1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608568 inlägg · 6214 ämnen
« · 3009341 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
SKRIDSKOSKENAN: Vi tänker nog lika där och jag håller med om att allt på den listan behöver kanske inte bockas av för att klara kval men vill vi vara topp 6 så måste nog hela önskelistan uppfyllas

Modano: Hartmann skulle man behöva bryta med. För dålig i produktionen utifrån roll samt blivit mjuk i det fysiska sista åren. Ser ofta bekväm ut.

Vargher85: Ja då finns det hopp behöver några sådana profiler som drar publik sponsorer mm blir tungt med en grå massa rädda mjukisbyxor som är avhängda innan halva serien spelad. Hoppas Gath är stenhård och få bort det rädda mysa mjuka spel ur skallen på många spelare annars hejdå upp på läktaren o grina

Nisse på Mon or: Det värsta med "din" uppställning är att spelare som Heikkinen och Hartmann hamnar långt ner i hierarkin och Westfält inte ens går in på fyra kedjor. Det är ingen kritik mot dig - jag håller med dig - men visst svider det att så pass dyra spelare presterar på en nivå att de hamnar där nere.

JanneH: jo precis..

de ja tänker behöver ske:
1. fullgoda ersättare till ep+dalle (som inte får vara mediokra/floppa)
2. att gath sätter ett spel sätt som får fler att växa o blir en identitet
3. att barkemo, freij, genborg o eriksson gör en minst lika bra säsong o tom lite bättre
4. att harde inte spelar som denna säsong
5. att heikkinen, hartmann, lundmark, levinsson ligger runt 20p, hälften av dom närmare 30.
6. att wedda är i full gott slag
7. att målisar minst ligger runt 90%
8. få in en back till som kan ersätta skägget om han inte når upp över förra säsongens insats

det är en jävla önskelista detta o fattar att den ser ut som en utopi. allt behöver kanske inte hända för klarat kontrakt men typ

Knylan: Läs artikeln innan du sågar vad jag skriver. Hon uttalar sig inte i generella termer utan specifikt om sign out-bonusarna.

SKRIDSKOSKENAN: Om vi säger att man lyckas värva fullvärdiga ersättare till EP och Dahlén så kan man ju även hoppas att JVM-gänget tar några kliv framåt. Freij känns ju som en potentiell PP-back och Linus E behöver producera lite mer medan Genborg gjorde en så bra säsong så här räcker det i princip om han kan tangera den.

Sedan hoppas vi ju så klart att Gath kan få igång några av de som trampade vatten gångna säsongen.

Smörgåsen : Hur funkar det med Genborgs kontrakt förresten. Är det samma eller ökar det något nu när det blir ett lån?

JanneH: man måste väl ändå sätta sitt hopp till att gath har ett spelsätt som kan få andra att komma ut ur skymundan med, utöver den spets som måste in samt att våra draftade junisar fortsätter ta kliv.

ja säger inte att de blir så men de är ju de man ställer sitt hopp till enligt mig. utgår vi från premiss att precis alla spelar som förra säsongen o att spelsätt/taktik är detsamma så nej, då ser det gränslöst brunt ut oavsett vilken spets som kommer in.

Modano: Jag är också lite orolig att även om Nubben och Co prickar 100% rätt med två bra nyförvärv så lär ju inte dessa två spruta in mer poäng än vad Dahlen och EP gjorde. Om vi t ex jämför med 24/25 så gjorde Hållander 53p och Dahlén 46p. Denna säsong gjorde Dahlén 55p och EP 46p och jag har svårt att se att oavsett vilka två man värvar som ersättare att de båda skulle ligga på över 50p var.
Dvs i bästa fall lyckas vi ersätta poängfabrikationen men om resten av laget fortsätter bidra lika lite som denna säsong så räcker det inte.

Hållander och Pärssinen var det visst nån som drömde om - är det bara 2 forwards som ska in i laget är det nog den nivån vi måste värva.

Zäta75: om Timrå knappt ersätter Dahlén och Pettersson sitter vi i samma sits som 25/26.

Ny, Ny, Genborg
Ny, Lander/Eriksson, Ny
Wedin, Eriksson/Lander, Heikkinen
Lundmark, Levinsson, Hartmann

Extra: Walli, Westfält, juniorer

Patrick Polly: Men herregud. Hon svarar ju givetvis i generella termer. Hela den där artikeln har sin grund i att någon frekvent påtalade i STs chatt att klubben hade stora skulder, eller hur det nu formulerades. ST spinner på det, och skapar ett nyhetsvärde ur något som inte är en nyhet för någon, om man då inte haft den blekaste aning om att det är så kontrakt med utländska spelare brukar vara utformade.

Att hon pratar om att buffra trodde inte jag det gick att tolka som något annat än att hon beskriver vad som är en väsentlig del av hennes arbetsuppgift, men tydligen. Det trodde nog inte hon heller, då hade hon inte sagt det.

Modano: Jag jag vill ha minst 3 nya spetsvärvningar, helst 4 nya. En back och 3 forwards. Det bör vi har råd med nu när vi har ca 1 miljon kr i månaden frigjort. Blir intressant att se vad som kommer in. Minst sagt.

Modano: Jävlar om Nubben som skulle fälla en bomb och presentera Hållander och Pärssinen till nästa säsong. Då snackar vi två nyförvärv som skulle vända i alla fall min dystra framtidssyn.

Cobbel: eftersom ja helt uppenbarligt missat det o inte är inne här varje dag så kan du ge mig sökfrasen för framtida frågor ja ev missat? söker ja på "olli pengar" 1 år tillbaka måste man ju vara en proffessionell trådarkeolog för att skumma genom allt

Zäta75: 2 bra nyförvärv räcker inte på långa vägar finns inte ett piss spets just nu betänk att vi hade en jävla tur som slapp kvala trots Dahlen Pettersson alla poäng. Utan dessa behöver man 5-6 nya spelare som kan producera då fiasko värvningar Lilja Heikkinen Levinsson aldrig kommer bli annat än allsvensk nivå på skiten.Upp till bevis nu Nubben och så kallade sportrådet att visa,handlingskraft annars SHL sista säsong på låååååång tid (inget jäkla vi är en liten klubb snyft snyft)

SKRIDSKOSKENAN: Inget illa menat mot dig nu, men den här frågan har väl varit uppe ca 10 ggr nu och klubben har väl också uttalat sig i frågan, den är reglerad och Olli har pröjsat sina pengar.

Söderöver: Gissar att 4 matcher hade nog kunnat bli fler om motståndaren hade skadat sig. Som tur var verkar det ju ha gått bra med han Boije.
En repeat offender som i hög fart hoppar in en armbåge i huvudet på en annan spelare. Larsson ska nog vara nöjd att det stannade på 4 matcher

Maktankan: oj, det var tidigt

Joey LaLeggia lägger slaggan på hyllan och slutar. Lite överraskande.

Nisse på Mon or: Citerat bara en bit ner.

Nisse på Mon or: Jag tror också på Helene. Det hon säger att hon BÖRJAT att buffra/fondera när hon tillträtt tjänsten. Och mao inte gjort det innan hon började.
Pengarna har mao inte funnits men man försöker skapa dem nu i sista sekund. Amatörmässigt igen låter det som i mina öron. En VD kan inte uttrycka sig tydligare än så vad gäller att man inte gjort detta förut.

Gathlopp: Jag tror också stenhårt på Gathen i Timrå! Med hans driv och vilja att få spelarna att kämpa hårt och vinna matcher så tror jag att det är precis det Timrå behöver. Han lär inte vara rädd att bänka spelare om de underpresterar heller.

Kan vi få in 2 riktigt bra nyförvärv som ersättare till Dahlen och Emil så är jag riktigt positiv till våra chanser nästa år. Speciellt om vi dessutom får in en försteback också och kanske ännu en forward till andralinan.

Spännande tider Timråbröder. Vi lär få nyheter inom kort känner jag på mig.

Jadu: Han lär nog dra hem till BIK Karlskoga om det blir HA

Jadu: cashen olli skulle betala för sitt avtalssvek, är det reglerat? får för mig att ja läst att det inte betalats ut än

Smörgåsen : Ja Lilja känns närmast till hands att lämna, nåt för Leksand?

Montén Python: Lägg till en färre tränare och ca miljonen som vi fick för Genborgs nhl-kontrakt.

Sen tror jag minst en spelare kommer försvinna. Kan man pränta in i Liljas huvud att man inte har en plats åt honom på 4 kedjor så tror jag han lämnar självmant. Där kan det frigöras ytterligare ca 100k.

Montén Python: närmare 1 miljon i månaden torde finnas.

Vad gäller sign off-bonusar i Timrå IK:

ST 27/2 2026

"Vi jobbar så klart på frågan och på att bygga upp en buffert. Det har jag hållit på med sedan jag tillträdde i tjänsten, att buffra. Men det är inget unikt för Timrå IK. Vi har låsta tillgångar och kommer att klara utbetalningen när sign out-bonusarna faller ut. Varje år har det gjorts utbetalningar och några år till kommer det att göras utbetalningar.

Enligt Helene Ersson påverkar detta i nuläget inte deras likviditet eller budgeten för kommande lagbygge.

– Vi har en budget på sporten som vi tycker kommer att räcka. Både jag och Kent (Norberg) känner oss trygga för nästa säsong."

Man får nog lov att tro på Ersson i detta fall. Vilket jag gör.

2x böter för filmning
4 matcher för karriärssläckaren.

Viktigast blir för domarna att en ramlande m0d0it ska till utvisningsbåset för svensk hockeys bästa…

Montén Python: ... å en CD-skiva med Kjell Lönnå och hans kör

JanneH: presentkort på Webshopen och ett års fria besök på SMÅLANDS Thaimassage-klinik.

Bragd-Birger: sign off-bonus?... äääh ge dem ett presentkort i web-shoppen istället

Hälge: Ok, samma budget och lönemässigt blir vi av med EP:s, Dahléns, Pilös, Nässéns, Boyce och Juels. (räknar med att vi bränt upp Erixons lön redan?)

Hallquisth, Barkemo och Dichow in som är "bekräftat" i media.

Vilket måste betyda att det finns mer kulor än Dahléns och EP:s över att värva för, därav att Nubben snackar om att ersätta med kanske 3 spelare?

Nougath: Japp, mål på bägge.

Jadu: Såg dom nu. Fy fan vad jävla pinsamt att spela över så där. Vart det mål just på dom där utvisningarna också? Fy fan vad vansinnig man hade varit som motståndarlag....

Knylan: Det som Helen Ersson tidigare sagt låter ju inte som man fonderat upp pengarna alls. Vilket låter precis som Timrå IK. Jag skulle tro att stora delar av de där pengarna kommer tas från nästa års spelarbudget.

Knekta i Aftonbladet skriver bla:

Fulaste jag sett i år
Fem spelare i hockeyallsvenskan har straffats med fyra matchers avstängning den här säsongen.

I SHL är det bara Malmös Janne Kuokkanen som har fått ett så pass hårt straff och hans huvudtackling på Skellefteås Oliver Okuliar i oktober är den enda jag tycker kan konkurrera med Larssons, om vi nu ska försöka väga in alla olika parametrar och gradera vårdslöshet.

Det här är den fulaste tacklingen jag har sett i svensk ishockey den här säsongen, och att Modo tvingas klara sig utan honom i en handfull matcher ser jag som en fullt rimlig konsekvens.

Här väger jag inte heller in Emil Larssons förflutna i bedömningen. Tacklingen som avslutade Oscar Sundhs karriär 2020 resulterade ju i just fem matchers avstängning för honom den gången.

Gathlopp: Haha jo det är precis vad jag skrev nu och då. Vi sitter i samma situation gällande sign off-bonusarna. Om Leksand sedan har nallat på de öronmärkta pengarna framkom idag, men svaret är detsamma ändå. Liksom för oss. Vi har koll. Och tills motsatsen bevisats väljer jag att inte brusa upp över ingenting. Men du gör som du vill. Men jag kommer inte apa efter.

Rico01: så har du inte alls sagt tidigare. Och sluta prata som att du bara förstår ekonomi. Inte raketforskning.

#2993303 · Rico01 · · 2026-02-27 17:42
Nisse på Mon or: Leksand sitter i samma situation som oss, bara med en större skuld för dessa bonusar. Falu-kuriren försökte ju få det till att Leksand inte hade täckning för dessa 30 miljoner och att dom i princip var konkursmässig. Svaret från Leksand är detsamma som Ersson: dom har koll på detta”

Då var det det det här med kunskap om företagsekonomi och bokföring: Eget kapital är inte detsamma som likvida medel. Du kan inte använda eget kapital för löpande utgifter.

Gathlopp: Jsg står för det jag skrev tidigare. Situationen med sign off bonusar är densamma. Vad man tydligen gjort i Leksand är att man använt de öronmärkta pengarna som avsatts till bonusar för andra utgifter. Såvida det inte framkommer att Timrå gjort detsamma finns inget att vara orolig för när det gäller den biten för Timrå.

Rico01: nej, jag tror inte heller att något lag "sitter med hela sign-off bonusarna i ett kassaskåp". Det känns lite omodernt i vår digitala tidsålder. Men nog finns det klubbar med tillräckligt eget kapital för att lösa ut sina uppskjutna kostnader gällande detta på ett bräde om så skulle behövas?

Jag lovar att chilla när jag blivit lugnad angående Timrås ekonomi. Att du tar upp Leksand och deras avbetalningsplaner kanske inte är det bästa chill-pillret dock. Där är situationen ungefär så akut som den kan vara, och vi har redan sett finansbokslutet för förra året (minus sisådär 18 millar) och vad säsongens åtstramade spelarbudget ledde till. Nu HA och minus 50 millar. To be continued.

Timrå har inte bästa track-recordet när det gäller "sunda finanser". Jag förbehåller mig rätten att vara en smula orolig fram tills dess att mitt förtroende är återupprättat.
Jag tror tyvärr att det krävs något mer än ett inlägg från dig för det.

Rico01:
” Alla bonusar löser inte ut samtidigt. Leksand har också t ex kommit överens med spelare om avbetalningsplaner och håller på att förhandla med flera nu. Det finns ofta en lösning som både klubb och spelare kan gå med på. Chilla.”

Leksand har fortfarande fuckat up. När man måste sänka kommande budgetar för gamla avgifter så sitter man i skiten. Det är inte bara ett lite bonus problem dom har. Pengar finns ej.

Du har tidigare försökt få Timrås och Leksand situation att låta snarlika. Med att tona ner allvaret för Leksand och kallat det överdrivet. Det är allvarligt i Leksand och dom sitter i skiten på riktigt, oavsett om dom lyckas med sina avbetalningar likt en privatperson som lever på klarna kredit för pizza.

Maktankan: Då läser du inte inläggen:

"Men är det någon som tror att Timrå har ett konto med dessa pengar reserverade, och att man tryggt bara hade kunnat plocka ut dom pengarna och pröjsat spelarna om alla klausuler aktiverats idag? "

Varför annars vara så jäkla skitnödig ang ekonomin och orolig för dessa sign off-bonusar?

Nougath: Om du går in på anmälningarna finns det klipp

Rico01: Jag har sett exakt ingen - noll! Zero! - här som tror att allt ska betalas ut på ett bräde. Den uppfattningen bör du få ur din hjärna.

Nougath: Tok-Larsson borde bli avstängd på livstid i alla fall. Sedan så är det två stycken modoiter som har Shinnimin som idol.

Jadu: Det var inget man kunde se på highlights, nån som blivit anmäld eller?

Bragd-Birger: Jag har varit inne på det tidigare här men säger det igen. Det finns inget lag i SHL som jag tror sitter med hela sign off-bonusarna i ett kassaskåp. Man budgeterar varje år efter samtal med agenter mm vilka spelare som man kan tänka sig kommer att lösa ut sin bonus och anpassar sig efter det. Ni måste också få ur era hjärnor att alla bonusar alltid ska betalas ut på ett bräde, alltid. Så är det inte. Alla bonusar löser inte ut samtidigt. Leksand har också t ex kommit överens med spelare om avbetalningsplaner och håller på att förhandla med flera nu. Det finns ofta en lösning som både klubb och spelare kan gå med på. Chilla.

« · 3009341 · »