Poffa: Spelare som varit i Timrå och inte tagit en ordinarie har som regel gjort sitt inom föreningen.
Jag känner inte till ett enda fall där Timrå på eget bevåg släppt eller sparkat en spelare som vi senare plockat tillbaka. Har man gjort fel skall man stå för det också och ta konsekvenserna. Dög han inte tidigare, så duger han inte nu heller.
Uno Gordon: Det där måste vara bland det dummaste du skrivit. Och det säger rätt så mycket, faktiskt.
Det handlar om stora pengar, större än kring många företag, det handlar om att bygga upp en organisation som hela tiden blir bättre och målet är SM-guld. Varför skulle det då vara ett pinsamt beteende att försöka locka till sig en kvalitetsspelare, bara för att man en gång i tiden inte hade plats för honom i A-laget?
Tror du Kent Norberg, om han varit i samma situation som Ecke, inte skulle kontakta spelaren och försöka locka honom till Timrå? Isf borde han få sparken, för då sköter han inte sitt jobb.
Poffa: Ja nu var det väl igentligen mer det där om "modo hjärta" som jag reagerade på mer än antalet matcher, känns som det är en standard fras som Ecke alltid använder så fort en spelare haft en modo tröja på sig.
Modo hjärta tycker väl jag personligen att spelare som Sundström Svartvadet m.fl har visat att det har, killar som börjat karriären i Modo och där oxå fått sina genombrott och nu vänt hem för att avsluta karriären där,
Tvåtallar: Niklas Nordgrens faster Gun bor i Timrå. Heter Elfving som gift och är numera pensionerad dagisfröken. Var i många år föreståndare för avdelningen "Stinsen" nere vid Mariedals Servicehus på Bryggargatan 6-8!
73Sjöbba: Föga överrasande att Modo är intresserade utav "slaggprodukten" Nordgren de faktiskt en gång ratade! Ett pinsamt beteende! Tänk om Ecke Holmberg kunde ge fan i att stoppa fingrarna i flera olika syltburkar. Modo skall alltså roffa åt sig spelare på Timrås bekostnad? Klarar ni inte själva utav att förädla dem skall de fanimej inte dra nytta av dem senare i karriären heller.
Scouta egna spelare och lär er att inte rata för ni är fullständigt säkra på att ni aldrig någonsin mer vill ha honom tillbaks!
TIKbiff: Att Hållberg och Hedin, som är barndomskamrater med Nordgren, spelar i MODO kan ju spela roll. Dessa tre har ju tillsammans skjutit sönder mer än en garageport ute på Bryggeriudden, i sina dar.
Därmed inte sagt att det lutar åt MODO. Det kan dock vara en faktor att ta med i beräkningarna, istället för att bara titta på antalet A-lagsmatcher.
Tvåtallar: Kul det där med "Modo hjärta" Gunno har spelat 12 stycken matcher i A-laget i Modo. i Timrå har killen klarat av 188 stycken. man kanske skulle kolla hur många spelare det finns i världen som har ett "modo hjärta" om det är vad som krävs enligt ecke :-)
okay, Gunno har även gjort matcher i Modos J lag, men ett modo hjärta,,njäee..
Leif GW Platon: Spännade !!! Var de inte nån här som hade nära kontakt med Gunnos faster eller nåt. Enligt Holmberg har han MoDo hjärta. Men det är i Timrå han blev en bra hockeyspelare, Så det är ju frågan om han inte har ett rätt stort Timrå hjärta också.
73Sjöbba: Ja det där känns ju riktigt spännande! Känns som detta kan komma att bli "the main event of the silly season 08/09". Nu väntar man bara på att Ambroo eller uno går ut med "säkra upgifter" i fallet. Kan bli en liknande fajt som den om Jonte det här spännande!
JimmyH: Hedström Tenkrat Pyörälä har kontrakt, Halh och Pärssinen blir kvar,vilken är då stjärnan du menar att vi ska välja bort om vi måste välja bort nån? Antar att du menar sundh carlsson svensson eller oscar johansson för dom är dom enda som inte har kontrakt över nästa säsong förutom Halh och pärssinen.
Tenkrat tror jag inte går till Nhl,inte har han då spelat till sig nåt Nhl kontrakt i timrå än så länge.
adde_1337: Jag har försökt lägga fram det hela på ett smakfullt och sakligt sätt. Enda gången jag varit ute på djupt vatten kring spelarkontrakt var väl när Stefan Lövstedt lurade i mig att Dimman skulle göra comeback. Jag hade varit skeptisk i flera år till Dimmans återkomst (alltså jag ville ha hit honom men trodde aldrig han skulle återvända). Och så säger "Lövet" med glans i ögonen att Dimmans papper var klara. Och eftersom "Lövet" är en helylle kille valde jag att lita blint på honom och så var det falskt alarm. Det kändes surt.
När man efter en hel evighet väljer att förvandla ett rykte till sanning och det visar sig vara fel...
Jag trodde seriöst att Starostenko skulle dyka upp igen...
Men annars brukar jag pricka in det mesta kring Timrå IK som jag skriver om.
har läst dina inlägg Uno Gordon och hållt med dig i varje inlägg, men så läser man dom andra inläggen av dom andra HS-medlemarna, som faktist verkar säga imot för att det är roligt på nått sätt? för varför skulle Pärssinen lämna Timrå när han har en stabil inkomst, tryggt hem, klubben tar han om honom (nej jag är inte en ögd) bara för att man nästan är 100 på att Pärssinen stannar behöver man inte vara enögd så ni vet, sen kan ju Pärssinen lämna, men just nu som det är så lutar det ju mer åt att han stannar ,men som ni andra skriver så är det ju som att Uno gordon är helt ute och cyklar!!
AndersN: Men herregud då. Jag vet inte vad du är ute efter för realist-poäng här men...
Det är för mig väldigt självklart att Timo Pärssinen och Riku Hahl inte kommer att spela i ett annat elitserielag nästa säsong. Jag kan inte se hur de någonsin skulle kunna tjäna på det. De har och får den lön de är värda här, helt klart. Timrå är inget lilleputtlag direkt längre, vi är en "contender" som det heter i nordamerika.
Men hur som helst så har ingen finländare som Timrå haft och som de har varit nöjda med och velat haft kvar någonsin lämnat klubben för en annan ES-klubb. Jag skulle bli förvånad om det hände nu. Det skulle inte finnas något i det resonemanget som innefattar realism. Snarare skräll.
Däremot så kanske vår budget gör att vi kanske måste välja bort någon stjärna för att ha råd med alla och kanske framförallt en ny toppback men då är det en annan sak. Men Hahl och Pärssinen ligger nog inte först i bort-prioriterings-kön direkt.
Uno Gordon: Men då krävs de att han spelar bra i Timrå och att han är bra i slutspelet, men jag tycker inte de känns bombsäkert att han spelar i NHL när han varit där 2 ggr och nu till våren så fyller han 31, men spelar han bra och gör poäng och är bra i slutspelet kan han mycket väl få ett kontrakt, den som lever lär få se :P
Modoante: Diskutera inte sådant du vet ett jävla dugg om. Jag har mina källor och dessa är vattentäta. Och jag står under personlig kontakt med Nubben så lägg ner verksamheten. Rikta blickarna norrut istället. Du argumenterar med fel person.
Uno Gordon: börjar du ta till personangrepp när någon spräcker din egen lilla verklighet Där alla drömmer om att spela för timrå och lönen är oviktig för timrå är ju ett sånt paradis.
Och du låter som om du vet precis hur han tänker och resonerar.Hur kan du veta hur han tänker och funderar när det kommer in anbud från andra klubbar är du tankeläsare eller?
Modoante: Men är dum på riktigt människa eller väljer du bara att motsäga mig mina fakta för att jävlas. I sådana fall är jag fullständigt ointresserad utav att föra diskussionen vidare.
Det finns ingen anledning att byta lag inom Sverige, för han har en ordinarie tröja i Timrå och en landslagsplats att försvara, har tränarnas förtroende och trivs med sina finska kompisar och familjen trivs här också. Han behöver inte mer pengar. Det vore en jävla skillnad om karln tjänade 50.000kr och blev erbjuden 300.000 i FBK. Men så är inte fallet. Karln ligger närmare 200.000/kr i Timrå och det är ju en skamlön i dina ögon men inte i Timos. Han mår förträffligt i Timrå.
Kan du meomera dessa faktorer och komma med något vettigt motargument istället som motvikt till något du inte redan ältat?
Uno Gordon: sammanhållningen, trivseln och supportrarna säger du den beskrivningen stämmer ju in på ett antal elitserielag +att en del av dom lagen har starkare ekonomiska muskler.
AndersN: Jag tror inte vi heller vi kan behålla alla spelare. Jag har tidigare skrivit att Petr Tenkrat är förlorad för Timrå IK. Likaså med största sannolikhet Sanny Lindström.
Men i fallet Pärssinen vet jag att Timrå är hans förstahandsval.
Modoante: Jag är inte dugg naiv. Jag sitter på sanningen och jag vet att Nubben för samtal om en förlängning med Pärssinen. Mitt tips är att innan januari månads utgång har parterna tecknat ett nytt kontrakt. Det är ett 2-årsavtal som Nubben är intresserad utav.
Pärssinen ville till Timrå redan under säsongen 05/06. Pengarna är fullständigt ointressant i sammanhanget. Han har pengar så han klarar sig.
Det är sammanhållningen, trivseln och supportrarna som gör att Pärssinen kommer stanna kvar.
Uno Gordon: Tycker många timrå supportrar är enögda och har för stor tro på klubben,jag håller på timrå själv men vet att vi är 7-8 i elitserien publik mässigt och ekonomiskt och kan inte behålla alla spelare.
Uno Gordon: Om pärssinen Känner att det gynnar hans karriär och så kan han mycket väl gå till en annan eliterieklubb om han få det rätta budet.Du är naiv om du tror nått annat.
AndersN: Ja du får väl fortsätta tro på Färjestad som en möjlig klubbadress för Pärssinen då. Nu har jag lagt fram mina fakta och teorier. Om du tror att jag sitter här på lördagskvällen packad och bara skriver en massa smörja och meningslösa inlägg så har ni fel!
Jag är spiknykter och väldigt torrt under fötterna för mina belägg. Men jag kan inte tvinga dig att svälja sanningen. Du är en fri man att välja din egen väg.
Modoante: För att jag träffat honom personligen på byn och jag är rätt bra på läsa människor och sedan har jag en bra dialog med Nubben och jag vet att Timrå definitivt inte är en klubb i mängden för Pärssinen. Den inblicken och insikten har jag.
Uno Gordon: Tänk på att vi sackar om hockeyspelare som har ett begränsat antal år på sig att tjäna pengar på.Sen så snackar vi om utlänska spelare som inte har samma hjärta för klubben som spelare från trakten eller som oss supportrar.Ok det finns undantag men dom är få.
Modoante: Jörgen Jönsson har kontrakt med FBK till 09/10. Därefter lägger han av. Det är alltså två år till och det skulle innebära att Pärssinen inte skulle bli aktuell förrän 10/11. Det känns föga troligt.
Modoante: Det är trivsel, vänskap och familj som Pärssinen sätter i främsta rummet. Pengarna han tjänar i Timrå är inte alls torftigt. Han klarar sig med råge, han försörjer familjen och åker runt i en fin bil och kan bjuda ungarna ett bra hem med massor utav leksaker och ge frugan fina presenter. Så det är kristallklart.
Modoante: Färjestad är inget alternativ för Pärssinen. Han skulle bara bli en i mängden. Och hur skall FBK kunna garantera Pärssinen istid i förstafemman så länge Jörgen Jönsson är aktiv?
Uno Gordon: Du säger Frölunda sant men ett lag som vi inte får glömma är Färjetad Som snart lär får bygga ett lag där jönsson och nordström inte finns med Kan tänka mig ett läge där Färjestad lockar med en fet lön och spel första femman.
Jag känner inte till ett enda fall där Timrå på eget bevåg släppt eller sparkat en spelare som vi senare plockat tillbaka. Har man gjort fel skall man stå för det också och ta konsekvenserna. Dög han inte tidigare, så duger han inte nu heller.