1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577893 inlägg · 6216 ämnen

Mora IK - Timrå IK 2015-10-13

1704693 · » Till forumet


Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
: ölsejdel ?
Kommentera


Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Knylan: Ja storleken låter lovande men nu behöver vi inte flera talanger, nu behöver vi faan en frälsare!

Är Elias Pettersson fortfarande skadad?
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Diddeli: ska bli mycket intressant att följa lånet hos er
Han är uppenbarligen för duktig för j20
- har storlek och spelsinne med sig

Kul att ni låter honom spela för er under en period, hoppas han gör lite nytta
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
195 cm, 97 kg. Det smakar förhoppningsvis gott i vår tandlösa offensiv. Gjort närmast sanslösa 3+9 på fem(!) matcher i J20 i år.
Kommentera


Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Lånat in Viktor edjsell från färjestad några matcher enligt madhawk
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
micke: Vi har inte ens köpt biljett till återtåget än!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Kom igen nu faen Timrå. Jag börjar bli orolig, på allvar. Det är inte roligt längre, bli inte ett nytt Leksand....
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
JobbaPuck: Håller självklart med. Säg rent hypotetiskt att vi lockade till oss Dyk från Asplöven istället för Sam Marklund. Det hade på pappret blivit den klart vassaste värvningen.
Vet inte om Timrå anmälde intresse för honom. Men om vi gjorde det så var vi definitivt inte ensam. Jag tror det var användaren "Timråkollen" på Twitter som skrev om att det var 7 klubbar i serien som jagade hans underskrift.

loven4ever.com/45-dyk-jag-vet-faktiskt-inte-varfor-det-inte-blev-bjorkloven/

Jag har uppfattat det som att Björklöven var det lag som var närmast. Dom var intresserade och han ville själv dit. Men Björklöven var lite väl snabba att fylla upp sin forwardskvot så det fanns helt enkelt inte plats. Snopet för alla inblandade kan tyckas. Visst har Björklöven bra forwards. Även bra backar för den delen samt enligt mitt tycke seriens bästa målvakt tillsammans med Axel Brage i Vita Hästen.

Men att varje enskild forward skulle vara så pass bra att det inte finns plats för en spelare som har gjort 17 mål i Asplöven och som bara är 23 år och fortfarande under utveckling tvivlar jag på. Slarvigt av Björklöven helt enkelt.

Även Malmö var intresserade att skriva kontrakt med honom. Då pratar vi dock inte om spel i SHL utan där var tanken att han skulle lånas ut till Pantern och jag fick intrycket att det inte lockade.

I vilket fall så tycker jag att det är något överraskande att han blev kvar i Asplöven. Även fast det sket sig med Björklöven som var den klubb han ville spela med så saknades det som sagt inte intresse från andra Allsvenska klubbar.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
JobbaPuck: Det kan knappast skada att ge Ogge chansen i Powerplay i ett par matcher.
Gjorde som sagt 14 mål under sin första säsong då han hade en offensiv roll när Roffe coachade laget. Han hade förmågan att kliva fram och sätta puckarna vid rätt tillfälle. Nu var det länge sedan jag var in och kollade statistiken på Swehockey. Men om jag minns rätt så var 7 av 14 mål Gwg. Game winning goal.

Självklart ska man inte stirra sig blind på statistik. I synnerhet inte när den är ett par år gammal. Men han gjorde även 50 mål på sina tre sista säsonger i Sundsvall. Så han har definitivt visat att dom 14 målen han gjorde för 2 säsonger sedan inte var någon slump och att han endast hade en riktigt lyckad säsong.

Men coacher har väl ofta sina favoriter i laget. Medans vissa andra spelare inte alls får den roll, förtroende och speltid som dom förtjänar.

Ni minns säkert Emil Pettersson under Roffes ledning? När han fick speltid så var han verkligen en frisk fläkt och sett till den speltid han hade så var det nog faktiskt riktigt starkt gjort att skrapa ihop 14 poäng.

Visst var han lite på glid till Finska SM-Liigan till och med efter säsongen? Sedan när det blev klart att Roffe inte blev kvar som coach och det blev klart med Roger Forsberg istället så var han inte sen med att signa på nytt kontrakt.

Givetvis helt rätt beslut från både klubben och Emils sida. Emil slog igenom och belönades med SHL-kontrakt innan säsongen var över medans vi fick behålla spelaren som blev lagets poängkung.

Lite synd givetvis att han valde just Modo. Sedan blev det även som jag förutspådde att han skulle hamna i säsongens första och enda svacka när SHL-kontraktet var signerat.

Men bortsett från slutet av säsongen då han faktiskt kunde se lite loj ut emellanåt så gjorde han en riktigt bra säsong rakt igenom.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Corvo: Sebastian Dyk är ett namn jag hade velat se.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
söder över: Jag har funderat en del kring John Westin och känslan är att vi förmodligen värvade fel forward från Sundsvall till fjolårets trupp. Nu bör såklart Nubben ha betydligt bättre koll än vad jag har på 13/14 års upplaga av Sundsvall Hockeys spelare. Faktum är att jag missade derbyt i Sca-Cupen den aktuella säsongen så jag har inte sett en enda match med det laget.

Men Sebastian Selin hade med facit i hand varit en bättre värvning än Westin tror jag. Dessutom högerskytt vilket är något vi har haft en enorm brist av bland våra forwards åtminstone dom 10 senaste åren. Jag kollade igenom Sundsvalls poängliga för den aktuella säsongen. Att Selin gjorde 13 pinnar mer än Westin är ingenting som man behöver stirra sig blind på.

Med tanke på att många av dom Norrländska Division 1 lagen är så pass dåliga så är det svårt att säga säkert att Selin där och då framstod som en bättre värvning än Westin. Selin kanske gjorde massvis med poäng mot uselt motstånd men var mer anonym mot dom någorlunda bra lagen medans Westin å sin sida verkligen presterade när det gällde som mest och mot bäst motstånd?

Det är någonting som jag endast kan spekulera kring.

Till Westins fördel så hade han även betydligt bättre meriter sen innan. En säsong i SHL med Modo, en säsong i Allsvenskan utlånad till Asplöven, U18-VM och draftad av Montreal Canadiens. Sedan att storebrorsan redan spelade här är såklart ytterligare en faktor som gör att Nubben troligtvis inte oroade sig för att han inte skulle trivas i laget eller att han inte skulle passa in i gruppen och sådana saker.

Selins meriter bestod av två säsonger i Division 1 med Piteå och Sundsvall och sedan inte så mycket mer.

Däremot hade jag gärna sett att det gjordes ett försök att locka hit Selin till den här säsongen. Självklart så är det riktigt starkt att göra 26 poäng i sin debutsäsong i Allsvenskan. Men han fanns ändå tillgänglig på marknaden fram tills 12 maj och jag har varken läst eller hört att det ska ha varit några andra lag som försökte värva honom.

När det gäller biten att vi har varit alldeles för dåliga i Powerplay i många säsonger så är kanske inte bristen på högerskyttar bland våra forwards den enda anledningen. Men jag tror åtminstone att det är en del av förklaringen.

Det blir såklart svårare att göra mål när vi endast kan skjuta direktskott från ena sidan och det blir klart enklare för motståndarna att läsa spelet och försvara sig.

På förhand så kändes Lindgren, Marklund och Johnsson absolut som tre hyggliga tillskott till truppen. Men hur svårt hade det varit att byta ut någon av dessa tre mot en högerfattad spelare? Selin hade som sagt varit en utmärkt värvning. Men jag hade absolut kunnat nöjt mig med ett mindre "bra" namn. Simon Mattsson t ex. Fick inte förnyat förtroende i Almtuna. Dock ingen spelare som jag tror att Timrå var intresserad av och nu hamnade han i Oskarshamn istället.

Knylan var i något inlägg inne på just det här med Powerplay och undrade om det var 09/10 som vi senast var ett någorlunda farligt hot i PP. Jag orkar inte gå in på swehockey och dubbelkolla men jag har faktiskt för mig att vårat resultat i PP var riktigt dåligt även den säsongen. Även fast Corso och Sonnenberg rent skicklighetsmässigt är två av dom absolut bästa anfallarna som vi har haft dom 10 senaste säsongerna så var vi ett av seriens sämsta lag i PP.

Däremot säsongen innan så tror jag att vi kom på 2-3 plats i PP-statistiken och mycket det tack vare Mikko Lehtonens slagskott från blålinjen. Pyörälä och Wandell är två andra spelare som jag tycker var riktigt skickliga i PP.

Rent allmänt annars när det kommer till backar så tycker jag att Mat Robinson är en av dom bästa backarna som jag har sett i Timrå. Anledningen till att han inte har fått så mycket positiv uppmärksamhet som jag tycker att han förtjänar är väl för att spelade här under fel säsonger. Under hans första säsong i klubben kom vi överlägset sist i tabellen samt att vi som bekant åkte ur Elitserien under hans andra och sista säsong här.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
söder över: Boyce-Öhrn-Wedin.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Corvo: Ogge bör absolut få chansen i päpä. Riktigt vass i boxen med sitt rappa handledsskott och är heller inte oäven när det kommer till att knacka ner/styra puckar.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Äääääntligen match!!!

Det känns fan som ett halvår hinner passera innan det kommer en ny! Om det blir lite tätare mellan matcherna nu så känns det fint för min del!
Bra för skador och skavanker med lugnt tempo men för intresset känns det bara negativt med väntetid!

John Westin...

Nej nu kan jag känna lite så här: man har försökt. Han har inte levererat. Han ehöver inte skämmas! Inte så att han är dålig MEN det blir inte en massa mål...

OJ kan gott få en chans nu! Han kan både hota från distans och nära mål så in med honom bara!

I övrigt så har jag tröttnat på att formationerna får en match på sig istortsett... Nu vill jag se lite kontinuitet i kedjorna. Visst att skador och sjukdomar rör till det men jag tycker att det är lite väl mycket ombyggen och renovering i formationerna...

Jag ser gärna Öhrn och Wedin ihop serien ut nu. Dom funkar bra på isen och kompletterar varandra bra! Dahlén kan väl köra med dom? Det händer saker när dom kör på. Pucken tar sig till motståndar målet...

Jaja jag ska inte snickra kedjor här...

Hoppas att Bryniz och Sam är lite extra taggade inför matchen i morgon! Våra ex så som Stenqvist Hynning mfl har juh en tendens att göra mål på oss när vi möts. Minns även "Börje" i MIF som plötsligt var enastående när han mötte Timrå IK...

Jag vill att Bryniz och Marklund "ger svar på tal" med!

På tal om Marklund...

Om man vill se Westin göra mål så vad säger man om Marklund då?

Han var ju ordentligt på gång inför seriestart men sedan har det gått grus i produktionen va!?

Från en halv poäng per match ifjol till 3poäng på 13 matcher i en tilltänkt första lina i år... Nja... Det är inte godkänt.
Han kan bättre! Oavsett omgivning!
Hoppas att han kan lossna lite imorgon!

Natti natt!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Jäkligt skönt att kunna studsa tillbaka direkt efter den otroligt jobbiga förlusten i lördags. Och dessutom efter att ha torskat dom tre senaste matcherna innan den. Och inte minst att Mattsson får hålla nollan efter att i princip mentalt redan ha fått lämnat klubben i många supportrars ögon.

Kan det här vara början på vändningen tro? Att alla bitar faller på plats för Mattsson och att vinsten mot Mora var första steget till en lite längre period av matcher där vi inte nödvändigtvis vinner allihopa men åtminstone tar poäng? Nåja. Inte läge att börja sväva iväg nu. Fick bara lite flashbacks från när Lindbäck från ingenstans klev fram och höll nollan nere i Jönköping och motade 52, 53 skott eller något liknande för sex säsonger sedan. Har för mig att det var början på en fin formtopp för laget och att vi tog poäng dom 6-7 matcherna efteråt.

Det är givetvis en match i taget som gäller med Asplöven hemma i morgon som start. Sjukt tätt mellan matcherna i resten av månaden så det är verkligen inte läge för att hamna i en sådan där svacka där vi förlorar match efter match. Närmare bestämt 7 matcher dom kommande 14 dagarna.

Så nu är det verkligen upp till bevis för killarna och full fokus som gäller och sist men inte minst behärska att återhämta sig och ladda om mellan matcherna.

Men som sagt, otroligt skönt och viktigt att kunna studsa tillbaka och ta tre poäng i tisdags. Vem som sätter pucken eller puckarna spelar mindre roll så länge vi vinner. Men kul att Oscar Johansson fick avgöra. Borde inte han egentligen få en mer offensiv roll i laget? Han gjorde ändå 14 mål för två säsonger sedan när Roffe coachade. Jag har t ex ingenting emot att John Westin fick chansen att spela powerplay då han faktiskt har ett riktigt bra handledsskott. Men det gav ju inte så mycket. Varför inte låta Oscar Johansson få spela lite Powerplay samt låta han få chansen i en mer offensiv formation än tidigare under Roger Forsbergs ledning? Nu används han ju för det mesta i en avlastande roll samt att han får spela en del Boxplay.

Derbyförlusten är för min del ett minne blott. Men jag räknar med hämnd i Korsta-Tunadals Ishall 21 november.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Tack för de'rå, Johan Matsson. Nu börjar vi om på noll!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
JanneH: Helt klart, skönt för honom att få stänga igen!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
söder över: intämmer att det var skönt med 3 pinnar men ännu skönare att Mattsson som vi här på forumet redan bytt bort fick hålla nollan. Hoppas att både han och resten av laget kan bygga vidare på detta.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Nog för att jag tatt ett par jävlar å ser suddigt ikväll...men fan jag såg inte puckuslingen en ända gång ikväll....
Vi vann å Madsson höll nollan å jag stolt satan ikväll för grabbarnas skull :-)
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Det är ju inga handbolls siffror precis men fan va skönt med tre pinnar och en hållen nolla!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Härligt! Så oväntat! :-)
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Alltid något...
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
ÄNTLIGEN!!!!!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Andersson: Enkel match! Bra lir av Mattsson i kassen, har alltid hävdat att han är en duktig målvakt.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Andersson: ta mig tusan!!!
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
ivandrago:
Till er alla:) måste haft telefonen glappande fickan därav det meningsfulla inlägget ;)
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
dr dängroth: Ska Mattsson nolla ?
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
jå1: Får se om det håller hela matchen, 60 min, nu. Det var väl så mr Forsberg resonerade.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Andersson:
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
JobbaPuck: Hur ser det ut? Kände inte för att bli frustrerad ikväll så jag köpte inte hem matchen.
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Finns det nån menlösare spelare än Emil Berglund?
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Hallin borde spela med Lindgren .... tror de skulle funka
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Nya kedjor ikväll. :)
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Tänk om dom skulle visa SHL-matcher med sån här 'kvalité ' Tittarstorm2015
Kommentera

Sv: Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Hälge: hoppas sirén sätter en balja ikväll!
Kommentera

Mora IK - Timrå IK 2015-10-13
Känns som en seger är ett måste. Att tappa mark där i bottenträsket är förbaskat svårt att hämta igen.

En förlust och det blir glest hemma på fredag. Söndagsmatchen kanske fylls på med några Leksands fans iaf.
Kommentera

1704693 · »