1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598457 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Uno Gordon: ganska viktigt med tygliga roller

Spanarn: Där ser man. Jag tycker det är kul med debatt. Men ibland blir man sååå trött när det blir kretsloppstänkande över hela organisationen. Jag räknar inte med allas medhåll, bara lite förståelse hur jag tänker...

superfalle: Är väl så gott som förlorad?! Han blir i vartfall inte kvar efter denna säsong. Bagarn kan också vara förlorad. Att då knyta upp Mikael Wahlberg på ett flerårskontrakt kan vara ett lyft både kortsiktigt och långsiktigt.

Anonymous: Vad för slags effekt vill uppnå med den där kommentaren då? Jag orkar inte gå i polemik om det där för jämförelsen var den mest bakåtsträvande jag hört på länge. Fick du rävgift iblandat i kaffet ditt?

Uno Gordon: wandell då

KniveN: Helvete vad insnöad man kan bli då! Varför är ni så fruktansvärt stereotypa?! Är det per automatik sagt att Bagarn är nummer, Bogg nummer 2 osv. Är de det? Har Bogg de införhandlat i kontraktet att han får rankas som sämst andrecenter?

Bara för att plockar bort Samuelsson så innebär ju inte det man absolut MÅSTE STOPPA IN den nya spelaren i fjärdeformationen! Wahlberg kan lika gärna vara förstecenter i nuläget för Bagarn har ingen VM-form och då är Wahlberg inte ett dugg sämre än honom.

Uno Gordon: Precis som för Jonathan Hedström och Tony Mäkiaho.

Uno Gordon: Fattar jag det rätt att du vill värva någon för 150k i månaden för att lira i fjärdelinan, är ju där Samuelsson lirar? Eller hur hade du tänka att Centeruppställningen skulle se ut?

Uno Gordon:

Jag kan bara konstatera att vi (kanske) har samma åsikt om problemet men helt olika åsikter om lösningen.

Wahlberg hade varit bra vid säsongsstart.
Wahlberg skulle vara bra vid nästa säsongstart.
Men nu har vi typ 6 centrar och jag tycker dom generellt gör ett bättre jobb än backarna gör på sitt.

Uno Gordon: absolut .. ingen tvekan om de .. men är han en vettig första center som ska axla ansvaret offensivt ..

superfalle: Är han i form så kommer poängen också.

Uno Gordon: bagarn är en av dom bästa defensiva sentrar jag sett då han är i form .. men någon produktiv center i loket vet jag inte om han är ..

Spanarn: Det var jag som länkade till honom, ja. Fick nys om honom via en av mina källor. Men jag skrev vidare att han ville till Europa. Jag skrev aldrig rakt ut att Linkan till varje pris skulle signa honom.

Och sedan avfärdade jag honom lika snabbt igen!

Hur än oglamourös Mikal Wahlberg må vara så anser jag att han är det bästa vi kan få tag på i skrivande stund. Vi vet vad vi får i honom. Han är välkänd av den svenska hockeypubliken och behöver inte 5-10 på sig för att komma in i det hela. Han stämplar in på kontoret varje dag. Och även om han inte kommer att ösa in poäng så kommer han att höja trivselfaktorn i omklädningsrummet och balansera upp formationerna. Wahlberg är en ledaartyp som knäpper på sig hjälmen och bara tutar och kör. Som inte känner efter så förbannat mkt. Jag tror även det skulle vara en vitamininjektion för Bagarn att få assistans på grovjobbet. Polletten skulle trilla ner och tillsammans skulle man hetsa varandra till att bara mörsa i rinken. Först in, först ut. Start,, stopp. Inga jävla bromsspår. In i trafiken och kötta.

Uno Gordon: år bagarn en given första center ? ok .. de var som fan .. en offensiv klippa menar du ja jag minns den där omröstningen inför säsongen om den rollen och vad förvånad jag var över att så många ville ha han som första center .. så olika man kan se på roller

Uno Gordon:
Just nu foldar vi i varannan match... Den starka handen du pratar om att vi skall "få"...?
Hur då? Tur...? Köpa...?

"Och att hålla på och dregla över AHL-spelare hit och dit ger jag inte mkt för. Det kan bli vad fan som helst utav sådant."
Där håller jag med. Men var det inte du som droppade Tyler Donati för några veckor sedan? En 22-åring med förflutet i OHL och AHL?

Uno Gordon:
Beror väl lite på om MIF går upp eller inte...

Spanarn: Sedan får man ju rätta munnen efter matsäcken också. Det är klart som korvspad att jag också skulle vilja ha hit en kanonback till Timrå. Men marknaden ser väl inte så välbeställd ut. Och att hålla på och dregla över AHL-spelare hit och fit ger jag inte mkt för. Det kan bli vad fan som helst utav sådant. I det här läget har vi råd att värva en ny Blake Sloan som blivit upphaussad i media för att FBK var med i budgivningen. Vi måste satsa på säkra kort och folda till vi får en stark hand att bearbeta. Det är inte lönt att blixtsyna med 9-4 off och hoppas på bingo.

Spanarn: Så du menar på fullt allvar att du tror att Wahlberg bara skriver ett kontrakt för resten av säsongen med Mif om han nu väljer att gå tillbaka dit?

Bestämmer han sig för Mif igen så är det för gott. Det är nu eller aldrig som vi har chansen attt få hit Wahlberg sedan har tåget gått.

TIKbiff: Jag tycker det har gått lite inflation i våra tankebanor. Defensiven är inte längre katastrofal. Som jag skrev tidigare så har Wahlberg defensiva kvalitéer och är en hårt arbetande forward i alla zonerna. Plocka bort Jesper Samuelsson. Och stoppa in Wahlberg. Antingen är Wahlberg förstecenter eller så är Bagarn det. Beroende på hur pass arbetsvillig han är. En Bagarn VM-form är ju given förstecenter!

Hallå? Är det ingen som vet?

Nån som vet vfr det inte går att tippa matchtips?

Frella:
Haha, ja. Ska man e r s ä t t a DP så :)

Spanarn:
Reda ut och reda ut.
En stabil elitserieback skulle innebära att t ex Persson skulle kunna matchas oerhört sparsamt, vilket skulle höja laget.

Kongo: Laken är väl inne på att ersätta DP så det måste väl ses som en "x-tra backup"? =)

Kongo:

"Lehtonen..." : Ja.
"Styf..." : Ja.
Men jag tror inte det räcker med Styf-klass (=stabil) för att reda ut det här.
Det droppas kontinuerligt div obskyra namn med ex. AHL-bakgrund men det skulle inte göra någon skillnad, det skulle bara bli "bredd" / back-up / kalla-det -vad-du-vill.
Jag tror (hoppas jag har fel) att det kommer att behövas mer defensiv spets.

Spanarn:
Lehtonen är ett exempel på spetskompetens.
Styf är en stabil elitserieback. Timrå behöver fler stabila elitseriebackar, eftersom man inte har sex stycken av tillräckligt bra standard.

Ingen här har väl pratat om att varva en back som "x-tra backup"?

Uno Gordon:
Ja vi har ett sparkapital i Styf, men glöm inte att vi tappar en back strax
då sebbe skall till VM, en back ut, en back in.
vilket innebär att vi kan stå där med skägget i brevlådan vid en eventuell skada.
Vår försteback Lehtonen spelar ju inte mer än varannan match sedan han dök upp.
Att inte lägga eventuella pengar på att förstärka backsidan ser åtminstonde jag som att det skulle vara rent idiotiskt av våra sportchefer.
Vi har med problem defensivt än offensivt.
Wahlbergh är inte och kommer inte att vara den förstecenter som timrå KANSKE letar efter.

Uno Gordon:
Wahlberg har familjen kvar utanför Malmö och hamnar säkert där igen.
Till nästa säsong skulle jag dock inte säga nej.

Breddvärva forwards känns som .....eh?
Alla, ALLA, kan se att det är i egen zon/uppspel/rensningar/whatever som inte funkar.
Hade vi legat på ex. plats 7 eller 8 hade vi kanske kunnat unna oss lyxen med att bredda backsidan med en "lagom" habil ES-back som "x-tra backup" men nu ligger vi 10:a och det osar katt.
Dom som tycker att steget är kort uppåt i tabellen är dåligt pålästa. Vi ligger riktigt illa till. Vi behöver spets (defensiv spets) på backsidan. Nu.

JimmyH: Och du tycker att vi har den förhandlingspositionen i dagsläget att vi kan locka till oss en stjärnspelare när vi harvar i bottemn och vinner varannan match? Det räcker inte med att ledningen har en uttalad ambition om topp 4.

Jag tycker det är bättre med breddvärvningar i den sits vi befinner oss nu. För annars blir det exakt samma scenario som säsongen 05/06 när man panikvärvade Svoboda, Rosa, Jantunen. De andra spelarna slappnade av och förväntade sig att Rosa skulle hålla hov och producera massvis med poäng vilket fick till följd att det knöt sig för honom då han var en alltför intelligent spelare där de övriga laget inte kunde läsa hans tankar. Han låg hela tiden steget före och kunde se 2-3 passningar bortåt i spelet och så mattades offensiven.

Breddar man istället laget och signalerar för att nu är det kollektivet tillsammans som skall göra det så tror jag det får en mer positiv effekt och kan lyfta de andra spelarna att våga spela ut.

Varsågod grabbar. Vi tror på er! Kör hårt!

Uno Gordon: Poängen är att alla pengar vi skulle lägga på Wahlberg är pengar som sänka kvalitén på en eventuell ytterliggare värvning.

Jag ser hellre en stjärnvärvning än två breddvärvningar. That´s the point.

JimmyH: Nähä. Och vad är poängen då? Jag anser fortfarande att våran centersida inte är komplett. Och vi har ett sparkapital i Pär Styf. Man kan aldrig få för många forwards. Jesper Samuelsson kan alltid hjälpa J-20 istället att uppnå bättre resultat. Och Erik Andersson är utlånad till Björklöven.

Vi skall inte hamna i någon duell budgivningsmässigt för Wahlberg. men 150.000kr/mån kan vi gott och väl betala för ett kontrakt på 2+1år. Sedan kanske han även vill förhandla fram några klausuler, vad vet jag?

Men det är en marknadsanpassad lön anser jag.

Wahlberg må va bättre än Bogg men tycker man ska försöka få hit en första center istället,vi behöver en i år och ännu mer inför nästa år.
Ser helst en långtidskontrakt om vi hittar rätt man typ kontiola,Zinoviev eller kanske Pohl.

Uno Gordon: Samuelsson får ta väldigt lite ansvar. Han är efter Erik Andersson mest sällan på isen i truppen vår.

Lotvonen har vi olika syn på.

lu93rowa: Tack gode Gud för det.

Uno Gordon: Jag ser också hellre Wahlberg i egen zon i viktigare matcher just nu än Samuelsson.

Men...

That´s not the point.

JimmyH: Tala om mig för då på vilken punkt jag har fel? Får inte Samuelsson ta ett onödigt stort ansvar? Tycker du Lotvonen är ett föredöme vad beträffar att gå i bräschen och visa vägen för de övriga laget. Är Lotvonen den som stiger fram i tung rusningstrafik? Skulle inte tro det va! Han sticker huvudet i sanden och åker och gömmer sig. Den längste backen i laget som är rädd för att få skit under naglarna.

Hahl kommer aldrig komma tillbaka till timrå

JimmyH: Jag ser hellre en rutinerad Wahlberg i boxen som defensiv center än en valpig Jesper Samuelsson. Han skall stå på tillväxt.

Uno Gordon: I det där inlägget så håller jag nog inte med dig om ett endaste dugg.

JimmyH: Egentligen har väl ingen betydelse då Jesper Samuelsson i princip spelar back. Kimmo Lotvonen täcker ju bara av isytorna med hjälp av klubban alá David Halvardsson och låter "Jeppe" göra grisjobbet i boxen och målgården.

Så då har vi löst den ekvationen. 

Uno Gordon: Det går inte att ställa Bogg och Wahlberg mot varandra eftersom Wahlberg inte var ledig när vi värvade Bogg. Hade hanvarit det så kanske vi hade värvat honom istället för Bogg om alla variabler skulle ha gått in.

När Bogg värvades så breddades centersidan. Skulle vi värva Wahlberg så skulle den breddas igen. Då är frågan om inte backsidan borde ha högre prioritet än att dubbelbredda centersidan eftersom vi inte har obegränsade resurser?

Uno Gordon: Måste få förtydliga mig lite grand. Det sista stycket behöver inte du ta åt dig utav. Det var ämnat som en generell reflektion över inläggen kring det hela.

Frella: Naturligtvis skulle Wahlberg ingå i en långsiktig satsning om man knyter honom till sig. Han är 31år gammal och knappast intresserad utav att flacka omkring hur mkt som helst sporadiskt. Signar man Wahlberg nu så bör kontraktet vara på minst 2år helst 3.

Det är möjligt att behovet är större på backsidan. Men Wahlberg är en karatärsspelare som skulle färga in bra i Timrå IK. Och när sådana ploppar upp på marknaden så bör man se om sitt hus och rusta i förebyggande syfte. Annars signar någon annan klubb godbitarna istället.

Ni anser alltså att det var okej att värva hit Håkan Bogg men helt åt helvete att plocka upp Mikael Wahlberg.

Damn it!

Mackelito: För att Hörnquist INTE är i princip ordinarie i Nashville eftersom han spelar i AHL på heltid nu.

Dessutom så var det Challe som "hittade" Hörnquist och värvade honom till Djurgården från Väsby en gång i tiden.

Det är två anledningar men det är anledningar som nog inte räcker till.

Skulle jag vara opartisk rådgivare till Hörnquist så skulle jag säga åt honom att fortsätta kämpa på i AHL, för nog lär han få fler chanser i NHL. Att han skulle få för sig att spela i Timrå vore en stor skräll. Han är dessutom mer ytterforward än center i mina ögon.

Tikinmyheart: Säg en anledning till att en spelare som Hörnqvist skulleåka hem till Sverige för att spela i TIK när han är i principordinarie i Nashville???

The Fat Bastard: Vad du och några fler inte förstår är att om man bränner pengar från lönepotten på en spelare som Wahlberg, då kommer man att spela derbyn nästa år.

JimmyH: Här har du din center. Djurgården har slut på pengar så....:)

Näää, Timrå klarar sej bra som det är, dom kommer att göra bra derbymatcher nästa säsong, den som spar han har...

Mappe: Ska det värvas så är det väl på backsidan det är ihåligast. Vi behöver 1 eller 2 spelskickliga backar som inte blir sönderlästa och fastnar i egen zon. Som det såg ut mot Brun-ass senast så hade vi förtvivlat svårt med den biten. Modern hockey=snabba uppspel och inte burskydd i alla lägen.

Frella: Precis! Skall det värvas en center skall det vara en solklar förstalajnare!

« · 1094429 · »