1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600172 inlägg · 6212 ämnen

Kvartsfinal 1

Sv: Kvartsfinal 1
Brynäs - Färjestad

Skellefteå - Linköping

Timrå - Frölunda

Luleå - Hv71

MITT TIPS! Vad är ditt?

Jag sitter inne med facit:

FBK-BIF
LHC-SkAIK
FHC-TIK
HV71-LHF

Raggaren Putte:

Klart som fan LHC väljer SAIK,speciellt när Dimitrakos idag blev skadad.

Ambroo: det är nog du som har rätt =)

Ambroo: Nu är jag inte med i matchen efter ett par groggar för lite?

Färjestad väljer först efter vinst i grundserien och får då 7:an eller 8:an i tabellen. Timrå eller Brynäs.

Link*ping kommer 2:a. Med andra ord så borde då rimligtvis dom få möta de som Färjestad ratar?

Andersson: Allt utom FBK är ok tycker jag. Eller så pass ok som det kan vara när man går in i slutspelet med fyra raka matcher utan seger. TIK är stora underdogs i vilket fall, men vi var ganska dåliga i serien ifjol också men i slutspelet spelade vi ju som ett helt annat lag. Får hoppas på något liknande i år.

Johnny Hazard: LHC väljer mellan det ratade laget och 6:an i serien, dvs Skellefteå.

Raggaren Putte: ja precis , inget Färjestad , resten är ju i stort sett lika bra .

Johnny Hazard:

1an väljer bland dom 2 sista = Timrå och Brynäs

2an väljer bland dom 2 sista som är kvar Timrå/Brynäs eller Skellefteå

Och så vidare

Mathias: svaret kommer i hockeykväll på måndag.

Mathias: Hittade hur det funkar nu. Tog en grogg, sedan var det klart.

Slutspelet lottas måndagen 2 mars klockan 21.30 – direkt i SVT:s Hockeykväll.

Detta gäller: Elitseriens seriesegrare väljer mellan de två sämst placerade lagen, alltså lag 7 och 8, i grundserien.

Tvåan väljer sedan mellan de återstående två sämst placerade lagen, vilket således kan bli lag 6, 7 eller 8 beroende på vad seriesegraren väljer.

Därefter väljer trean mellan de återstående två sämst placerade lagen och seriefyran i elitserien får möta det lag som ”bli kvar.

SM-slutspelet inleds torsdag 5 mars.

Johnny Hazard: Nä, de får välja mellan de två sämst placerade som är kvar efter att Fbk valt. Mkt troligt mellan Tik o Saik mao.

mikenomad: Jag vill inte übernegga, men jag är fan så orolig...

Med det här svaga försvars/målvaktsspelet i kombination med det ineffektiva anfallsspelet som råder förnärvarande så är vi av allt att döma fettrökta. Efter LG så har det, nästintill sett ut som det gjorde innan Karjala, bortsett då från 8-0-matchen mot SkAIK. Det finns faktiskt inte nånting som talar för ett avancemang i dagsläget och vi får nog vara nöjda om vi vinner en match, tyvärr.

Finns det nån som kan ge mig styrka?

mikenomad: Jaja, skitsamma vilka vi får möta, huvudsaken att lillasyster missade, det glädjer en sann hockeyälskare.

Samuelsson hade mkt dålig dag på jobbet!.
Bäst idag var Lules klack.
Nej detta var ett sömnpiller, tur man fick gratisbiljetter.

Ambroo: fettrökta lär vi kanske inte bli, men däremot fetrökta.

Ambroo: Eller kanske fett rökta. Nä, jag tror vi skräller! Seriöst, minst semi blir det...

Ambroo: I kväll var bara ett dåligt träningspass. Det kommer att vara skillnad som natt och dag på torsdag. Det vet du också. Målvaktsfrågan är öppen. Det hade förstås varit att föredra att någon hade varit given vid det här laget.

Ambroo: Vi ska väl till att börja med inte dra för stora växlar av kvällens match iaf. Men det är klart att allt måste bli bättre i kvarten. Men det har vi väl vetat om hela tiden. Vi är rejäla underdogs and we like it ;)

Nej men ditt facit stämmer nog. Jag tror ändå det blir HV.....tror jag ;)

mikenomad: Vi rullar en och ser efter...

Hur ska vi kuna hitta formen och tryggheten som ska ta oss dit då?

Ambroo: Skitsama, jag förstår vad du mena. Själv så trode jag på kvalserien innan säsongen drog igång. Såååå, med det här laget i dassläget så har jag inte en endaste förhoppning om mer än kvartsfinalspel oavsett vilka vi får möta. Lotvonen, Persson, jaja, i kvalserien kanske dom skulle hålla måttet, men i ett slutspel? Fyra matcher till blir det i vilket fall som helst, vi njuter av dom oavsett hur det går.

Tack för en bra säsong Timrå IK.

mikenomad: eller så kan vi fet-röka

Skarin och T T: Dagens match är inte inräknad.

Johnny Hazard: bättre upp , minst 5 matcher blir det ....

Blizzard: Jag rökte på en feting nu. Mumma.

Andersson: Jävla positivist.

Komigen och anmäl dig till lördagens match(kvart 2)

I nu lägen är det 11 st anmälda, pris och tid kommer vi med under
måndag eller tisdag!

Anmälan görs som vanligt på tikare.se eller via telefon på
070 360 79 71

Johnny Hazard: Jag är också jävligt nöjd med att vi klarade nytt kontrakt, inget snack. Men nog hade jag hoppats på att man hade kunnat bygga vidare på den fina form som man hade innan LG. Den senaste månaden har man fallit tillbaka till gamla synder.

Ambroo: Men den påverkar ditt humör och omdöme ändå.

Det blir Frölunda om inte Nubben får torskfrossa.

Ambroo: Jovarsdårå, var ju själv ner och kikade på LG. Det jag mest förundras över är att Bagarn gjorde en kanonturnering därnere. Sedan kommer han hem till Timrå och är inte alls vän med puckuslingen. De senaste fyra matcherna tycker jag mig kunna skönja ett nedfall i gamla synder.

Ambroo: Form o trygghet? Äh, överskattat o typiskt gråsossesvenskt, typ Svenne Banan. Nä, vi är totalt oberäkneliga Tik o vi kommer feterocka i slutspelet!

Ambroo: Det man hoppas på nu inför slutspelet är att man ska kunna spela ut ordentligt när man nu kan spela helt utan press egentligen. Förhoppningsvis kan kanadensarna höja sig ett snäpp nu också. Målvaktssidan är heller inte det största problemet. Backlund har alltid varit bra i slutspel även om Liv ifjol var ännu bättre. Åkerlund måste nog göra en sjuhelvetes träningsvecka för att peta Backlund efter insatsen ikväll.

Challe har däremot en hel del att fundera över på försvarssidan. De senaste matcherna har DP och RJ varit bästa backar, trots vissa misstag. Skogs klarade inte ens av att leverera idag trots en match helt utan press och bör vara given som 8e back(om nu alla är friska). Vem som ska gå som 7e back står väl mellan DP och Lotvonen där jag nog hellre ser DP på isen i dagsläget faktiskt. Annars är det mest oroande i fösvarsväg Lehtonens spel i egen zon, många misstag och svåra val blir det men där ska man väl inte behöva vara orolig?

mikenomad: Vilka svampsorter röker du?

Frella: Glöm inte Sebben, han går från klarhet till klarhet jämfört med Lotvonen och Persson.

Känns som att vi behöver Per Styf i slutspelet ......

tobbe_d: Ni vet vart jag bor, plocka upp mig så hänger jag på=P

För att vi över huvud taget ska kunna drömma om en kvartsfinalskräll bör ju till att börja med Moe, Pärssinen och inte minst Styf stå på isen. Am I right or am I wrong? Hur blir det med det, någon som vet?

Johnny Hazard: Behöver inte röka, det räcker bra med en hederlig gammal febertopp. Har typ flunsan...

sargad: De är garanterat åter alla tre när det börjar!

sargad: Alla tre kommer nog spela den första kvartsfinalmatchen.

Johnny Hazard: Största tavlan av Lehtonen.

kennas: Ja han har gjort lite skumma saker på det sena, frammåt är han fortfarande klockren dock. Styf behövs så det blir lite disciplin bakåt.

Johnny Hazard: Mycket står och faller med det defensiva spelet. Där har vi ibland enorma problem medan vi ibland spelar riktigt bra. Backar som borde vara klara för kvarten är Sebbe, Lehtonen, Moe, Jonsson, Styf men sedan blir det knepigare. Personligen ser jag att Dennis får fortsatt förtroende och tar sjätte backplatsen. Resten av platserna är en öppen historia. Det jag däremot insett efter att sista grundeseriematchen är spelad är att Skogs bör lösas från sitt kontrakt och prova lyckan någon annanstans. Han är riktigt, riktigt i obalans och är inte bra för det här laget. Lotvonen måste visa mer (men kan han det?).

Även om man inte ska dra alltför stora växlar efter kvällens betydelselösa match så oroar ändå att våra tongivande spelare inte presterat på slutet. Det är väl igentligen ingen i laget som höjt sig på slutet, som gjort en bra match rakt igenom? Jag tänker på spelare som Lehtonen, Pyörälä, Tenkrat, Wandell, Bagarn eller MPS. Dessa spelare ser trötta ut och får inte ut max av sin kapacitet.

Jag ska väl inte måla f-n på väggen men jag känner en oro inför kvartsfinalen. Det gäller för Challe att samla truppen och knyta ihop säcken igen. Att få laget att återigen känna att varje match är på liv och död, att varje match kan vara den sista. Förmår laget att spela som före LG så kan vi ha en liten chans att spela semifinal. Och det vore väl f-n om inte alla spelare verkligen gav sitt yttersta då serielunken är över och vi går in i ett slutspel.
Spelare som kommer bli oerhört nyttig och som jag saknade ikväll är Sonnenberg. Ikväll märktes hur mycket en sån spelare betyder. Inte bara för andra spelare utan också vid tekningar och boxplay. Den killen är det bästa som hänt Timrå under året som gått.

Till sist: Målvaktsfrågan. Jag är fortfarande av den uppfattningen att Backlund ska få förtroendet. Att Åkerlund ska kliva in i kväll och tokdominera kanske är att önska för mycket. Han gjorde en okej match och räddade några puckar som faktiskt hade kunnat blivit mål. Men första målet får han ta på sig och kanske hade han kunnat ta någon puck till. Kombatanten i Luleås mål imponerade mer på mig, Modig gjorde verkligen en bra match.

Publiksiffran bör väl ha varit någonstans 5000, det var många tomma platser. Det måste finnas något sätt att fylla dessa tomma stolar som företagen väljer att inte utnyttja. Känns jättetrist att se alla dessa tomma stolar då man vet att dessa gladeligen skulle kunna fyllas med lite vilja.

Är ni övertygade om att VF väljer er ? Vi Hv fans är lite delade ... Alla vet att FBK tar Brynäs , sen att LHC som har slagit SAIK i alla matcher tar dem ... Sen känner jag de som 50/50 om VF väljer er eller Luleå . Hv får ju möta de som bli över . HAr VF bättre statisktik på er än de har på Luleå ?

Ambroo: "Hur ska vi kuna hitta formen och tryggheten som ska ta oss dit då?"

Håller med Mike. När vi nu varken har form eller trygghet så är det bara att falla tillbaka på det enda som talar för oss, dvs att vi har allt att vinna och inget att förlora.

Gå in och kör järnet helt enkelt med "Timråhockey"! När vi spelar den hockeyn så kan vi slå alla. När vi ställer oss på hälarna och försöker kontrollera matcher så kan vi tappa vilken ledning som helst. Vi måste inse att vi inte har materialet för att spela den typen av hockey.

Vi har haft riktiga "battles" två år i rad nu i kvartarna och jag hoppas att alla de som var med plockar fram den känslan nu och jag tror faktiskt att den kommer. Lägg på det Mr Sonny så kanske vi kan se ett sjujävla TIK som skrinnar in på torsdag. Låt vilka som än är dumma nog att välja oss få en riktig läxa i match 1 så kan allt hända därefter. Timrås chans är att vinna första matchen övertygande, då kan "de stora" börja att tvivla.

Ambroo: Du har väl hört det gamla talesättet "Timrå IK-bäst när det gäller"? Nähä, inte det...hmm...kanske bara febern som spelar mig ett spratt igen...

Kakelmannen: Frölunda har fyra torskar mot Luleå i år så de tar med stor sannolikhet oss. Kortare resväg dessutom då.

Raggaren Putte: Själv skulle jag gladeligen möta VF i kvarten. Känns lite Timrå-Modo förra året. Det är en massa känslor lagen emellan och jag har goda vibbar inför den matchserien. Dessutom möter jag hellre det lag jag tycker minst om, för att om möjligt spela dem ur slutspelet.

250kg kärlek: Jag föredrar också antingen LHC eller Frölunda. FBK är för stabila och HV:s PP kommer att straffa våra "6-man på isen" och "RJ-crosscheck/hook/hold"-ingar alldeles för hårt.

Fördelen med att möta Frölunda är att vi har starka känslor emot dem, medan de förmodligen är ganska neutrala när det gäller oss. Innan de har hunnit tagga upp till det kanske vi har kämpat ner dem i ett par matcher på ren inställning.

Raggaren Putte: Okej jag de blir nog så då . Dock så tror jag de flyger oavsett . Så resvägen spelar nog ingen roll ...

« · 1134259 · »