1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613992 inlägg · 6214 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Cyklob:
H-a-h-l.
Hahl. Antar att det är ett gammalt soldatnamn, alltså på svenska.

spud: Nä du har helt rätt i det, sällan man ser sådant. Men jag tycker endå att det är lite fel mot den arbetsgivare man har tills kontraktet går ut. En sak är ju om man tidigt fått besked att man inte kommer att ingå i nästa års trupp eller så då har man ju förståelse.

Cyklob: Jag tror man underskattar spelarnas förmåga om man inte tror att de kan spela och göra allt för en klubb även om man har gjort klart för en ny klubb nästa år.

Vart går liksom gränsen? Är det när en spelare skrivit på för en ny klubb? När spelarna själv tänker att han ska flytta efter säsongen?

Om man ser foppas sista säsong in han drog till Quebec t.ex. kan man väl inte tycka att han inte gav allt?

spud: Jo jag förstår mycket väl att spelarna tänker på sina framtider och vill göra klart så fort som möjligt med en arbetsgivare. Men jag tycker att det känns fel mot klubben man spelar för. Men jag förstår absolut spelarna med men man måste ju få tycka till :).

Angående Warg så har jag ingen större koll alls, så där kan jag inte uttala mig om. Du har säkert betydligt bättre koll på läget där.

Anonymous: Ja, man kan väl skriva kontrakt där spelarna får gå till NHL, om dom får anbud? Om nu Hahl vill stanna så borde han ju inte ha något emot ett sådant kontrakt, eller? Man kan väl modifiera kontraktet som så att han får lämna för valfri klubb i Europa, bortsett från sverige?

Cyklob: Du drömmer sött du. Ifjol värvade vi Warg mitt under slutspelet. Spelarna tänker på sina framtider och vill inte sitta och inse att alla lag har spenderat sina högsta löner och få nöja sig med slumpen. De flesta gör klart sånt långt innan sakerna är färdigspelat oavsett vad de säger i tidningar.

Konceptet: Jag vet mycket väl hur det fungerar men jag står fortfarande fast vid att det är dåligt av klubbarna. En sak om det gäller en spelare som spelar i en annan liga då är det en sak. Men att börja höra av sig till spelare i andra lag i samma liga man själv deltar i är enligt mig bara illa.

haggen: Eventuellt NHL bud kan man väl skriva in som klausul i kontraktet med den svenska föreningen.

spud: Självklart skulle modo försöka värva Halh om dom skulle haft en chans, men dom skulle inte gjort det under pågående säsong. Tror nog Ecke hade väntat till han spelat färdigt i sådana fall. Frölunda börjar alltid att försöka värva spelare som fortfarande är igång med sina säsonger.

Cyklob: Det är så det fungerar i hockeyvärlden. LHC gör det. FBK gör det. Det fungerar så för inte tror du väl att lagen inväntar slut på säsongen för att höra sig för och skicka kontraktsförslag till spelare vars kontrakt går ut?

Huvuddelen av truppen är redan spikad hos de flesta lagen innan Le Mat lyfts

Cyklob: Men vadå, tror du att modo skulle låta bli att försöka värva Halh om vi fick chansen?

spud: Jo det är ju iof sant det med, men det är inte första gången Frölunda ska hålla på så här heller.

Cyklob: Det tycker inte jag, då var det jobbigare med salle till dif och Hållpa till FBK. Spelare man värvar har hjärtat i den klubb som betalar mest.

Anonymous: Är Frölunda och rycker i Halh ? det måste jag missat men det förvånar ju en inte direkt. Frölunda är klubben som alltid ska vara och rycka i andra klubbars spelare under pågående säsonger. För mig att det var samma sak med Alavaara när han lämmna Modo för Frölunda.

Helg Ernest: I samband med stölden av Nubben så sade de ju att mer var att vänta, men att det var i ett litet känsligt läge just nu.

Tycker mer och mer illa om Frölundas metoder. Måste vara Sveriges skitklubb nummer ett. Tommy Salo, Nubben och nu Riku. De pissar på oss i Norrland...

Rooster23: Ja i mina ögon så finns det gott om spelare i eliserien som är för bra för denna liga och borde spela i NHL. Men som sagt det är ju upp till spelarna själva att bestämma vad dom vill. Men jag skulle tycka det var riktigt konstigt om Halh inte fick en del erbjudanden från NHL.

Cyklob: Ja eventuellt. Men börjar man titta på deras rosters så har de allra flesta lagen i NHL rätt namnkunnigt folk på centersidan. Jag ska sätta mig och analysera detta lite senare ikväll....

Rooster23: Ok.. jo det är iof sant, men finns ju ganska många lag i NHL som härjar längre ner i tabellerna och där har dom ju garnaterat plats för spelare av Halhs kaliber. Men sedan är väll frågan om han vill till något sådant lag.

Ny trevlig film av den härliga klacken har kommit upp på youtube 3:e kvarten från 15/3 :).. Njuuuut.
www.youtube.com/watch?v=t6a1Y9itCDU

Cyklob: Inte alls säker på det. Han är ju ingen checkingspelare så han ska ju helst spela i första- eller andrakedjan och där finns det inte så hemskt mycket lediga platser. Så resonerar jag i alla fall.

Rooster23: Som Halh spelat i år borde väll han få en hel del erbjudanden från NHL eller ?, han har ju varit en av seriens absolut bästa spelare.

T T: OK. Bra att ha koll på Lag och Rätt.

Rooster23: När han nu redan finns inom landet så kommer nästa kontrakt att kosta mer för en svensk klubb om han ska ha samma ersättning allt inräknat.

En del av slantarna man fick för Nubben bör ju ses som en bonuspeng som man borde kunna lägga på Riku Hahl. Även om det inte räcker så måste det ju ses som en bra summa att ta till för att konkurera med andra klubbar om lönen för Hahl. Hur ser det ut med lag och rätt då? Är det så att Hahl har rätt till en fetare, lägre beskattad, signing bonus om han spelar ut sitt kontrakt?

Uno Gordon: Hehe, jag har också haft ganska hög frånvaro, men jag ska börja bättra mig. Men det är klart, blir det final och jag får tag på 2000kr till så finns det nog en möjlighet ;) 1 eller 2 veckor skadar väl inte :)

Jensen_12: Så inte ens om det blir SM-final så kommer du? Hört talas om skolk? Som mest hade jag 78% frånvaro. Det var sista året på gymnasiet. Grymt skoltrött då´rå...

Uno Gordon: Haha, hade jag fått mer ledigt från skolan hade jag stannat ett tag till. Jag kommer igen nästa år ;)

Jensen_12: Du ser du fanimej till att pallra dig upp till Medelpad igen i semifinalspelet. För succén var ju total vid ditt gästspel. 3 matcher, 3 vinster.

Welcome back!

Tant-Gert: Det är ju det som är felet, det är tikarna som trott att vi ska vinna medan våra spelare har hela tiden varit övertygade om vi kommer förlora.

spud: Jag vaknade imorse helt övertygadom att modo kommer att gå till semi. Det tror jag fortfarande. Jag är ohälsosamt nervös. Att vara timråsupporter är inte lätt. Man skulle blivit supporter till något storlag istället.

spud: Jag tycker att dessa matcher har varit den moraliska finalen hittills. Hehe.

The Palm: Ja det måste vara hemskt nervöst att möta världens mest formsvaga lag just nu.

Jag är så innerligt glad att inte vi är i kvalserien med ett lag likt vårat, för trots att ni spelat otroligt bra känns det som om vi skulle torskat de senaste 2 matcherna mot Bräcke.

spud: Hahaha! Nja, det är väl nervositet och oro inför kvällens match som skapar oreda.

The Palm: Är det din bristande slutspelsrutin som gör att du tror ni spelar i 8on-delsfinal?

Apropå Frölundas intresse för Hahl så kan jag meddela att även Mora, Luleå, Borås och Sundsvall Hockey är intresserade.
Faktum är att jag har en känsla av att samtliga klubbar i hela europa, samt en del lag i NHL är intresserade av våran kejsare. Aftonbladet är grymt bra på pseudo - nyheter må jag säga.

Men,
OM vi lyckas slå ut Modo och hamnar i en kvartsfinal, och OM vi kanske till och med går längre än så - ja då rullar det in finfina slantar i fikckan på vår nye Sportchef. Frågan är väl bara hur pass långt man budgeterat att Timrå skall ta sig i år? Förmodligen semifinal va?
Om det blir final tror jag att vi kommer kunna betala ganska skapligt för kejsarens tjänster i ytterligare någon säsong.
Samtidigt är det ju också viktigt att vi kontrakterar en bra offensiv back med god defensiv förmåga. Mitt hetaste tips där är att man tittar lite extra på en finlänsk spelare som heter Peteri Kokko (ibland finns lösningen på ett problem närmare än man tror).

Nu kör vi mot semi! FORZA TIMRÅ!

haggen: japp. Nu är det klart. Vi är 5 timråvänner från hsand som fått biljetter till i kväll. Nu gäller det att vi som håller på rätt lag hörs som fan.

Forza Timrå!!!

Robban: Nej det finns det inte. Timrå fick lite kosing för att lösa Nubben från kontraktet. Sen gör han vad han vill.

Det var värst vad mycket snack det blev om nästa säsong nu. Har vi 3-0 eller 0-3 i matcher?

bäver: Håller med. Han har sagt flertalet gånger att han trivs mycket bra att spela med Mika och Timo.

har för mig att Riku i en intervju sa att han blev väldigt bra behandlad av Timrå förra säsongen när han va skadad, såna saker tror jag spelar stor roll vid val av klubb dessutom så är både Pärssinen och Pyörälä kvar tror nog att han gärna fortsätter att ha en sån kedja.Måste va fantastiskt roligt att spela i en sån kedja det finns bara inte en sån omgivning i Frölunda.

Robban:

Det var väl inte frågan om nåt skriftligt överhuvudtaget utan mer en muntlig överenskommelse om jag minns rätt, ang. att Förlunda inte fick värva sönder TIK

Bergius: Nubben har kontrakt med FHC. FHC har köpt loss Nubben från TIK. Således borde det finnas ett avtal mellan FHC & TIK. Vad jag har förstått så ingick det i priset att lösa Nubben från sitt kontrakt med TIK att inte de inte fick värva från TIK. Men, MEN, har TIK missat att de inte får ta spelare vars kontrakt går ut efter denna säsong så har man gjort en rejäl tabbe enligt mig.

Robban: Vilket kontrakt pratar du om?

Självklart kan nubben värva vilken spelare han vill från Timrå som inte har kontrakt. Sen att Frölunda är intresserade är väl ingen högsoddsare då Hahl är en av europas bästa spelare.

Konceptet: Oavsett vad som händer så kommer nog Timrå diskutera med Hahl och göra allt för att behålla honom.

Fick för mig att när FHC löste Nubben så ingick det väl i priset att inte värva spelare från TIK. Om Tik inte skrev in i kontraktet att det även gäller dem som har kontrakt som går ut denna säsong så är århundradets tabbe fullbordat.

Jensen_12: Vi får väl se. Frölunda förlorade dragkampen om Hahl senast mot er. Pengar finns det gott om - framförallt när man är ute efter en ny första center - som inte var fallet vid senaste försöket.

Jag trodde dock att man inte skulle ge sig efter Hahl på grund av den eventuella affärens känslighet.

haggen: Varför? Spelare måste väl få gå dit de vill? Och folk måste väl få byta jobb om man vill?

Kan förstå om ni tycker att det är tungt, men tyvärr är det bara att gilla läget. Det är inte omoraliskt, inte heller oetiskt. Men som sagt, jag kan föstå att ni inte gillar det...

haggen: Håller med. Tror inte Frölunda har särskilt mycket mer pengar att erbjuda än FBK samt LHC. Dom kanske har mer pengar, men dom kommer inte lägga allt för mycket på honom. Även om han får snäppet mer pengar i Göteborg, så tror jag han trivs tillräckligt bra i Timrå för att tacka nej.

Drygt 200 biljetter kvar till kvällens match, lär ju bli ett jädra drag i Swedbank.

« · 1008059 · »