1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601521 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Jensen_12: Så inte ens om det blir SM-final så kommer du? Hört talas om skolk? Som mest hade jag 78% frånvaro. Det var sista året på gymnasiet. Grymt skoltrött då´rå...

Uno Gordon: Hehe, jag har också haft ganska hög frånvaro, men jag ska börja bättra mig. Men det är klart, blir det final och jag får tag på 2000kr till så finns det nog en möjlighet ;) 1 eller 2 veckor skadar väl inte :)

En del av slantarna man fick för Nubben bör ju ses som en bonuspeng som man borde kunna lägga på Riku Hahl. Även om det inte räcker så måste det ju ses som en bra summa att ta till för att konkurera med andra klubbar om lönen för Hahl. Hur ser det ut med lag och rätt då? Är det så att Hahl har rätt till en fetare, lägre beskattad, signing bonus om han spelar ut sitt kontrakt?

Rooster23: När han nu redan finns inom landet så kommer nästa kontrakt att kosta mer för en svensk klubb om han ska ha samma ersättning allt inräknat.

T T: OK. Bra att ha koll på Lag och Rätt.

Rooster23: Som Halh spelat i år borde väll han få en hel del erbjudanden från NHL eller ?, han har ju varit en av seriens absolut bästa spelare.

Cyklob: Inte alls säker på det. Han är ju ingen checkingspelare så han ska ju helst spela i första- eller andrakedjan och där finns det inte så hemskt mycket lediga platser. Så resonerar jag i alla fall.

Ny trevlig film av den härliga klacken har kommit upp på youtube 3:e kvarten från 15/3 :).. Njuuuut.
www.youtube.com/watch?v=t6a1Y9itCDU

Rooster23: Ok.. jo det är iof sant, men finns ju ganska många lag i NHL som härjar längre ner i tabellerna och där har dom ju garnaterat plats för spelare av Halhs kaliber. Men sedan är väll frågan om han vill till något sådant lag.

Cyklob: Ja eventuellt. Men börjar man titta på deras rosters så har de allra flesta lagen i NHL rätt namnkunnigt folk på centersidan. Jag ska sätta mig och analysera detta lite senare ikväll....

Rooster23: Ja i mina ögon så finns det gott om spelare i eliserien som är för bra för denna liga och borde spela i NHL. Men som sagt det är ju upp till spelarna själva att bestämma vad dom vill. Men jag skulle tycka det var riktigt konstigt om Halh inte fick en del erbjudanden från NHL.

Helg Ernest: I samband med stölden av Nubben så sade de ju att mer var att vänta, men att det var i ett litet känsligt läge just nu.

Tycker mer och mer illa om Frölundas metoder. Måste vara Sveriges skitklubb nummer ett. Tommy Salo, Nubben och nu Riku. De pissar på oss i Norrland...

Anonymous: Är Frölunda och rycker i Halh ? det måste jag missat men det förvånar ju en inte direkt. Frölunda är klubben som alltid ska vara och rycka i andra klubbars spelare under pågående säsonger. För mig att det var samma sak med Alavaara när han lämmna Modo för Frölunda.

Cyklob: Det tycker inte jag, då var det jobbigare med salle till dif och Hållpa till FBK. Spelare man värvar har hjärtat i den klubb som betalar mest.

spud: Jo det är ju iof sant det med, men det är inte första gången Frölunda ska hålla på så här heller.

Cyklob: Men vadå, tror du att modo skulle låta bli att försöka värva Halh om vi fick chansen?

Cyklob: Det är så det fungerar i hockeyvärlden. LHC gör det. FBK gör det. Det fungerar så för inte tror du väl att lagen inväntar slut på säsongen för att höra sig för och skicka kontraktsförslag till spelare vars kontrakt går ut?

Huvuddelen av truppen är redan spikad hos de flesta lagen innan Le Mat lyfts

spud: Självklart skulle modo försöka värva Halh om dom skulle haft en chans, men dom skulle inte gjort det under pågående säsong. Tror nog Ecke hade väntat till han spelat färdigt i sådana fall. Frölunda börjar alltid att försöka värva spelare som fortfarande är igång med sina säsonger.

haggen: Eventuellt NHL bud kan man väl skriva in som klausul i kontraktet med den svenska föreningen.

Konceptet: Jag vet mycket väl hur det fungerar men jag står fortfarande fast vid att det är dåligt av klubbarna. En sak om det gäller en spelare som spelar i en annan liga då är det en sak. Men att börja höra av sig till spelare i andra lag i samma liga man själv deltar i är enligt mig bara illa.

Cyklob: Du drömmer sött du. Ifjol värvade vi Warg mitt under slutspelet. Spelarna tänker på sina framtider och vill inte sitta och inse att alla lag har spenderat sina högsta löner och få nöja sig med slumpen. De flesta gör klart sånt långt innan sakerna är färdigspelat oavsett vad de säger i tidningar.

Anonymous: Ja, man kan väl skriva kontrakt där spelarna får gå till NHL, om dom får anbud? Om nu Hahl vill stanna så borde han ju inte ha något emot ett sådant kontrakt, eller? Man kan väl modifiera kontraktet som så att han får lämna för valfri klubb i Europa, bortsett från sverige?

spud: Jo jag förstår mycket väl att spelarna tänker på sina framtider och vill göra klart så fort som möjligt med en arbetsgivare. Men jag tycker att det känns fel mot klubben man spelar för. Men jag förstår absolut spelarna med men man måste ju få tycka till :).

Angående Warg så har jag ingen större koll alls, så där kan jag inte uttala mig om. Du har säkert betydligt bättre koll på läget där.

Cyklob: Jag tror man underskattar spelarnas förmåga om man inte tror att de kan spela och göra allt för en klubb även om man har gjort klart för en ny klubb nästa år.

Vart går liksom gränsen? Är det när en spelare skrivit på för en ny klubb? När spelarna själv tänker att han ska flytta efter säsongen?

Om man ser foppas sista säsong in han drog till Quebec t.ex. kan man väl inte tycka att han inte gav allt?

spud: Nä du har helt rätt i det, sällan man ser sådant. Men jag tycker endå att det är lite fel mot den arbetsgivare man har tills kontraktet går ut. En sak är ju om man tidigt fått besked att man inte kommer att ingå i nästa års trupp eller så då har man ju förståelse.

Cyklob:
H-a-h-l.
Hahl. Antar att det är ett gammalt soldatnamn, alltså på svenska.

Kongo: Jag och min stavning ber om ursäkt :) ska givetvis vara Hahl och inget annat.

Cyklob: jag håller nog med dig till viss del ,det som stör mig med att konkurrenter rycker i andras stjärnor under slutspel är att det medför massa frågor både utifrån och inifrån om deras vara eller icke vara och det finns risk att deras fokus störs.Tycker nånstans att man kunde begränsa till innan och efter slutspel och fridlysning under slutspelet ,tycker att det skulle kännas mer sportsligt

Då var det dax för nästa !
STOCKHOLM/Ö-VIK. Timrå kan tappa sina två stjärncentrar till nästa säsong: Peter Regin är på väg till Ottawa - Riku Hahl uppvaktas av Frölunda.
- Vi vill verkligen inte mista rättigheterna till honom, säger Ottawas Sverige-scout Anders Forsberg.

Helg Ernest: Ingen panik nu... Hahl kommer inte att vara indian nästa år. Regin vill gärna stanna i Timrå, Ottawa kan alltså ge honom kontrakt och sedan låna ut honom till Timrå. Det är lugnt, dom stannar.

Det har diskuterats om Brynäs Månssons vare eller icke vara i Tikdressen nästa säsong. Själv var jag väl lite halvsval till det, och efter att ha sett matchen igår mellan BIF och VIK är jag kallare än en frysbox.

Nä fy för attan, som det såg ut igår skulle han inte ens platsa i 4-e kedjan.

T T: Hoppas att det är sant, för den mannen ger jag inte mycket för.

73Sjöbba: Håller med, eliminerar risken att han skulle hamna här. Fast Uno lär bli besviken...

T T: För övrigt så satt jag och funderade igår vilket lag jag hoppades skulle vinna mellan FBH och VHF och kom fram till att det var som att välja mellan pest eller kolera. Det hade egentligen ingen betydelse iom att inget av lagen skulle möta Timrå i semi. FBK med en snubbe med storhetsvansinne(Loob) i spetsen eller en annan med storhetsvansinne(Ahdrian). Nubbenaffären skulle ha skötts så jävla mycket snyggare än vad den gjordes. På något sätt Kändes det som att MR Timrå bara gav upp och hoppade på ett bättre erbjudande. Det skiter jag i nu och bara hoppas att Frölundas storsatsning blir ett fiasko. Nubben har kokat soppa på en spik i många år nu. Om han nu brann för klubben så borde detta ha skötts snyggare kan jag tycka.

Jag kommer inte att försvara Nubben.

73Sjöbba: Kanske en lite lätt urspårning men , what the fuck...

73Sjöbba:
Soppa på spik? Tröttsam klyscha som inte stämmer. En klyscha som är en del av den närmast bisarra övertron på Nubben.

För övrigt handlar det om en vuxen karls yrkesliv, inget konstigt om han vill byta arbetsgivare. Något som däremot förvånat mig är att han aldrig, efter affärens avslöjande, uttalat sig om sina känslor för TIK. Oklart hur det ligger till med det.

Kongo:
"Soppa på spik? Tröttsam klyscha som inte stämmer. En klyscha som är en del av den närmast bisarra övertron på Nubben."
 Karln har en förmåga att hitta spelare med röda prislappar på, det kan inte ens du förneka.

mikenomad: Skulle jag bli besviken över ryktena om Månsson i Frölunda?

Uno Gordon: Blir du inte det då? Har för mig att du uttryckt att du gärna skulle se Månsson i TIK. Eller tar jag kanske fel på person nu? My mistace isf...

73Sjöbba: Sett till förutsättningar har Nubben de facto gjort ett mycket gott jobb i TIK. Jämför vad Sundlöv och Masken uträttat med liknande resurser och det hela blir ännu klarare....eller Peter Andersson för den delen.

mikenomad: Nej då har du blandat ihop begreppen. Jag anser att Månssons attityd skulle kunna komma ställa till med en hel del problem i Timrå.

Uno Gordon: Ja, då är vi överens du och jag. I sakfrågan alltså, i övrigt har jag tydligen blandat ihop saker och ting lite...sorry.

mikenomad, 73Sjöbba:
Lyft blicken. Kolla lönelistan. Ni tycks tro att Timrå fortfarande har en spelarbudget av div 1-snitt.

Jämfört med Masken är alla sportchefer stjärnor.

Kongo: Du har helt rätt, för alla fjärdelineare som har värvats och blivit landslagsmän måste ju ha fel.

73Sjöbba:
Nej, har någon påstått det? Sådant - kors i taket - förekommer också i andra klubbar med sportchefer som inte kallas för Nubben och pissar i portuppgångar.
Lev du vidare i din sagorvärld.

Kongo: Jag har dessvärre ingen aktuell lönelista i närheten men backa några år, när Nubben var med och formade det som idag är en toppklubb, inte var Leksand, Malmö eller Brynäs resurssvagare än oss då. Nog erbjöd de klubbarna minst lika fläskiga villkor som TIK.

Skillnaden är att de spelare som hamnade här kändes välscoutade både på och utanför planen medans övriga sportchefer stirrade sig blind på olika meritlistor och slantade vad som helst för ett s.k. "namn".

Eller så här var det; Masken köpte allt som hade ett öststatsklingande namn, Malmö allt som lät imponerande och helst skulle spelaren ifråga åtminstone tränat med ett NHL-lag så man kunde skriva "NHL-stjärna till MIF", Sundlöv har försökt göra som Nubben...dvs hitta fynd, gärna i Norge men även Finland har varit i fokus där. Det har väl gått...sådär.

Uno Gordon:

Om du får erbjudande om jobb i Frölundas kansli hur kommer du då agera gentemot Månsson?

Utdrag ur ett av dina inlägg.

"Och vad beträffar det där med Nubben så sa jag till dig att jag inte är främmande inför att ta ett förvärvsarbete inom Frölunda som kanslist ifall en sådan möjlighet skulle dyka upp".

friskan: Jag kommer inte agera alls. Eftersom mitt jobb i sådana fall skulle vara som säljare. Jag kan inte råda över vilka spelare som skall representera Frölunda eller något annat lag mer än att ha en synpunkt och framföra den.

« · 1007943 · »