1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599827 inlägg · 6212 ämnen

Linköping skickar hem slovak...

Sv: Linköping skickar hem slovak...
Marcus: Jag misstänker att det sunda kassaflödet till stora delar är kopplad till den unika satsningen på kepsar. En briljant idé som jag inte förstår varför andra föreningar inte hakat på.
Timrå IK - snart på var mans huvud.

El Maco: Ehrr... var kom Roland Westin in i bilden? Jag förstår inte riktigt koppling mellan din ålder, min ålder och honom.

Nej, jag har aldrig hört talas om någon Toresten. Nåja, alla har vi ju våra speciella kunskaper... :)

Farbror Hasse: Att kunna sin egen och mänsklighetens historia är en bra bas för att kunna hantera nuet. Med vetskap om Timrå IK's ekonomiska problem på 80-talet så är det lätt att förstå varför man i dagsläget har en sådan sund inställning till den ekonomiska biten. Chansen att vi får se ett negativt pengaflöde har minskat iom. att klubben lärt sig av tidigare misstag. Liknande exempel kan man dra på andra delar av föreningslivet.

Farbror Hasse: Tack Farbror! ;) Jag gissar att jag inte tillhör samma generation som du... och visst, jag är intresserad av historien, men inte överdrivet intresserad, inte så att jag sätter mig och läser sådant till "vardags". Jag anser mig (oftast) ha bättre saker för mig. :)

Logan: En gissning är att Forslund kom från IK Göta. Har för mig att jag någongång läst något om en hockeyexport från den gamla storklubben.

Någon som kan placera Göta geografiskt i Stockholm?

bobbe: Ja, ni åttiotalister är ju som ni vart ni. När jag var i din ålder så visste jag exempelvis vem Roland Westin är.

Haru hört talas om Micke Toresten föresten? Inga landskamper men det finns annat för dig att hänga upp honom på. Kan någon TIK:are utanför tha Maco-clan identifiera honom och hitta kopplingen till Timrå IK.

Redax 2: Om vi nu ska vara sådana så finns det faktiskt rätt mycket historia även om Linköpings HC(grundad 1976), tro det eller ej! ;)

LHC härstammar ursprungligen från BK Robbi(grundad 1942), som 1945 gick in i BK Kenty och bildade en ishockeysektion. BK Kenty finns än i dag, fast i fotboll(herr och dam). LHC är den förening som bildades och tog över verksamheten då Kenty beslöt sig för att lägga ner sin ishockeysektion 1976.

Bland gamla J-landslagsmän kan från ex. 1952 Gunnar Meijer och Bernt Nilsson nämnas. 1958 kvalade man till Allsvenskan. Under 60-talet fanns ett antal landslagsmän i Kenty, bl.a. Karl-Sören Hedlund, Kjell Gadrian och Roland Bond. LHC:s förste pojklandslagsman kom 1978, Peter Lidman.

Nyare historia är du väl inte intresserad av kanske? ;)

Nylin: Roligt att se att du har med Nylandssonen Lage Edin och Domsjöpojken Håkan Nygren (bägge ex-Modoiter) på din lista. Jag är så pass gammal att jag sett alla på dina listor utom Eje Lindström live, men ett namn säger mig ingenting vem var Per Sjölander ? Klart man bör känna till Inge Hammarström, men vilka var egentligen landets första NHL-exporter ? Juha Widing och Ulf Sterner for väl i samma veva och visst gjorde väl Sterner några matcher i NY ? men som trea vill jag nog ha Thommie Bergman. Det första proffset på andra sidan torde dock ha varit en Gustav Forslund som spelade i Ottawa Senators 1932-33, men det kan inte ha varit NHL. Är det någon som vet vart i Sverige han kan ha kommit från ?

bobbe: En ren upplysning. Det går alldeles utmärkt att leva i nuet, men ändå känna till historien. Den stora fördelen med kombinationen är att man kan lära sig saker.

Redax 2: Ja han var hockeyspelare. Som den TIK-supporter jag vet att du är så bör du nog lägga det på minnet.

Chimpans: Möjligt men var även han hockeyspelare och bör man känna till honom? Vad säger expertisen?

Redax 2:
Kan det vara så att Lill-Strimma är (Stor-)Strimmas son.

bobbe: Kan det vara så att man är mer historieintresserad om man har någon..? : )

Nylin: Tack för förtydligandet om din lista.

Men, du kan väl för allt i världen inte tro att "gemene man" som är hockeyintresserad ska känna till varenda "gammal" spelare? Det förefaller för mig inte så överdrivet intressant att ex. leta upp vilka tio svenska spelare som var först i NHL. Jag är betydligt mer intresserad av nuet, historien kommer i andra, tredje, kanske fjärde hand...

När vi nu grävt oss djupt ner i nostalgins mylla infinn sig plötsligt en fråga: Vem var Stor-Strimma? Eftersom Lill-Strimma var den mindre borde det finnas en större...

bobbe: Jag säger som Jonas Gardell.
Jag är ett elakt litet UFO

Här kommer det fler landslagsmän iofs har jag blandat litegrann men ändå landslagsmän! Y-P-J-A landslagen. En del både VM och EM medaljörer. Säjj såå häär:
Det räcker nog inte med att sitta en hel arbetsdag om man skulle få in alla namnen på alla TIK:are som haft landslagsuppdrag. Detta är bara lite skummande på ytan! Gääsp!

Olle Åhman 5 A, 5 J, 7 B
Thomas Åhman JVM´EM 13 J
Örjan Lindström 22 J + JEM Guld
Lennart Lind 1 B
Anders "Pajen" Lindström 8 J, 7 Y
Peter Lund 4 P
Patrik Uhlin 22 J
Arne Norin 2 J
Reine Norin 3 P
Stig-Olov Zetterberg 24 J
Tomas Wickström Y-J 1982-83
Daniel Olsson 5J+JEM Guld
Thomas Nänzen 6 J
Christoffer Landin 9 Y + JEM Silver

Oj fan höll på att glömma #30 "Rolle the pucktroller" ;) Men hans data går att finna på hans profil här på HS!

Kan hända att det är några av spelarna som kanske inte moderklubben är den rätta på.

"ett flertal matcher i Tre Kronor" skulle nostalgoteket skrivit...

bobbe m fl: min lista är ett sammelsurium av egna produkter och spelare som, påstår, jag fått sitt genombrott i TIK. Mest tveksam är väl Finn L som väl var 22-23 när han kom från Nybro och Pekka, som var ytterligare nåt år äldre när han anlände från Kiruna.

Som sagt, jag begränsade mig till spelare som gjort ett flertal matcher i Timrå IK. Annars kunde jag hållt på tills korna gått hem med TIK-lirare som gjort ett fåtal landskamper: "Biffen" Nilsson, "Tåget" Söderberg, Olle Åhman, Lage Edin, Håkan Nygren mfl.

Att en hockeyintresserad inte känner till Inge Hammarström - en av landets tre första NHL-exporter - är väl ungefär lika trist som när rockspolingar inte hört talats om Kinks och Who...

Helg Ernest: Ursäkta att jag skrattar lite, men du har verkligen usel koll på Linköping. :) Ny arena? Jo, visst är planerna på gång, men den beräknas inte stå klar förrän i början av 2004... fast du kanske lever i framtiden. ;)

Det finns bara en sak som är bra med Linköping och det är LiTHe Blås (samt SOF varannat år...)!

bobbe: Det är nog troligt ! ( c :
Du ser det är inte så lätt.
Fast jag har varit i Linköping i början på 90 på ett Jujutsu läger över en helg. Mycket trevligt ( c :
Mer vet jag inte om Lindköping. När det gäller Hockey
vet jag att ni byggt en ny arena , mer vet jag ej .

Helg Ernest: Av de du nämner är det enbart Hammarström och "Bulla" som jag inte känner till.

Du verkar inte ha så bra koll själv vad det gäller Linköping. SAAB Aerospace är det nog du syftar på... :)

bobbe: Dessa härrar måste du väll någon gån hört talas om ?
Inge Hammarström Toronto Mapeleafs.
Mats Näslund Montreal Canadians (Brukar sitta som expertkomentator på TV)
Att du inte vet vem Bulla är är förlåtet.
Peter Andersson tycks vi Timrå bor själva glömma bort, var det bara för att ryktet säger att han var en sådan där "Blomma"?
Men Lennart "Lillstrimma" Svedberg blir du aldrig förlåten för att inte veta vem det är .
Men och andra sidan. Linköping ? Volvo flyg motor va ?

dr-nix: Snarare ointresserad av vad som hände i TIK på exempelvis 60-talet... det är mig tämligen egalt. :) Känner till ungefär hälften av spelarna på din "lista".

dr-nix: det där lät lite väl omoget av mig..hehe

tänker inte delta i denna irriterande tråd mer så ni behöver inte oroa er..

bobbe: som sagt obildad..

Logan: uhmm vänd dig till Nylin..

dr-nix: Tack för infon då... blev bara lite fundersam. Kan ju dock inte påstå att det är särskilt många av namnen jag känner igen... ;)

dr-nix: Är lite osäker på några namn, men är inte Tigern från Heffners, Finn Lundström Nybro eller något liknande, Håkan Pettersson Giffarna, Janne Kock något Gävlelag,Z Njurunda, Lennart Norberg något Härnösandslag (Älgarna ?) Fredrik Modin Njurunda

bobbe: som sagt anses Pekka vara en TIKare ..i mina ögon förblir han det..

bobbe: Det var väll här han vart upplärd?
Isådanafall var väll Za Njurunda Bo också ?

bobbe: Pekka's moderklubb är IFK Kiruna rätt men han fick sitt genombrott i TIK.. alla andra är nog alla andra är nog TIKare tror jag..

Nylin: Ehrm... ursäkta, men är alla de där TIK:are? Pekka är väl från Kiruna, om jag inte har helt fel.

/bobbe, okunnig om gamla TIK:are

Helg Ernest och Nylin: Annars kan väl Ernst och Papa Maco, Nylin och undertecknad samla ungdomarna vid lägerelden efter någon oktobermatch och berätta om legenderna, matcherna, spelmomenten, publikreaktionerna. Ja vi skulle sannolikt mala om detta tills sulfatmolnen lagt sig som en bädd runt de trynande 70-talisterna. Jag blir så rörd vid tanken att jag nog måste gå och halsa en Portello.

Nylin: Ja, det är synd dom tog bort historiken som fanns i den "Gammla" Timrå IK hemsidan. Där stod allt om Timrås historik och spelare . Vi får skälla på Webb nissen att han lägger tillbaks den på den nya sidan.

Oban: för bövelen. Den straffspark du lägger upp här kan jag inte låta bli att toffla till. "Strimma, Bulla och nån till var tionde år...". Fakta: Eje Lindström (världsmästare 57), Bert-Ola Nordlander (62), "Tigern" Johansson, Strimma, Bulla, Finn LUndström, Håkan Pettersson, Janne Kock, Mats Näslund, Inge Hammarström, Kjell Dahlin, Anders Dahlin, Henrik Zetterberg, Per Sjölander, Peter Anderson, Pekka Lindmark, Lennart Norberg, Matti Pauna, Fredrik Modin, Tord Nänzén, Tommy Sjödin...puh! Jag ger mig där. Det finns nog ett tiotal till. Alla landslagsmän. Flertalet VM-medaljörer. Sådeså, som El Maco plägar säga.

En liten länk angående Linköpings språkproblem...

Mano: Bäst för dig att du drar. Min pappa är starkare än din pappa (och har ett användaralias på Hockeysnack)

Farbror Hasse: Ändå är det helst sant. Att det inte är försvarbart har jag lärt mig vid många tillfällen men alla har vi våra svagheter. Nu ska jag inte störa er mer pojkar och flickor. Jag är på ett försonande humör idag och vill inte fajtas.

El Maco: Jag ser din poäng. Forum kan även domineras från var sin ringhörna. Jag syftade på en gemensam attack men inser att jag lämnade en lucka.

Mano: Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att vi i ett globalt perspektiv kunde ha den status som Du tillmäter oss. Timrå - laget världen bryr sig om.

El Maco: Mitt bidrag till den tydliga jordskredssegern är lämnat. Huruvida slipsen verkligen kommer att vara fin låter jag vara osagt.

Mano: Men jag fattar inte den näst sista meningen. Vilket "annars" hade gjort dig möjligt att spontandominera?

Mano: Jag gillar dig också. Rösta på mig så vinner jag en fin slips!

El Maco: Fan, jag gillar El Maco. Det är lite ruter och finess i den liraren. Synd att han håller på det lag jag avskyr mest i hela världen. Alla idrotter inräknade.

Annars hade man kunnat spontandominera forumen som ett uppretat tag-team. Men man kan väl inte få allt här i världen.

Nu hade säkert Kentys spelare på uterinken polisonger de med (liksom Lurch inomhus) men skillnaden är att få berördes av detta faktum. Kentyspelarnas kindskägg alltså, inte Lurchs, han märktes.

Oban: Vet inte om det förekommer så mycket orättvist förskönande egentligen. När vi gick upp så var det inte direkt någon som gjorde en hemlighet att det var arton år sedan sist... Timrå var med i högsta serien från och med det andra året så pass nordliga lag överhuvudtaget FICK vara med i högsta serien fram till mitten av sjuttiotalet. Sedan jämmer och elände några år med ett par misslyckade come backer och ständiga Brynäsvärvningar av stjärnorna. Och så nystart i mitten av nittiotalet fram till idag.

Det som ältas är väl alla läckra Timråspelare som faktiskt härjade i absoluta Sverigetoppen i början av sjuttiotalet med ett silver och två brons som resultat. Vad kan man säga, folk trängdes på ståplatsläktarna, tröjorna var snygga, spelarnas polisonger yviga och alla hade smeknamn som "Tåget" eller liknande. Det är faktiskt något att romantisera. Sådeså!

El Maco: Missförstå mig rätt. Jag jämför inte på något sätt LHC och TIK. I fråga om traditioner och tidigare framgångar är TIK i en sådan jämförelse överlägset LHC/Kenty.

Det jag bara vill påpeka är att vissa TIK:are har en tendens att försköna sin egen historia (vilket iofs många historiker pysslar med). Men när man samtidigt beskyller andra för liknande tilltag blir det ibland lite komiskt.

Klantigheter och tavlor drabbar nog alla. Scoutingen av Kapus ser f.n. ut att ligga i paritet med Bajens video-juggar. Men vi får se. Något säger mig att det finns andra orsaker bakom. Om några veckor kanske vi har svaret. Tills dess tänker jag nog ligga lite lågt med ev. omdömen.

« · 108009 · »