Nisse1: frågan är om Timrå IK egentligen vill spela i SHL? Om man verkligen tycker att klubben borde spela där utifrån förutsättningarna. Inför förra säsongen var det högtravande ord, man var minsann redo denna gång, vi skulle sikta på play in osv. När pucken väl släpps är vi hela ligans axelryckning, ett stort skämt. Experterna tappar hakan i bordet och skräder inte med orden då dom säger att försvarsspelet är naivt och förvånansvärt dåligt för att vara SHL. Pendeln har svängt lite. För fem år sedan ryckte vi på axlarna åt klubbar som Oskarshamn. Idag är vi mer ett Mora och Oskarshamn är där vi borde vara.
Är det Timrås mål att etablera sig i högsta ligan? Är det nubbens ambition? Retoriken är ju så att vi skall vara i SHL men det man gör i handling skvallrar om något helt annat tycker jag. Freddan sitter säkert, nubben ska hellre avgå själv innan tränaren får sparken. Tränaren står och snackar julbord med ett leende efter en supertorsk i en sexpoängsmatch. Helt fel mentalitet tycks genomsyra hela den sportsliga sidan av Timrå IK och det ser ut att kunna bli vårt fall…igen.
Man kan inte klandra ligan heller om man hellre ser lag som HV71, Modo eller löven på den där SHL-platsen. Vi gör inte speciellt mycket för att motbevisa detta.
{297}: Klarar vi oss mot förmodan kvar skulle jag gärna se en helrensning bland ledarna. Ska vi vara i SHL behöver vi vara mer professionella. Det är synd det kastas bort mycket talang inom laget genom att anställa gamla kompisar både på ledarsidan och spelarsidan. Kanske borde börja med sportchefen om jag ska vara ärlig. Allt gott om Nubben men att han inte rör tränarna trots uppnbar inkompetens håller inte på denna nivå.
thorwald: instämmer fullständigt. En total gissning från min sida men känslan är att nubben driver Timrå ungefär som man kunde göra för 15 år sedan. Glida in i omklädningsrummet och säga några väl valda ord i paus, jag menar vilka sportchefer håller på så idag? Det sker väl inte på daglig basis från nubben heller men det sker ju, det säger han själv i intervjuer.
Det kanske behövs en omstart, som du säger? Men ska man göra det så måste vi ner och vända i allsvenskan igen (Freddan lär aldrig få sparken så länge vi håller oss kvar) och hur många år tar det sen tills vi är redo för SHL på riktigt? 5-10 år?
Nubben satte sina sista slantar på en lam häst och nu måste alla vänta ut loppet innan någon kan lägga ett nytt bet.
thorwald: Nubben kan värva bra spelare men det hjälper ändå inte när tränarna är inkompetenta. Alla förlorar i en sådan situation - spelarna, laget, supportrarna, och föreningen får lida för denna inkompetens.
Jag ställer in mig på kval mot Djurgården ( har samma problem som oss ) men om vi klarar oss kvar så måste vi göra en radikal förändring på ledarsidan för att kunna etablera oss på SHL nivå.
gustav9: Ante tänkte inte i den här matchen och där är väl en stor brist, vi får se i nästa match hur Ante tänker men Freddan kanske även få påverka då.
Matsg: Bortsett från backsidan som jag tycker är i klenaste laget defensivt så håller jag med. Vi har spelarmaterial som håller på SHL-nivå Rattie, Hanzl etc håller hög nivå. Plus vi har endel talanger som Lodin t.ex. Och inte att förglömma Svensson, Hartmann från HA. Men när laguppställningen såg ut som igår frågar man sig vad tusan dom håller på med på kontoret egentligen. Tycker tränarna gång på gång visar prov på att de bedriver någon slags utvecklingsverksamhet och inte satsar för att göra sitt yttersta för att hänga kvar i SHL. Varför Lodin med Andersson och Walli Frågetecken?? Rattie med Liljegren och Blomqvist Frågetecken?? Går inte bedriva välgörenhet hur länge som helst. Finns säkert spelare som kan lyfta sig och "ta nästa steg", men det kan de väl göra i fjärdekedjan isf. Liljegren t.ex gör det säkert jättebra i Västervik men vet inte varför man lägger så stora resurser på att försöka få in honom i en stor roll... Vi har ju folk så det räcker till och blir över även om vi går lite kort på centrar nu. Vi fick in en klasspelare till nu med Åberg så dags att spetsa formationerna nu kanske istället för att rulla på med mängder av olika konstellationer varje match. Matchcoachningen är också bedrövlig vet inte vad man ska säga där egentligen...
{297}: väl rutet! INGEN annan SHL förening skulle behålla ledarsidan intakt efter en förlustsvit på 12 matcher. Skickar väldigt märkliga signaler till både fans och sponsorer. Vem vill backa en klubb som saknar ambitioner?
OlliJanne: Alla lär väl fortsätta gapa efter mig, men mina synpunkter...
Freddan är en bra lagbyggare och ledarna har fått till ett hyggligt spel. Igår spelade man mycket bättre hockey än Malmö, men man saknade spets både på målvaktssidan och framåt.
Freddan är ingen matchcoach. Jag tycker alltid han varit dålig på att sätta ihop kedjor och backpar, samt han är snudd på usel att ändra en matchbild genom att förändra taktiken.
MoDo har i praktiken haft Viklund som tredjetränare. Exakt noll tränarerfarenhet, men ärligt talat så är den rollen knappast vad som gör någon gigantisk skillnad för ett lag.
Det största problemet tycker jag är lagbygget. Alldeles för bred trupp utan mer än en förstafemma som spets. Det är som att Nubben inte kunde göra sig av med hjältarna från i våras, utan istället återgäldade dem genom nya kontrakt. Se på KIK som för första gången inte köpte en jättebred trupp, utan istället hade råd med en spetsigare trupp som för första gången inte ligger i botten. Ja, man har varit känsligare för skador, men pengarna räcker inte till både bredd och spets för lagen med de minsta budgetarna.
OlliJanne: varför genomför ni inte en strejk från Västra stå å övriga fans? Hindra idioterna å gå in på arenan å kräv att nubben förklara hur klappkasst allt har skötts..
Just nu känns det som att man håller på med ett expriment med laget. Kan man ha två coacher som ska bestämma olika från match till match beroende på vem som har ansvaret den matchen, vad blir det för kontinuitet?
"Nja rätt starka rykten går om att sca gett nubben en gåva på över 5 miljoner för att just värva. Så att Åbergs lön skulle brandskatta dom är nog bara bs. Sen kan ju klubben ha ekonomiska bekymmer ändå men att sca's pengar är låst till värvningarför att klara sig kvar."