1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601814 inlägg · 6212 ämnen

Silly season 08/09

Sv: Silly season 08/09
Tikinmyheart: Ha så kul med det.

Själv så tror jag att jag ska göra mig en bit mat och läsa om våra nya sociallagar.

Tikinmyheart: 25 bara? själv uppdaterar man nog 2gg minuten (Hs beroende)

JimmyH: Har verkligen Timrå råd med dyra NHL-backar?

Wayne Gresky: Det finns en gräns för allt. Men det handlar ju om spelare som misslyckats i NHL eller vill till Sverige.

Blizzard: Skönt att se att man inte är den enda idioten:)

JimmyH: Min fru är ju inte så jävla glad att jag lägger beslag på datorn. Men ikväll får hon ha den mellan 19:00-22:00. Under hockeyn kan jag nog göra ett undantag:)

Sociallagar låter skapligt intressant speciellt när man hör om fallet med den 15 åriga tjej där pappan upprepade gånger våldtagit henne som dessutom fick tillbaka vårdnaden om henne.

Jag säger bara Janne Josefsson regerar!

Läste att det är FBK Modo TIK och Skellefteå som jagar Holös , han ville helst ha en större backroll och det skrev Hockeysverige att han skulle får i Timrå och Skellefteå och man tar ju lätt Timrå då så då ser vi nog han i Timrå nästa säs...
Backar nästa säs...

Moe Lotvonen Holos Moe Erixon Styf Jonsson Skogs , då var truppen spikad.

Mackelito: Ja han skulle väl bestämma sig den här veckan, kanske blir Timrå då :)

Mackelito: Jag tror inte att Moe är redo att dubblera redan nästa säsong.

T T: Jaså kändes som han kunde det......

Mackelito: Bedrövligt, vi får ju fan en sämre backuppsättning än vi hade den här säsongen, blir knappast finalspel nästa säsong.

Snoop: Ja ser så ut... Skogs är ju bra men den där norsken är ju ett oprövat kort i Es... Men vem vet, han kanske blir en ny Strålman... Jag hoppas dom kommer värva åtminstone 1 till back av hög kaliber... Smakar det så kostar det

Snoop: Ja shit å fan liksom...lika bra att kasta in handuken direkt. Säsongen 08-09 är körd redan. För självklart har alla härinne full koll på allt som gäller Timrå IK, när truppen är spikad osv....att all samlad kompetens inom TIK ästa år sätter upp som målsättning att undvika kvalserien. Eller förresten, varför förta sig? Vi kan väl vara nöjda om vi åtminstone är med och krigar om en ES-plats famåt vårkanten nästa år....Precis så tror jag värvaransvariga resonerar....för inte kan det väl vara som så att det finns värvaransvariga som vet vad de pysslar med och som har en plan? Som har inblick kring spelare som t.ex. Holös och vet vad han går för?

Säger som B-Birger; Shill, folks, shill....

Ärligt talat så känns det här med Holös jävligt märkligt och man reagerar ju även på det som skrivs på hockeysverige.se om att chansen till mer speltid i TIK än hos Modo och FBK skulle vara en faktor som skulle göra att han väljer oss. Sen när blev våra ambitioner lägre än dessa bådas? Det var väl inte många veckor sedan TJ var ute i pressen och uttalade sig om att vi har som målsättning att bli ledande om tre år...

mikenomad: Spontant så tycker man ju att det inte räcker med Skogs, Holös+junis, och Moe/Erixon på det. Jag hoppas att man har ett ess i rockärmen och att Holös ev. värvas istället för Ekman Larsson/Mylläri.

Ambroo: Man kanske har olika tankar kring olika spelares roller i nämnda klubbar? Vad vet jag....är det alltså helt klart att truppen är spikad om Holös signar och vi får behålla Regin och Hahl?

mikenomad:
När värvar ni Bellman?

Ambroo: "Jag hoppas att man har ett ess i rockärmen och att Holös ev. värvas istället för Ekman Larsson/Mylläri".

Det resonemnaget har jag varit inne på hela tiden. Det finns liksom inget annat. Annars har allt snack i media om finalplats och en fortsatt hård satsning varit rent ut sagt bullshit. Så pass mycket hockey har väl klubbledningen i sig att man inser hur viktig backsidan blir kommande säsong. Det måste helt enkelt in en klassback tillsammans med Skogs. Holös får gärna ansluta då också.

Som går att läsa från Silly Season från SvenskaFans står det om Johan Björk till Timrå. Skickar med en länk dit, vet inte om någon gjort de tidigare?

mikenomad: Jag förstår ditt resonemang, det är bara titta på finallagen och se vilka det är som kliver fram och levererar. Det är ivarjefall inte inte de unga billiga månadslönerna utan etablerade spelare som Davidsson & Weinhandel etc som kostar. De har andra förutsättningar, större arenor som genererar mer pengar, en snabb räkning gör att de i grundserien får in mellan 8-10 millar mer per säsong än Timrå på bara biljettförsäljningen.

Samtidigt är det bra att TJ&Co håller i degen så det alltid finns för morgondagen. Kolla bara länken, Bajen fick väl 55 millar av den stenrike amerikanen.

sorry, här kommer länken oxå.....

Oscar Johansson spelar för Sundsvall nästa säsong.

Några intressanta:

Duane Harmer - www.eliteprospects.com/player.php?player=10724
Yared Hagos - www.eliteprospects.com/player.php?player=27
Ossi Väänänen - www.eliteprospects.com/player.php?player=2685
Esa Pirnes - www.eliteprospects.com/player.php?player=2713

Vet ej om de skrivit på nytt, men de har utgående kontrakt nu iaf.

Glömde denna.

Kalle Olsson - www.eliteprospects.com/player.php?player=685

Ung lovande målspruta

Gorkyman: Hagos sägs vara klar för Hv71. Pirnes ses som förlorad i Färjestad då han är på väg till Ryssland. Väänänen? Nej tack, Harmer ? Känns inte bra nog. De är i mitt tycke!

Mathias: Väänänen tycker då jag skulle vara ett fint tillskott.

Här är ännu en intressant back - www.eliteprospects.com/player.php?player=2455 - dock även han ung och relativt oprövad på denna nivå, men verkar vara en spelskicklig man, med bra storlek.

Mathias: Ganska lustigt egentligen vilken hausse det blivit i denna gästbok kring Richard Jackman. Men Duane Harmer duger tydligen inte. Är det för att Duane har gått den långa vägen till sin status via spel i norska Vålerengen som gör honom oduglig i TIK-dressen? Har man vunnit en Stanley Cup-ring så är man per automatik en bra hockeyspelare?!

Mathias: Är det Kenta som beställt hem Hagos till Jönköping mån tro? Undra om han vågar satsa på en line med Jämtin-Hagos-Ledin nästa säsong då´rå.

Den här killen kanske vill röra på sig - www.eliteprospects.com/player.php?player=7556

Inte mig emot, skulle kunna bli en klippa i pp

När är det stopp 1:a gången för transfer ?

Kör man inget try-out. Det borde väl gå att köra med ett gäng allsvenska lirare, samt andra intressanta från diverse mindre ligor

Uno Gordon:

Richard Jackman: 230 NHL-matcher (77 poäng)
Duane Harmer: 0 NHL-matcher

Jackman draftades i förstarundan en gång i tiden. Harmer är väl aldrig draftad öht?
Säger väl inte allt men för kanadicker säger det ganska mkt.

Det var då fan vad man var sugen på Holös då. Känns väl måttligt imponerande. I alla fall med tanke på vad Timrå egentligen behöver. Sedan blir jag smått förbryllad när Challe hänvisar till Espen Knutsen "– Espen har sagt att han borde gå in som fjärde back i ett elitserielag. Det säger mycket eftersom Espen inte direkt brukar skräda med orden om spelare". Eh...? Så Espen fungerar som talangscout åt Timrå nu också? Ska man värva den här Holös så hoppas jag verkligen killen är välscoutad.

I vilket fall förväntar jag mig två tunga backförvärv utöver den eventuelle norsken. Helst 3 etablerade spelare, då vi ju egentligen tappat 4. Men minst Skogs plus någon som är minst lika bra. Vi får väl se vart det bär, men nog är man en aning oroad över diverse halvknepiga uttalanden från klubben om backsatsningen. Finns en risk att man övervärderar fjolårets material, hur nu det är möjligt. Fan, ska man tillhöra toppen så duger det inte med halvmesyrer, det måste satsas ordentligt!

RocknRolf2: Visst är det märkligt. Supportrar "skriker" efter en 30 min back. Timrå är ute efter en som går in i fjärde kedjan......

Vi verkar vara ute efter olika saker nästa säsong. Supportrar = Sm-guld. Timrå = Topp 5. Eller?

Maggan: Verkar nästan så. Men å andra sidan ska man verkligen inte köpa spelare för mer än man har rpd med, så jag tror man letar efter Strålmanliknande spelare. Han var en skitbra back och tjänade 30000/månad har jag för mig det stog i någon tidning. Kan man få ihop ett gäng sånna spelare så är det ju bra, men oftast får man inte mer än man betalar för...

"mer än man har råd med" ska det såklart stå.

Jensen_12: Ja det är ju klart att man måste mätta mun efter plånboken. Men .... fan jag är tveksam. Hoppas att känslan är helt fel och att (om vi nu får honom) killen går in och spelar ett helt otroligt backspel.

Maggan: Det både tror och hoppas jag att han gör. Får han bara rätt träning så är det ingen fara tror jag. Han lär väl säkerligen att klassas som en offensiv back och får spela mycket PP, och där kan det inte gå sämre än det gjort, så han är nog ett bra alternativ där.

Maggan: Holös känns som en spännande spelare men kanske inte det vi supportrar eftersöker... Men en 20-årig VM-erfaren offensiv back med ett par bra/mycket bra säsonger i Norska ligan förstår jag är attraktiv på marknaden...
Men spelartypen är helt rätt mot det vi saknat. Samma gäller med Skogs.

Tycho: Instämmer. Timrå har saknat en riktig offensiv back senaste säsongen. Kokko har egentligen varit den ända som jag kunnat kalla offensiv. Han måste ersättas och jag tror inte Holös är sämre, jag tror faktiskt att han är bättre.

Jensen_12: Knappast bättre än Kokko från denna säsong men tror inte han är dålig. Dessutom borde han vara utvecklingsbar.

Man får lite förhoppningar efter att ha läst dagens ST vad Hahl säger

"Har det varit något konkret intresse från någon NHL-klubb?
– Inte vad jag har hört.
Är några andra klubbar aktuella?
– Jag har inte pratat med någon.
Timråfansen kan därmed fortsätta hoppas på att få se ST-ligavinnaren 2007/08 i den rödvita dräkten även nästa säsong."

Hoppas, hoppas, hoppas han blir kvar.

Tycho: Ok om han anses vara "talangvärvningen", men har man några andra idéer om killen (verkar ju som man bryr sig i vad Knutsen säger...?) så är det väldigt långt ifrån en toppsatsning. Det krävs väldigt mkt mer om vi ska få tillräckligt slagkraftig backsida.

Det är intressant att se alla som skriker efter dyra etablerade spelare hit å dit - min fråga: hur tät tror ni egentligen klubbens plånbok är?
Att tänka på:
1) Vi har iår haft den dyraste spelartruppen i föreningens historia. Enligt intervjuv med TJ går vi visserligen med plus, men det är då inte med mkt.
2) Spelaren med prio ett, RIKU HAHL, har erbjudits den i särklass högsta lönen i föreningens historia för att stanna nästa säsong (då man tänker på vad det ryktas att jonte fick/har då han kom tillbaka så blir man ju nästan mörkrädd). Dock så dröjer det nog till efter VM innan han bestämmer sig.
3)Jag har visserligen ingen koll på vad de flyende backarna (sanny,koskinen,kokko) hade i lönekuvertet, men jag skulle tro att de låg kring en elitseriemässig "medellön" (rätta mig om jag har fel).

Så - i mina ögon är det en ganska enkel ekvation. OM RIKU stannar - vad finns då kvar att värva klassbackar för? Vi har ingen Percy som pungar in miljon efter miljon till föreningen, å det är jag på ett sätt glad för. Det är roligare att hitta okända,hungriga spelare som blommar ut till riktiga klasslirare än att värva pengakåta stornamn som oftast har en tendes att inte alls leva upp till förväntningarna.

Frazze: Sanny har haft landslagsstatus flera säsonger = inte billig. Kokko värvades som ett skapligt tungt namn = inte särskilt billig, Koskinen kanske inte är så särskilt dyr men har ändå varit med ett tag = inte jättebillig heller. Dessutom var ju Marttinen med i fjolårets lönekalkyl, och han ersattes ju aldrig. 4 etablerade backar som fick pröjs förra säsongen drar alltså. Borde väl finnas skapligt med pengar då eller?

Minns 05/06 när klubben mes-satsade. Då snyftades det väldigt mkt från vissa håll att Timrå minsann inte kunde värva bättre. Lustigt nog så dök ju Svoboda, Jantunen, Rosa m fl upp lite senare under säsongen.

Det gäller att man verkligen satsar allt som går innan säsongen, annars kommer man ändå få äta upp det senare. Både sportsligt och ekonomiskt

RocknRolf2: Visst känns det som om en hel del backar måste topprestera eller ha en mycket bra utvecklingskurva om vi ska vara i SM-final med Skogs, och Holös som värvningar. Men jag tycker det är orättvist att såga han som spelare som vissa gör...

Nu nämns Holös i samma andetag som Kenny också. Jisses.

T T: Man har verkligen ingen bra känsla över backsidan till nästa säsong :(

Snoop: Varför inte? Skogs är inte sämre än nuvarande backar, tycker han ersätter Koskinen på ett lysande sätt. Holös är en offensiv back som sägs vara mycket bra i PP och kommer nog ersätta Kokko ganska bra, tror jag. Fler spelare känner ja inte till som är påväg in, men dessa 2 känns stabila.

RocknRolf2: har aldrig sagt att de var jättebillig, men däremot tvivlar jag på att de var så dyra så att de täcker lönekuvertet för de önskemål som vädras här...

Frazze: "Det är roligare att hitta okända,hungriga spelare som blommar ut till riktiga klasslirare ..."

Visst är det så, men samtidigt så är det väl ändå så att man måste värva åtminstone ett namn om man ska leva upp till förväntningarna som finns. Att inte vi skulle kunna vara med och tävla om "stora" backnamn är bara skitsnack. TIK har bland de högsta lönebudgeterna i landet och den kommer inte att vara mindre kommande säsong. Vi har idag samma möjligheter som exempelvis FBK och Modo när det gäller att rekrytera.

« · 1031617 · »