1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 599410 inlägg · 6212 ämnen

Nyförvärv?

Sv: Nyförvärv?
Frella: "De är dock helt klart att de båda är fria att spela för andra lag med omedelbar verkan."

Se länk.

Sune: Kom med egna förslag på nyförvärv istället för att endast kritisera!

Frella: Har inte den blekaste, men visst vore det kul.

Snacka om att vilja ta revansch.

Hälge: Hur är det med sparkade spelare iår? Tänkte mest på dispens, för skulle man värva någon av dem vore det ju kul om de med hjälp av dispens kunde spela redan till veckan, mot just Brynäs.

Vad gör Håkan Åhlund nuförtiden? Eller varför inte Magnus Salmi? Är det inte lika bra vi slår dom en signal när vi ändå är ute på värvarstigen? Vi verkar ju tydligen vara nöjda med hopskrap så....

Frella: Ja, det låter inte helt otroligt.

Vet inte riktigt vad jag ska tycka/tro om det isf...

Hälge: En kvalificerad gissning är väl att minst en av dem hamnar i TIK. Förmodligen Wahlberg då.

Ja, då är Wahlberg och Miettinen borta från Brynäs, då.

Talangscouten: Ja du,tur att man har olika syn på hockey,annars skulle vi inte ha så mycket att prata om hä inne...
Själv tycker ja ju att Strålman är ljusår bättre än C-J samt att Nielsen,Warg även är betydligt bättre värvningar.
Ström och Regin är något bättre medans det nog är jämnt skägg med Wennerberg. Målvakterna har jag inget att säga om.

Det snackas hela tiden om spelare som ska värvas.... Men i detta läge vore det då inte jäkligt bra att kalla in en idrottpsykolog som kan tala om för de befintliga spelarna att det inte är så farligt att göra mål. Ickemålgörandet lär ju sitta på psyket som bara den är jag rädd.....

Seså. kalla in Railo eller Enhager vettja....

FORZA TIK...........alltid, alltid..............

Laken: Härligt Laken...nu tycker jag vi påbörjar en namninsamling där vi kräver att Nubben ersätts av Laken! Skämt åsido, kul med nån som har ambitioner utöver att bara älta fel och brister..

FM:

C-J Johansson är nästan den enda som håller måttet av nyförvärven. Han har gort det bra när han fått chansen. Vissa matcher har han varit sämre, men det drabbar ju dom flesta. Med tanke på förväntningarna så är han godkänd som nyförvärv.

det märks att det är jag o inte du som kallas för "talangscouten" :-)

Två spelare snart lediga...?

Laken: Ja men det finns ingen som varit så missbedömd. I början på säsongen lirade han i första femman,med massor av speltid mm. Har inget personligt agg mot C-J snarare en besvikelse på dom som tog hit grabben.

Wennerberg är ju inte nån hjödare heller om man säger så. Sen finns de ju flera "gamla" tikare som inte är i närheten av den nivån som de skulle kunna ligga på.

FM: Jag förstår inte varför alla klagar på C-J Johansson???
Han hade i alla fall jag inte så stora förhoppningar på och jag tycker inte alls att han gjort bort sig. Tre mål är inte heller fy skam med den speltid han fått.

Det finns många andra nyförvärv som presterat mycket, mycket sämre!

Talangscouten: Ja att Nic inte höll måttet var de säkert fler än du som insåg rätt snart. Kan ju vara en fördel att man inte behöver en halv period på sig att åka från zon till zon om man säger så.
Själv behövde jag ungefär se 7,5 minuter i matchen mot SAIK för att se att inte C-J Johansson skulle hålla... Synd att ingen annan såg det.

Tommi Meittinen letar efter en ny klubb nu ta och värva han han skulle ju platsa helt klart.

FM:

Det kan stämma. Lakkonen är en klasspelare fortfarande. Eftersom han spelar i finska landslaget. Men han trivdes inte här o presterade därför sämre än väntat.

Annars har jag aldrig scoutat fel.

Jag var den ende som såg att Nik Zupancic inte höll måttet!

orion: Yeah, i´ll Do it! Just have too show my face to the MooDoo players before the game and they´ll flip out!

Jason: Mig veterligen var storebrorsbegreppet synonymt med ålder ända tills El Maco visade att Timrå de facto var äldre än Modo. Då blev det plötsligt regeländring. Surprise.

'Timrås enorma framgångar'...tja. Jag konstaterar bara att Timrå gått betydligt bättre än Modo de senaste åren, sportsligt såväl som ekonomiskt.
Nu verkar det här bli en pissäsong för Timrå, men fram tills dess att facit levereras i vår anser jag mig inte korrigerad på den här punkten.

Befolkningsunderlag, eller inte. Att kalla sig 'hockey town' och ha marginellt fler åskådare än Mora är patetiskt. Går inte att uttrycka på något annat sätt.
Hoppas att det flyttar in en jävla massa människor när den nya arenan står klar.

El Maco: klockrent inlägg...bara att hålla med!

Talangscouten: Men de är väl för övrigt inte så konstigt att du tror det,läste på din sida att du även tyckte att "Lakkonen är en klasspelare".

Talangscouten: Ja de får du väl tro,själv skulle jag bli förvånad om man inte vinner med minst 5 mål.

El Maco: Klockrent inlägg 05:56 måste jag säga. Varje ord stämnde precis in på verkligheten. Bara att ta av sig hatten för en man med koll !!!!

FM:

I dagsläget tror jag att TIK skulle ha svårt mot Malmö o Skellefteå

Bragd-Birger: Fel fel fel

I det här sammanhanget har alltid och kommer alltid storebrorsbegreppet att handla om framgångar

Har Modo gått dåligt sportsligt ? jag tror det handlar om 2 missade slutspel sen 93/94 men det är klart jämfört med Timrås enorma framgångar så får det väl anses som mediokert

Dåligt ekonomiskt, Ja äntligen ett rätt !

Innevånarna går på hockey i högre utsträckning än Sundsvalls och Timrå borna om man tar hänsyn till befolkningsunderlaget

Jimmy: Timrå och Modo är nog rätt jämbördiga för tillfället men Bragd (?)-Birgers ständigt återkommande nonsens blir för mycket till slut

Jason och hellge: Japp, jag håller med, ni är jätteduktiga just nu. Stackars oss om vi återigen blir så grovt tillbaka pressade och utklassade som i tisdags.

Nog om det laget nu, jag är mer intresserad av vårat eget just nu. Som Manderville sa i Kattiz-intervjun så kan vi slå alla lag bara vi får igång målskyttet. Nu känns inte det som ett "bara" men han har helt rätt där. Han sa även i ST att rycks för mycket på axlarna och sägs att det ska lossna snart.

På något vis så måste man tro att det ska bli mål när man skjuter för att det ska bli det, i grund och botten. Tappar man självförtroendet är det längre inte självklart att pucken trillar in i öppna lägen som när allt går på räls av just den anledningen. Idag utspelas ännu ett av Sveriges påhittade derbyn inför fullsatta läktare, det borde i alla fall locka fram lite mer jävlaranamma i laget och det skulle i så fall också gälla i anfallsspelet och i avslutningsmomentet. Kan man tycka.

Hallin och Styf är borta, det är tugnt, det är två spelare ur vår stomme och ryggrad. Magnus Nilsson var i alla fall hyfsat het i tisdags, vilket även Wennerberg var tidigt i matchen. Warg brukar vara het mot MoDo och är förhoppningsvis verkligen det ikväll.

Frans Nielsen och Peter Regin var också rätt okej uppe i Övik tillsammans med Kent Manderville som brände två jättelägen. Så med dessa minst lika bra som i tisdags plus att andra kliver fram så kan vi nog få en rolig kväll för MoDo var sannerligen inte bra i mina ögon även om de vann.

Powerplay blir som vanligt nyckeln och det vore mer än skönt om det kunde lossna ikväll. Nu skriver jag detta i nyförvärvstråden men jag känner att det trots allt är till de vi har tillgängliga idagsläget vårt öde ligger i. Sedan kanske en eller två kan tillkomma i spets innan jul men det är då det. Det är viktiga matcher fram till dess.

Gästbokens kvalité har höjts avsevärt sedan vi satte upp lite mer riktlinjer till inläggen. RR2 kontra El Maco och Bragd-Birger är alltid en underhållande läsning även om det inte ändras åt något håll åsiktsmässigt.

Men jag står helt klart på "EM och BB-sidan". Vi kan inte lyckas bäst i värvningarna varje säsong och jag tror fortfarande att detta laget har alla möjligheter att nå slutspel vilket ju också var säsongens målsättning. Det är lätt att glömma det ibland, jag kan också ibland tycka att vi efter de senaste säsongernas resultat borde försöka höja oss till de stora lagen söderuts nivå men allt har tydligen sin tid och vårt lag i den lilla kommunen var ännu inte redo för det.

Jason: Jaja. Så man kan alltså bli storebror när man blir äldre, även om man är yngst i syskonskaran? Sedär. I min värld kan man det dock inte. Så om du egentligen vill tala om något annat än ålder, kalla då inte Modo storebror, utan säg istället 'klubben som var mer framgångsrik än Timrå under en massa år'. Eller nåt.

Vad gäller tidigare värvningar har jag ingen ork, eller anledning att gå i någon djupare polemik. Jag konstaterar bara nyktert att Modo gått tämligen dåligt sportsligt och riktigt dåligt ekonomiskt de senaste åren. Något man i o f s inte enbart ska skylla på Bengt Hedin och hans kli-ryggen-homies. Det är väl lika mycket den 'fanatiska hockeystadens' invånare som inte går på matcherna som ska ha skulden.

RocknRolf2: Ok..bugar mig inför ett långt och, precis som i El Macos fall, sakligt inlägg!

I slutändan handlar det dock om spekulationer från båda håll. Utgångspunkten är densamma, dvs TIK underpresterar och det är alla relativt överens om. Debatten handlar om vad eller vem som ligger bakom detta. Frågor som utan tidsmaskiner, tankeläsningsapparater eller nån annan hushållsmaskin blir oerhört svåra att ta till en annan nivå än en ändlös rundgång av samma argumentsutbyte.

hellge: Nej, tack! De är säkert besudlade av dig din .#£@]½# modoit!
Dessa grejor har säkert omvänd effekt! ;)

Bragd-Birger: Ja ja det gäller att vrida och vända så allt blir rätt, men nu vet ju både du och jag att det är inte när klubben bildades som avses här inne när det snackas storebror.

För en gångs skull och sörjan ? återigen avslöjar du dig själv, har du överhuvudtaget nån koll på Modos värvningar genom åren ? och att kalla en intressant blandning mellan egenproducerade (det du !) ungdomar, som räknas till dom mer lovande i landet, och spetskvalitet för sörjan säger en del om kunskapsnivån

Nä, Birger det räcker inte med ord, det måste finnas något bakom också

El Maco: RocknRolf2:
Wow vilken härlig nivå på inläggen! All kredit till er!

Att inte Timrå IK anno 2005/2006 inte håller samma klass som de senaste årer tror jag de flesta kan hålla med om, men att de skulle vara helt värdelösa håller iaf jag inte med om.

Det har helt klart saknats vissa kompetenser under denna säsong. Den tydligaste har helt klart varit målskyttet, men även aggresiviteten i försvarsspelet har varit av lite skiftande kvalité. Det är kanske inte antalet mål som är det stora problemet utan vilka typer av mål vi åker på. Det är ganska ofta som det är skitmål vi får i baken. Speciellt när de kommer efter en lång TIK-press.

Tror fortfarande att det kan bli en bra placering mellan 5-8 men inte utan att det släpper litegrann. Vi behöver få de erfarna spelarna att kliva fram och visa för de unga hur det ska se ut. Spetsa träningarna och spetsa till coachandet lite för att få bra tempo på de spelare som spelar. Kan kanske vara dags att släppa någon spelare till SH för att få lie speltid och minska ner till tre hela femmor ett par matcher.
Det känns som om vi fastnat i lite samma spår ett längre tag, kan vara dags att försöka något nytt.

Nyförvärv: Miettinen kan väl vara intressant som poängtillverkare, men då får nog Sloan ta och åka hem till nordamerika, dels för antalet spelare i truppen och lönemässigt.
Jag vet dock inte om jag är überpositiv att värva miettinen... Inte rätt känsla kring han, dock trodde jag Sloan skulle vara bättre.. så jag har haft fel förr och kommer garanterat ha fel fler gånger.

TIK för alltid!

Jason: Äldst är äldst. Och om vi leker i brödratermer blir därför Timrå storebror, Modo lillebror.
Dyngstomme, ja. Därmed inte sagt att det fanns några guldkorn i sörjan. Som de fyra du nämnde. I övrigt kan jag bara gratulera till att värvningarna, för en gångs skull sett med modoögon, slog väl ut.

Fet-Ecke: Jag skickar några akupunkturnålar och lite schyst musik.

Bragd-Birger: He he, nog för att du är en ordebajsare av sällan skådat slag men tycker du inte att det fattas kring 900poäng och nån titel innan man kan titulera sig storebror ? och dyngstomme ? Svartvadet , Salomonsson , Jonsson och Timander hade nog gjort hyfsat ifrån sig i Timrås 1:a lina

Mycket går att dölja med ord men inte allt, lite genant när okunskapen lyser igenom på det där viset

Fet-Ecke: Yeah, but WhoDo...You Do?

Frella: Jag skulle gissa att ni haft 10 poäng till om ni haft Krizan istället för Oksa. De flesta menar att man måste gå tillbaka till 1979 och Sune Ödling för att hitta en keeper som ens kommer i närheten av Krizan

Ja, jag menar att Nubben näst efter Masken är den sportchef som lyckats sämst i sina värvningar. Fast han har haft rätt stor framgång tidigare år den gamla MoDoforwarden. Det är många som pustar ut för att inte Wennerberg blev någon succe hos er bröder.

gud: Kan vi hyra in någon som utför VooDoo på MooDoo inför kvällens match?

hellge: Med den dyngstomme Modo hade i bakvattnet efter Den Stora Hemkomsten är det väl inte konstigt om nyförvärven återfinns i skytteligatoppen.
Men visst, kul för er. Det kanske finns en möjlighet att ni gör en Mora i år, dvs lyckas bättre än Storebror.

hellge: Den enda spelare som man skulle vilja ha av Modos nyförvärv är för mig just Horava. Men att han skulle valt en annan klubb än Modo känns väl inte så värst troligt. Touminen var väl intressant på förhand, men står väl fortfarande och stampar på tre mål?, som alla kom mot oss, vilket gör att han gjort mindre mål än tex Hallin, Manderville, Krykov, Warg och han är väl just värvad som målskytt till stor del.

Jag tycker rätt många nyförvärv överlag i ES har floppat iår. Kanske just beroende på den urvattnade marknaden.

hellge:
Nää..Nu är vi snälla mot dig/er..
Vi får allt vänta i några timmar innan hetsen börja...;)

Tillsammans med Djurgårdens Lassila så tillhör
Krizan ES bästa målisar...

Fast jag inte är någon som överhuvudtaget gillar
Moodoo i någon form så är det alltid roligt att se bra spelare...

Måtte det dock gå mindre bra för Krizan ikväll..

Hmm..Undra om inte jag ska skriva något om eran historia ändå??

Näää..Väntar i några timmar till...;)

hellge: det har jag inte missat. Men det visar väl återigen att det fanns alternativ. Modo var ju dessutom inte ens i samma nöd som Timrå

RocknRolf2 och El Maco:

Ursäkta att jag lägger mig i debatten, men ni verkar ha missat vilka strålande nyförvärv MoDo har gjort. Dessutom var de flesta hyffsat billiga. Miloslav Horova är precis den målskytt som alla önskar att de värvat, 12 baljor så långt. Han har lovat mig att var artig mot er Medelpadingar och presentera sig ikväll - med 3 strutar.

Mål assist matcher
-------------------------------------
1 Miloslav Horava 12 4 16
2 Andreas Salomonsson 7 9 16
3 Rastislav Pavlikovsky 4 8 12
4 Per Svartvadet 8 3 11
5 Ján Pardavý 2 7 9
-------------------------------------

1:a, 3:a och 5:a i den interna poängligan tycker jag är godkännt

Lägg därtill nyförvärvet Karol Krizan utan tvekan seriens bäste målvakt och Kempehallen nye kelgris.

Jag får väl göra som El Maco och berätta vad de flesta kommer att skriva. Jävla Ö-vik, jävla banjo, jävla inavel, jävla ditt, jävla datt, jävla, jävla, jävla.

Nåja, må bästa lag vinna.

El Maco: jag blir tokig, ett låångt inlägg försvann nyss ut i cyberrymden.
Ska försöka få med det viktigaste:

Timing ja. Nubben måste väl ändå ha varit medveten om att det fanns en klar risk att Hedström skulle gå, och att hans spektakulära underskrivt inte var annat än ett luftslott?
Med detta scenario i bakhuvet var det väl högst relevant att jaga ersättare redan i maj, eller långt tidigare än så.

Tack och lov att Manderville spelar med oss nu, men det var märkligt att han inte räknades till mer än reservalternativ. Tydligen proriterade man ett långskott som Ström tidigare än Manderville.

Ser vi till Timrås värvningar som helhet så förutsatte man att samtliga , förutom möjligtvis Laakkonen, skulle ta stora kliv framåt i karriären hux flux. Det är vad jag kallar gambling.
Timrå har väl haft uttalade förstacentrar ungefär de tio senaste åren, utom i år då man inte ens försökte ersätta. Varför?

Warg och Nielsen bör förresten inte jämföras med Lind och Krykov. Lind och Krykov var inte spelare som klev fram ur nån skugga, utan båda var väldigt välmeriterade när de började i elitserien. Helt annorlunda med Warg och Nielsen.

När sedan flera av de nya spelarna inte lever upp till de högst ställda kraven, eller helt enkelt spelar på den nivå de alltid ha spelat på, så är det oftast spelarna själva som får all kritik, trots att de alltså inte varit i närheten av att ta det ansvar som man nu ställde på dem i Timrå. Värvningsansvariga kommer oftast inte på tal och gör dem väl det menar man att det egentligen inte fanns mycket till alternativ.
Jodå, även om spelarmarknaden var ovanligt krass så visst fanns det alternativ. Sahlstedt, Pavlikovsky och Jesper Mattsson kan jag räkna upp nudirekt. Men det är klart, är man inte beredd att betala dyrt nån endaste gång så må väl spelarmarknaden bli extra smal.

Beträffande laakkonen så var väl han snarast värvad som speluppläggare med sin speluppfattning. Tveksamt om Laakkonen kan ses som någon större målskytt ens i teorin, han har bara gjort över 10 mål i finska ligan en säsong, där är målsnittet dessutom högre än i elitserien.

jag vill också påminna om att även om Aalto inte riktigt når samma standard som ifjol (vilket inte är så konstigt då han bara fick spela med nhl-stjärnor i sin femma) så leder han faktiskt interna poängligan i Timrå och skjuter klart flest skott. Ett av Timrås viktigaste offensiva vapen.

Det fanns dessutom flera intressanta värvningar som allsvenska klubbar gjorde som jag gärna hade sett i Timrå. Frylen var en av dem. Han har spelat på högsta nivån i Sverige och Tyskland i princip hela sin karriär och är dessutom landslagsmeriterad. Senast kom han ifrån Hannover i tyska högstaligan. CJ-Johansson, som bara är ett år yngre än Frylen, har däremot aldrig spelat en minut på högsta nivå trots att han alltså börjar närma sig 30. Trots det är alltså Frylen den givna "allsvenska" värvningen.
Sjögren har jag inget behov av att se, men som hårdjobbare är han väl knappast på någon sämre nivå än spelare som Ström.

Lycka till med gamblandet förresten! Spela färg och dubbla insatsen vid varje förlust så vinner du nog snart ;)

El Maco: Fick ingen tidning i morse, men dina doktorsavhandlingar maskerade till inlägg räddade min morgonfika. Har sagt det förr, men säger det igen: du är en kille med choklad i.

El Maco:

Eftersom Hardy har avstängt sej själv: Bjäbbabjäbba!

Bra skrivet och bra analyserat.

Timrå IK är dom bästa.

El Maco: vicken Dödahavs-rulle, men klockren!

El Maco:
lysande inlägg El Maco, kul att läsa något hockeyrelaterat här i mellanåt.
Lycka till nu.
Viva lasvegas

El Maco: Tja, jag orkade läsa. Tyckte dessutom du hade helt rätt! Nu håller jag alla tummar jag har (två st) för dig i Vegas. Jagr i Timrå...mmmm...det skulle smaka fågel! :-))

RocknRolf2: Det är en fråga om timing. Sitter Nubben i maj och säger "jag ersätter Nordgren med Ström" så är han dum i huvudet. Han satsade istället på att ge Hedström en rejäl lön och valde att inte springa efter Pavlikovski. Alla var jäkligt belåtna när Jonte skrev på för oss igen. Det var då de.t

16 augusti blev Hedström klar för ankorna. (och Hagos för Dallas, sort of, men det visste vi sedan länge- betydligt säkrare vill jag påstå. Läs hockeysnack från sommaren om du glömt)

25 august blev Nordgren klar och det trodde ingen två veckor tidigare.

29 augusti skriver man med Manderville. Se där, ett namn i bakfickan om man skulle tappa någon på slutet.

Vad har hänt i övrigt med truppen? Krykov lockas tillbaka från pensionen. Laakkonen fimpas 24 oktober efter att inte leverat och Sloan hämtas. Den senare i dragkamp med FBK men det kanske inte har varit något att fira hittills.

Nielsen skulle ersätta Hagos, det lär han kunna göra i längden. Nämn en mer lovande center i den årgången? Laakkonen var en målskytt i teorin. Ström en rutinerad elitseriespelare med vinnarskalle men ingen poängmaskin. Warg, Wennerberg skulle man få ut mer av än vad Modo lyckats med. Det är sant för Warg men hittills inte för Wennerberg. Regin och Strålman namn för framtiden, som Nordgren, Svedberg, Hagos tidigare säsonger.

Ingen förstacenter av högsta elitserieklass, det ser alla, självklart även Nubben. Men det blev så i år, lagbygget blev inte komplett. Tidigare säsonger har såna som Lind och Krykov klivit fram ur skuggan och dominerat på högsta elitserienivå. Problemet i år är att få har överraskat positivt, tvärtom. Du själv älskar Aalto, han har ju producerat betydligt färre poäng i år än förra säsongen och möjligen slängt bort en trepoängare i en match när vi skulle ta fjärdeplatsen - innan det här långa raset.

Du ser ju själv, det är inte så lätt att hitta nya namn. Malmö och Frylén? Are you kidding me, snacka om allsvensk klass på den värvningen. Sjögren skrev du tidigare? Vad ska han tillföra det här laget? Orzhagh är den kanske hetaste värvningen under säsongen men där gamblade Luleå. Hög lön och massor av skador. Knappast en Nubbevärvning.

Faan också, Nielsen skulle ha klivit fram som en power play kung och snittat en poäng per match. Då hade vi inte varit så pressade nu.

Min tröst är att vi har lag som LIF, MIK, SSK, BIF och DIF bakom oss. Jag tror att det ordnar sig med slutspel.

« · 624080 · »