1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600173 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 07/08

Sv: Silly Season 07/08
T T: Okej.
Känns väldigt lovande faktiskt... Detta kanske bäddar för framtida konserter.

Marcus: Jadu, jag va inte där så jag har egentligen ingen aning *S*.

-Gurra-: Marcus anspelar nog på "spritskandalen".

Det första musikarrangemanget i arenan verkar ha fått bra kritik. Lovande för framtida offseason-intäkter.

-Gurra-: Sprit ingick väl i biljetten? ;)

Marcus: Så du har alltså betalat 420 kr.(minst) bara för att få dricka sprit ?? ;-)

Per HApps: Det är klart det var kul då det inte var något problem att få tag på sprit :) Åsså en dos trevlig musik dårå :)

Någon som var på ABBA-kvällen i E-on Arenan i går kväll? Och i så fall var det kul?

Rooster23: Nej ok men förklarar en del inlägg iallafall.

fighter: Man kan aldrig titta för djupt i flaskan....

fighter:

Vad spelar det för roll, säsongen har ju inte börjat än på långa vägar.

Rytter: Är du dum på riktigt eller har du tittat djupt i flaskan några dagar eller? jag har ju svarat på den frågan eller har du svårt för att läsa? OCH SVARET PÅ FRÅGAN ÄR FORTFARANDE VI ÄR SKADEFRIA!

Hahl Bundy: Eftersom 99% av oss har förtroende för Nubben (jag är generös och låter Helg Ernest vara en hel procentenhet) så är silly season så gott som över. Det vi kan spekulera om är kanske någon "artistare" framåt oktober.

T T: Total konsensus? Aldrig hört talas om.
Däremot intressant iakttagelse. Hade jag läst den hade det varit bra nu är det ju ännu bättre.
Nubben o jag verkar identiska här, inte min mening men lustigt :)

Rooster23: Bara för att han lirade i en av alla landslagsturnerinar så betyder det inte att han är landslagsmässig. Och jag tror som dig att han har god chans att ta ett steg framåt i sin utvecklingen i SAIK, men som jag sa Oscar Hedman och Tommy Wargh är före honom bland de unga på backsidan. Wargh hade ju tyvätt oturen att bli långtidsskadad under säsongen, däför fick han inte chansen som back när han kom tillbaka till slutspelet.

Hahl Bundy: Silly season är över, det råder total konsensus. Nubbens genomgång av truppen i ST i går är ju identisk med din.

Hahl Bundy: Ja som jag skrivit tidigare känns det lite skrämmande att Lotvonen blir så viktig. Men det är klart - alla lag har en sådan spelare som bara inte får bli skadad. I alla fall inte en längre tid. Det kaaan ju faktiskt vara så att det är något annat lag som har otur med skadorna nästa år. Snittar Hahl/Pärssinen/Lotvonen/Lindström 50 matcher nästa år är jag inte ens orolig.

Rytter: Viklund lirade väl i landslaget under gångna säsongen? Jag skulle bli riktigt förvånad om han inte får göra ett antal landskamper nästa år också. Han kommer att blomma ut ordentligt med speltid tror jag.

En reflektion över Timrås värvningar, spekulationer visserligen.

När det gäller målvakterna så kan man väl säga att det är plus.
Backlund tror jag kommer att ta ett steg till i sin lägsta nivå. Åkerlund tror jag kommer att utvecklas betydligt mer o bättre än Asplund.

Backarna ser lite tunnare ut men behöver inte bli det. Moe kan komma att blomma ut ordentligt i år, Se på Strålmans utveckling från fjolåret till denna säsong.
Vi har fått in Marttinen o Jonsson som jag tror kommer att bli väldigt stabila o bra.
Sannys betydelse behöver man ju inte ens orda om.
Frågetecknen är väl Lotvonen, Koskinen o Kokko.
Man får hoppas att Lotvonen kan göra en hel säsong o göra sig själv rättvisa, i såna fall blir backsidan väldigt bra.
Koskinen måste vara hel o Kokko ja jag vet inte.
Minus är ju att Strålman försvinner men istället kanske Moe går framåt liksom att vi har 2 st i Marttinen o Jonsson.
Så jag ser ett litet plus här ändå.

Forwardssidan ser jag ljust på Vi har en 1:a line som kommer att dominera med kungen Hahl, Pärssinen o Jonte.
En 2:a line förmodligen med Regin, Pyörälä o Hynning som kommer att bli mycket grym. Hynning kommer att trampa bra på sin vinge, så han är jag inte orolig för.
De andra 2 formationerna kommer att vara ungdomlig med rutin av Robban.
Johan Andersson kommer att ta ett steg till i år liksom Sundh o Svensson.
Erik Andersson tror jag kommer att verkligen visa i år vad duktig han är liksom Axelsson.

Det stora minuset är att alla forwards är leftare.
Ett litet minus även för att Wargen lämnar, men jag känner ingen större oro eftersom vi har Hahl, Regin o Johan: 3 landslagsmän + att Erik Andersson har Nubben velat värva förut så han ser en potential där som jag inte ifrågasätter.
Frågetecknet är Axelsson men jag tvivlar inte där heller eftersom Nubben har sten koll.
Summa summarum till dags dato så är det lite mer plus än minus, minuset ligger på backsidan men kan tex Lotvonen vara hel så blir det bra.
Sen ska en forward in till + kanske en back till o då ser det ännu bättre ut.

Mixningen gammalt o nytt gör det hela till en intressant spelartrupp som jag tro kan överraska dom flesta "experter".

Rytter: "Sedan har man ett mellanskit i laget som består av spelare som är i medelålder (för hockeyspelare) som sedan kan gå in och börja utgöra stommen"

Mellanskikt och inte mellanskit så klart =)

Rooster23: Ännu ett bra inägg i debatten från dig.

Håller med i det mesta du skriver. Givetvis är det en fara med att vära allt för mycket gammalt och ha sin stomme i spelare som är runt runt 32 år och uppåt eftersom dom blir väldigt svår bedömda från säsong till säsong. Kolla bara på VF som hade sin stomme i ett gäng äldra spelare som Nicklas Andersson, Jonas Jonsson mfl, dessa spelare var riktigt bra under säsongen 05/06 men underpresterade rejält i början på säsongen 06/07. Enda anledningen att VF lyckades undvika kvalserien var väl att dessa lyckates vakna till igen och öste in poäng på slutet. Vad händer med VF nästa år om det visar sig att dessa äldre inte klarar av att komma tillbaka till sin storform?

Angående Warg så tror jag som du, han tar inte en plats i de två första kedjorna iaf inte som center, ska mycket till om han ska peta Svarten och Susse. Men han kan säkert gå in som ytter i andra formationen kanske. Han har ju spelat center i Timrå och det kanske är där han gör sig bäst, men är det inte så att han i landslaget gjort bra många matcher som ytter? Nu har jag inte kolla på alla hundratals turneringar som Sverige ställer upp i varje säsong, så rätta mig om jag har fel.

Visst MoDo har iår värvar rutinerat i Wernblom, Hållberg och Warg men tanken bakom dessa värvningar är nog att säkra upp stommen i laget. Både Hållberg och Warg är ju yngre än Svarten, Salle, Wernblom, Timmander. Hasse J och Susse. Tanken är nog att dessa två ska tas in nu för att sedan vara med och utgöra stommen i laget tillsammans med Hedin, när våran nuvarade stomme en efter en börjar lägga skridskorna på hyllan.

Ja håller med dig angående de unga vi tappar. Men för att vara helt ärlig så är ju Vilkund i dagsläget inte bättre än sjunde, åttonde back och har inte tagtit de steg framåt man hoppats på. I mina ögon ligger ju Oscar Hedman och Tommy Warg före honom i utvecklingen. Ska ju inte vara så att man ska får istid bara för att man är ung, men måste ju visa att man förtjänar den. Men det skulle helt klart sticka i ögonen om han tar ett par steg fram och i SAIK utvecklas till en toppback. Det är väl lite samma med Horava, han hade en fantastisk säsong 05/06 men denna säsong har han inte alls motsvarat förväntningarna på honom.

Tror att en perfekt mix i laget är en stomme av svenska rutinerade spelare, sedan kryddar man detta med toppkompetens i form av importer i de områden man saknar en viss spelartyp. Sedan har man ett mellanskit i laget som består av spelare som är i medelålder (för hockeyspelare) som sedan kan gå in och börja utgöra stommen i laget när det äldre börjar att lägga av. Sist men inte minst måste man ju ha unga spelare som står för hungern i laget och ska utvecklas.

I dagsläget så saknar man väl någon ung spelare i MoDo's trupp, men det finns ju ett par juniorer som säkert kommer få chansen i en fjärdekedja iår.

MorganaLefaey: Klockren analys.

Friman SR: HÅLLER MED OM DETTA...

Rooster23: En hedersvärd sammanställning med en hel del klarsynthet.

Håller fullständigt med om att det finns risker att fylla på med äldre spelare som troligast inte blir så mycket bättre utan snarare kanska haft sin peak i karriären och låta de yngre få lite speltid eller spela i andra lag. Men frågan är om FBK och VF klagar över sin satsning på samma sätt nu när de fått sina guld och haft (ja i alla fall VF) en tyngre säsong när de äldre kanske inte varit så bra som man hoppats (nu gjorde väl gubbarna bra med poäng men...). I det långa loppet så är det nog inte så positivt då man inte har några yngre som man kan bygga laget vidare kring, men samtidigt så har man blivit ett lag med ett antal guld och tradition att gå långt som säkert lockar vissa spelare till klubben. Själv så tror jag det bästa är en blandning med ett visst antal unga spelare och några stabila pjäser som kryddas med toppar från utlandet. Ja enligt mitt sätt att se så är det väl kanske någonstans mitt emellan Timrå och Modo's spelartrupp. Då modo den sista säsongen inte låtit dem få chansen och Timrå inför kommande kanske har lite för mycket vi hoppas på utveckling hos de unga för då går det riktigt bra. Om nu så blir fallet så kan Timrå bli ett riktigt bra lag kommande säsong, men det är inget man kan ta för givet än utan något som man lär se en 1/4 in på säsongen eller något.

Sen är det väl lite som någon skrev att om det blir en kvot för antalet utlänningar så är det bra att ha en ungdomlig svensk stomme. Då spelare som Svarten, Susse och Werner knappast lär spela så otroligt många säsonger till. Problemet med de unga är väl att de måste vara bra men inte för bra för då försvinner de till NHL och man står då där ändå utan sin stomme.

Ska man då hoppas på att man skall införa någon form av regel om att man måste ha minst 3 spelare som är juniorer eller förstaårs seniorer i laget? Är lite tveksam till något sådant då serien säkert skulle bli en aning sämre men man skulle på något vis trygga en tillväxt av spelare.

Märker att det är för tidigt på morgonen för att ta en sådan här fundering då jag babblar lite och inte hänger med på vad jag egentligen skrivit. Får helt enkelt återkomma. Tror dock något vettigt kom med och att det går att förstå i alla fall en liten del av det jag ville få fram.

Rooster23: känns som om MoDo bara bygger för kommande säsong medans dom andra laget med bl.a Timrå i spetsen satsar på ungdomar, därför kommer dessa lag som värvat inför framtiden vara som bäst om kanske 3-4 år.

Sen kan man ju diskutera fram och tillbaka vad man tycker är rätt å fel om man ska värva bara inför nästa säsong eller vara som bäst om några år.

Personligt så tycker jag att de är bättre och värva unga och utvecklingsbara spelare istället för att värva spelare som kanske bara spelar 3-4 säsonger till.

Nej så om vi ska sumera detta så tycker jag Timrå värvar på rätt sätt, sen får vi se i slutet på denna säsong om de är rätt eller fel.

Rooster23: Det där håller jag med om, jag skulle gärna ha en lite större mix med yngre spelare. Som det verkar kommer vårt yngre garde bestå av en medelung Steen och Hedman Wargh på backsidan.

Vi kommer säkert ligga bra till när slutspelet ska spelas nästa år, men det kommer en baksmälla å då får vi betala för att vi inte låtit ungdomarna komma fram.

Man undrar ju om FBk och VF har kommit överens om att driva fram en utlänningskvot och därför försöker de skaffa fram en ung svensk bas, då de lär vara hårdvaluta vid en utlänningskvot.

TIK kommer säkert få skörda framgångar om nån säsong då de yngre spelarna kommit in mer och mer i es, förutsatt att ni får behålla dem. Men det verkar ju som att de nya NHL reglerna gör att klubbarna hellre tar över dem i yngre ålder för att få behålla rättigheterna.

Rytter: En kort reflexion bara angående Modos Silly Season kontra Timrås.

Timrå har i ett par år värvat ungt med ett fåtal spetsar, exempelvis Pärssinen och Hahl. För två år sedan hade vi spetsar men de försvann till NHL. Det som oroar mig angående Timrå är ju nu när vi värvat bra och spelare, exempelvis Warg, går tillbaks till sin moderklubb. Det känns lite farmarklubb i det läget. Detta får inte bli till en vana för Timrå!

Modo har i år värvat som Färjestad gjort i några år. Rutinerat och stabilt. Wernblom, Hållberg och Warg är toppnamnen. Däremot får nog Modo räkna med att tappa sin bäste back, Tobias Enström, till NHL. Hur jag än vrider och vänder på Modos trupp i dagsläget ser jag inte Fredrik Warg i mer än en tredjelina. I alla fall inte som center där han gör sig som bäst. Det blir inga landslagsläger för honom i fortsättningen i så fall.

Hur länge kan modo tappa sina unga spelare, exempelvis Viklund och Horava, och sedan fylla på med rutin? Vi såg alla hur trötta FBK såg ut i vår och de har under några år värvat ungefär som modo gjort inför nästa säsong. De spelare från allsvenska ni värvat räknar jag inte med att de kommer att få spela. Modo brukar alltid gå med sina rutinerade.

Både Frölunda och FBK har tänkt om i sina värvningsstrategier. Följer Modo fel väg?

El Maco: Ursäkta trådsnedsteget och mitt hugg mot DJ Hemp och glorifierandet av fotbollen...

Vi återbördar tråden till Silly Season 2007/08 igen...

ÄLSKADE TIMRÅ IK måste in med POWERFORWARDS och rightare, annars riskerar vi bli enahanda och därmed lättlästa, basta.....

FORZA TIK.......alltid, alltid........

DJ Hemp: Britten menade det inte som en komplimang... Några snubbar som lobbar runt bollen till varandra utan att röra sig särskilt mycket, Typ.

Och visst, handarbetet är detsamma.

Friman SR: En definitiv styrka handboll har jämfört med hockey är att den är fysisk och spelarna springer in i varandra - utan att det ska vara fånslagsmål.

Friman SR:

Du fick mitt svar via den där lilla pratbubblan till höger i bild...

El Maco:

Jag har ingen aning om vilken engelsman du snackar om, men om det nu ligger något i vad snubben anser så känner jag mig härmed nödgad att bevittna första bästa vattenpolomatch. Att se GUIF live i Eskilstuna räckte för att göra mig till handbollsfan för alltid och då har jag alltså ännu inte sett Hammarby - mitt favoritlag nr 1 - i Eriksdalshallen...

DJ Hemp: Tur Messi finns då så jag kan tycka att det finns tjusning med fotboll...

Fotbollen härskar.. Italienska domare i mass avstängda för uppgjoirda matcher, i Göteborg kommer sk. anhängare till AIK hit med banderoller där det står "Hata, hata , hata Göteborg" och barnfamiljer får fly... ogilla fotboll och älska hockey säger jag...

Sedan om du gillar handboll, seså om du älskar fotbollen så se till att respekten för domaren som finns i handbollen förs över till fotbollen. Handboll är en riktig sport, där bestämmer domarn och den som inte respekterar det den åker ut med öronen före, i fotbollen där ska fjollor likt Totti dikterar villkor var frisparkar ska läggas och ha synpunkter på allt alltid.... Sedan har dom s.k stjärnorna hur mycket som helst i lön och kan ändå drista sig att hur ofta som helst att slå frisparkar och hörnor flera meter från vart de försökte komma.... Grrr, för att blanda in en annan sport, en medelgolfare prickar ju ofta green från 150 meters håll med en pytteliten boll, men en fotbollsspelare med jättelön och jätteboll han missar målet med 5 meter från 18 meter oftast...

What's the name of the game? HOCKEY........

DJ Hemp: Jag hade inte sett likheten innan han beskrev det.

Spud:

Tyvärr är väl Sverige det eviga vinterlandet, men det är möjligt att den rådande klimatförändringen kan bidra med ett och annat...

El Maco:

Vilken sport avser du nu, handboll verkligen (vattenpolo på land)...?

250kg kärlek:

Möjligen skrev jag ett och annat nedsättande inlägg på MoDos forum efter att jag i mitt tycke hade gullat med dem alltför länge. Jag minns inte riktigt, då jag var skapligt packad vid tillfället. Men detta har jag därefter utrett med en av deras moderatorer, så där är det lugnt. Den gången var det mitt Timrå-hjärta som svämmade över samt en del annat som jag inte vill gå in på här...

DJ Hemp:  Hörru, jag har sett dig sjunka. Du har sjunkit ner på den nivån du nu kritiserar. Senast i MoDos gästbok då jag inte alls kände igen din vokubalär.
Annars gillar jag dina alster. De lyser upp en annars trist tillvaro.

DJ Hemp: En engelsman sammanfattade det ganska bra, vattenpolo på land.

DJ Hemp: Jag är också förvånad att inte handboll har blivit en större sport i sverige och världen(borträknat danmark och tyskland)

Ja, vad ska man säga!? Här pågår en debatt som håller en så jävla låg nivå att ankdammen inte räcker till utan svämmar över flera gånger om. Och sorgligt nog är det för det mesta Timråiterna som står för de värsta lågvattenmärkena...

De skumma issporternas säsong är äntligen över. Ingen normalt funtad jävel bryr sig längre. Ishockey-VM betyder absurt nog ingenting i denna bisarra jänkarsport. Nu lyser gräsmattorna gröna och fotbollen härskar totalt över allt annat, möjligen med undantag för min nya sport nr 2 - handboll...

Ja, efter att slutligen ha bevittnat elithandboll live kan jag lugnt säga att handboll är totalt överlägset ishockey. En sådan grym koll och närkontakt som man får i handboll existerar inte i många andra sporter och handbollen har ta mig fan allt: Fart, fläkt, snygga mål, snabba omställningar, hårda närkamper - ja, allt! Den som inte håller med har med all sannolikhet aldrig sett en handbollsmatch på plats...

Kerstin_k:

Ja men det är ju denna tid som är till för spekulationer.

Sedan försöker jag föra en seriös debatt. Men när man får svaret att man är okunnig för att man kallar Challe orutinerad, att REgin bör höja sig för att höra till de bästa centrarna i es, att Axelsson och Andersson är unga talangfulla spelare men relativt oprövade kort måste man ju få svara eller.

Har ju bett dom med de åsikterna att svara, men har ännu inte fått ett vettigt svar.

Kerstin_k:

Seriöst är väl något av ett nyckelord. Vissa har fört en seriös diskussion, andra har bara dunkat huvudet i samma vägg utan att komma någonvart.

Rytter: Seriöst. Ni har tillbringat en hel dag med att snacka om samma saker.

Ni var bäst den här säsongen. Det återstår att se vem som är bäst, oavsett tränare och nyförvärv, nästa säsong.

Tjoho!

dr-nix: Ha ha ha, vad är det bu blir så stött över. Att jag vägrar kalla Axelsson och Andersson för etablerade es spelare? Att jag kallar Challe orutinerad. Att Regin är en talang, men fortfarande inte tillräckligt bra för att klassas som en av es bästa centrar.

Men visst lev i din lilla bubbla du, verkar ju förövrigt rätt bra där inne eftersom man verkar kunna kalla sig de moraliska mästarna trots att man åkte ut i en kvart.

dr-nix:

Var du ens med?

mrchong:

Så länge "vi" slipper att kvala är det jävligt bra..

Kommer vi med i ett slutspel så är jag väldigt väldigt nöjd..

Skulle vi komma topp 4 är det en jädra skön orgasm..;)

dr-nix: Zetterberg är visst omtyckt ;)

Vilket NHL-proffs vill du helst se i VM?
Henrik Lundqvist 25% (1456)
Michael Nylander 11% (647)
Peter Forsberg 17% (986)
Daniel Alfredsson 5% (292)
Daniel & Henrik Sedin 8% (472)
Markus Näslund 1% (83)
Nicklas Lidström 7% (395)
Henrik Zetterberg 21% (1202)

Rytter: suck du vägrar ge dig, du tror dig veta saker du igentligen inte vet. Sluta prata om spelare du igentligen inte känner till. Min delaktighet i denna diskussion är över.

mrchong: Nubben sa väl i tidningen att han inte tyckte det var hela världen.

Brist på högerskyttar ger väl begränsningar i power playuppställningar. Det torde finnas ett par som funkar med lefties only får vi hoppas.

Friman SR: skulle vara intresant att få vera hur Nubbens funderingar går ang rightare bland forwards.
Tycker inte att en plats sämre än 4 skulle vara ett misslyckande.Blir vi bara 8:a och går långt i slutspelet så är jag nöjd.ett missat slutspel skulle vara ett misslyckande.

mrchong: Ja, jag vet att rightare inte växer på trän. Men för den skull kan jag inte bortse ifrån att vi kommer bli lättlästa nästa år som det ser ut. Nubben gör säkert sitt, men utan funna rightare så har jag svårt att se oss som topp 4 i serien nästa år och då har Nubben sannerligen misslyckats, tyvärr....

Friman SR: har du tänkt på att det kanske inte finns en uppsjö av rightare som platsar i timrå som är ledig eller som vi har råd med.

RocknRolf2: Robban må ju ha gjort skitjobbet i 500 matcher ja. men det är och förblir ingen "köttespelare"... Vem ska göra "köttejobbet" när nu Hallin och Nilsson är borta??? Vilka ska vi skicka fram, vilka tuffingar ska vi sätta in när det "hettar" till i ett slutspel framöver???? Som det är nu saknar truppen POWER, ledig plats i truppen måste gå till en powerforward och gärna då en rightare...

Nubben säger att man kan inte ta en rightare för den sakens skull, det ska vara en rightare med handleder... Så rätt, men här anar jag ett misslyckande från Nubben eftersom han borde ha kunnat få in rightare i diskussioner runt nästa trupp tidigt för att sedan kunna kontraktera sådana... Ser man på forwardstruppen på www.timraik.nu/laget/ så blir man ju mörkrädd.... Defakto är att där finns nu INGEN rightare bland forwards...

Ser man historiskt på Timrå så rådde ju där den beryktade timråkratin en gång i tiden... Det är väl inget arv därifrån som nu gör att VI nästan bara har leftskyttar??? Jag skojar lite, men rightskyttar måste VI ha annars blir vi tyvärr lättlästa och enahanda...

FORZA TIK........alltid, alltid....

Rooster23:

Håller helt klart med dig angående skadorna. Och jag sa väl aldrig heller att modo varit värre skadedrabbat än er. Enda anledningen att jag nämde dessa namn var för att ge lite perspektiv till debatten, eftersom det på en majoritet lät som att ni hade tagit sm-guld om ni hade varit skadefria och modo inte haft flyt. Visst håller jag med om att Timrå nog hade hamnat högre upp i serien om förstakedjan fått vara intakt, samtidigt hade ju laget kommit mer samspelta inför slutspelt. Men hur det hade gått där för er kan vi ju som sagt endast spekulera i.

Din tippning låter väl inte heller helt otrolig, mitt grundtips som trupperna ser ut just nu, är en sjätte plats för timrå sedan kan dom så klart hamna högre om laget går bra, och några spelare tillkommer samtidigt som någon av topplagen floppar (som minst ett alltid brukar göra).

Angående tränaren tror jag han har en stor betydelse, speciellt om man har en ung trupp. Det är ju han som ska införa trygghet i spelet och ge dom alla chanser att utvecklas så bra som möjligt för att nå sin fulla potential.

« · 875699 · »