1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600185 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 07/08

Sv: Silly Season 07/08
Rooster23:

Bra inlägg, speciellt att du tycker det är kul med en saklig diskussion olika supportrar emellan.

Jag måste erkänna att du har en poäng i det du skriver om att en ny tränares första år kan vara av marginell betydelse om den tidigare tränaren gjutit in ett stabilt grundspel i truppen. Vi upplevde samma fenomen under Brithéns första år i Modo då laget bara fortsatte att spela som under Bäckis. Andra säsongen skulle dock Konstapel Jim sätta sin prägel på laget och det gick ju som bekant mindre bra.

Frågan är bara om detta kommer upprepas i Timrå, jag har sett ert lag alldeles för lite för att kunna uttala mig om hur trygga ni är i ert grundspel. Jag vet inte heller vad Challe har för filosofi som förstetränare, men risken är ju att situationen blir honom övermäktig ifall det går dåligt till en början. Men det kan ju gå hur bra som helst samtidigt, om man ska sitta och spekulera.

Vad det gäller era skador går det som sagt inte att jämföra det med något annat lag, men Salles och Morrissons skador ska precis som du säger inte heller förringas. Dessutom ska det ju tilläggas att båda dessar herrar avslutade slutspelet rejält hämmade av sina skador.

Rytter: Jag tror tränaren har en marginell betydelse vad gäller Timrå nästa år. Timrå har värvat en kille som ska gå i Kentas fotspår och har en liknande filosofi. Spelarna spelar och ett skadefritt Timrå hamnar topp 6.

Kul att du är här och ger perspektiv på gästboken. Vi blir ibland för enögda. modo hade också skador och gjorde ett fantastiskt slutspel. Marginalerna är små och vi minns ju också Färjestads vändning mot HV för drygt ett år sedan i semin. Björn Melin gör en dragning på offensiva blå.

När det gäller skadorna är du dock aningen enögd. Morrisson och Salomonson var två tunga pjäser. Verkligen. Dock var de två. Det som förstörde Timrås SÄSONG var att 60% av förstafemman var borta en stor del av grundserien. Lägg till detta att viktiga spelare som Sanny Lindström, Robert Carlsson och Kalle Koskinen tillbringade lång tid på skadelistan. Allt detta ledde till oro i leden och Timrå fick gå för tungt med vissa spelare.

Ta bort Sundström de sista 25 matcherna av grundserien SAMT de sex första i slutspelet, Timander de sista 25 matcherna i grundseriena SAMT hela slutspelet och jag tror det hade blivit tungt för Modo.

Riku Hahl är vår Sundström. Utan Sundström OCH Timander för Modo samtidigt som Lotvonen och Hahl spelat för oss hade ändrat matchserien.

Sedan kan man ju alltid debattera om...om inte.

Om inte Stalin varit så överjävlig hade vi pratat tyska idag.

mrchong:

Även om han hade skrivit det så hade du haft fel.

Rytter: Om du anser att modo har en starkare trupp än Timrå, är det inte det desamma som att säga att laget är bättre än timrå. el har jag fel?

El Aka Ali:

Avundsjuk på exakt vad? Guldhjälmarna som sitter på våra spelares huvuden eller?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Gör om gör rätt.

dr-nix: Oj Oj du passa så du inte tar i så du spricker.

Regin må vara bättre än Sundh och Svensson. Men han har fortfarande en bra bit kvar till att nämnas bland de bästa centrarna i es. Och för att som du säger bli en av elitseriens bästa centrar nästa år måste han ta ett stort steg framåt eller hur? Och det var väl de jag sa, att Sundh, Svensson och Regin måste ta ett steg framåt i utvecklingen?

Visst både Erik Andersson och Anton Axelsson kommer göra sin tredje säsong i es, men dom är fortfarande inte på nått sätt etablerade spelare. Vad jag menar med "mogen på allvar" är att dom måste visa att dom kan svara upp till förväntningarna och pressen som sätts på dom i och med ökad istid. Hitils har ju bägge fått sparsamt med istid i sina bägge klubbar och skött det bra, men nu är det dags för dom att visa att dom är mogen att förtjäna mer istid som dom kommer att få i Timrå jämfört med HV och VF. Att sedan du säger att Axelsson har visat att han håller i Timrå tycker jag är lustigt. Vad exakt är det han har visat, förutom att vara en ung lovande spelare? Självklart ska man satsa på sådana, men det är absolut inte säkert att dom är given i ett lag för det, kolla på Ryno förra året t.ex. Det jag sagt är att dom är unga, lovande spelare, men fortfarande inte på nått sätt etablerade spelare i es.

Challe är orutinerad i tränarsammanhang, det måste till och med den mest envisa timråiten hålla med om. Vad är det som får dig att inte vilja kalla honom orutinerad? Räkna gärna upp hans fantastiska meriter, men hur du än vrider och vänder på det, i elitserien är han orutinerad. Och mycket av hur det går för timrå beror på hur challe lyckas.

Rytter: Avundsjukan lyser igenom. Det är ju så patetiskt så att man blir sjuk. Säger bara högklackat o nätstrumpor. Det räcker.

Rytter: err vill bara säga att det visar på din okunskap att sätta Regin i samma grupp som Sundh och Svensson, Regin är klassen bättre helt klart och kommer (tror jag) bli en av Elitseriens bästa centrar nästa säsong (efter nästa säsong tror jag det inte är omöjligt att det blir NHL för honom).

Oscar Sundh blir en tillgång även om han mot all förmodan inte skulle bli bättre till nästa säsong (seriöst har du följt honom under säsongen eller?)

Erik Andersson kommer att lira sin tredje säsong i Elitserien, vad i h-vete menar du "mogen på allvar" grabben må ha långt kvar tills han når sin potential men killen kommer klara sig bra i ES.

Axelsson är väl om något ett lite mer oskrivet kort men även här pratar vi en en grabb som kommer påbörja sin tredje säsong i ES och han har visat att han kommer att hålla i Timrå även om han kanske inte blir poängkung nästa säsong.

om ni får in en klassforward: Mika Pyörälä ska enligt uppgift vara klar men hade först inte lirat klart slutspelet i finland (hans klubb vann SM-Liigan) och direkt efter det har han anslutit till det finska landslagslägret inför VM (där han och Timråiten Timo Pärssinen jobbar för att försöka ta plats i finska VM-truppen)

Någon klassback till tror jag nog inte på däremot.

Vad gäller Challe så må det vara hans första gång som huvudtränare men att kalla honom orutinerad vet jag inte om jag vill hålla med om.

mrchong: Har väl aldrig sagt att MoDo är så mycket bättre än Timrå, har däremot sagt att jag tycker vi hade en starkare trupp förra året, och ser inte ut att bli svagare iår.

"Varför hadde då modo så svårt för timrå?? Timrå skulle väl ha varit en enkel match för ditt modo eller hur?Det var ju till sist bara på ett mål på övertid i sjunde matchen som avgjorde kvartsfinalen."

Ja slutspel är ju alltid slutspel och det är mer, form, tillfälligheter och målvaktsspel som avgör. T.ex. så hade jag ju FBK som ett bättre lag än LHC under serien och se hur det slutade. Hävdar ju fortfarande att FBK på pappret är ett bättre lag än LHC. Samma sak om HV och Brynäs, anser att HV har ett betydligt bättre lag, men Brynäs pressade dom ändå i sju matcher.

Blev faktiskt förvånade över att MoDo valde Timrå i kvarten, det är ju ett av de lag vi inte passar så bra emot känns det som. Och i en kvart mot Timrå hade MoDo det mesta att förlora och Timrå det mesta att vinna. Jag som har småbröder vet ju hur det är, dom höjer sig alltid när det är en tävling mot storebror bara för att hävda sig.

Att sedan som vissa hävda att det endast var tur och era skador som avgjorde till MoDo's fördel tycker jag är löjligt. MoDo hade t.ex. Salle och Morrisson skadade och dessa två betyder ju väldigt mycket för laget, att sedan vi var de enda som fick turmål med oss är ju lustigt att påstå, Hedström gjorde ju ett rätt fint han med med sin skridsko.

Att timrå skulle vara en enkel match för modo har jag aldrig trott eller sagt, däremot har vi i mitt tycke ett bättre lag men som sagt i ett slutspel måste man ha mer än så på sin sida för att vinna. Utan att ta ifrån Timrå nått (ni bjöd verkligen upp till motstånd) tror jag att det psykologiska i mötet mot Timrå tyngde MoDo. Det var fösta gången vi möttes i slutspel, och vi i MoDo hade allt att förlora på det, medan Timrå hade en chans att visa att man inte är lillebror längre.

Rytter: Tycker du att Modo är så mycke bättre än timrå som du säger så varför hadde då modo så svårt för timrå?? Timrå skulle väl ha varit en enkel match för ditt modo eller hur?Det var ju till sist bara på ett mål på övertid i sjunde matchen som avgjorde kvartsfinalen.

Kerstin_k:

Buuu, vi vann, ni förlorade.

Innerst inne vill du ha alla MoDospelare, det vet vi.

(-:

Rytter: Även om Skröder faktiskt gjorde en och annan poäng i år finns det ingen som helst chans att jag skulle vilja ha honom i Timrå. Inte ens om han bestämde sig för att spela gratis. Döme skulle jag inte heller vilja ha. Aldrig. Övriga skulle jag dock ta utan större tvivel.

RocknRolf2: "Jag tycker inte Modos värvningar är SÅ grymma i jämförelse med Timrås."

Nej håller helt klart med dig, får vi byta bort Warg, Wernblom, Hållberg. Tar gärna Robin Johnsson, Anton Axelsson och Johan Andersson i utbyte.

"Dessutom anser jag att Timrås ordinarie trupp den här säsongen var starkare än Modos."

Håller väl inte riktigt med dig om det.

Målvaktssidan var jämn, men Krizan har mycket högre högsta nivå än Backlund. Asplund och Zake är väl rätt lika skulle jag tro.

På backsidan måste ju segern gå till MoDo på knockout. Flera s.k experter har ju sagt att det är elitseriens bästa. Är väl bara Strålman man skulle kunnat tänka sig att se i MoDo tröjan utav Timrås backar. Men tror knappast ni skulle tacka nej till spelare av Timmander, Hasse J, Hedin, Enström, och Hedmans kaliber.

På forwardssidan är det väl lite jämnare. Båda lagen har en riktigt bra första kedja med Hahl, Pärsinen och Hedström för Timrå och Susse, Skröder och Morrisson för MoDo. I övriga kedjor är det väl rätt jämt men MoDo har väl större bredd över lag än timrå. Skulle endast se tre spelare från Timrås forwards i MoDo, Hahl, Hedström och Warg (men nu spelar han ju för oss). Tror knappast att ni skulle säga nej spelare av Susse, Skröder, Morrisson, Svarten, Döme, Steen eller Salles kaliber. Så jag skulle nog vilja säga att jag tycker vårt lag redan var lite starkare förra året, och starkare blir det till i år.

Men jag är inte bitter.

RocknRolf2: Håller med. I match 6 på hemmaplan hade TIK ett stolpskott efter 8 sekunder. Det målet hade förändrat den matchen totalt. Dessutom gjorde Blatny ett mål som de, om så MoDo Med alla dess hemvändande stjärnor skulle försöka i trettio år varje dag i åtta timmar utan motståndarlag förutom en målvakt, aldrig skulle lyckas göra om.

Tur och tillfälligheter.

Sedan hör jag till den skaran som tror att om TIK inte drabbas av fler skador än andra lag på nyckelspelare så blir det en rolig säsong nästa säsong.

Lotvonen blir ju definitivt en nyckelspelare. Hemska tanke.

fighter: "Det är väl tomma påståenden när man inte har fakta i handen.Vad som händer nästa säsong står skrivet i stjärnorna"

Ja men det finns ett ord för det med, spekulera. Och det är väl det vi alla gör under silly season och när lagbygget inför nästa år tar fart. Vad ska man annars göra så att tiden fram till premiären går fortare.

Lustigt att du tycker att jag är oödmjuk bara för att jag ifrågasatt på vilka gruder du tyckte att Timrå hade ett lag för top-3 nästa säsong.

Har inte fått nått svar än, och räknar väl inte heller med att få det från dig.

Kerstin_k: Visst är Nubben en erkänt duktig värvare, inge snack. Men just detta år har ju Ecke Holmberg fått en kanonstart! För Ecke kan det bara gå utför! :-)

fighter: ja SKÅL då, en ödmjuk sådan!!
Vi fortsätter till vintern.
Mvh, /Z.

fighter: Jo visst är det Nubben som, rent fysiskt, bygger laget. Han är mannen som ger Challe förutsättningarna. Därifrån är det Challes jobb att få ihop laget rent sportsligt. Och där ligger det i alla fall ett frågetecken hos mig. Inte för att jag tvivlar på Challe, men frågeteckent finns där. Nubben finns det ingen som helst anledning att tvivla på. Han levererar säsong efter säsong.

fighter:

För er skull hoppas jag verkligen att Challe har något att säga till om när det gäller värvningarna. Vore ju jobbigt om han när säsongen startar har 14 målvakter och 8 centrar till sitt förfogande.

Trevlig helg!

Kerstin_k: Ok jag kanske missuppfattar en del saker,ty jag har smakat grogg.Men ursäkta mig det är väl inte challe som bygger laget det är väl nubben? men sen ska väl challe och spelarna göra det här tillsammans.

fighter:

Så en diskussion är alltså inget annat än ett utbyte av tomma påståenden, såvida man inte diskuterar något som redan inträffat?

Tycker det är onödigt att ha en omröstning med enbart tomma påståenden, bortsett från alternativ E.

zigge: Ja ödmjukhet behöver många lära sig.speciellt när man skriver i nån annans bok.

fighter: Även om Modosupportrar av hävd brukar vara enögda måste man faktiskt ge medhåll till rytter. Tycker att han pekar på ganska vikta OM-frågor gällande vårt lag och jag tycker faktiskt att han diskuterar sina åsikter på ett ödmjukt (för att använda ett redan använt uttryck i debatten) sätt.

Vem kan egentligen motsätta sig frågan OM Challe lyckas få ihop ett lag? Den är ytterst relevant och på intet sätt dum att ställa sig. Svaret får vi alla grunna ett tag på, det visar sig om ett gäng månader. Men icke desto mindre är det en helt okej fråga.

scim: Det är väl tomma påståenden när man inte har fakta i handen.Vad som händer nästa säsong står skrivet i stjärnorna.Sen kan man skriva nåt kul ochså.

fighter: är VI enögda om vi seriöst vill diskutera Er kommande trupp samt er omröstning? Att vi/jag sen kommer in på MoDo, är ju naturligt ety det är den klubb jag bäst känner till, att vi diskuterar Mora elr VF kontra TIK ger väl inte så värst mycket,eller vad tycker du? ödmjukhet, kan nog en hel del i denna bok grunna över åxå.

fighter:

Exakt vad har Rytter skrivit som är tomma påståenden? Och vad har enögdhet med saken att göra? Ödmjuk, innebär det för dig att man bara får komma in och berömma erat gedigna lagbygge och gratulera till SM-guldet kommande säsong?

Vi har ju iaf ett (två) guld att försvara (se där, nu var jag oödmjuk, men man kan ju inte bli bestraffad för samma brott två gånger så what the hell).

Äh, vi var extremt jämna med Modo både i tabellen och i kvarten. Jag tycker inte Modos värvningar är SÅ grymma i jämförelse med Timrås. Dessutom anser jag att Timrås ordinarie trupp den här säsongen var starkare än Modos.

Tur och tillfälligheter.

scim: modo ska väl försvara sitt guld? vad gäller ödmjukhet så ska man vara ödmjuk när man är inne på någon annans bok.Seriösa frågor det är bara en massa tomma påståenden.Folk och fä har sagt till mig att modosupportrar är väldigt enögda nää det tycker inte jag har jag sagt,men jag börjar ändra uppfattning i den frågan.

fighter:

Modo behöver väl inte bevisa något, det är ju bara att slappna av i 28 år nu. Timrå däremot har ju pressen på sig.

Och vad menar du med ödmjukhet? Rytter ställer ju seriösa frågor som ni inte verkar vara intresserade att svara på.

Rytter: timrå behöver inte bevisa nåt nästa säsong,det behöver modo däremot.Jag har aldrig påstått att timrå är bättre än modo.Det är du som är inne i våran bok och håller på med en massa påståenden,lite mer ödmjukhet önskas.

fighter: I dagsläget har väl Timrå mer OM emot sig än MoDo eller?

OM orutinerade Challe lyckas bygga ihop ett lag samt bevisa att han håller som förväntan

OM de lovande spelarna Sund, Svensson, Regin tar ett kliv framåt

OM Andersson och Axelsson på allvar är mogna för elitserien och lyckas prestera

Om ni får in en klassforward och en klassback.

fighter: Jepp, de har de ju åxå gjort, till o från. Men MASSOR ska stämma in,
coach, övr ledare mm, o målisen är ju väldigt viktig, >50%!

zigge: Det är namnkunniga spelare på pappret,men dom ska fungera ihop som ett lag ochså.

mikenomad: OM,OM,Om!! Med Sedinarna, Weinis,Macke o Foppa o Kaberle så blir vi lätt ett Top-Ett lag!!
Var det DU som snodde Farbror Blå's bil i morse?? :-)

Rytter: Ja ok i dagsläget är vi skadefria är du nöjd med det svaret?

Rytter: Med Pyörälä, en spelande back av rang samt ev ytterligare en forward kommer vi på papperet att lätt ha ett top-4 lag! I nuläget är det bara Pyörälä av de där som är klart (ja, han ÄR klar..kommer bli officiellt!), de andra två (vilka det skulle kunna tänkas vara) låter det på Nubben som att det inte är helt säkert blir nåt av. Isf har vi ungefär ett likvärdigt lag som förra året beträffande slagstyrka. Å med "normal" dos av skador vete fan om vi inte vunnit serien då! Top-3 el 4 hade klarats lätt iaf...

scim:

:-)

fighter: Ja det var ju ett bra svar på min fråga,eller inte. Men skulle fortfarande vilja höra varför du tycker att ni i dagsläget har ett starkare lag än dom jag nämde.

mikenomad: Ok, men så vill jag ha retroaktiva segrar för att Salle och Morisson var skadade i matcherna mot er med. Så alltså vann vi med 4-0 i kvartsfinalen. Eller föresten jag kan vara snäll vi säger 4-1 då.

scim: Passa näsan nu så du inte slår den i taket.Grattis till sm guldet ni van välförtjänt.När man man bor i södra sverige så tycker man att det är kul att ett norrlandslag vinner.

mikenomad:

Man får väl ta och gratulera då!

Rytter: Jag vet att vissa vill göra gällande att Modo vann SM-guld i år. Detta äger enligt mig ingen riktighet om man väljer att räkna som jag naser man bör göra. Självklart skall våra skadebekymmer den gångna säsongen kompenseras i form av poäng vars mängd uppskattas i förhållande till antalet skadade spelare i TIK kontra det lag vi mötte. Därutöver skall s.k. allmänt erkända turmål (ex. Horavas mot TIK) naturligtvis inte räknas! Detta innebär efter lite räknande att TIK vann SM-guld i överlägsen stil.

Jag har redan firat.

fighter: NI ÄR TILLBAKA!

Rytter: VI ÄR TIMRÅIK OCH VI GER ALDRIG UPP!

Rytter:

Och trots att man tycker att LHC underpresterade förra säsongen så placerade man sig fortfarande före Timrå (och bara ynka tre poäng bakom Modo).

Det är mycket möjligt att Timrå fortsätter att förstärka laget och bli en toppkandidat nästa säsong, men i dagslaget har man i bästa fall bibehållen styrka (även om jag personligen tycker att truppen ser svagare ut just nu).

mikenomad:

Jo se jag har nästan förstått det, Oavsett ifall ni spelar kvalserien, missar slutspel eller åker ut i kvarten (som iår) lär man ju få höra att ni är de moraliska SM-Guldmedaljörerna.

Rytter: Timrå känns som ett top-1 lag oavsett spelarförluster och nyförvärv. Inte nu eller lagom till es-starten utan alltid.

Dream Team:

Nej före säsongen så hade jag iaf fyra lag före oss i tabellen, det var som väntat HV, FBK, LHC och VF som sett till truppen såg starkare ut än oss. Men som oftast brukar nått av topplagen floppa, och i år var det två (LHC och VF) som inte kom upp i normal standard under seriespelet.

Och det jag tippade var seriespelet och inte slutspelet när jag sa att timrå inte har ett lag för topp fyra. Slutspel är ju som sagt svårt att tippa redan nu, eftersom det oftas är form, bäst målvakt och rutin som avgör i slutspelet.

Och väldigt få kan nog sätta sig emot att vi i år hade den bästa defensiven och målvakten, samt en enorm rutin från nhl i laget, det var det som tog guldet hem igen.

Fighter: "i dagsläget håller vi klart en top-3.allt enl.mig."

Undra hur många seriösa tippare som håller med dig. Vad grundar du detta på? Vad får dig att tycka att ni har ett bättre lag än LHC,HV 71, MoDo, VF och FBK? Visst VF gjorde en kass säsong förra året men lär bli starkare iår. Skulle jag tippa redan nu när alla trupper är långt ifrån spikade skulle jag säga att dessa fem utgör toppskitet i es, sedan kommer Timrå strax där bakom tillsammans med Brynäs. Sett till bara namnen i trupperna så skulle jag sätta in Timrå på en sjätteplats kanske.

Dream Team: Självklart var det oväntat, men bitarna föll ju lixom på plats precis i slutspelet, ffa när först vår Wargh, sen Salle helt otippat började lira igen, han var ju ersatt av Kuusela mm mm. Men frågan här intill säger ju 'Känns.' dvs NU, inte om 1 år?!?!? Det är DET jag ifrågasätter.
Som det känns JUST NU är nog MoDo starkast, därefter HV, sen LHC,FBK,VF,TIK men det kan ju ändras mycket innan 27/9.

« · 875307 · »