1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601366 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
dr-nix: RJ har spelat upp sig på slutet. Jag är fortfarande inte nöjd, långt därifrån. Men eftersom jag vet vilken potential karln besitter så vägrar jag ge upp hoppet. I mina ögon får han en säsong till...

Men uppvisar han inte heller någonting till hösten, då är det bara till att skeppa iväg honom.

RJ är landslagsmässig! Jag diggade honom när han lirade i Bofors och Färjestad.

Eller är det så jävligt att medelmåttorna blir stjärnor i våra klubbar medan stjärnspelarna blir medelmåttor hos oss? Inte alla då, men har ni tänkt på den detaljen gott folk? Det är frapperande hur många floppar vi haft och one hit wonders och late bloomers bland våra adepter!

dr-nix: De ska inte värvas en "massa" toppbackar.. Det räcker med en back och en forward.. Men ska väl lägga mest krut på backsidan...!!

dr-nix: Okej.

Jag vet inte så mycket om Timrås ekonomi nej, men jag vet i alla fall så mycket att Skellefteå betalar den där "landslags"-finnens lön (för det gör dem va?), samt att klubben har ett gäng miljoner på bankkontot (se bokslutet). Alltså, helt hopplöst ekonomiskt ska det väl inte vara att fixa hit en kille om ett hyggligt namn dyker upp...?

Jag tror det hela beror mycket på hur "trängda" styrelsen känner sig. Spelar Timrå mot förmodan kasst nu några omgångar framöver så ska vi nog se att det kommer en reaktion från ledningen också. Minns du 05/06? Klubben hade först "inte råd", sen kom hux flux Svoboda/Jantunen/Rosa. Billiga killar liksom.

Självklart hoppas jag att laget ska knäcka med befintlig trupp - men jag tror likväl att det kan behövas ytterligare nåt namn för att se guldet glimra...

RocknRolf2: klumpigt uttryckt av mig,. Jag menade att han är en okej back, ingen stjärna men helt okej han är dessutom inte lastgammal så han kan fortfarande utvecklas.

TIK är inte världens rikaste klubb även om du verkar tro det, man har spenderat sitt krut på forwardssidan, det finns inga pengar över till att värva en massa toppbackar.

RocknRolf2: Moe ramlar in, det finns inga pengar till nåt fler nyförvärv enligt "Nubben" .... sant eller falskt.......
Sant tror jag....

dr-nix: Let me get this straight: Robin Jonsson har alltså inte spelat bra, men är likväl stabil eftersom stabiliteten inte påverkas av det som frångår hans spel normalt sett…?

Glasklart.

Jag tror (och hoppas) det ramlar in en ny back snart.

Kevin O Shea: Varför finns det ingen redigeringsfunktion?
Hörrni moderatorer?
halvtoppa skall naturligtvis vara halvtomma

erathoo: Ja, det finns ta mej fan inte en spelare i hela laget som kan klappa till med ett direktskott på en hård passning i sidled.
Skall det vara så svårt?
I PP så kan ju halva målet vara vidöppet efter en passning i sidled. Men då skall backen först ta emot pucken - sedan titta om det finns någon att passa till - finns inte det - "ja då kan jag väl skjuta istället då".
När ett direktskott kanske hade letat sej in i det halvtoppa målet.

När det gället Styfs förlängning, så har jag för mej att jag tidigare har kollat hans statistik under de föregående säsongerna - och han är det som genomgående har haft bäst +/- statistik.
I år är Styf och Kokko bäst så här långt med +2.
Förläng!

dr-nix: Vad är normalt sett?

RocknRolf2: Håller med du RR2, försvarsspelet var bättre i höstas, även från backarna, dock saknas nu precis som då konstruktivitet och bra uppspel från dessa.
Mål har vi väl gjort ungefär lika många, men det känns som vi släppt in mer, eller? men spelet måste bli snabbare ur egen zon, där gärna en back tar upp den över blå och gärna spelar forwards med fart, som det är nu är det för genomskinligt och långsamt när centern alltsom oftast hämtar pucken djupt i egen zon.

Sen måste alternativ i PP nötas in, där t.ex en back på motstående sidan efter ett "crosspass" kan ta in pucken i anfallszon, det har saknats totalt senaste omgångarna tycker jag.

I övrigt tycker jag också att Styf är en stabil back, särskilt defensivt, dock skulle man önska något bättre puckontroll, särskilt i anfallszon, samt en extra träning på direktskott - gäller i för övrigt hela laget :-)

RocknRolf2: jag menar inte att han spelat bra men jag anser att han är en stabil back normalt sett.

Det är väl ingen chans att vi skulle kunna lock tillbaka Lars Jonsson?

The Palm: har hört att f*ttan ska bli kontaktlinsoptiker istället. Undrar vad hans dopade bror gör föresten?

Dr-nix: Hänger inte med. Först menar du att RJ är en ”stabil och bra back” (11.19), för att nästa inlägg ge hela backsidan underkänt för höstens defensiv (11.32). Hur går det ihop? En "stabil back" kännetecknas väl om något av en bra defensiv, eller?

Vidare tog Timrå 34 poäng de första 20 omgångarna, att jämföra med 21 poäng de senaste 15. Höstsäsongen var alltså klart bra poängmässigt, och tittar du sedan på antalet insläppta mål så förstår jag verkligen inte hur du får det till att ”ingen försvarare var direkt bra”. Själv hävdar ungefär motsatsen; de flesta backarna gjorde ett bra jobb bakåt (undantag RJ som var och är allt annat än en ”stabil och bra back”) men visade klara brister i spelfördelning och offensiv. Det betyget till backarna gäller också fortfarande.

Nytt kontrakt till Styf välkomnar jag verkligen. Killen har bra rutin, har spelat länge i Timrå och håller en bra elitserienivå. Backlund? Ja, han har inte varit riktigt så bra som jag hoppats, men det flödar väl inte direkt med målvakter. Kan han bara nå sin toppnivå lite oftare så…

Med tanke på denna länk;
www.youtube.com/watch?v=6B_99Iw0G3k

Så är kanske inte detta en nyhet som gör att Nubbens telefonräkning
ökar;
www.expressen.se/sport/ishockey/1.998367/marcus-nilson-pa-glid-fran-calgary

RTS: Jag upplever inte att egna produkter förfördelas. Däremot så upplever jag att de egna produkterna heller inte får några fördelar. Alla är lika, de bästa får spela.

Sedan så kanske jag inte alltid håller med om vem som är bäst i alla lägen men det är en smaksak.

RTS: Klockrent av dig!

dr-nix: Jag har sett dom flesta matcherna som spelats i årets ES och Timrås 4-0 seger borta mot Frölunda tillhör en av dom bästa i år hur ett försvarspel ska utföras. Rakt, enkelt och inget tjafs, sarg ut om det krävs.. Forwards som jobbade bra i egen zon och gjorde det enkelt för backarna. Djurgården borta 9/10 är också ett bra exempel. Och sedan Färjestad borta 30/12 då man tröttade ut FBK totalt i tredje perioden och enkelt men dock bekvämt avgöra med fyra mål...starkt!! Så kan Timrå bara hålla laget lite mer kompakt som i dessa matcher så tror jag att det kan bli en lång vårsäsong i för grabbarna.

Uddan: Sant så sant.

dr-nix: Det är bra att folk har olika synsätt hockey, Har än idag inte sett han levererat ett uppspel där passet sitter på bladet.
Jag säger det igen, har han varit en egen produkt har han inte spelat en match.
Men det är ju mitt sätt att se hockey.

dr-nix: Det var samma fel i Modomatchen tycker jag iaf...
Backen kan ju inte gå ut i bakre tekningscirkeln och täcka spelare. Det borde väl vara bakre forwardens jobb att täcka av det passet, den spelaren och den ytan?

Uddan: japp så sant

Bergius: ingen försvarare var direkt bra i höstas, det kan du inte påstå (defensivt)

Kokko är Timrås bästa back för tillfället..

dr-nix: RJ var usel i höstas men den senaste månaden har han dock höjt sig väsentligt och är en av de bättre backarna i laget.

RTS: absolut .. speciellt offensivt

dr-nix: lite jobbigt för försvarande forward att ta både back och anfallande forward... ja ja .. skit samma . är tämligen säker på att han kommer att spela upp sej då det gäller

MoDo matchen såg jag inte men den senaste där skyller du tamefan inte på RJ, det var forwardarnas fel. Minns inte vem som var inne men det var forwardens uppgift att se till att inte pucken nådde Weinhandel t.ex. Givetvis fanns det massvis med fler fel än så men att skylla på RJ är svagt.

RJ är en stabil och bra back, ingen stjärna men absolut bra.

Tycho: ja då . robin kan göra bra matcher . men dom senaste matcherna har målen i boxplay haft en gemensam nämnare. jag förvänter mej mer av han för jag vet att han kan...

superfalle: Rj har redan visat att han inte har någon framtid i TIK. Däremot har Kokko visat det.

superfalle: Studera vad han faktiskt gör en match så ser du att han har många bra kvalitéer. Flera gånger mot Modo som jag kunde notera riktigt bra spelsekvenser av RJ. Sen syns det väl när han blir pucktittare det kan jag erkänna men han gör otroligt mycket i det tysta som många inte ser.

Han fick erkännande av Calle J i matchen mot Färjestad som "En klok, stabil och bra back".

Men du kanske är bättre än Calle J på hockey...

Tycho: när var det Robin J visade att han var en bra spelare menar du.. var det mot luleå eller mot lindköping .. fast han var bra förra året med färjestad .. börje salming var ochså bra för några år sen...

stoff: Om man ser till lön, tillgänglighet, lojalitet och kvalité tror jag att Styf är perfekt att förlänga med och bygga i en backstomme.

Jag ser inte att vi kan få samma kvalité för samma pengar någonstans.
Styf skulle lugnt gå in i minst 9 ES-lag på 6 backar. Troligen skulle han ha ganska bra chans även i de stora klubbarna HV, FBK och LHC.
Ta och kolla på de andar lagens backar och se att våra spelare inte är så dåliga. Man kan bli så blind på sina egna spelare eftersom man inte tittar på de andras spelare på samma vis.
Jag tycker det är bra med förlängngning iaf.

Tycho: Känns inte som någon vidare stark backbesättning...
Men det beror väl på om man har tänkt värva backar till första linen, då är det väl ok...

Tycho: tycker inte styf borde få förlängt...

Tycho: Jag tror också på den besättningen, till en grund. Sen tillkommer säkerligen en eller två backar till det. Anledningen till det är att jag inte tror att man bara vill ha 6 backar på kontrakt, blir en skadad så ligger man pyrt till om man bara har 6 stycken.

Shadar Logoth: Men vad begär du att vi ska ha för lag? Styf är en bra ES-back som har en känsla för klubben. Vi kan inte ha 6 st förstaparsbackar!

Moe är lite den typen av back vi saknar, om han får upp tempot fullt ut.
RJ tycker jag ändå har visat att han är en bra spelare. Det han måste arbeta upp är vaksamheten i defensiv zon. Där spelar han ibland lite Alibi-hockey.

En förstärkning med en offensiv spelskicklig back är det jag vill ha + Moe när han är som bäst. Annars är inte Backarna så dåliga egentligen. Det har minst lika ofta varit forwards försvarsspel som inte funkat fast försvararna fått skiten.

Backe är kanske inte den stabila matchvinnarmålvakten... Även om han kan vara det ibland Men frågan är vilka alternativ vi har som är bättre?
Tycker ibland Backe och Liv måste vara tvillingar. De är så kolugna att de gör misstag pga att de aldrig stressar upp sig. Samtidigt är det lugnet som gör dem till bra målvakter...

Baker: Bra att de förlänger me backlund så slipper vi spela Europacup nästa år....Styf är också ett framtidslöfte.

McCarton: Stämmer bra det.

Känns som det kommer bli en grundbackbesättning med:
Lotvonen, Jonsson, Moe, Erixon, Styf, Lindström.

Sen hoppas jag på en förstärkning för förstalinen. Speltypen bör vara som Marttinen.
Kokko kan gå in som sista i backbesättningen då han har gjort en bra säsong så här långt. Men känner mig tveksam att Timrå vill förlänga... Vet inte varför... Bara en känsla...

Baker: Lotvonen och Jonsson är väl dom ända som har kontrakt för nästa säsong.

Timrå IK hoppas få behålla Pär Styf och Johan Backlund.
Kent Norberg har inlett förhandlingar med Timråduon, nästa på tur är Kalle K...

Nu förstår jag varför det inte värvas några backar, man anser nog att man har en "suverän" backbesättning redan...

Tvåtallar: Något för Mora kanske.

Jan-Axel Alavaara verkar vara på väg hem till ES.
Skule de vara nåt tror ni ?

Fet-Ecke:

Jo då absolut klart jag gjorde men jag bara skrev vad jag tror ändå.

mattias - 74: Du förstod inte varför jag fnissade efter utropstecknet????

Fet-Ecke:

Sundin spelar i Djurågrden nästa säsong om det blir Es.

Har svårt att se att han går till en annan ES klubb. Men man vet ju aldrig

Jensen_12: Kanske den här killen skulle vara nåt! Fniss!

Hur tror ni det blir med den minsta av bröderna andersson? Finns det någon sanning i att han skulle vara påväg? Vad tror ni? Det hade varit kul tycker jag, för han verkar vara bra poängmässigt i Troja/ljungby med 33 Poäng på 24 matcher.

timraw: Ett ganska säkert rykte , dock har ingen tidning fått nys om det ä men , både Nicholas Angell och Månssons kontrakt går ut ..

Talar för :

Har vart en del strul med han i Brynäs , om hot o.s.v ....

Vill nog gå till en större klubb......

Kommer från Njurunda , har familj här uppe.....

Hans kontrakt går ut...

timraw: De viskas väl lite här och där om Månsson, men egentligen inte mer om honom än om nån annan som kan tänkas vara aktuell... Han är dock precis den spelartyp vi behöver och är mer än välkommen.

« · 964958 · »