1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581388 inlägg · 6216 ämnen

Luleå - Timrå IK 2007-10-23

« · 928200 Till forumet


Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Så var det måndag igen....hoppas alla pessimistkonsulter hämtat sig efter helgens blytunga hemmavinst. Nä, nu glömmer vi det och blickar framåt istället mot morgondagens match. Där hoppas vi TIK plockar fram leklustan och vinner med en sisådär 4-5 måls marginal...:-)
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
mikenomad: Absolut, det både tror och hoppas jag att vi gör. Om vi spelar bra, till skillnad från förra matchen, så kommer vi att göra det, backe gör en bra match släpper max 2 mål, vi är på spelhumör och gör uppemot 4-5 mål, seger 4-2 till timrå :D
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
mikenomad: Härlig humor...nytt hockey-uttryck en blytung hemmavinst!
inte ett mål insläppt heller ..
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Challe om matchen...

- Ny match mot Luleå men den här gången i Luleå. Lördagsmatchen var tät och jämn och det finns inget som pekar på att även denna match inte ska bli likadan.
- Jämfört med i lördags måste vi få upp farten mer för att kunna hota Luleå på deras hemmaplan. Jag tycker att de, på ett effektivt sätt, fick ner farten på oss och därmed hade vi svårt att etablera något riktigt bra anfallsspel. Å andra sidan lyckades de inte heller att skapa allt för många chanser då vi var stabila i försvarsspelet.
- Vi måste också prestera ett bättre powerplay, då jag tycker att vi tar för lite avslut i den spelformen.
-Hur laget formeras vet vi inte förrän tisdag lunch. Vi har lite småskavanker och inte förrän vi vet hur det är med dom vet vi också hur laget ser ut. Fredrik Hynning, Sebastian Erixon,Eric Moe och Riku Hahl spelar inte. Spelar gör däremot Petr Tenkrat, som i och med detta debuterar i Timrå IK.

Med vänlig hälsning
Timrå IK

Charles Berglund
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Swordster: Fins ingen länk då det kom på mailen, via lite omvägar...
Kommentera



Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
T T: Ok då var mailen inte så exklusiva som antyddes i den alltså...
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Swordster: "Vipparna" brukar väl få sitta på infon några minuter innan den läggs ut på hemsidan.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Swordster: Hmmmm...ingen Hahl. Han som det enligt Challe igår såg så bra ut med. Tja, farhågorna är väl kanske sanna då, att det inte är så himla bra med handleden ändå....suck.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
mikenomad: Nu ska vi inte måla fan på väggen. Om han fortfarande har en känning eller har haft en känning, är det väl bättre att låta honom vila en match extra än att slänga in honom för tidigt.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Maggan: Ja, det är en from förhoppning att det inte är värre än så. Finns dessvärre indikationer på att så inte är fallet..
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
mikenomad: va då för indikationer..
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Tenkrat debuterar. Hmm Make my day!
Hahl fortsatt borta. Hmm Not so Nice!
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl är borta den här veckan ut.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy: Det är inte i serielunksmatch mot Luleå vi behöver honom som mest. Bara att låta såren läka, vi maler ner lule ändå. Jag har sett matchen i spåkulan på förhand. Luleå skjuter 14 skott under hela matchen, våran PP återuppstår från de döda och således kommer morgondagens tillställning att sluta 1-4.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Olle: 0-2 tycker jag låter som ett rimligt resultat.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy: Resultatet av hans kommande magnetröntgen känns viktigare än resultatet av veckans matcher. Vad hände förresten med TIK:s mörkningspolicy?
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Nice och höra Tenkrat på radion.. Han lät rejält sugen på TIK äventyret.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Fet-Ecke: Krävs bara ett par mål i pp så ska du nog se att luleå trampar på gasen och öppnar upp spelet också. Utan att göra avkall på ödmjukheten så måste du väl erkänna att vi har ett lag med kompetens för att köra över dom flesta lagen i årets upplaga av ES?
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
T T: Kanske lite svårt att mörka Hahls handledskänning.
Alla vet ju att han opererat den liksom att de flesta noterade de slag han fått på den i 4 matcher i rad.

Annars tycker jag att de har mörkat bra o varit mer tyst än tidigare år, vilket näst intill varit obefintligt.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
T T: Vad jag förstår på intervjun så är det en ny skada?
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy:

Det kanske är en variant av mörkning? ;-)
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Gidde:Eller så är det ett ljusets skimmer i mörkret?
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Men det är helt helt SJUKT att vi aldrig aldrig får spela med bästa laget.
HELT SJUUUUUKT!!!!!
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy: När man läser det där så känns det tryggt, om det inte är en mörkning vill säga...
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Röda Tallen: Är det inte den gamla skadan så är det bara till att sitta lugnt. Han kommer förhoppningsvis bara att missa två matcher och det känns som en bonus, då jag hade räknat med fler och att skadan skulle vara värre.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Röda Tallen: jorrå i slutspelet,har vi vårat bästa lag nånsin,då jävlar!
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy:
Fan, handleden funkade bra på oscar i helgen, fast det var kanske den andra handen ;-)
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Röda Tallen: "Men det är helt helt SJUKT att vi aldrig aldrig får spela med bästa laget."
Hur tror du att vi brynäsare kände oss under den gamla onda tiden när Leif Boork ledde oss? *those were the days*
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Det blir serieledning imorrgon om vi vinner. Skulle sitta fint det.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Röda Tallen: I nuläget så haltar ju tabellen en aning då Timrå och Frölunda redan spelat en match i omgång 14 (den som vi vann i Göteborg förra torsdagen). Därför kommer det ju att vara så ända till övriga lag hinner ikapp. Vinner vi i morgon så övertar vi serieledningen, visst, men då har vi ju också spelat en match mer än den nuvarande ettan HV71.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Dream Team: Glädjeseriemördare.....
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Dream Team: Ah man får gotta sej så länge det går helt enkelt :)
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
mok: Äh, serieledning, vad är det? ;) Det fick vi nog av under förra säsongen då vi ledde de första 26 omgångarna. Det är helt enkelt oviktigt och borde inte vara spelarnas fokus vid den här tidpunkten av säsongen.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Röda Tallen: Vi ska inte leda serien juh!
Vi ska göra helt andra grejer...
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Laget ikväll. Tenkrat in i förstafemman:

Målvakt: Johan Backlund

Första femman: Petri Kokko, Kalle Koskinen
Petr Tenkrat, Mika Pyörälä, Timo Pärssinen

Andra femman: Robin Jonsson, Jyri Marttinen
Jonathan Hedström, Peter Regin, Oscar Sundh

Tredje femman: Pär Styf, Sanny Lindström
Björn Svensson, Johan Andersson, Robert Carlsson

Fjärde kedjan: Anton Axelsson, Erik Andersson, Magnus Pääjärvi-Svensson.

Extra spelare : Kimmo Lotvonen.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Dream Team: Observera att det är en trolig laguppställning.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Dream Team: Kul att Tenkrat går direkt in i första. Och bra att Robban tar Axelssons plats. Det enda jag är lite tveksam till är att matcha Jonsson och Marttinen tillsammans
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Som vanligt en intressant match i kväll. Att äntligen få se Tenkrat - mannen, myten, legenden - känns småmysigt. Enda smolket i glädjebägaren är väl Hahls frånvaro, vilket gör att vi får vänta ännu en tid innan vi - sent om sider - får se våra två tilltänkta toppkedjor in action.
Å andra sidan: om Hahl ska vara skadad är detta en väl vald tidpunkt. Timrå är med bra i serien och programmet för de matcher han missar ser överkomligt ut.

Så, vad kan vi förvänta oss i afton? En drabbning i stil med rubrikens antydan, dvs ett vackert virvlande Timrå mot ett desperat huggande och hakande Luleå? Knappast. Tycker liksom Challe (ytterligare ett steg i min hugefiering: håll alltid med tränaren, särskilt när flertalet inte gör det) att Luleå var bra senast. Inte vad gäller målchanser och speleffektivitet, men väl i rytmförstörande och snirklighet. Blev faktiskt förvånad över det självförtroende dom visade upp, undantaget rinkens sista, offensiva fjärdedel. Timrå var helt klart störda.

För det är väl så, hittills i serien. Timrå har svårt att få till sitt nya, raka anfallsspel mot lag som kör igelkott i mittzon och prioriterar defensiven. När Frölunda eller Färjestad blåser på går det lättare. Där uppstår de ytor som spelskickliga individer ur timråkollektivet kan utnyttja. Och på den punkten befinner sig Timrå definitivt i seriens absoluta toppskikt.

Tittar vi på Challes spelsystem är det hyfsat uppenbart att det, så här långt, klickar betänkligt. Spelvändningarna back -> forwards går på tok för långsamt. När sedan forwards - vanligen centern - ska anfalla centralt i banan har motståndarna redan hunnit formera sig. Varpå centern antingen solokör in och blir utpressad mot sargen, alternativt dumpar pucken för en ytterforward att checka. Resultatet i båda fallen blir allt annat än en 'central offensiv'. Man hamnar i sarghörnorna. Väl där är man tillräckligt starka/intensiva/skickliga för att erövra puck och snurra, men det är ett långt ifrån effektivt sätt att disponera kraft på.

Som jag ser det finns det två möjliga vägar att gå. Antingen fortsätter man gnugga, gnugga, gnugga och finslipa detaljer. Allt i förhoppningen att få in fler uppspelsmöjligheter och en större trygghet för backar att leverera ett snabbt första pass. Vi har ingen Strålman i år, det står sannerligen klart. Hade vi det skulle sådana här diskussioner vara överflödiga, och vår spenderade tid i anfallszon - med central ingång - avsevärt högre.
Trots detta: det är inga betonghandleder vi har där bak. Nog finns det tillräckligt med potential för att, åtminstone, höja uppspelssnabbheten/-kvaliteten ett eller några snäpp? Jag tycker det. Frågan är om det går att bevisa i verkligheten.

Den andra möjligheten är så klart att justera Challes visioner. Köra ett mer traditionellt timråspel, med mycket puckinnehav och kantattacker. Nackdelen är så klart att det finns en lägre offensiv potential i att spela så. Kollar vi på lag som gör mycket mål - FBK, Frölunda och gänget - så noterar man att dom anfaller till stor del centralt. Snabba uppspel från backar, inspel till centern som kommer med fart centralt in i zon, släpper ut till ytterforward, rusar själv mot mål...osv. Just farten centralt är något eftersträvansvärt. Då får man automatiskt ihop försvararna, med stora luckor på sidorna till följd. Och därmed god chans till bra avslut.

Hoppla, blev en smärre roman detta. Dessutom av den svamligare, ostrukturerade sorten. Låt oss summera och återgå till aftonens drabbning. Det blir en tuff match. Luleå kommer vara taggade som fan, och skulle matchen enbart att handla om motivation lär norrbottningarna gå segrande ur striden.
Likväl: så enkel är som bekant inte hockeyn. Fördelen för Timrå är att Luleå spelar hemma, och därför känner en större offensiv press. Dom kommer fortfarande samla ihop sig i mittzon så fort Timrå erövrar puck, men kontringslägena och sannolikheten att dom börjar tumma på rigida, defensiva regler ökar.
Dessutom: Timrå har med eftertryck visat att man ingalunda är ofarliga även om det offensiva spelet - spelsystemmässigt - inte klickat hittills. I spelarmaterialet finns tillräckligt med jokrar för att avgöra vilken tillställning som helst. Något som känns som en oerhörd ynnest, sett till den synnerligen smala offensiva spetskompetens Timrå förfogat över tidigare år.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Bragd-Birger: snyggt inlägg.. häller med om mycket... vi har 40 matcher på oss att slipa spelet... det är inte nu vi ska vara bra.....
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Bragd-Birger: Är Du släkt med Uno Gordon eller har Du bara betalt per ord..?
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Redax 2: Ingetdera. Däremot är jag svag för tesen: 'kvantitet före kvalitet'.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Inte utan att det pirrar lite extra när det gäller Tenkrat. Bara man inte har för stora förhoppningar på honom så att man blir besviken.

Tenkrat, make my day!
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy: Äh, det är lugnt, du kan fortsätta arbeta på statyfundamentet.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Paddan: Där tappade jag dig, sorry. :)
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy: Åfan, vi får bestämma ny tid för att slutföra arbetet då.

Men det känns som att ni timråiter har gjort ett bra grundarbete i att haussa upp Tenkrat, så allt annat än en matchvinnarroll idag måste väl ses som ett misslyckande, eller?
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
"Tittar vi på Challes spelsystem är det hyfsat uppenbart att det, så här långt, klickar betänkligt. Spelvändningarna back -> forwards går på tok för långsamt. När sedan forwards - vanligen centern - ska anfalla centralt i banan har motståndarna redan hunnit formera sig. Varpå centern antingen solokör in och blir utpressad mot sargen, alternativt dumpar pucken för en ytterforward att checka. Resultatet i båda fallen blir allt annat än en 'central offensiv'. Man hamnar i sarghörnorna. Väl där är man tillräckligt starka/intensiva/skickliga för att erövra puck och snurra, men det är ett långt ifrån effektivt sätt att disponera kraft på."

Bragd-Birger: Tänk, vad var det Laken skrev för några veckor sedan? Att man är så extremt förutseende... ;-)
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Paddan: Ja, jag vet inte, men upphaussningen är ganska stor. Men jag vill nog ge honom ett antal matcher innan jag definitivt säger min mening.

Karln har ju inte ens sett oss spela, än mindre tränat med oss. Men fördelen är att han känner finnarna o har spelat med dom förut.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Hahl Bundy: Det lär väl också vara en viss omställning från tjeckisk ishockey till svensk ishockey. Själv har jag inga större förväntningar på vår snöman från Norska ligan och Petrovickybrodern med mindre positivt Brynäsfacit, men med lite otur kanske de kan överraska positivt.
Kommentera

Sv: Luleå - Timrå IK 2007-10-23
Laken: Var det bara det du läste? Det känns selektivt.

Jag fick fram av det där inlägget som för övrigt måste vara ett av hockeysnacks bästa någonsin att vi måste fortsätta gnugga in Challes system om vi ska nå högre än vad vi gjorde med Kenta då hans system hade en begränsad effektivitet.

43 omgångar kvar.
Kommentera

« · 928200