av säsongen när backarna ville lite väl mycket, något som hela laget var drabbat av. Falk ville lyfta sitt spel till en ny nivå men befann sig då i en betydligt svagare omgivning än DIF vilket blir livsfarligt och helt plötsligt så gör alla fel, hela tiden. Vi behöver att han ska vara den spelare vi värvade honom för att vara, det vill säga något form av Didrik-substitut. Kan han bara fokusera på det så kan nog den antydan till harmoni man trots allt skönjar fortsätta att frodas, för det har hänt grejer.
Jämför Palmbergs kroppsspråk nu mot för 10-15 matcher sedan. Det här unga/oerfarana laget har tagit steg och nu börjar man verkligen befinna sig på den här nivån, något vi inte alls gjorde i början av säsongen när vi hade katastrofala siffror trots att vi ändå vann matcherna. Det var bara en tidsfråga innan fallet skulle komma och det kom sedan, med besked. Nu ser det däremot betydligt ljusare ut, inte minst i de underliggande siffrorna. Jag tror att vi var nere på 39% i corsi i början av säsongen, på de sista 10 matcherna är vi uppe på 49%. Det vill säga att vi börjar närma oss ett scenario där vi i fem mot fem spelet verkligen drar jämnt skägg med motståndarna. Med tanke på hur fina siffror vi har i PP så borgar detta för att vi borde ha goda chanser till fortsatt poängplockande.
Har vi tackat Johan Persson tillräckligt förresten? Helvete vilken underskattad spelare. Hade vi tagit steget upp i våras utan honom? Tveksamt. Nu kliver han in med en halv hälsena och är hela tiden en spelare som får pucken att hamna i farliga lägen. Han värvades som en sniper men är numera en grävling av yppersta SHL-klass, ingen puck är någonsin helt förlorad när han är på isen. Nubben har sagt att Wedins framfart egentligen inte är så överraskande då Wedin egentligen är en sån spelare som passar bättre på SHL-nivå än i HA, och detsamma får man väl säga om JP. Ju mer han får hålla i pucken desto sämre blir han, därför passar han så sjukt bra i de där träskmarkerna när han bara ska gräva fram puckar och komma till snabba avslut.
Olli Nomadinen : Vi kommer närmare LHC för varje match 1-4 2-4 3-4 Nästa match lär väl sluta 4-4 då. Just nu 9-0 i poäng till LHC med 1 match kvar att spela mot dem. På 29 matcher har vi tagit 29 poäng varav 23 på hemmaplan och endast 6 på bortais( 1 poäng mindre än vad Mora klarat av.) Vi måste bli bätte på bortaplan om vi ska klara en 12e plats alternativt vinna kvalet. Så min nyårsönskan blir att vi spelar upp oss på bortaplan vilket skulle vara bra för självförtroendet inför ett eventuellt kval och att vi undviker det genom att knipa 12e platsen! Gott nytt år alla Tik fans!
Affe_TIK: Den analysen köper jag rakt av. Gårdagens match förlorades på några individuella misstag. Skillnaden mot HA, i SHL straffar sig dessa omgående. Spelmässigt i övrigt var vi väl så bra som LHC. Gott Nytt År tikare, jag tror på ett roligt 2019!
Ännu en hedersam uddamålsförlust!! Har tyvärr blivit allt för många sådana hittills denna säsong. Under förra säsongen i HA var det uddamålsvinster titt som tätt. Det som gjorde att vi gick upp. Nåja...ta tag i livet efter en hård natt och börja förbereda sig inför årets sista dag!! Min högsta önskan nästa år är att vi är på plats 12 när 52 omgångar är avverkade! Lustans Lakejer lever vidare... Fridens Liljor allesammans! Gott Nytt År och vi hörs nästa år! Skål tamjefan 🥂🍸🍻🎉
Att klandra den förlusten på Svedberg är orättvist för en helt hygglig insats, 34 räddade skott. Han rår inte för att Hardegård hutlöst stöter på rödlinjen och lämnar 2 mot 1. Han rår inte för att rensfeldt gör en dragning på blå och lämnar friläge i powerplay. Att klandra honom för ett slagskott hårdare än alla timråbackar tillsammans och som dessutom om ni granskar reprisen tar på foten på Brodecki upp i nättaket. Visst fjärde är väldigt tagbart men även där så gör en av våra backar det svårt för honom genom att stå ivägen. Tycker det var en bra match överlag med bra spel från båda lagen. Synd att vi ger bort mål som vi gör när vi har svårt att göra mål själva. Men gott nytt år på er förfan :D forza Timrå!
Du har rätt Laken. Vi gör återigen en bra insats, 5:e raka bra matchen nu. Därför förlusten känns ännu tyngre en sådan här gång. Vi behöver ta poängen då vi lirar bra. Men sluttorskat för i år i alla fall, nu tar vi nya tag nästa år!
Det har varit mycket negativt snack på slutet (med all rätt). Men nu har vi 5 av 6 matcher på hemmais med start ikväll med klassikermötet mot Brynäs. Nu måste vi supportar sluta upp och ge allt dessa hemmatcher. Tar vi 4 segrar av ... | Läs mer