Mycket kan man säga om matchen och flera spelares insatser. Men, det positiva: 1) 1-0 i matcher till oss. 2) Tifot, introt och inramningen. Toppklass! 3) Gustav Nielsen. Wow. Bäste back och det är inte han som ska vara bäst i en sån här match. 3 vinster kvar. Vad som än krävs! Jag skiter i hur det ser ut bara det är vi som tar den fjärde segern.
Tonymontana: jag vet inte vem Oskar Nilsson är, jag utgår från att han är en av smålänningarna. Det han säger uttrycks ju i affekt, han vet nog innerst inne att dom försatte en bra chans att skaka Timrå i den här matchen men alla med minst ett öga och en normalbegåvning förstår ju att Timrå är det bättre laget i den här matchen. Vi kanske inte är det nästa match, det här kan fortfarande bli en ”Modo - leksand”-serie, men jag tror (och hoppas) att Oskarshamn har väckt lagmaskinen Timrå IK och vi fick just bensin på elden. Oskarshamn är ingen lagmaskin, dom har ett par vassa offensiva spelare. End of story. Jämför Oskarshamns PP mot oss och mot AIK. 1/3 PP är ok, dom får några skott på målet. I övrigt skapar dom ingenting. Detta PP som var så otroligt giftigt mot AIK.
Sen det här med att dom är ett bättre hockeylag och att dom kommer att vinna...jag känner igen det från någonstans...O...Ove hette han tror jag? Molin? Oskarshamns coach förresten, han verkar vara mer intresserad av att få in billiga pikar (”det var en bra match här i Sundsvall”) än att analysera matchen. Det kan dom gärna fortsätta fokusera på.
GRATTIS skön seger! Men vi måste bli bättre Wedin såg ensam ut Salomonsson var inte riktigt taggad som behövs i slutspelet hoppas på bättring Sen försvarsspelet Markera fria spelare Sjödin måste få spader flera gånger får stå i slottet helt ren! Dock ska ledningen ha credd för att rätta backarna fick förtroendet med Nielsen i spetsen ladda för fredag först nu!
The great one: du menar en hockeypensionär som inte spelat hockey på 20 år?
Dahlroth gör det bra men saker och ting får ett romantiskt skimmer över sig i såna här slutspel. Om vi slår Oskarshamn med 4-3 i matcher och värvar Dahlroth inför nästa säsong, är du bekväm med den värvningen då? Kommer han göra en bättre insats än Drugge eller Hardegård? Inte troligt.
{8671}: för att citera Oskar Nilsson ”Det är hockey, man har varit med om det förr. De har äckligt flyt. Så känns det nu efter matchen. Jag hoppas de vet om det också, att de har rejält flyt,Vi är ett bättre hockeylag än dem. Jag tror vi tar det”
Jag påstår inte att vi är något super lag precis, men nog fasiken är vi bättre än Oskarshamn när allt kommer till kritan. Vi har inte spelat match på två veckor, vilket man såg hos vissa spelare idag. Men tro mig, på fredag kommer det vara en helt annan fart ifrån oss. Vi var bättre än Oskarshamn idag, och vi kommer knappast bli sämre.
{8671}: Tycker Oskarshamn ser ut väldigt mycket som oss idag. Bra framåt, dåliga bakåt. Vi är bättre framåt och dom hur lugnare målvakt. Inte mycket som skiljer men det är bevisat att IKO inte kan göra mycket åt Wedin iaf. Är han hel i 7 matcher vinner vi. Så säger jag iaf, hoppas att slippa äta upp dom orden
The great one: dom släpper fem puckar, lyckas inte skära av skottlinjerna särskilt ofta (hur många mål gör vi från blå?) och tar massor av utvisningar.
Sluta höja Oskarshamn till skyarna för något dom inte är. Dom har en vass offensiv men en usel defensiv.
Bragd-Birger: håller med om mycket men INTE att Oskarshamn är ett bättre lag än oss över 60 minuter. Dom spelar på våra svagheter på ett kompetent sätt men precis som oraklet förutspådde så är Oskarshamn usla i mittzon, dom släpper in oss gång på gång och vi får föra matchen. Vi får spelar i offensiv zon mycket mer än vad vi är van vid.
Det här med att Oskarshamn är skickliga defensivt, den som säger det röker fel svampar. Dom är toppklass i offensiven, dom blixtrar till med helt fantastiska passningar men dom ställer upp med klassiskt Södertäljeförsvar och släpper in oss i zon gång på gång.
Måste säga att det här är en klassisk läktarseger. Till er som står där och hejar fram laget när vi släpper in ett mål med mindre än två minuter kvar, ni är hjältar. Det är ni som vinner den här matchen åt oss. På isen var vi BEDRÖVLIGA defensivt, det är sämre än vad vi visade upp under seriespelet. Svedberg ska inte starta den här matchen. Jag hoppas att man vågar ställa bratten i målet nästa match, hans lugn har en påtaglig positiv effekt på vårt undermåliga försvar.
Oskarshamns ”fantommålvakt” släpper fem skitpuckar ikväll. Inte misstag men han är inte övermänsklig på något sätt. Oskarshamns ”kaxiga” uppspel framför egen kasse höll på att straffa sig gång på gång. Hade vi haft en vassare offensiv hade den här matchen varit död efter två perioder.
Man kan fastna vid att vi snubblar in kvitteringen med sekunder kvar och påstå att vi kommer undan med ”tur”. Eller så kan man ta fasta på att vi går in och för en match från första minut med ett lag som inte spelat match på två veckor. Jag tror vi växer från det här. Det här var ingen slump.
Får be om ursäkt till städpersonalen i NHK Arena. Är ganska säker att jag sket ner en stol i 4e perioden. Men jävlar vilken match de blev! Och så förbannat skönt med seger! Men lite bättre på fredag tack. Tuggat igenom min årsförbrukning av valium redan.
Lånar några ord av den vise mannen SMÅLAND: IKVÄLL RINN DE LÄTT!
Ja, fuck me sideways vilken matchjävel! Bittert för Oskars som var bättre i 60 minuter, men likförbannat gick på pumpen. Som andra konstaterat - den känslan kan vi alltför väl.
Men, det syntes att Oskars var inne i matchtempo och fullpumpade med självförtroende. Timrå såg överlag rätt sega ut. Och försvarsspelet var stora stunder horribelt. Inte blev det bättre av att Svedberg inledde med stora skälvan och skänkte bort ett mål direkt...
Nu är vi inne i det och vet vad som väntar. All press på Oskars på fredag. Hur hanterar dom en så bitter förlust? I finalen mot AIK studsade dom tebaks efter utskåpning i första, och det finns väl risk för att dom växer av faktumet att dom faktiskt var bättre under ordinarie tid. Å andra sidan - trots det blev det pisk...
Men, hörrni! Hur jävla gött mår män ändå inte nu. Få saker är skönare än en sån här seger. 15 sekunder från torsk, kvittering, skott i stolpens insida i sudden...och ett sent, sjukt skönt sudden-avgörande.
Vilmos Gallo som hoppar och trycker in en kvitteringspuck via gluten i slutsekunder - hoppas nu att det är bra med honom. Kommer bli otroligt viktig!
Och Salmonsson som lägger i en ny växel i den där robothöften dom sydde in i honom nere i Tyskland, gasar förbi backen och styr upp pucken i mål. Jag spottade ut en munfull te i ren exaltering - blir till att tvätta mattan imorrn. Men vad gör det?
Propagandus: ja det kändes som en sån kväll. Det kändes inte logiskt med alla vändningar utan att det skulle leda någon vart. Vi har två sånna här tidigare i år. Brynäs hemma och Luleå borta.
lincoln: Men herrejävlar vad skön vinst. Så fruktansvärd jävla skön vinst. Det här känslan är en sån där grej som det är omöjligt att förklara för någon som inte har ett hjärta som bultar för ett lag.
Om vi var värda vinsten? Mest troligen eftersom vi gjorde fler mål. Men spelmässigt - njaaa. Oskarshamn var giftigare och bättre större delen av matchen. Fanns oerhört mycket som vi visade upp i dag som framkallar hjärtinfarkter. Kändes som en given torsk från 0-1 fram till förlängningen. Tyckte att Timrå började spela upp sig först i förlängningen.
Ganska skönt att slippa höra Freddan prata om "Vi måste sätta försvarsspelet bla bla", som så många gånger förr. Nu pratade han om justeringar istället. Finare ord för "sätta försvarsspelet", men skönt att slippa mantrat han tuggat hela säsongen.
Men va faan; oavsett vilket - vi knep första matchen. Tre återstår.
VI ÄR TIMRÅ IK OCH VI GER ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG UPP!!!! 0-1...1-2..2-3..3-4... ÖDMJUKHET... Hatten av för Oskarshamn ikväll.. Nu kan man gå ut imorgon... Ny match i Be'Ge Arenan i Oskarshamn på freda!! Timrå IK va Oskarshamn 1-0... FAN VA DÄ RINN LÄTT IKVÄLL!!!! FORZA TIMRÅ IK i vått och torrt ALLTID ❤❤❤
Rytter: Eller växlar Timrå upp efter sitt uppehåll och lite sega ben och tankar? Mora lyckades ju tom torska föeata matchen mot Leksand förra säsongen. Vill minnas att jag tyckte de såg rätt dåliga ut men vann komfortabelt sedan över Leksand. Nu tror jag att Timrå får det tufft men ändå så finns det mer att ge.
Rytter: IKO lär knappast vika ner sig. Det visade deras serie mot AIK. Vi lär behöva steppa upp försvaret rejält om det här ska gå. Rifalk såg inte omänsklig ut dock, alltid nått.
Rytter: exakt så går funderingarna. Men för imrå måste det varit en moralhöjare. KHK vann första förra året på sudden. Som spelade bra efter det men inte tillräckligt länge.
Tikkare: Någon undrade var Laxen var. Han svarade själv. Minns någon matchserien mot Leksand i fjol. Vi var stundtals utspelade när Parks avgjorde. Därefter behövde man aldrog vara orolig. Man kan hoppas på en repris där.
Tycket nog berömmet för underhållningen ska gå till iko som bjuder upp och gör en intressant match av detta. Timrå kommer undan med blotta förskräckelsen i tre perioder men är starkare i övertid.
Intressant att se vart detta tar vägen, viker iko ner sig eller växer dom av att ha varit nära?
Kerstin_k: Såg att Kinvall haltade som bara den på väg in i omklädningsrumet, trodde först det var Gallo. För visst var det han som tog en Kex choklad i CMOREs klipp?
1) 1-0 i matcher till oss.
2) Tifot, introt och inramningen. Toppklass!
3) Gustav Nielsen. Wow. Bäste back och det är inte han som ska vara bäst i en sån här match.
3 vinster kvar. Vad som än krävs! Jag skiter i hur det ser ut bara det är vi som tar den fjärde segern.