Jensen_12: Hittade denna fight med honom på youtube, en kille som inte är rädd för att stå upp för sina kamrater och det är väl den rollen han har fått ta i NHL, Riku Hahl var ju inte direkt nån poängspruta i nhl heller.
Nog tror jag att Ritchie kan komma upp i en 30-35 poäng med Pyörälä och Pärssinen på kanterna i en produktiv förstakedja, samtidigt som han verkar vara ett rivjärn
Snoop: Ja dom har ju en tendens att bli det... både Ward och Manderville var ju de. Annars finns de säkert fler kanadensare eller amerikaner dom kan uppvakta
Snoop: Förresten, vart läste du det där? har kollat både st & dagbladet men ja hittar inte... jobbar du på tryckeriet eller? ;) Du säger ju själv att nyheterna läggs ut efter klockan 03.00 på st, och inget står på dagbladet. Därför jag undrar.
Snoop: Ja, kanske inte är så dumt förvärv... även om ja känner mig aningen tveksam. Tyckte Vesce hade ett mer imponerat poängfacit iallafall. Menmen, det gäller ju att passa in i laget också och det kanske den här herren gör vad vet man. Spännande att veta någon spelare som florerar på deras lista iaf ;)
Vet inte om jag känner mig helt imponerad av han som ersättare till Hahl. Han verkar ju dock ha fått spela många NHL matcher iaf sista 3 säsongerna så dom måste ju ha sett någon sorts kompetens i honom, jag är rädd att det har varit mest defensiv kompetens dock. Kan ju iofs höja sin offensiv när han kommer på stor rink och lägre tempo kanske.
Jensen_12:Erfarenhet av snabbt och tufft spel lär han väl ha. Samt att han bevisat att han fungerar på stora rinkar, även om det var i allsvenskan under lockout-året.
Jensen_12: De som talar för att han kan vara bra här är att han redan spelat hockey i Sverige, sen att han har så mycket NHL rutin som han har gör inte saken sämre, han kan bli bra och jag tar hellre han än Vesce.
Snoop: Ska han ersätta Riku Hahl? Det tvekar jag på. 3+8 på 71 matcher i Vancouver senaste säsongen. Tveksam på om han gör med än runt 30 påäng i Timrå.
TIK jagar NHL-center 324 NHL-matcher finns på meritlistan. Nu står kanadensaren Byron Ritchie, 31, utan kontrakt och kan bli centern som ersätter Riku Hahl. Han är ett av de centernamn som Timrå jagar. – Vi har anmält vårt intresse till hans agent, säger Stefan Lindqvist, sportchef i Timrå IK.
Uddan: Har man sett... största felet med Crippe är att han ska spela back och inte forward! Jag hoppas Skellefteå plockar in han på den positionen. Han är rörlig och har ett bra skott. Jag tycker han passar lika bra in på den positionen och jag hoppas någon testar någon gång.
Kerstin_k: Kontiola har ju varit aktuell tidigare. Både ifjol och i förfjol om jag kommer ihåg rätt. När det gäller Pesonen så är väl han den man drömmer om på en kant, om det nu blir så att man flyttar in Pyörälä. Sen om det är realistiskt eller ej det låter jag vara osagt. Jag har hört endel viskningar om honom, men mer är det inte...
Oh ah Micke Lind säg Oh ah Micke Lind! Varför inte plocka tillbaka Lind? Brynäs verkar ju vara i behov av pengar :) Han kan vi kanske få billigt kan dom köpa en superforward som gör minst 4-5 mål per match för resterande pengar :)
Ambroo: Har skummat igenom det som skrivits sedan sist jag var här. Lite om Pesonen har nämnts. Finns det ens en gnutta realism i tanken att han kanske skulle vara aktuell? Är det ens i närheten av att vara möjligt?
Pätr: Men... Det bästa scenariot vore ju ändå om man fick in två gubbar som kunde medverka direkt i premiären. Som det ser ut just nu så är det tretton forwards under kontrakt, varav elva seniorer och en totalt oprövad kille i Samuelsson, men frågan är ju hur många av dessa som är speldugliga tills dess?
Jonte, Pärssinen och E. Andersson kämpar väl i dagsläget för att komma tillbaka, och killar som Svensson och Hynning känns ju även de osäkra med tanke på deras ljumskproblem. En som man definitivt kan räkna bort är Tenkrat då han dyker upp senare i höst.
Pätr: Absolut, och det är även orsaken till att jag resonerar som jag gör. En förstecenter är som sagt nog svår att hitta men får man in en, där tror jag inte alls Kontiola är någon utopi, så ligger det nära till hands att en sån som Pyörälä, som ju har erfarenhet av att spela center sen tidigare, fyller upp den andra platsen.
Att det däremot skulle värvas nån center under säsongens gång har jag svårt att tro. Då är det bättre att rikta blickarna mot en ytterforward. Det kryllar väl egentligen inte av dugliga sådana heller på marknaden, men det finns betydligt fler av dem än klasscentrar. Sen att jag nämner Pesonen är ju för att jag drömmer om bästa tänkbara, men en transatlant som artistare skulle inte heller vara fel och där kommer det ju att dyka upp en hel del om man har is i magen och väntar in NHL...
Jacksson 71: Båda dessa är nog en utopi, tyvärr, men visst vore det spännande.
Anledningen till att TIK bara jagar en center i dagsläget har jag en hypotes om. Jag tror nämligen att det blir en dyr affär att införskaffa en riktigt bra förstacenter, så dyr att det blir tämligen menlöst att försöka värva ytterligare en. Missförstå mig rätt, jag tror inte att den nye centern kommer att erhålla både Hahl och Regins lön.
Däremot är jag ganska övertygad om att han kommer att ta så pass stor del av kakan att återstoden inte räcker till en meningsfull värvning. För om Timrå ska värva en andrecenter, så bör man rimligtvis sikta in sig på någon som har kvalitéer att axla Regins mantel. Wahlberg, som det talades om, är inte en sådan spelare. Att värva någon av den kalibern är poänglöst, eftersom det i dagens TIK finns spelare som gör honom överflödigt.
Dock tror jag att det under säsongen kommer att tillkomma ytterligare en forward i truppen, under artistkontrakt. Vem, hur eller när tänker jag emellertid inte ens spekulera i, då jag bara har en magkänsla.
Bara för att man droppar ett par namn så behöver det ju nödvändigtvis inte vara så... Därav frågetecknet efter Kontiola och kansket i samband med Pesonen.
Lite lustig värvning i Samuelsson....ja blev inte speciellt imponerade dom gångerna jag såg honom i år ....han spelade i Hästens bästa femma men var nog den minst bra i den femma dom två matcherna i alla fall....
Ambroo: Stämmer det där tror jag vi kan få se fram i mot en riktigt rolig säsong nästa år. För om Pyrret skolas om till center och om Kontiola skulle skriva på så tror jag nästan att vi har en bättre center uppställning än vad vi hade förra säsongen. Och Pesonen skulle vara för bra för att vara sant det är en kille som vet hur man kommer med i poäng protokollet.
Sen är jag riktigt nöjd på backsidan med Lehtonen som en riktig backklippa där bak. Och Dennis kan bara bli bättre och sen har vi ju Skogs som jag tror kommer bli riktigt riktigt kul att följa i vinter.
Så med andra ord så tror jag vi har en riktigt rolig säsong framför oss om det här skulle gå igenom.... Men sen får vi inte glömma vilka spelare vi redan har:
Det är riktiga stjärnspelare sen har vi ju t.ex Johan Andersson som är en fantastig hockeyspelare. Och killar som Sundh och Svensson kommer bli änu bättre denna säsong.
Hm...Regin och Hahl ska alltså ersättas med en. Låter som att Lehtonens namnteckning kostade en hel del. Å andra sidan - en riktigt bra center kan vara fullt tillräckligt. Vi har trots allt den magnifike #17, som tveklöst är kapabel att axla en andrecenterroll. Eller mer än så: det känns nästan löjligt att inte ge honom det utrymmet.
Vidare har vi lill-Erik. Han har potential för tredje centerfiolen. Får han vara skadefri och ges förtroende kan han definitivt växa. Hans inhopp som Hahl-vikarie var ju en angenämt positiv överraskning.
Lander som fjärdecenter känns rockn'roll. Och en smula våghalsigt. Jag hade helst sett en fortsatt matchning enligt fjolårsreceptet: begränsat med speltid som ytterforward.
Alternativet till alla ovanstående funderingar är givetvis en ommöblering av befintliga spelare. Lira exempelvis Pyrre som center, och köra Anderssonarna som 3:e/4:e. Det attraktiva i en sådan lösning är att vi har en mer klar fördelning vad gäller offensiv/defensiv, där Anderssonarna ska hålla fokus bakåt och briljera i boxplay.
I vilket fall som helst: värvningen av Lehtonen är en lisa för själen. Backsidan var den stora akilleshälen förra säsongen. Den innebar bl a att vi fick ett stereotypt anfallsspel (med obefintliga uppspel) och en nästan orimlig arbetssituation för våra centrar. Jag har förhoppningar om att vi nästa säsong får se mer av det som Challe egentligen ville spela redan förra säsongen: ett snabbt, effektivt och rakt anfallspel. När man kollar på vilka namn och vilken kapacitet vår forwardsuppsättning 07/08 bestod av är det närmast provocerande att se hur få mål framåt detta resulterade i.
Jag är - ursäkta alla modolider - tämligen optimistisk inför kommande säsong. Det ser jävligt spännande ut. Vi har talang, vi har spetskompetens framåt. Tarvainen på heltid, vilket ger Backlund optimala träningsförutsättningar. Challe har klarat av sitt jungfruår som huvudtränare. Robin Jonsson började få ordning på grejerna i slutet av säsongen. Han måste - och kan - växa ytterligare. Gör han det, samtidigt som någon av Eriksson/Persson visar framfötterna, så...ser det bra ut.
Återstår alltså 'bara' att hitta en förstecenter. Här hoppas jag att siktet är högre ställt än Frans Nielsen. En intressant spelare, och om Regin fortfarande varit kvar i truppen hade han kunnat funka ypperligt. Men har han glamour/pondus nog att leda Timrås offensiv? Knappast. Det tarvas betydligt mer. Ge mig en Krykov anno 02/03-års form. Då kommer vi att smiska Frölundaröv i vinter också.
Uddan: Hoppas att dom är ute efter en finne som lever som amerikan - Kontiola.
Jag skulle bli väldigt nöjd om han blev vår nye center. Offensivt så känns han hetare än Hahl. Problemet med att ersätta Hahl är ju att han var så förbannat bra över hela banan.
Uno Gordon: Nyheterna på ST.nu kan man inte läsa förrens kl 03:00, så gå in på st.nu och klicka på SPORT sen hittar du alla rubriker om du scrollar neråt.
Nog tror jag att Ritchie kan komma upp i en 30-35 poäng med Pyörälä och Pärssinen på kanterna i en produktiv förstakedja, samtidigt som han verkar vara ett rivjärn